Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?
Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Kommentit (464)
Ihan vaan se hiljaisuus ja mahdollisuus keskustella ihmisen kanssa, joka ei tuomitse eikä tuputa uskontoa ellei siihen ole itse halukas..
Sunnuntaiaamuisin kirkossa käynti ei ole tainnut kuulua kovinkaan monen tapakristityn perinteisiin aiemminkaan. Ihmiset oppivat tällaiset perinteet lapsuudessaan ja jos vanhemmat eivät ole olleet ahkeria kirkossa kävijöitä, ei sellaisia tule heidän lapsistaankaan. Jos kirkko haluaisi muuttaa asiaa, pitäisi kirkon ehkä alkaa järjestää enemmän ohjelmaa nimenomaan lapsille ja lapsiperheille.
No se olisi hyvä alku että niitä pitäisi pappi joka uskoo Raamattuun.
EVL on nykyisin pelkkä ateististen sosiaalityöntekijöiden lafka.
Vierailija wrote:
Muutama ilmainen olut saisi käymään vaikka päivittäin.
Ilmaisen viinin ja leivän jakelulla on pitkät perinteet. Toiminut todella hyvin. Miksei toimisi edelleen?
Make ehtoollinen great again!
Vierailija wrote:
Ehkä siinä pitäisi koko ajattelumaailman muuttua. Luterilainen usko on yhtä synnin pelkoa ja väärintekemisen anteeksipyytämistä. Jos usko olisi sellaista, että se tuo tukea ja iloa elämään, yhteisö olisi tukeva eikä tuomitseva niin sitten. Mutta niin kauan kun kivet tippuu taivaalta päähän ja eletään synnin pelossa ja tuskassa niin nukun mieluummin sunnuntaiaamuisin.
Luterilaisen uskon ydin on armo. Pitäisikö sinunkin kuitenkin tutustua paremmin ennen tällaisten väärien totuuksien julistamista?
Parempi musiikki ja ilmaiset syötävät
Vierailija wrote:
Gospel-musiikki
Kauneimmat joululaulut, joita järjestettäisiin niin runsaasti, ettei tarvitsisi tungeksia
Tämä. Eli hyvää musiikkia ja niin, että lähtiessä on hyvä ja lämmin fiilis.
Uskoisin, että moni kävisi myös tapahtumissa, jos siellä olisi seurakunnan puolesta ihmisiä, joille voisi puhua. Nyt sellaista ei ole ja monella on paha olla. Olisi tärkeää, että joku vaikka koskettaa olkaa ja kysyy, että miten voit?
Myös ulkotiloissa voisi järjestää musiikillisia tapahtumia niissäkin paikoissa, joissa ei ole kirkkoa. Sellaisia kiertäviä tapahtumia, joissa olisi juurikin sitä lämpöistä olemista, mikä nykyään kaikkialta puuttuu.
Vaihtakaa pullat voileipiin ja smoothieen.
Itsekin olen ateisti. Joku ehti jo mainitsemaan. Kirkothan ovat valtavan kauniita ja arkkitehtoonisesti tärkeitä rakennuksia. Itsekin asun nyt lähellä 1500l. kivikirkkoa ja onhan se tämän pikkupaikkakunnan ( 40 000 ) sydän. On myös vanha puukirkko jne.
Trella asuessani useinkin piipahdin katsomassa Hugo Simberin taidetta. Siellä oli hyvä hektisen päivän jälkeen vain istua. Olen käynyt myös Notre Damessa, Intiassa tempeleissä, Muslimien moskeijoissa. Valamossa, Sikstuksen kappelissa.
En ole keräillyt kirkkoja, mutta jos on paikan päällä, niin täytyyhän nyt tarkastaa mestat. Jerusalemissakin, en toki haluaisi olla nyt.
Voisiko olla jotenkin vieläkin matlamman kynnyksen Jumalanpalveluksia? Avoimia ovia juurikin taiteen takia? Kirkossahan on jylhä olotila - pidän siitä. Pidän uskonnoista. Mutta minä olen ateisti.Minut haudataan ihan eri tavalla, enkä koe mitään sen jälkeen.
Käyn aina kirkoissa matkoillani, niissä on usein hyvin kauniita maalauksia ja ne ovat arkkitehtuuriltaan ja historialtaan mielenkiintoisia paikkoja. Kirkoissa järjestetään myös paljon hienoja konsertteja.
Jumalanpalvelukseen en sen sijaan menisi koskaan, sillä olen ateisti. Häihin ja hautajaisiin osallistun kyllä.
Reipas ja tunnollinen lammas wrote:
Sunnuntaiaamuisin kirkossa käynti ei ole tainnut kuulua kovinkaan monen tapakristityn perinteisiin aiemminkaan. Ihmiset oppivat tällaiset perinteet lapsuudessaan ja jos vanhemmat eivät ole olleet ahkeria kirkossa kävijöitä, ei sellaisia tule heidän lapsistaankaan. Jos kirkko haluaisi muuttaa asiaa, pitäisi kirkon ehkä alkaa järjestää enemmän ohjelmaa nimenomaan lapsille ja lapsiperheille.
Kirkkohan järjestää jo nyt paljon erilaista toimintaa lapsille ja lapsiperheille. Silti lapsiperheitä on vaikea saada käymään messuissa. Eikö lasten vanhemmat tahdo käydä lainkaan kirkossa vai tuntuuko kirkkoon meneminen lasten kanssa (tai ilman lapsia) niin hankalalta, että on helpompi jäädä kotiin?
Menisin kirkkoon kuuntelemaan konserttia, jossa soitettaisiin kirkonpolttoheviä.
Alan käymään kun siitä maksetaan ja ehtoollisviini on vähintään kymppi volttista !
Mikä saisi sinut useammin käymään moskeijassa? Tai palvomassa Apolloa, Odinia tai Zeusta? Se että ihmiset ovat uskoneet näihin jumaliin historiassa kun ei ollut tietoa ja koulutusta ei riitä syyksi enää käydä palvomassa taikaolentoja. Uskontojen aika alkaa onneksi olla ohi.
Käyn kirkossa vain musiikkia kuuntelemassa (konserteissa) tai itse kirkkorakennusta katsomassa. Joskus vielä joutuu menemään jonkun häihin tai hautajaisiin, mutta jos suinkin voin välttää, en mene. Pappien puheet on niin falskeja.
Jos siellä olisi söpöjä tyttöjä joita voi pitää sylissään jumalanpalveluksen ajan.
Varmaan se, jos onnistuisin luomaan siitä itselleni jonkinlaisen rutiinin. En ole uskovainen, mutta uskonnot ja jumalmenot ovat mielestäni mielenkiintoinen osa kunkin maan kulttuuria ja ihmiskunnan historiaa, ja kirkossa käyminen voisi olla "hauska" tapa itselleni olla osa sitä jatkumoa. Mutta ihan samalla tavalla olen kyllä kiinnostunut vanhasta suomalaisesta muinaisuskostakin.
En siis itse ainakaan tietoisesti usko nimenomaan kristinuskon Jumalaan, mutta johonkin korkeampaan voimaan kyllä - mutta vähän samaan tapaan kuin uskon metsänhenkiin ja kummituksiinkin.
Vierailija wrote:
Mikä saisi sinut useammin käymään moskeijassa? Tai palvomassa Apolloa, Odinia tai Zeusta? Se että ihmiset ovat uskoneet näihin jumaliin historiassa kun ei ollut tietoa ja koulutusta ei riitä syyksi enää käydä palvomassa taikaolentoja. Uskontojen aika alkaa onneksi olla ohi.
Haastan lievästi näkemyksesi.
Mehän täällä maailman laidalla protestanttisina luterilaisina maallistumme kovaa vauhtia, mutta ehkemme tajua, että uskonnot eivät todellakaan ole kuolemassa - päinvastoin.
Tsekkaa lähi-idän tilannetta juuri nyt, Usan seuraavia pressan vaaleja, katolilaisia maita Brasiliassa, etelä-euroopassa, hinduja intiassa, ortodokseja venäjällä, Israelissa, Usassa etc... Kyllähän uskonnot voivat hyvin maailmassa. Oikeastaan on muutamia pohjoismaisia alueita, missä ei uskota - koko muu 8 miljardia uskoo.
Jos Arvi Lind palaisi telkkariin ja lukisi uutisen siitä, että Jumala on todistettu tieteellisesti olemassa olevaksi.
Eiku ei, en mä sittenkään kävisi kirkossa. Sori.