reagoitteko jokaiseen näppylään? punoitukseen?
tyttö 5kk. ohimoille tuli punaisia läiskiä jotka vähän kohollansa..lähtivät aika nopeeta pois. pariin kohtaan laitoin kortisonia..sillä hävis..eikä ole tullut takaisin. pitäisikö näihin jokaiseen punoitukseen reagoida jollain tapaa..alkaa epäilemään että onkohan ehkä tuolle tai tuolle allerginen?
Kommentit (3)
Että eikö tuo kortisoni ole aika vahvaa? Itse olen käyttänyt esim. pepun ankaraan punotukseen sinkkivoidetta. Pienille kasvonäpyille en ole tehnyt mitään ja ne ovat itsekseen kadonneet.
Onhan tuo peppu ja taipeetkin joskus punoittaneet, mutta hyvinpähän on aina punoitukset itsestään hävinneet ilman mitään voiteita tai talkkeja, parhaillaan jokusen tunnin aikana. Niinpä en ole nähnyt syytä heti sörtätä niihin jotain.
Tytön iho on sen verran hyvä, että silloin harvoin kun jotain näppyä on tullut olen pohtinut syytä. Syy voi olla esim. ruoka tai vaikka lääkekuuri, joka mm. meillä sai tytön pepun punoittamaan pahasti. Uusia ruokia nyt kokeillessa tarkkailen tuleeko näppyä, punotuksia ynnä muita. Esim. luumu sai meillä luultavasti aikaan näppyä, mutta maistelu oli sen verran vähäistä etten vedä vielä johtopäätöstä luumuallergiasta - kokeilemme luumua myöhemmin vielä uudestaan.