Pitääkö mielestänne äitiyslomalaisenkin tehdä kaikki kotityöt?
Luin tuota ketjua kotitöihin liittyen ja mieleeni heräsi kysymys: Pitääkö teidän mielestänne äitiyslomalaisen tehdä kaikki kotityöt päivän aikana tilanteesta riippumatta? Olen jäämässä äitiyslomalle keväällä ensimmäisen vauvamme kanssa ja toistaiseksi olemme kyllä suunnitelleet miehen kanssa niin, että tärkeysjärjestys olisi minulla päivisin tämä:
1. vauvasta huolehtiminen
2. omasta jaksamisesta huolehtiminen = jos vauva valvottaa öisin tai olen muuten väsynyt, aion nukkua itse samaan aikaan päivällä kuin vauvakin (nukahdan helposti milloin vain, jos olen väsynyt)
3. omat opiskelut, joita haluan tehdä myös äitiysloman aikana
4. kodista huolehtiminen. Tällä hetkellä luulen, että ehdin hoitaa päivisin pyykit, tiskit, yleisen järjestelyn ja osittain ruokahuollon. Siivous tehdään yhdessä viikonloppuisin ja ruokaa en varmastikaan ehdi joka päiväksi tehdä eikä mies sitä oletakaan. Luulen, että on onnellinen, jos ruoka odottaa edes joka toinen päivä (syö lämpimän lounaan töissä, joten ei yleensä edes halua lämmintä ruokaa illalla).
Onko tämä mielestänne jotenkin kummallista? Lisäisin vielä, että meillä mies on halunnut lasta koko ajan enemmän ja on sitä mieltä, että totta kai minulla on myös omien intressieni säilyttävä äitiysloman aikana: kaikki aika ei voi mennä vain kotitöihin ym.
Kommentit (15)
Jos lapsi on jollain lailla sairas tai vammainen, niin sitten asia erikseen.
hoitanut lapsen/lapset ensin, sitten tehnyt omia töitä/opintoja. Siihen päälle olen hoitanut sen päivittäisen siistimissiivouksen, tiskit, pyykit, laskut yms sellaisen pikkusälän. Viikkosiivous ollaan tehty yhdessä tai siivooja on tehnyt ja isot kauppareissut mies työstä tullessaan.
ennen lasta olleet kotityöt eivät tunnu lapsen saannin jälkeen enää missään.
on jatkuvaa ruuanlaittoa
jatkuvaa puklujen pyyhintää ja puklurättien pesua
lisääntynyttä kaupassakäyntiä
tihentynyttä roskien vientiä
lakanoiden vaihtoa
lelujen keräilyä
ruuanmurusten imurointia
soseläikkien pyyhkimistä
pinttyneiden tahrojen liuoittelua
sohvatyynyjen asettelua leikkien jäljiltä
kurien pyyhkimistä lattialta
jne jne jne
... niin että tulet kyllä huomaamaan, että mikäli haluat pystyä toimimaan kodissasi lapsen kera, niitä kotitöitä on aivan pakko tehdä päivän mittaan runsaasti :)
hyvää jatkoa!
Meidän esikoinen nukkui vain 15min pätkiä päivällä, yöt nukkui sit kuin tukki. Eli siinä ei päivällä paljon muuta tehty kun vauvan kanssa touhusin. Sit kun poika kasvoi oli enemmän aikaa paneutua kotihommiin. Nyt kahden kans on eri asia, viihtyvät keskenään joten on aikaa imuroida vaikka kahdesti päivässä.
Isommat siivoukset hoidan kyllä kun mies tulee kotiin.
plus pyyhkeiden pesut
plus soseiden valmistus ja pakastus
plus ulkotamineista ja vaunuista huolehtiminen
ym
sulla tulee, ap, olemaan kova kiire. se on totuus jota esikoista ymmärtävät eivät aina ymmärrä. sulla tulee olemaan hirveä hoppu kaiken tekemisen kanssa :)
siis en väitäkään, että osaisin täysin ennakoida tilanteen ja varmasti kotitöitä tulee olemaan enemmän kuin osaan odottaa. Tarkoitan oikeastaan sitä, että MIKSI äitiyslomalaisen pitäisi hoitaa kaikki kotityöt, JOS hänellä on muitakin intressejä ja JOS miehelle esim. vaimon opiskelu sopii hyvin ja jos vielä lisäksi mies on ollut se, joka eniten vauvaa on halunnut? Ja jos perheellä on vielä tarvittaessa varaa palkata siivooja ja muuta apua.
Ap
oma ravinnonsaanti on tuoreella äidillä ensiarvoisen tärkeää. et tosiaankaan voi kuvitella vetäväsi päivät pitkät eineksiä.
Vierailija:
Tarkoitan oikeastaan sitä, että MIKSI äitiyslomalaisen pitäisi hoitaa kaikki kotityöt, JOS hänellä on muitakin intressejä ja JOS miehelle esim. vaimon opiskelu sopii hyvin ja jos vielä lisäksi mies on ollut se, joka eniten vauvaa on halunnut? Ja jos perheellä on vielä tarvittaessa varaa palkata siivooja ja muuta apua.Ap
hoidin kotona ollessa pyykit ja ruokahuollon ja normaalit siivoukset. Mies kävi kyllä kaupassa n. kerran vkossa ostamassa suuremmat ostokset.
Näin meille jäi enemmän yhteistä aikaa ja toisaalta miehelle jäi enemmän aikaa olla lapsien kanssa.
Ja eikai kannata tuohon vedota, että mies on halunnut lasta enemmän... tuo kommentti kannattanee unohtaa tyystin. Itse ajattelen niin, että se tekee joka ehtii. Ja jos olen kotona päivät, niin varmasti teen kotityöt siinä vauvanhoidon ohella siinä määrin missä käsiä vapaaksi saan. Työsi on nyt hoitaa vauvaa ja kotia.
Ei ole olemassa mitään virallista kotityödirektiiviä (ainakaa vielä..)
Oli sitten äitiyslomalla, töissä, kotiäitinä tai opiskelija. Tai ihan mikä vaan.
Sitä kun ei koskaan tiedä miten asiat itse asiassa sitten menevät, kun vauva syntyy. Toki on hyvä miettiä etukäteen, mutta ei kannata liikaa tavoitteita asettaa tms. Keskityt vain sitten siihen vauvaan ja itsestäsi huolehtimiseen. Oma jaksaminen on tärkeää. Ja tosiaan eipä kyllä kannata missään vaiheessa miehelle mennä sanomaan, että sinähän sitä vauvaa enemmän halusit, tee nyt sitten sitä ja tätä ja tuota...
Särähti hieman korvaan. Työni on todellakin hoitaa vauvaa parhaani mukaan, mutta ei todellakaan automaattisesti myös kotia. Olen kyllä hyvin siisti ja hygieninen ihminen, joten tulen hoitamaan kotia varmaankin ihan riittävästi, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi välttämättä hoitaa kotityötkin samalla? Siksikö vain, että olen kotona? Itse asiassa mieheni pitää osan vanhempainvapaasta, mutta en oleta silloinkaan, että hän on tehnyt kaikki kotityöt päiväsaikaan.
En jankuta miehelleni siitä, että hän halusi vauvaa enemmän kuin minä, mutta sillä on sellainen vaikutus, että ENNEN vauvan yrittämistä sanoin, että haluan vauvan SILLÄ EHDOLLA, että en hoida vain vauvaa ja kotia vaan saan keskittyä myös itselleni tärkeisiin asioihin (opiskeluun) myös äitiys- ja vanhempainvapaalla. Tämän mies on siis hyväksynyt mukisematta ja sen vuoksi en aiokaan ottaa liikoja paineita kotitöistä. Ja on myös muita vaihtoehtoja kuin einekset tai itse tehty ruoka: myös ulkona voi käydä välillä syömässä.
Ap
oottele nyt että se lapsi edes syntyy. :D
Esikoisten äidit on niin hulvattomia.