Millainen ammatti se mainosten luoja on?
Mietin tässä että millainen ammatti se telkkarimainosten käsikirjoittaja/AD/copywriter mahtaa oikein olla. Ja mietin, että millaisia ihmisiä ne yrityksissä uuden mainoksen valitsevat ihmiset ovat. Minä en taida olla minkään mainosten kohderyhmää. Aamutelkkarin välissä niitä joutuu katsomaan kahvia keitellessä. Ajattelen, että mainostaja pitää minua aika yksinkertaisena. Perunalastut ovat pelkkää kehoon jäävää rasvaa, mutta laittavat hohottamaan. Puhelinliittymän ostaminen saa lapsenkin uskaltavaksi. Lisäravinteet laittavat ihmisen eloisuuden täysille. Todellahookoo-kiekaisut pelästyttävät ja saavat pikavauhdilla tarttumaan kaukosäätimen volyyminappulaan. Onneksi iltaohjelmat voi nauhoittaa ja pikakelata ohi mainosten.
Paikalla on varmaan joku mainoksen tekijäammattilainen, joka vauvapalstalta hakee ideoita seuraaviin mainoksiin. Olisi hienoa kuulla millaista se luova arki mainostoimistossa on ja mistä tulee aikaansaamisen ilo.
Kommentit (14)
Taitava art director / copy wrighter tekee mainoksen joka jää mieleen. Parhaassa tapauksessa mainosta ja tuotemerkkiä jaetaan netissä ilmaiseksi, kuten sinä nyt teet.
No ihan samaa miettiny. Mutta ei kutsumuksen mukaan satu jokaiselle työt?
Eihän perunalastuja voi mainostaa sillä, mitä ne ovat: Rasvaa ja suolaa, pohjana perunasiivu, koska se siivu tekee näistä pääasiallisista raaka-aineista suuhun sopivia annospaloja.
Mainoksen mieleen jääminen on paras tapaus? Hmmmm.
Mainosten tekeminen alkaa aina asiakkaan tarpeen kartoituksesta, mitä halutaan kertoa ja kenelle. Sitten kun nämä ja budjetti on tiedossa valitaan sopivat mediat yms. eli tehdäänkö nettiin jotain, tehdäänkö printtiä, telkkaria, radiota vai mitä. Tärkeää on päättää asiakkaan kanssa yhdessä myös se, miten mainonnan tehokkuutta mitataan.
Monesti näissä on asiakkaan koosta riippuen asiakkaan lisäksi hääräämässä mediatoimisto, mainostoimisto, tuotantoyhtiö ja tietysti mainoksen julkaiseva media. Ts. siinä vaiheessa kun mainitsemasi AD ja copy ryhtyvät hommiin, on aika iso pohjatyö jo tehty.
Hyvä mainoskampanja perustuu kuitenkin aina dataan, eli ymmärretään se, mikä valitulle kohderyhmälle toimii ja missä medioissa kannattaa toimia. Jos koet mainokset huonoiksi, on todennäköistä, että et ole kohderyhmää.
Hermes ja Merkurius kaupankäynnin jumalina lienevät mainosten luojia.
Vierailija kirjoitti:
Mainosten tekeminen alkaa aina asiakkaan tarpeen kartoituksesta, mitä halutaan kertoa ja kenelle. Sitten kun nämä ja budjetti on tiedossa valitaan sopivat mediat yms. eli tehdäänkö nettiin jotain, tehdäänkö printtiä, telkkaria, radiota vai mitä. Tärkeää on päättää asiakkaan kanssa yhdessä myös se, miten mainonnan tehokkuutta mitataan.
Monesti näissä on asiakkaan koosta riippuen asiakkaan lisäksi hääräämässä mediatoimisto, mainostoimisto, tuotantoyhtiö ja tietysti mainoksen julkaiseva media. Ts. siinä vaiheessa kun mainitsemasi AD ja copy ryhtyvät hommiin, on aika iso pohjatyö jo tehty.
Hyvä mainoskampanja perustuu kuitenkin aina dataan, eli ymmärretään se, mikä valitulle kohderyhmälle toimii ja missä medioissa kannattaa toimia. Jos koet mainokset huonoiksi, on todennäköistä, että et ole kohderyhmää.
Kiitos kun vastasit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainosten tekeminen alkaa aina asiakkaan tarpeen kartoituksesta, mitä halutaan kertoa ja kenelle. Sitten kun nämä ja budjetti on tiedossa valitaan sopivat mediat yms. eli tehdäänkö nettiin jotain, tehdäänkö printtiä, telkkaria, radiota vai mitä. Tärkeää on päättää asiakkaan kanssa yhdessä myös se, miten mainonnan tehokkuutta mitataan.
Monesti näissä on asiakkaan koosta riippuen asiakkaan lisäksi hääräämässä mediatoimisto, mainostoimisto, tuotantoyhtiö ja tietysti mainoksen julkaiseva media. Ts. siinä vaiheessa kun mainitsemasi AD ja copy ryhtyvät hommiin, on aika iso pohjatyö jo tehty.
Hyvä mainoskampanja perustuu kuitenkin aina dataan, eli ymmärretään se, mikä valitulle kohderyhmälle toimii ja missä medioissa kannattaa toimia. Jos koet mainokset huonoiksi, on todennäköistä, että et ole kohderyhmää.
Kiitos kun vas
Lomalla on aikaa. :D
Onko Luoja ammatti? Kukahan sen palkan maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mainosten tekeminen alkaa aina asiakkaan tarpeen kartoituksesta, mitä halutaan kertoa ja kenelle. Sitten kun nämä ja budjetti on tiedossa valitaan sopivat mediat yms. eli tehdäänkö nettiin jotain, tehdäänkö printtiä, telkkaria, radiota vai mitä. Tärkeää on päättää asiakkaan kanssa yhdessä myös se, miten mainonnan tehokkuutta mitataan.
Monesti näissä on asiakkaan koosta riippuen asiakkaan lisäksi hääräämässä mediatoimisto, mainostoimisto, tuotantoyhtiö ja tietysti mainoksen julkaiseva media. Ts. siinä vaiheessa kun mainitsemasi AD ja copy ryhtyvät hommiin, on aika iso pohjatyö jo tehty.
Hyvä mainoskampanja perustuu kuitenkin aina dataan, eli ymmärretään se, mikä valitulle kohderyhmälle toimii ja missä medioissa kannattaa toimia. Jos koet mainokset huonoiksi, on todennäköistä, että et ole kohderyhmää.
Mittaamisen monimutkaisuus on tuttua monella muullakin toimiallalla ja palveluissa. Varmaan myös tuotteen hinta, esillepano ja päivämäärätuoreus vaikuttavat myynnin tehokkuuteen?
Se mitä asiakas haluaa määrää puitteet. Lopulta asiakas on se, joka päättää ja valitsee mainoksen.
Vierailija kirjoitti:
Mittaamisen monimutkaisuus on tuttua monella muullakin toimiallalla ja palveluissa. Varmaan myös tuotteen hinta, esillepano ja päivämäärätuoreus vaikuttavat myynnin tehokkuuteen?
Toki. Mainosten tarkoitus on saada asiakas sinne ostotapahtuman ääreen, liikkeeseen tms. Mitä siellä sitten tapahtuu, on sitten lähinnä kaupppiaan tai palveluntarjoajan omissa käsissä. Jos ohjataan liikennettä webbimainonnalla vaikka verkkokauppaan, niin oston täytyy olla tosi helppoa. Asiakkaan myymälät ja verkkosivustot eivät yleensä ole mainoskampanjoiden suunnittelijoiden käsissä.
Saispa telkkariin mainosblokkerin kuten selaimeen.
Nyt laitan heti äänet pois kun mainokset alkaa.
Taitaa pyöri huume- ja alkoholihöyryissä, ainakin tasosta päätellen. Kohderyhmistä ei tosiaan ole tietoakaan ja suurin osa sellaisia, ettei edes liity tuotteeseen mitenkään. Jos mainos on ärsyttävä ja herättää ikäviä tunteita, ei myydä mitään.