Hevospiireissä ollaan koulutuksessa samassa tilanteessa kuin koirien kanssa ennen 70-lukua
Hevosia koulutetaan väkivaltaisesti vaikka tiedetään varmuudella että positiivinen vahvistaminen on paras menetelmä. Tulee mieleen että miksi? Hevonen maksaa 5000 eurosta ylöspäin ja ratsastus on perin vaarallinen harrastus. Voisi kuvitella että alan yrittäjillä olisi mielenkiintoa huolehtia omaisuudestaan parhaalla mahdollisella tavalla vaikka ei välitä niistä ihan eläiminä.
Kommentit (68)
Vierailija wrote:
Se olympialaisten urheilija ei muuten ollut ratsastaja, eikä varsinkaan alan huipulla, vaan viisiottelija. Viisiottelun ratsastussäännöt eivät ole FEI:n eli maailmanlaajuisen ratsastusjärjestön alaisia. FEI:n kilpailuissa ei voisi tuolla tavalla käyttäytyä, raipankäyttö on tarkkaan säädelty.
Mutta mitä tulee kilparatsastukseen ja tavan harrastamiseen, niin tosiaankaan ei voi kilparatsastuksen perusteella päätellä, mitä alemmilla ja amatöörimäisemmillä tasoilla tapahtuu. Kilparatsastuksessa tehdään tulosta ja rahaa, mitä taas harrastelussa ei tehdä. Kilparatsastuksessa siis voidaan herkemmin käyttää härskejä keinoja, koska paine on niin suuri.
Musta on hassua, että alaa tuntemattomilla on niin voimakkaat mielipiteet siitä, mitä hevosala on, mutta ei juuri tietoa, mitä hevosalalla tapahtuu.
Se, että joku on eri mieltä kanssasi ei tarkoita sitä, etteikö hän voisi perustaa omia näkemyksiään täysin kokemukseen alasta ja piireistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska olette viimeksi olleet seuraamassa hevosen kouluttamista?
nro 1
Etsimällä löytää sivukaupalla linkkejä ja videoita missä väitetään esimerkiksi raipan olevan normaali apu ratsastuksessa.
Niinhän se onkin ihan normaali apu ratsastuksessa. Kuvitteletko sinä siis, että sillä voi vain lyödä kovaa, vai miksi otit sen esimerkiksi?
Miksi cowboyt ei tarvitse raippaa ollenkaan?
Mitä tarkoitat cowboylla? Tarkoitatko siis karjanajajia vai lännenratsastusta? Lännenratsastus ja eurooppalainen ratsastus ovat kaksi eri asiaa, ja niissä käytetään erilaisia apuja. Monessa lännenlajissa taipuminen tai sivuttaisliikkeet eivät kuulu lajiin, ja näissä minä käytän rai
En hyväksy kannuksiakaan.
Jalostakaa niitä hevosia niin, että vain kilteimmät pääsevät jatkamaan sukuaan.
Ratsastuksessa käytetään raippaa, ajohevosilla piiskaa. Mutta kun ei sitä piiskaakaan edelleenkään käytetä hakkaamiseen, vaan ihan muuhun. Katsokaa vaikka Youtubesta valjakkoajoa, niin näette. Minä en siitä niin paljon edes tiedä.
Ratsastuksessa sitä raippaa käytetään mm. takaosan aktivoimiseen, taivuttamiseen ja sivuttaisliikkeisiin. Mä myös käytän sitä mieluummin eteenpäin ajavana apuna mieluummin kuin pohjetta. Haluan, että pohjeavut ovat aina mahdollisimman kevyet. Eli jos hevonen ei lähde kevyestä avusta eteenpäin, naputan raipalla. Sen funktio on siinä vähän niin kuin että "huomasitko?"
Kouluratsastus on naurettavan näköistä puuhaa. Iso uljas eläin pannaan tepsuttelemaan ja nostelemaan jalkojaan kuin mikäkin pelle. Koko lajin voisi mielestäni lopettaa, on jäänne ajoilta jolloin ihminen kuvitteli olevansa luomakunnan herra.
Niin, voi toki olla eri mieltä, mutta tämän ketjun perusteella ei ainakaan ole oikein tullut selväksi, mihin nuo mielipiteet perustuvat, siis muihin kuin luuloihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska olette viimeksi olleet seuraamassa hevosen kouluttamista?
nro 1
Etsimällä löytää sivukaupalla linkkejä ja videoita missä väitetään esimerkiksi raipan olevan normaali apu ratsastuksessa.
Niinhän se onkin ihan normaali apu ratsastuksessa. Kuvitteletko sinä siis, että sillä voi vain lyödä kovaa, vai miksi otit sen esimerkiksi?
Miksi cowboyt ei tarvitse raippaa ollenkaan?
Mitä tarkoitat cowboylla? Tarkoitatko siis karjanajajia vai lännenratsastusta? Lännenratsastus ja eurooppalainen ratsastus ovat kaksi eri asiaa, ja niissä käytetään erilaisia apuja. Monessa lännenlajissa taipuminen tai sivuttaisliikkeet eiv
Riittäisi jos ihmisistä vain kilteimmät pääsisivät jatkamaan sukua, niin ei hevosiakaan rankaistaisi siitä, että joutuvat tekemään epälajityypillisiä asioita ihmisten huvitteluhalun takia.
Jos et hyväksy kannuksiakaan, miksi otit sitten cowboyt esille hyvänä esimerkkinä?
Ei raipan tai kannusten käytössä ole kyse siitä, ettei hevonen olisi "kiltti". Niitä käytetään merkinantoon. Ei niiden käyttämättömyys ole mikään tae siitä, että väkivaltaa ei käytetä ja kaikki on hienosti, aivan samoin kuin niiden käyttö ei kerro väkivallasta.
Vierailija wrote:
Kouluratsastus on naurettavan näköistä puuhaa. Iso uljas eläin pannaan tepsuttelemaan ja nostelemaan jalkojaan kuin mikäkin pelle. Koko lajin voisi mielestäni lopettaa, on jäänne ajoilta jolloin ihminen kuvitteli olevansa luomakunnan herra.
Ai että joku laji pitäisi lopettaa, koska sinun mielestä se näyttää naurettavalta...?
Kouluratsastus on kehitetty jumppaamaan sotahevosia.
Vierailija wrote:
Niin, voi toki olla eri mieltä, mutta tämän ketjun perusteella ei ainakaan ole oikein tullut selväksi, mihin nuo mielipiteet perustuvat, siis muihin kuin luuloihin.
Usemmassa vastauksessa on jo kerrottu, että mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin alasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Usemmassa vastauksessa on jo kerrottu, että mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin alasta.
Jaa. No nämä ihmiset eivät vielä ole kirjoittaneet niitä kokemuksiaan alasta julki. Ehkä hetken päästä sitten kirjoittavat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ai että joku laji pitäisi lopettaa, koska sinun mielestä se näyttää naurettavalta...?
Ja sotahevosten jumppaaminen on kovinkin ajankohtaista 2020-luvulla?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hevoslähtöisyys ollut pitkään jo muotia. Tuntuu aika oudon tarkoitushakuiselta aloitus. Ongelma on enemmän se ettei ymmärretä/osata komentaa hevosta. Kuritta kasvanut hevonen voi olla vaarallinen ainakin ikävä käsitellä.
Ihan peruskauraa. Tottakai hevoset ovat yksilöitä ja niitä on kohdeltava hyvin, reilusti, ne kyllä palkitsevat sen.
Juuri näin. Ja kuri ei siis tarkoita hakkaamista, vaan sitä, että hevonen lähtee liikkeelle, kun ihminen pyytää, se pysähtyy, se kuuntelee ja väistää ihmistä. Hevonen ei tule iholle, jos ihminen ei tee aloitetta. Tällaisia juttuja. Hevonen on iso ja vaarallinen eläin, jos se ei kunnioita ihmisen omaa tilaa.
Mun ukki sai hevosen liikkeelle maiskauttamalla ja Pruuuut-käsky pysäytti sen. Ohjasti välillä kahtakin hevosta näin. Ja hyvin tottelivat. Ei sil
Tästä tuli mieleen isäni, jolla oli ihme taipumus pelkällä olemassa olollaan saada vihainenkin päälle tuleva hevonen pysähtymään ja katsomaan hoo moilasena, että mikäs tää tyyppi on.
Meillä on hevoset koko perheen harrastus ollut aina, ei ratsastus/kilpailu (ellei pellolla höntsäilyä lasketa), vaan ovat olleet lemmikkinä kuin koirat. Enemmän ja vähemmän kaltoinkohdeltuja, vihaisia, kodinvaihtajia yms. elsu-yhteistyön takia myöskin sijoitettuna. Kaikki äkäisimmät/traumaattisimmat haettiin aina isän kanssa, koska se sai oikeasti mitään puhumatta pelkällä rauhallisella olemassa olollaan levottomimmankin ja uhkailevimman hevosen rentoutumaan.
Siinä sitä oli monella usein ihmettely, kun "ei se meitä tottele edes raipalla".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja sotahevosten jumppaaminen on kovinkin ajankohtaista 2020-luvulla?
Hevosten jumppaaminen on. Minäkään en arvosta modernia kouluratsastusta, se on parissa vuosikymmenessä mennyt ihan ihmeelliseen suuntaan. Nykyään kouluratsastus on toki myös urhelilulaji, ihan yhtä hyödyllinen tai hyödytön huippu-urheiluna kuin kaikki muukin huippu-urheilu. Mua kiinnostaa kouluratsastus vain hevosten jumppana.
Minäkin olen nähnyt suunnan muuttuvan koko ajan hevosmyönteisemmäksi. Väkivaltaa en ole nähnyt ikinä, mutta asenne ja käsittelytavat ovat silti muuttuneet. Nykyään ymmärretään enemmän hevosen lajityypillisyyttä ja toimitaan siitä käsin.
Pakoeläintä ei voi ylipäätään väkivallalla menestykkäästi kouluttaa, koska pelkäävä hevonen ei toimi siten mitä yleensä hevosharrastuksessa tavoitellaan.
Vierailija wrote:
Minäkin olen nähnyt suunnan muuttuvan koko ajan hevosmyönteisemmäksi. Väkivaltaa en ole nähnyt ikinä, mutta asenne ja käsittelytavat ovat silti muuttuneet. Nykyään ymmärretään enemmän hevosen lajityypillisyyttä ja toimitaan siitä käsin.
Pakoeläintä ei voi ylipäätään väkivallalla menestykkäästi kouluttaa, koska pelkäävä hevonen ei toimi siten mitä yleensä hevosharrastuksessa tavoitellaan.
Juuri näin. Väkivallalla saa aikaan eläimen, joka ei luota ihmiseen ja jonka käytöstä on vaikea ennakoida.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hevosten jumppaaminen on. Minäkään en arvosta modernia kouluratsastusta, se on parissa vuosikymmenessä mennyt ihan ihmeelliseen suuntaan. Nykyään kouluratsastus on toki myös urhelilulaji, ihan yhtä hyödyllinen tai hyödytön huippu-urheiluna kui
Minäkin pidän hevosista ja ratsastuskin on tiettyyn rajaan asti ok. Voisiko sen jumpan järjestää ilman, että hevosen päätä kiertää sen seitsemän remmiä ja suussa on tavallisten kuolainten lisäksi myös vipuvarteen perustuvat kankikuolaimet? Itse en ainakaan haluaisi tulla jumpatuksi sillä tavalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hevosten jumppaaminen on. Minäkään en arvosta modernia kouluratsastusta, se on parissa vuosikymmenessä mennyt ihan ihmeelliseen suuntaan. Nykyään kouluratsastus on toki myös urhelilulaji, ihan yhtä hyödyllinen tai hyödytön huippu-urheiluna kui
Minäkin pidän hevosista ja ratsastuskin on tiettyyn rajaan asti ok. Voisiko sen jumpan järjestää ilman, että hevosen päätä kiertää sen seitsemän remmiä ja suussa on tavallisten kuolainten lisäksi myös vipuvarteen perustuvat kankikuolaimet? Itse en ainakaan haluaisi tulla jumpatuksi sillä tavalla.
No kankikuolaimet on pakolliset kilpailuissa heA-luokista eteenpäin, että ei tämä kovin isoa prosenttia hevosista koske, mutta minusta ei kannata verrata hevosta ja ihmistä keskenään. Sinulla ei ole ollenkaan hammaslomaa, joten siinä mielessäkään vertailu ei oikein toimi. Ratsastus ei ylipäätään ole hevoselle mitenkään luonteenomaista toimintaa, vaikka sitä on siihen jalostettu tuhansia vuosia. Mihin sinun ajatuksesi perustuu siitä, mikä ratsastus on ok ja mikä ei? Mielikuvaan? Tutkittuun tietoon? Mä pyrin sivistämään itseäni esim. just tästä kuolainasiasta, ja ainakin toistaiseksi olen tullut tutkimustiedon perusteella siihen tulokseen, että kaikkein tärkeintä on ratsastajan tuntuman treenaaminen. Ja sillä tasolla, jolla kankia käytetään, tuntuma pitäisi olla hallussa.
Mutta kouluratsastus ei siis tosiaan ole pelkästään sitä, mitä tehdään hieman korkeammalla tasolla kankisuitsituksella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kankikuolaimet on pakolliset kilpailuissa heA-luokista eteenpäin, että ei tämä kovin isoa prosenttia hevosista koske, mutta minusta ei kannata verrata hevosta ja
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Horse_pain_caused_by_the_bit
Sinä laitoit linkin Wikipedia-artikkeliin. Millä tavalla tahdot keskustella tästä asiasta?
Mun ukki sai hevosen liikkeelle maiskauttamalla ja Pruuuut-käsky pysäytti sen. Ohjasti välillä kahtakin hevosta näin. Ja hyvin tottelivat. Ei sillä mitään raippaa ollut. Ja jos tuli vaarallinen paikka, ukki hermostui ja komensi äkäisesti, niin hevoset kyllä tajusi, että nyt on tosi kyseessä ja tottelivat nopeasti.
Me lastenlapset ei saatu tehdä hevosten kanssa yhtään mitään, kun ne oli niin vaarallisia, vaikka mun isä oli saanut ratsastaa niillä lapsena ilman satulaa, viedä laitumelle jne. Mistä olen vähän katkera vieläkin, kun mun perheelle ei ollut varaa viedä mua ratsastamaan. Aikuisena olen kyllä käynyt ratsastamassa.