Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevospiireissä ollaan koulutuksessa samassa tilanteessa kuin koirien kanssa ennen 70-lukua

Vierailija
17.10.2023 |

Hevosia koulutetaan väkivaltaisesti vaikka tiedetään varmuudella että positiivinen vahvistaminen on paras menetelmä. Tulee mieleen että miksi? Hevonen maksaa 5000 eurosta ylöspäin ja ratsastus on perin vaarallinen harrastus. Voisi kuvitella että alan yrittäjillä olisi mielenkiintoa huolehtia omaisuudestaan parhaalla mahdollisella tavalla vaikka ei välitä niistä ihan eläiminä.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerrassaan erikoinen yleistys. 

Terv. hevosalalla työskentelevä

Vierailija
2/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallan tunne. Saa näyttää ainakin hevoselle kuka käskee. Säälittävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olette viimeksi olleet seuraamassa hevosen kouluttamista?

nro 1

Vierailija
4/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

nro 1

Etsimällä löytää sivukaupalla linkkejä ja videoita missä väitetään esimerkiksi raipan olevan normaali apu ratsastuksessa.

Vierailija
5/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

nro 1

Etsimällä löytää sivukaupalla linkkejä ja videoita missä väitetään esimerkiksi raipan olevan normaali apu ratsastuksessa.

Niinhän se onkin ihan normaali apu ratsastuksessa. Kuvitteletko sinä siis, että sillä voi vain lyödä kovaa, vai miksi otit sen esimerkiksi?

Vierailija
6/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jokainen oikeasti hevoalalla työskentelevä tietää aloituksen yleistyksen perustuvan täyteen toteen. Ellei sitten itse kuulu noihin, jotka eivät pidä noita yleisesti käytössä olevia väkivaltaan ja pakottamiseen perustuvia metodeja oikeina tapoina.

Hevosalan ja -piirien ongelmat eivät koskaan katoa, jos ne kielletään ja niistä vaietaan.

Vierailija
7/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jokainen oikeasti hevoalalla työskentelevä tietää aloituksen yleistyksen perustuvan täyteen toteen. Ellei sitten itse kuulu noihin, jotka eivät pidä noita yleisesti käytössä olevia väkivaltaan ja pakottamiseen perustuvia metodeja oikeina tapoina.

Hevosalan ja -piirien ongelmat eivät koskaan katoa, jos ne kielletään ja niistä vaietaan.

Mä oon aloittanut hevostelun 80-luvulla, joten olen nähnyt paljon pakottamista ja väkivaltaa. Aloitin harrastuksen uudestaan aikuisiällä ja nyt myös työskentelen alalla. Kontrasti lapsuuteni käytäntöihin on ollut suuri. Niissä piireissä, joissa mä harrastan ja työskentelen, väkivalta ja pakottaminen ei ole se tapa, jolla asiat hoidetaan. 

Vierailija
8/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä oon aloittanut hevostelun 80-luvulla, joten olen nähnyt paljon pakottamista ja väkivaltaa. Aloitin harrastuksen uudestaan aikuisiällä ja nyt myös työskentelen alalla. Kontrasti lapsuuteni käytäntöihin on ollut suuri. Niissä piireissä, joissa mä harrastan ja työskentelen, väkivalta ja pakottaminen ei ole se tapa, jolla asiat hoideta

Mutta et voi sanoa ettei sitä esiintyisi. Tuollainen linkki löytyi ihan jo tältä palstalta: https://yle.fi/a/3-11710438
Tuossahan sanotaan että yleinen mielipide voi kääntyä hevosalaa vastaan. Tilanne on siis kestämätön.

Vierailija
9/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaa esiintyy yhteiskunnassa ylipäätään. Ihmiset kohdistavat väkivaltaa toisiin ihmisiin ja eläimiin. En ole kiistämässä, etteikö väkivaltaa esiinny missään. Jos vaikka ottaa ne aloittajan koirapiirit, niin esiintyyhän niissäkin väkivaltaa.

Millä tavalla "tilanne on kestämätön"? Musta tuntuu, että sulla ei oikeasti ole juuri kosketusta hevosalaan. Esim. kun meidän pitää siedättää hevonen henkilönosturiin, niin miten veikkaatte, että teemme sen – pakottamalla ja hakkaamalla vai?

Vierailija
10/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vallan tunne. Saa näyttää ainakin hevoselle kuka käskee. Säälittävää.

Voisi kuvitella että siihen hankkisi halvemman ja vähemmän vaarallisen eläimen.

Vierailija
11/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoslähtöisyys ollut pitkään jo muotia. Tuntuu aika oudon tarkoitushakuiselta aloitus. Ongelma on enemmän se ettei ymmärretä/osata komentaa hevosta. Kuritta kasvanut hevonen voi olla vaarallinen ainakin ikävä käsitellä.

Ihan peruskauraa. Tottakai hevoset ovat yksilöitä ja niitä on kohdeltava hyvin, reilusti, ne kyllä palkitsevat sen.

Vierailija
12/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Väkivaltaa esiintyy yhteiskunnassa ylipäätään. Ihmiset kohdistavat väkivaltaa toisiin ihmisiin ja eläimiin. En ole kiistämässä, etteikö väkivaltaa esiinny missään. Jos vaikka ottaa ne aloittajan koirapiirit, niin esiintyyhän niissäkin väkivaltaa.

Millä tavalla "tilanne on kestämätön"? Musta tuntuu, että sulla ei oikeasti ole juuri kosketusta hevosalaan. Esim. kun meidän pitää siedättää hevonen henkilönosturiin, niin miten veikkaatte, että teemme sen – pakottamalla ja hakkaamalla vai?

En ole ap mutta miksi ihmeessä hevonen pitää siedättää henkilönosturiin?

Vierailija
13/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hevoslähtöisyys ollut pitkään jo muotia. Tuntuu aika oudon tarkoitushakuiselta aloitus. Ongelma on enemmän se ettei ymmärretä/osata komentaa hevosta. Kuritta kasvanut hevonen voi olla vaarallinen ainakin ikävä käsitellä.

Ihan peruskauraa. Tottakai hevoset ovat yksilöitä ja niitä on kohdeltava hyvin, reilusti, ne kyllä palkitsevat sen.

Juuri näin. Ja kuri ei siis tarkoita hakkaamista, vaan sitä, että hevonen lähtee liikkeelle, kun ihminen pyytää, se pysähtyy, se kuuntelee ja väistää ihmistä. Hevonen ei tule iholle, jos ihminen ei tee aloitetta. Tällaisia juttuja. Hevonen on iso ja vaarallinen eläin, jos se ei kunnioita ihmisen omaa tilaa.

Vierailija
14/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on villihevosia?

Vierailija
15/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ole ap mutta miksi ihmeessä hevonen pitää siedättää henkilönosturiin?

Siksi ihmeessä, että hevonen toimii vammaisratsastuksessa.

Vierailija
16/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä oon aloittanut hevostelun 80-luvulla, joten olen nähnyt paljon pakottamista ja väkivaltaa. Aloitin harrastuksen uudestaan aikuisiällä ja nyt myös työskentelen alalla. Kontrasti lapsuuteni käytäntöihin on ollut suuri. Niissä piireissä, joissa mä harrastan ja työskentelen, väkivalta ja pakottaminen ei ole se tapa, jolla asiat hoideta

Se on hyvä, ettei omissa piireissäsi ole haitallisia toimintamalleja, mutta se ei poista niiden olemassa oloa ja yleisyyttä.

Ei siitä ole kuin pari vuotta kun huippuluokan kilparatsastaja valmentajineen pahoinpiteli hevosta yleisön edessä Tokion olympialaisissa ja tuomaristo antoi tämän pahoinpitelyn jatkua järkyttävän kauan. Jos tämä on tekemisen meininki alan huipulla, jokainen voi kuvitella millaista se on mitä alemmille ja amatöörimaisemmille tasoille mennään.

Vierailija
17/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

nro 1

Niinhän se onkin ihan normaali apu ratsastuksessa. Kuvitteletko sinä siis, että sillä voi vain lyödä kovaa, vai miksi otit sen esimerkiksi?

Miksi cowboyt ei tarvitse raippaa ollenkaan?

Vierailija
18/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä oon aloittanut hevostelun 80-luvulla, joten olen nähnyt paljon pakottamista ja väkivaltaa. Aloitin harrastuksen uudestaan aikuisiällä ja nyt myös työskentelen alalla. Kontrasti lapsuuteni käytäntöihin on ollut suuri. Niissä piireissä, joissa mä harrastan ja työskentelen, väkivalta ja

Schleu potki hevosta kannuksilla että sai sen liikkeelle ihan radan alussa. Lopussa hän ruoski sitä valmentajan kehotuksesta ja valmentaja löi sitä nyrkillä.
Kaiken tuon jälkeen valmentaja oli se joka joutui lähtemään kisoista. Schleulle ei tietääkseni tullut mitään seuraamuksia.

Vierailija
19/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olympialaisten urheilija ei muuten ollut ratsastaja, eikä varsinkaan alan huipulla, vaan viisiottelija. Viisiottelun ratsastussäännöt eivät ole FEI:n eli maailmanlaajuisen ratsastusjärjestön alaisia. FEI:n kilpailuissa ei voisi tuolla tavalla käyttäytyä, raipankäyttö on tarkkaan säädelty.

Mutta mitä tulee kilparatsastukseen ja tavan harrastamiseen, niin tosiaankaan ei voi kilparatsastuksen perusteella päätellä, mitä alemmilla ja amatöörimäisemmillä tasoilla tapahtuu. Kilparatsastuksessa tehdään tulosta ja rahaa, mitä taas harrastelussa ei tehdä. Kilparatsastuksessa siis voidaan herkemmin käyttää härskejä keinoja, koska paine on niin suuri.

Musta on hassua, että alaa tuntemattomilla on niin voimakkaat mielipiteet siitä, mitä hevosala on, mutta ei juuri tietoa, mitä hevosalalla tapahtuu.

Vierailija
20/68 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

nro 1

Miksi cowboyt ei tarvitse raippaa ollenkaan?

Mitä tarkoitat cowboylla? Tarkoitatko siis karjanajajia vai lännenratsastusta? Lännenratsastus ja eurooppalainen ratsastus ovat kaksi eri asiaa, ja niissä käytetään erilaisia apuja. Monessa lännenlajissa taipuminen tai sivuttaisliikkeet eivät kuulu lajiin, ja näissä minä käytän raippaa eniten. Mutta siis kai olet tietoinen, että lännenratsastuksessa käytetään kannuksia, aika hurjankin näköisiä? Ja jos mietit sitä lyömistä, niin varmasti olet nähnyt elokuvissa sitä, kun ohjasperillä lyödään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan