Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suunnitelmissa jättää työelämä ennen eläkeikää?

Vierailija
17.10.2023 |

Jos on niin miksi, minkä ikäisenä, millä metodilla ja pidätkö suunnitelmaa realistisena/oletko aikataulussa?

Itse voin aloittaa sillä, että en ole keksinyt mitään sellaista työtä joka kiinnostaisi minua ja josta uskoisin saavani muutakin iloa kuin palkan. Lisäksi nykyinen työni on terveyttä kuluttavaa, enkä usko sen tekemisen olevan järkevää varsinkaan myöhäiskeski-ikäisenä.

Suunnitelmissa on kerryttää riittävä sijoitusvarallisuus viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä ja sen jälkeen elää sen tuotoilla. 

Tuohon on vielä kymmenen vuotta aikaa ja tällä hetkellä olen tavoitteen suhteen aikataulussa. Tietysti mitä vaan voi tapahtua, eihän tulevaisuudesta tiedä.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että saat paljon rahaa. Siinä se meni elämä rahaa ajatellessa.

Vierailija
2/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin hieman alle viisikymppisenä ja olen ratkaisuuni todella tyytyväinen. Pidin työstäni, mutta tuntui, että sillä saralla on jo kaikki nähty, joskus olen vielä tehnyt töitä kevytyrittämisen merkeissä, jos on kauniisti pyydetty. Minulla on eläkeikään seitsemän vuotta jäljellä, jatkan samaan malliin siihen asti. Eläke jää pienemmäksi, mutta eihän sitä tiedä pääseekö siitä edes koskaan nauttimaan. Ratkaisuuni vaikutti kahden läheisen ihmisen kuolema, joista kumpikaan ei päässyt eläkkeestään nauttimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 60v suunnitelmissa lopettaa työt. Realisoida omaisuus, ostaa asunto Espanjasta ja toinen Suomesta kesiksi. Säästöillä ja mahdollisilla satunnaisduuneilla mennään varhaiseläkeikään asti ja jatkaa edelleen fiiliksen mukaan keikkahommia.

Vierailija
4/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

61v jäin Ovelle 50%(osittainen varhennettu eläke) -> pienentää tietysti lopullista eläkettä, mutta kuka elonpäiviään tietää... nyt oon liki 63 ja oli kyllä elämäni fiksuin päätös. Olen tehnyt mielenkiintoisia osa-aikahommia, mutta vapaa-aika terveenä on niin antoisaa. Marjastus, retkeily, käsityöt, kirjat yms

Jokaisen kannattaa omalla kohdallaan pohtia

Vierailija
5/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jää pikkuhiljaa 50 kohdalla. En pysty tekemään enää kauaa ekassa ammatissani, toka ei ole työllistänyt, ja vaikka kolmanteen koulutettaisiin, ei iän takia enää palkata. 

Vierailija
6/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo jättänyt. Firma saneerasi halukkaat pois ja olin 51. Nyt olen jo laitostunut elämään tukirahoilla ja vanhoilla säästöillä. Saan toimeentulotukinormin ja sukanvarressa on sen verran, että otan mitä tarvitsen, mutta en törsää. Kahdesti vuodessa käyn etelässä ja muutaman kerran jossain automatkalla. Nyt kun uusi hallitus romuttaa ansiosidonnaisen, niin en hae tosissani töitä, kun päivärrahojen nollaus ei motivoi kuten ennen. Eniten harmittaa, ettei rahoja voi sijoittaa tuottavasti oikein mitenkään.

Vierailija
7/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että työelämä jättää minut ennen eläkeikää.

Vierailija
8/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kuolevani muutaman vuoden kuluessa, ei ole ikinä kiinnostanut eläkkeelle jääminen

Vierailija
9/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 51v ja teen puolikasta työaikaa. 55-60 - vuotiaana lopettelen kokonaan, säästöjä on. Saa nähdä tuleeko elämä suunnitelmien tielle (sairaus, kuolema, sota, onnettomuus...).

Vierailija
10/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa tallainen ajatus, kunhan ei sitten olla tukien varassa, eli omilla rahoilla eletään eläkkeelle asti.

Vierailija
11/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen nelikymppinen ja eläkeikäni on 68 vuotta. Jään pois työelämästä samanikäisenä kuin vanhempanikin eli 60 vuotiaana. Tosin, jos suurin osa ikäisistäni tekee samoin, nykyinen eläkejärjestelmä kaatuu kun rahahana tyrehtyy. Olkoon sitten niin.

Vierailija
12/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on. En aio olla töissä vielä joskus kuusikymppisenä vanhuksena. Mieluummin vielä silloin kun terveys pelittää edes vähän alusta.

Vierailija
13/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi?

Korkea eläkeikä ja elämään kyllästyminen

minkä ikäisenä?

Sitten kun ei enää jaksa työelämää

millä metodilla?

Oman käden kautta

pidätkö suunnitelmaa realistisena/oletko aikataulussa?

Aikataulullahan ei tässä suunnitelmassa ole oleellisesti merkitystä

Vierailija
14/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen jo jättänyt. Firma saneerasi halukkaat pois ja olin 51. Nyt olen jo laitostunut elämään tukirahoilla ja vanhoilla säästöillä. Saan toimeentulotukinormin ja sukanvarressa on sen verran, että otan mitä tarvitsen, mutta en törsää. Kahdesti vuodessa käyn etelässä ja muutaman kerran jossain automatkalla. Nyt kun uusi hallitus romuttaa ansiosidonnaisen, niin en hae tosissani töitä, kun päivärrahojen nollaus ei motivoi kuten ennen. Eniten harmittaa, ettei rahoja voi sijoittaa tuottavasti oikein mitenkään.

Tuo kävi silmään, ettei rahoja voi sijoittaa tuottavasti. Mikä on ajatuksesi tässä? Liittyykö se sinun henkilökohtaiseen tilanteeseesi vai näkemykseesi markkinoista?

Vierailija
15/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Toimeentuloa sinun ei kuuluisi saada, jos on sukanvarressa tarvittava. Se on petos.

Vierailija
16/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keski-ikäisenä fyysisessä matalapalkka työssä vahvojen särkylääkkeiden voimalla ja pitäisi jaksaa vielä noin 25 vuotta,ei taida toteutua.

Vierailija
17/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hienoa tallainen ajatus, kunhan ei sitten olla tukien varassa, eli omilla rahoilla eletään eläkkeelle asti.

Hyvin usein tällä palstalla kuvitellaan, että kaikki elävät tuilla eikä varakkaita ihmisiä kertakaikkiaan ole olemassa. Se on kaikki valetta ja trollausta. En todellakaan pidä itseäni kroisoksena enkä sitä ole, mutta pystyisin elämään pääomatuloillani, vaikka miestä ei olisikaan elintasoa kohottamassa.

Vierailija
18/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä jäin eläkkeelle 34-vuotiaana.

Vierailija
19/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen 57v ja jaksan mainiosti. Se pelottaa, että tulee yt:t ja saan kenkää.

Vierailija
20/82 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvin usein tällä palstalla kuvitellaan, että kaikki elävät tuilla eikä varakkaita ihmisiä kertakaikkiaan ole olemassa. Se on kaikki valetta ja trollausta. En todellakaan pidä itseäni kroisoksena enkä sitä ole, mutta pystyisin elämään pääomatuloillani, vaikka miestä ei olisikaan elintasoa kohottamassa.

Kommenttini liittyi muutamien muiden vastauksiin täällä jotka tukia nostavat tai aikovat nostaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan