Onko suunnitelmissa jättää työelämä ennen eläkeikää?
Jos on niin miksi, minkä ikäisenä, millä metodilla ja pidätkö suunnitelmaa realistisena/oletko aikataulussa?
Itse voin aloittaa sillä, että en ole keksinyt mitään sellaista työtä joka kiinnostaisi minua ja josta uskoisin saavani muutakin iloa kuin palkan. Lisäksi nykyinen työni on terveyttä kuluttavaa, enkä usko sen tekemisen olevan järkevää varsinkaan myöhäiskeski-ikäisenä.
Suunnitelmissa on kerryttää riittävä sijoitusvarallisuus viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä ja sen jälkeen elää sen tuotoilla.
Tuohon on vielä kymmenen vuotta aikaa ja tällä hetkellä olen tavoitteen suhteen aikataulussa. Tietysti mitä vaan voi tapahtua, eihän tulevaisuudesta tiedä.
Kommentit (82)
Nyt 2023 vielä puhutaan eläkkeistä, mutta katsotaanpa 10 vuoden päästä uudelleen miten kriisissä tämä meidän kotipallomme rahallisesti on. Hyvä jos on juomavettä ja ruokaa kaikille. Saati jotain eläkkeitä.
Vierailija wrote:
Nyt 2023 vielä puhutaan eläkkeistä, mutta katsotaanpa 10 vuoden päästä uudelleen miten kriisissä tämä meidän kotipallomme rahallisesti on. Hyvä jos on juomavettä ja ruokaa kaikille. Saati jotain eläkkeitä.
Pallo ei ehkä ole kriisissä, mutta maamme on, koska meillä ei ole rahoitusta terveydenhuollolle eikä eläkejärjestelmälle. Maksavat aikuiset puuttuvat.
En aio. "Virallinen" eläkeikä koittaisi vuoden päästä, "suositeltu" kahden. Aion jaksaa vielä kolme vuotta, sitten tulee töissä muutos joka on sopiva vedenjakaja lähteä. Mikäs tässä, kun vielä pää ja kroppa pelaavat. Enkä tuki kenenkään uraputkea; on tehty selväksi että sitten kun lähden, tilalleni ei oteta ketään, vaan hommia karsitaan ja loput jaetaan sorvin ääreen jääneiden kesken. Ei käy kateeksi.
Nelikymppisenä aloin "downshiftauksen", kävin töissä ehkä 9kk vuodessa, sitten kun työtilanteet vaihteli niin vähensin vielä tuosta. Jättäydyin vakityöstä yhdeksän vuotta sitten, jonkun verran keikkahommia tein tässä välissä. Nyt pari vuotta ollut tekemättä mitään, varhennetun osaeläkkeen saan v2026, tuskin enää teen mitään ennen sitä. Perintöä, säästöjä ja sijoituksia on millä pärjään hyvin kun esim. asumiskuluja ei ole oikeastaan ollenkaan.
Minä jätin jo nelikymppisenä. Nyt reilut 10 vuotta ollut työtön, eikä minua kukaan enää edes kelpuuta töihin. Näin teen tilaa nuoremmille, joilla vielä työura alkamassa. Ainakaan minun takia ei jää kenelläkään perhe perustamatta ja asuntolaina ottamatta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hienoa tallainen ajatus, kunhan ei sitten olla tukien varassa, eli omilla rahoilla eletään eläkkeelle asti.
Hyvin usein tällä palstalla kuvitellaan, että kaikki elävät tuilla eikä varakkaita ihmisiä kertakaikkiaan ole olemassa. Se on kaikki valetta ja trollausta. En todellakaan pidä itseäni kroisoksena enkä sitä ole, mutta pystyisin elämään pääomatuloillani, vaikka miestä ei olisikaan elintasoa kohottamassa.
Kommenttini liittyi muutamien muiden vastauksiin täällä jotka tukia nostavat tai aikovat nostaa
Ok. Eipä tuo tuilla eläminen herkkua ole, käy työstä sekin, jos täällä olevia juttuja on uskominen. En vastusta tuilla elämistä siksi että se on kallista yhteiskunnalle, vaan ihmisten itsensä takia. Se ei ole hyväksi varsinkaan nuorille ihmisille, että on vain kotona.
On, jätettiin työelämän ulkopuolelle 40 vuotiaana ja tilanne ei ole 15 vuodessa kohentunut vaikka 3 vuotta sitten ilmoittauduin työttömäksi te toimistoon.
Olen 60-v. Eläkeikä 65-v. On pakko jatkaa eläkeikään asti. Avioeron jälkeen lunastin talon ja jouduin ottamaan asuntolainaa. Saan maksettua sen 2 v. Kuluttua. Loput 3 v. Työelämässä yritän kerätä säästöjä eläkepäiviä varten..
Vierailija wrote:
61v jäin Ovelle 50%(osittainen varhennettu eläke) -> pienentää tietysti lopullista eläkettä, mutta kuka elonpäiviään tietää... nyt oon liki 63 ja oli kyllä elämäni fiksuin päätös. Olen tehnyt mielenkiintoisia osa-aikahommia, mutta vapaa-aika terveenä on niin antoisaa. Marjastus, retkeily, käsityöt, kirjat yms
Pajonko tuossa OVE:ssa on veroprosentti? Onko sama kuin työverotus?
Ei ole. Sen sijaan teen osa-aikatöitä luultavasti yli eläkeiän. Jos vain terveys riittää. Meillä on vai yksi elämä, en aio kuluttaa sitä raatamalla itseäni hengiltä surkean palkan takia, kun saman eläkkeen saan teinpä kokoaikatöitä tai osa-aikatöitä. Ja olen matalapalkkatöissä
Tipahdin ehkä ennen aikojani enkä ehtinyt kerryttää riittävää kassaa. No näillä on mentävä ja olen yrittänyt laittaa rahan poikimaan. Ehkä niinkin hullusti käy että menen vielä töihin joskus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
61v jäin Ovelle 50%(osittainen varhennettu eläke) -> pienentää tietysti lopullista eläkettä, mutta kuka elonpäiviään tietää... nyt oon liki 63 ja oli kyllä elämäni fiksuin päätös. Olen tehnyt mielenkiintoisia osa-aikahommia, mutta vapaa-aika terveenä on niin antoisaa. Marjastus, retkeily, käsityöt, kirjat yms
Pajonko tuossa OVE:ssa on veroprosentti? Onko sama kuin työverotus?
Mulla on 13%
Voiko olla eri, jos tienannut enemmän, en tiedä.
Viisastuneena todellakin kehoitan pohtimaan rahan/mielekkään elämän välillä. Tunnetusti käärinliinoissa ei taskuja ole, mitään et mukaan saa. Nauti, kun olet terve. Takuita ei ole. Onnettomuuksissa kuolee terveitäkin, nuoria, lapsia...
t.tuo, joka heti 61 jäi Ovelle
Jäin pois työstä 56-vuotiaana kuten olin suunnitellut mikäli sijoitusvarallisuuteni on silloin tietyllä tasolla. Nyt nostan jo OVE-eläkettä. Sijoitusvarallisuus on paisunut itsekseen 6 vuoden aikana kaksinkertaiseksi. Se on tietysti aina riskinalainen, romahduksetkin ovat mahdollisia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pallo ei ehkä ole kriisissä, mutta maamme on, koska meillä ei ole rahoitusta terveydenhuollolle eikä eläkejärjestelmälle. Maksavat aikuiset puuttuvat.
Juuri näin. Jossain kohtaa tulee se hetki, jota nyt ei haluta ajatella, että eläkkeisiin ei kerta kaikkiaan ole varaa luvatun suuruisina. Sitten leikataan.
Vierailija wrote:
Hienoa tallainen ajatus, kunhan ei sitten olla tukien varassa, eli omilla rahoilla eletään eläkkeelle asti.
Sano tuo somaleille ja muille jotka tulevat tänne eläteiksi.
Olen 40 ja olen tehnyt osa-aikatöitä jo 6 vuotta ja opiskellutkin aikuisena, pitänyt eläkepäiviä ennakkoon nuorena ja terveenä, siltä varalta, että ikinä en pääse eläkkeelle. Eläkeikä vaan nousee, kuolen aikaisin, sairastu niin ettei vapaasta pysty nauttimaan tai ehkä koko eläkejärjestelmä romahtaa.
Haluaisin jäädä "eläkkeelle" esim 50v, se vaatisi aika isot säästöt, katsotaan alkaako eläkerahasto karttumaan nopeammin kun lapset pääsee omilleen ja elättävät itsensä.
Vierailija wrote:
Olen 40 ja olen tehnyt osa-aikatöitä jo 6 vuotta ja opiskellutkin aikuisena, pitänyt eläkepäiviä ennakkoon nuorena ja terveenä, siltä varalta, että ikinä en pääse eläkkeelle. Eläkeikä vaan nousee, kuolen aikaisin, sairastu niin ettei vapaasta pysty nauttimaan tai ehkä koko eläkejärjestelmä romahtaa.
Haluaisin jäädä "eläkkeelle" esim 50v, se vaatisi aika isot säästöt, katsotaan alkaako eläkerahasto karttumaan nopeammin kun lapset pääsee omilleen ja elättävät itsensä.
Ai niin ja metodina säästäminen, säästöjen sijoittaminen ja kaikenlaisten pienten miellyttävien sivubisnesten kehittely.
Pakko sanoa, että en saa nyt tästä ajatuksesta ollenkaan kiinni. Mistä ihmeestä ihminen pyytämättä ja yllättäen saisi paljon rahaa? Eivätkö köyhät joudu ajattelemaan rahaa enemmän kuin varakkaat? Lisäksi raha on yllättävänkin mielenkiintoinen ja abstrakti konsepti. Ihan mielellään sitä ajattelee filosofian tasolla.