Onko suunnitelmissa jättää työelämä ennen eläkeikää?
Jos on niin miksi, minkä ikäisenä, millä metodilla ja pidätkö suunnitelmaa realistisena/oletko aikataulussa?
Itse voin aloittaa sillä, että en ole keksinyt mitään sellaista työtä joka kiinnostaisi minua ja josta uskoisin saavani muutakin iloa kuin palkan. Lisäksi nykyinen työni on terveyttä kuluttavaa, enkä usko sen tekemisen olevan järkevää varsinkaan myöhäiskeski-ikäisenä.
Suunnitelmissa on kerryttää riittävä sijoitusvarallisuus viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä ja sen jälkeen elää sen tuotoilla.
Tuohon on vielä kymmenen vuotta aikaa ja tällä hetkellä olen tavoitteen suhteen aikataulussa. Tietysti mitä vaan voi tapahtua, eihän tulevaisuudesta tiedä.
Kommentit (82)
50+ iässä jään pois työelämästä, samalla kun siippa jää työeläkkeelle.
Vierailija wrote:
PYSYKÄÄ TÖISSÄ
Ei pysty, olen vasta 40 ja toinen käsi rajoittaa jo nyt töitä kaupan alalla, piti vaihtaa kevyempään ja osa-aikaiseen. Mihin seuraavaksi voi enää vaihtaa sitten kun käsi hajoaa lopullisesti ja ikää on jo 50? Tai sama kai se onko omakustanteisella eläkkeellä vai sairaseläkkeellä...
15 vuotta työuraa on takana ja sinä aikana on ollut nolla toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta. Pidän jo nyt jokaista saamaani keikkaa ja määräaikaista ihmeenä enkä usko tämän enää kauaa jatkuvan, kun on ylittänyt 40 vuotta.
Vierailija wrote:
PYSYKÄÄ TÖISSÄ
Niin että voidaan maksaa adhd-nuorille kakskymppisestä alkaen eläkettä tai mitä tukia ne nyt sitten saakin, koko ikänsä?
Minulla on runsas vuosi alempaan eläkeikään. Työelämässä kokemani epäasiallinen kohtelun vuoksi olen nyt vakavasti ajatellut jääväni pois työelömästä runsas vuosi ennen tuota eläkeikää. Onneksi minulla on sijoituksia ja olen myymässä omistamaani yksiötä. Tiedän, että kaikille tämä ei ole mahdollista. Haluaisin kyllä tehdä työtä mutta tuntuu etten jaksa henkisesti. Niin paskaa suomalainen työelämä voi olla.
Minä tein sen! Olin n.30 vuotta akateemisessa työssä. Esihenkilöni kiusaamisen takia jätin työni. Nyt saan ansiosidonnaista ja pääsen suoraan ns.lisäpäiville ja sitten eläkkeelle. Kerronpa kuukausitienestini työttömänä: ansiosidonnainen n.2200e, OVE (50%) n.800e, eläkevakuutus n.400e= n.3400e/kk. Vero% on pieni. Käteen jää rahaa n.2800e/kk. Haen töitä 4 kpl/kk, jotta saan ansiosidonnaista. Haen vain huippupaikkoja, joihin minua ei valittaisi ikänikään takia. Ja jos vahingossa valitaan on niissä hyvä palkka, etuja ja statusta, jotka minulle kelpaisivat. Nautin työttömänä olosta joka päivä. Tylsää hetkeä ei ole ollut, vaan saan toteuttaa unelmiani. Jokainen päivä on erilainen ja täynnä kivaa tekemistä, ja mikä parasta; saan nukkua aamulla ja valvoa illalla niin pitkään kuin haluan. Yllättäen rahaa muuten jää säästöönkin. Jos joku tästä ärsyyntyy, niin suosittelen valitsemaan saman. Työelämä Suomessa on tosi raskasta kaikenlaisine lieveilmiöineen. En todellakaan kaipaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein sen! Olin n.30 vuotta akateemisessa työssä. Esihenkilöni kiusaamisen takia jätin työni. Nyt saan ansiosidonnaista ja pääsen suoraan ns.lisäpäiville ja sitten eläkkeelle. Kerronpa kuukausitienestini työttömänä: ansiosidonnainen n.2200e, OVE (50%) n.800e, eläkevakuutus n.400e= n.3400e/kk. Vero% on pieni. Käteen jää rahaa n.2800e/kk. Haen töitä 4 kpl/kk, jotta saan ansiosidonnaista. Haen vain huippupaikkoja, joihin minua ei valittaisi ikänikään takia. Ja jos vahingossa valitaan on niissä hyvä palkka, etuja ja statusta, jotka minulle kelpaisivat. Nautin työttömänä olosta joka päivä. Tylsää hetkeä ei ole ollut, vaan saan toteuttaa unelmiani. Jokainen päivä on erilainen ja täynnä kivaa tekemistä, ja mikä parasta; saan nukkua aamulla ja valvoa illalla niin pitkään kuin haluan. Yllättäen rahaa muuten jää säästöönkin. Jos joku tästä ärsyyntyy, niin suosittelen valitsemaan saman. Työelämä Suomessa on tosi raskasta kaikenlaisin
Paljonko palkkasi oli ennen kuin irtisanouduit, ja tuliko sinulle karenssi?
Vierailija kirjoitti:
Noin 60v suunnitelmissa lopettaa työt. Realisoida omaisuus, ostaa asunto Espanjasta ja toinen Suomesta kesiksi. Säästöillä ja mahdollisilla satunnaisduuneilla mennään varhaiseläkeikään asti ja jatkaa edelleen fiiliksen mukaan keikkahommia.
Suunnilleen sama suunnitelma, etelässä talvella useampi kuukausi, kesät mökillä. Reissuja ja keikkatöitä.
Duunia on tehty yli 40 vuotta, joten nyt jotain muuta.
Ajattelin 55-vuotiaana katsastaa sijoitusten tilanteen ja sitten joko jatketaan töissä tai jäädään pois ja ryhdytään miettimään, mitä sitä tekisi.
Ei varsinaisesti ollut juuri nyt suunnitelmissa, mutta tuli yt:t ja sain potkut 61-vuotiaana. On säästöjä, eikä minulla enää kymmeneen vuoteen ollut taloudellista pakkoa tehdä töitä. Työnteko toi kuitenkn mielekkyyttä elämään.
Teille, jotka arvostelette tukien nostamista: Nostan myös ansiosidonnaiset, koska niihin on oikeus. Vuosikymmenien ajan maksoin liiton maksut. Ei se kuulkaas niin mene, että jos joku omasta palkastaan säästää ja sijoittaa, niin ei olisi oikeutta työttömyyskorvauksiin, ja toinen, joka saa saman palkan ja tuhlaa kaiken, saisi sitten tuet.
Sain 50 % työn kun olin 57-vuotias. Tämä oli oma toivomus, en suostunut 100 % työhön, onneksi olen alalla jossa voi itse päättää kuinka paljon tekee. Seuraava askel on OVE:n hakeminen 62-vuotiaana. Ja varsinainen eläkeikä on n. 65-vuotiaana. Vapaa-aika on paljon kiinnostavampaa kuin työelämä ja motivaatio ei enää ole hupussaan kuten joskus 25-50 -vuotiaana. Toki teen työni hyvin mutta ei ole enää kunnianhimoa ja halua edetä uralla.
Ja kyllä, odotan eläkepäiviä ja toivon että terveys pysyy hyvänä jotta voin viettää laatuaikaa harrastusten parissa. Taloudellisesti se on mahdollista vaikka eläke ei ole kovin suuri.
Sain jätettyä työelämän 58-vuotiaana kun jäin työttömäksi ja sitä kautta eläkeputkeen.
On, viimeistään 60v, on realistista, rahaa ja omaisuutta on sen verran kertynyt.
Suurimmalla osalla se jättäminen tapahtuu suunnittelematta. Pieni osa selviytyy laskennalliseen eläkeikään.
Täytän ensi vuonna 50v ja vielä olisi tarkoitus jatkaa työntekoa muutamalla vuodella. Asuntovelkaa ei ole ja näin lapsettomana ns. pakolliset menot on noin 600e/kk (sis. ruoat). Autoa minulla ei ole. Nykyinen isompi asunto on tarkoitus myydä jossain vaiheessa ja muuttaa pienempään, jolloin nuo pakolliset menot pienenevät noin 100-150 eurolla. Sijoitussalkku on tällä hetkellä noin 200k, jota on tarkoitus alkaa kuluttamaan elämiseen, kunhan lopetan työt kokonaan. Mutta tietty nostan ensin ansiosidonnaiset ja muut tuet, vaikka muuttuisivatkin nykyisestä vieläkin hankalammiksi saada.
Työpaikalla on muutama ylipalvellut ihminen vielä töissä, vaikka kaikkien pitäisi olla jo hyvinkin eläkkeellä. Mutta kun elämässä ei ole muuta kuin se työ, niin näyttää olevan vaikeaa päästää irti. Itsellä ehdoton yläraja on 55 vuotta, kyllä 35 vuotta työelämässä saa riittää.
Mutta eipä näihin yhtä vastausta ole, vaan jokainen tavallaan..
Olen tällä hetkellä 48 v. ja haaveilen jääväni töistä pois 10 vuoden päästä eli 58-vuotiaana. Varsinainen eläkeikäni on n. 67 v, mutta en pysty kuvittelemaan itseäni enää töissä tuossa iässä työn kuormittavuudesta ja vaativuuden vuoksi. Lapset ovat muuttamassa juuri omilleen, joten säästöön jää enempi rahaa. Muutamme mieheni kanssa jossain vaiheessa myös pienempään asuntoon, joten asumiskulut pienenevät ja siitäkin jäisi rahaa sukan varteen. Tarkoitus olisi elää säästöillä. Tiukan paikan tullen pystyisin tekemään kyllä sijaisuuksia. Suurimman osan talvea toivon olevani jossain lämpimässä ja kevät-syksy nauttia sitten Suomessa olosta.
Minulla on tarpeeksi rahaa ja tarpeeksi pienet kulut, joten pärjään säästöillä ja tuilla. Kesät olen kotona ja talven pahimman pimeyden vietän Thaimaassa. Nyt olen ansiosidonnaisella, mutta kun sitä ei enää hyödytä uusia, niin en enää hae tosissasi työtä.
Työpaikalla käynnistyi yt-neuvottelut juuri kun olin täyttänyt 60. Päätin siinä kohdassa, että mulle riittää kyseisen työn aiheuttama stressi, joten ilmottauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Pyyntöäni hieman ihmeteltiin, mutta siihen kuitenkin lopulta suostuttiin. Puoli vuotta oli työpaikan kirjoilla täydellä palkalla ja eduilla. Sen ajan käytin matkusteluun ja ylipäänsä itseeni. Sen jälkeen opiskelin uuden ammatin muutosturvan avulla. Uusi ammatti oli käytännössä vain jatkokoulutusta aiempaan IT-alan osaamiseeni. 61 vuotiaana pääsin OVE-eläkkeelle, josta saan verojen jälkeen käteen hieman alle 1400€ per kk. Sen turvin uskalsin perustaa oman yrityksen. Hetken jouduin etsimään yritykselleni sopivaa projektia, mutta noin puolen vuoden etsimisen jälkeen sellainen (tai tarkemmin sanottuna 2 kpl) löytyi. Sinä aikana minulle jo kertaalleen tarjottiin palkkatyötä, mutta en siihen tarttunut, kun olin jo päättänyt ryhtyä yrittäjäksi. Nyt ikää on jo 62 ja yrittäjyyttäkin takana puolivuotta. Yrittäjänä voin tehdä pitkää päivää silloin kuin siltä tuntuu ja pitää vapaata silloin kuin siltä tuntuu. Toki kuukausitulotkin vaihtelevat sen mukaan, mutta toistaiseksi olen pärjännyt varsin hyvin, eikä vanhuuden varalle tehtyihin talletuksiin ole tarvinnut koskea. Näin ajattelin jatkaa vielä 1,5 vuotta, jonka jälkeen lopetan yritykseni. Tänmän jälkeen ajattelin elää OVE:lla ja säästöilläni 1,5 vuotta, kunnes pääsen nostamaan täyttä eläkettä. Tavoitteeni on viimeisen 1,5 vuoden aikana suorittaa kesken jäänyt lukio loppuun ja hankkia se puuttumaan jäänyt valkolakki.
PYSYKÄÄ TÖISSÄ