Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka oli presidenttinä silloin kun olit lapsi?

Vierailija
16.10.2023 |

Oliko Ahtisaari?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin Kekkonen ja sitten Koivisto. Jälkimmäisestä muistan enemmän.

Vierailija
2/116 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 2000, eli toi Salehan se on aina roikkunut kuvioissa mukana.

Kiitos Sale ja kommarit voi muuten haistaa pitkän pas kan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivisto (vain pari kuukautta), Ahtisaari ja Halonen.

Vierailija
4/116 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen syntynyt vuonna 2000, eli toi Salehan se on aina roikkunut kuvioissa mukana.

Kiitos Sale ja kommarit voi muuten haistaa pitkän pas kan!

Halonen oli 2000-2012.

Vierailija
5/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

K&K.

Vierailija
6/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kepponen, Kekkonen, Kekkonen...

Olin parikymppinen, kun näin ensimmäisen kerran Suomen tasavallan presidenttinä jonkun muun kuin Kekkosen, eli siis Manun ja hän onkin presidenteistämme ainut, jonka olen tavannut myös livenä.

Ahtisaaren aikaan lähentelin jo keski-ikää.

Vierailija
7/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paasikivi oli lapsuuteni presidentti. Muistan myös kuinka katsottiin ja jännitettiin naapurin televisiosta, kun valitsijamiesten ääniä luettiin. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.... Fageström, Fageström  Fageström

Ja Kekkosen valtakausi sitten alkoi.

Paasikivi valittiin prsedentiksi viimeksi 1948, silloin tiuskn oli Suomessa vielä kodeissa telkksreita.

Muistat tuon kun lähetys tuli radiosta, 1956 kun Paasukibu sai ääniä pressavaaleissa, valitsijamiehiä,  vaikka ei ollut ehdokkaana.

Kekkonen valittiin prsedentiksi vuonna 1956, ensimmäisen kerran.

Vierailija
8/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen Koivisto täälläkin.

Jälkeenpäin voin todeta että Ahtisaaren aikaan ei tarvinnut hävetä vaan sai olla ylpeä suomalainen. Toki Manu oli hyvä, Ahtisaari nousi puskista silloisen 22 vuotiaan elämään.

Vierailija
9/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepponen.

Vierailija
10/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä Kekkonen.

Vierailija
11/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen

Vierailija
12/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paasikivi oli lapsuuteni presidentti. Muistan myös kuinka katsottiin ja jännitettiin naapurin televisiosta, kun valitsijamiesten ääniä luettiin. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.... Fageström, Fageström  Fageström

Paasikivi valittiin prsedentiksi viimeksi 1948, silloin tiuskn oli Suomessa vielä kodeissa telkksreita.

Muistat tuon kun lähetys tuli radiosta, 1956 kun Paasukibu sai ääniä pressavaaleissa, valitsijamiehiä,  vaikka ei ollut ehdokkaana.

Kyllä oli naapurin kauppiaalla televisio vuonna 1956, itse olin tuolloin 13 vuotias ja sitä lähetystä oli katsomassa puoli kylää.

Muistan vielä, kun Kekkosen kannattajat lähtivät kotiin vähin äänin tyytyväisinä, kun isoin osa sen kylän asukkaista olisi halunnut Fageströmin presidentiksi.

Vierailija
13/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manu

Vierailija
14/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eihän lainaamasi kirjoittaja mitään Paasikiven presidentiksi valinnasta puhunut, vaan nimenomaan vuoden 1956 vaaleista, jossa siis tiukkaa kisaa kävivät K.A Fagerholm (ei siis Fagerström) ja Kekkonen. Sitä tosin en usko, että kyseinen ääntenlaskenta olisi nähty televisiossa. Ensimmäinen television koelähetys oli tehty puolivuotta ennen vaaleja ja varsinaiset televisiolähtykset aloitettiin vasta 1957, eli reilu vuosi kyseisten vaalien jälkeen. Eli puutaheinää höpisi tämä "fagerström".

Vierailija
15/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vuoden 1956 vaalien ääntenlaskentaa ei ole televisioitu. Radiosta se on tullut. Ja Kekkosen vastaehdokas oli Fagerholm, ei Fagerström.

Vierailija
16/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 1956 ja silloin alkoi myös Kekkosen aika. Sitähän kesti sitten pitkään.

- mummo -

Vierailija
17/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitenniin Kekkonen ja Koivisto. Sehän on vaan jompikumpi. Ei voi olla molemmat.

No jos on syntynyt ennen Koiviston aikakautta (eli Kekkosen ollessa presidenttinä) mutta aikuistunut vasta Koiviston aikakaudella, toope. Kyllä mä väitän ekaluokkalaisena olleeni vielä lapsi (Koivisto tuli valtaan 1982).

Taidetaan olla samaa ikäluokkaa, -74? Kekkosen Suomeen synnyin ja Koivisto tuli tosiaan presidentiksi 1982 ja oli lapsuuden ja teini-iän aikana presidentti. Loppuvuodesta syntyneenä kun Ahtisaari tuli presidentiksi alkuvuodesta 1994, olin vielä 19v, kuten nytkin olen vielä 48v.

Olen syntynyt 1975, eli aloitin ekaluokan 1982, jolloin Koivisto oli ollut jo presidenttinä vuoden alkupuolelta lähtien.

Presidentinvaalien, joissa Ahtisaari valittiin, aikaan olin vielä 18, täyttänyt edellisvuonna loppuvuodesta.

-21

Vierailija
18/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä oli naapurin kauppiaalla televisio vuonna 1956, itse olin tuolloin 13 vuotias ja sitä lähetystä oli katsomassa puoli kylää.

Muistan vielä, kun Kekkosen kannattajat lähtivät kotiin vähin äänin t

Voihan siellä kauppiaalla jo telkkarikin olla, vaikka ei vielä ollut vakituisia lähetyksiäkään, mutta kyseisiä vaaleja kauppiaan toosasta ei kyllä katsottu, niitä kun ei televisioitu.

Mikäs se sellainen "kylä" oli jossa suurin osa demaria äänesti? Kyllähän se nyt on kylmä fakta, että maalaiskylissä on aina äänestetty kepuleita, eli tuolloin vielä maalaisliittoa ja niin oli asianlaita myös 1956 vaaleissa.

Mummelilla on alkanut muisti pätkimään, tai sitten siellä taas lautajonne trollailee.

Vierailija
19/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen ja sen jälkeenhän suomessa ei presidenttiä ole ollutkaan.

Vierailija
20/116 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen ensimmäiset 10 elinvuottani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän