Genitaaliherpes ja synnytys
Mulla on ollu ko. paska jo vuosia, mutta ei ole kovin aktiivinen. Nyt kuitenkin näyttäisi, että rakkula on tulossa ja mulla on rv 37. Mitä nyt? Mä oon melko paniikissa.. Mä sanoin heti alussa neuvolassa, että haluan estolääkityksen lopussa ja mä unohdin ja neuvolantäti unohti.. Kokemuksia?
Kommentit (5)
Mullakin mokoma vaiva aktivoitui raskausaikana ja söin sitten estolääkitystä viimeiset pari kk. Kannattaa ehdottomasti, riskit on kai aika suuret ilman estolääkitystä.
ainakin hengenvaarallinen aivotulehdus voi tulla vauvalle. En missään tapauksessa ottaisi riskiä, helpompaa on syödä pilleri tai pari päivässä.
tuossa tapauksessa pelastaa vauvan.
3.5. GENITAALIHERPES
Herpes simplex -viruksen aiheuttama genitaaliherpes ilmenee rakkuloina sukupuolielinten alueella. Oireet alkavat keskimäärin 2-7 päivän kuluttua tartunnasta, mutta niitä ei ole kaikilla tartunnan saaneilla. Herpesvirus jää piilevänä elimistöön ja voi myöhemmin aktivoitua uudelleen. Genitaaliherpekseen ei ole parantavaa hoitoa, mutta sen oireita voidaan lievittää lääkehoidolla niiden ilmaantuessa. Asikloviirihoito sopii myös vastasyntyneelle.
Jos nainen saa tartunnan raskautensa aikana, sikiön riski saada tartunta on noin 50 %. Tämä aiheuttaa keskenmenon. Jos aikaisemmin saatu tartunta aktivoituu raskauden aikana uudestaan, sikiön tartuntariski on alle 5 %. Lapsi voi saada tartunnan myös synnytyksen aikana, jos äidillä on aktiivinen genitaaliherpes. Tällainen tartunta voidaan estää äidille ennen synnytystä annettavalla lääkityksellä.
käynnistyi yllättäen ja mulla oli sillon herpes epäily päällä. Mulla ne rakkulat on jotenkin epäselviä, että silloin lääkärikään ei saanu selvää oliko vai ei. Antoivat sitten suoneen sitä asikloviiriä ja vauvalle ei tullut mitään. Mutta melkein viikko piti odottaa jotain tuloksia ja se oli tosi syövää aikaa ja en tod halunnu tähän synnytykseen samaa paskaa. Mitä vauvalle siitä voi tulla?
ap