Mies pitää mykkäkoulua koska lapsen silmälasit maksoi niin paljon
Joka toinen vuosi ne on silti ostettava. Hänellä on korkeammat tulot kuin minulla ja on ne maksanut. Minä varasin optikolle ajan, ja kerroin tästä miehelle heti. Hän sanoi ok. Kerroin, että lapsen linssit alkaa olla jo naarmuuntuneet ja että näöntarkastuksestakin on jo kaksi vuotta. Mies sanoi ok.
Mies itse oli varannut koiralle sterilisaatioajan tälle samalle päivälle. Ihan itse, johon minä sanoin että ok mutta lapsen optikko on sitten samana päivänä. Kuvittelin, että aikuinen ihminen ymmärtäisi tämän.
Nyt mies on koko illan ollut vihainen - minulle. Ei omasta mielestään tee mitään väärää nyt koska "ei ole sanonut pahasti nyt illalla". Mitä nyt aamulla alkoi tivata minulta optikon ja uusien lasien tarpeellisuudesta ja kysyi, että luulenkin minä että hän on joku raha-automaatti.
Aloin itkeä. En enää tiedä mitä tehdä. Miten minä olen tässä se pahis?
Kommentit (44)
Vierailija wrote:
Mun kahdeksanvuotias ei näe metrin päähän ilman laseja. -3.75 kummassakin silmässä ja iso hajataitto, on siis käytännössä näkövammainen ilman laseja. Kehykset maksoi specsaverssilla 25e ja linssit yli 150e. Tarvii kovikepinnan tai ne on viikossa entiset, tarvii heijastuksenestopinnan että näkee, tarvii ohentaa linssit ettei koulussa joku neandertali iske nenuun. Näkö huononee joka vuosi, ei voi olla viime vuoden laseilla, kun ei näe. Ilman laseja ei voi oikein urheilla, ajaa pyörällä, olla koulussa jne kun ei kertakaikkiaan näe. Syytönhän poika siihen on, ja pitää hyvin huolta rilleistään, ne on sille tärkeät, se tietää että on ilman niitä aivan pulassa.
No viime vuonna onneksi sai lasit maksutta. Silmäasema (vai mikä pulju se nyt olikaan) antaa ekaluokkalaisille lasit ilmaiseksi.
Vierailija wrote:
No ei niitä nyt joka toinen vuosi uusia tarvitse, jos näkö ei ole selvästi huonontunut.
Ja jos joka toinen vuosi näkö selvästi huononee, niin lääkäriin kai sitä sitten ensin.
Lapsi kasvaa ja myös pää suurenee. Ei ekaluokkalaisen lasit mahdu enää kolmosluokkalaisen päähän.
Vierailija wrote:
Mun kahdeksanvuotias ei näe metrin päähän ilman laseja. -3.75 kummassakin silmässä ja iso hajataitto, on siis käytännössä näkövammainen ilman laseja. Kehykset maksoi specsaverssilla 25e ja linssit yli 150e. Tarvii kovikepinnan tai ne on viikossa entiset, tarvii heijastuksenestopinnan että näkee, tarvii ohentaa linssit ettei koulussa joku neandertali iske nenuun. Näkö huononee joka vuosi, ei voi olla viime vuoden laseilla, kun ei näe. Ilman laseja ei voi oikein urheilla, ajaa pyörällä, olla koulussa jne kun ei kertakaikkiaan näe. Syytönhän poika siihen on, ja pitää hyvin huolta rilleistään, ne on sille tärkeät, se tietää että on ilman niitä aivan pulassa.
Onko vanhemmilla tai sukulaisilla myös lasit? Aika hurjalta kuulostaa että noin nuorella jo miinusta tuon verran. Eihän sille itse mitään voi, tärkeintä kuitenkin jos on muuten terve eikä ota lasien tarpeesta itselleen häpeää tai ongelmaa.