Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen lapsen äidin tyly käytös

Vierailija
16.10.2023 |

Tunnen yhden monen lapsen äidin, joka puhuu todella tylyyn sävyyn lapsilleen.

Esim. jos lapsi unohtaa usein koulukirjat kotiin, puhuu tyyliin "Ja taasko sinä unohdit ne! Miten monta sataa kertaa sinulle pitää sanoa että..."

Tai jos lapsi meinaa myöhästyä jostain, huutaa "Nyt vauhtia! Miten voi olla, että et taaskaan katsonut kelloa, joka kerta sama homma!"

Ja kuitenkin sama äiti sanoo, että lapset ovat tärkeintä hänen elämässään. 

Ymmärrän, että voi olla raskasta, mutta miksi on halunnut monta lasta, jos voimat ei riitä asialliseen käytökseen? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei taida olla yhtäkään lasta.

Vierailija
2/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muutama vuosikymmen sitten sama äiti olisi sanonut, että "Ja taasko sinä unohdit ne! Pitääkö antaa remmiä että muistat?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sulla ei taida olla yhtäkään lasta.

Ei ja ehkä siksi muistan paremmln, millaista on olla lapsi. Mua kohdeltiin aina rakastaen enkä voi kuvitellakaan, että vanhempani olisivat käyttäneet tuollaista kieltä. Ap

Vierailija
4/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, muutama vuosikymmen sitten sama äiti olisi sanonut, että "Ja taasko sinä unohdit ne! Pitääkö antaa remmiä että muistat?"

Juu, mutta miksi ihmeessä? Miksi ihminen, joka puhuu lapsille noin, on niitä halunnut? Ap

Vierailija
5/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on niin ihmeellistä? Kuulostaa vähän kumppaniltani puhumassa mulle. Ymmärrän että ärsyttää, jos pitää toistaa jotain asiaa.

Vierailija
6/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti rähjäsi joka päivä vaikken pahin mahdollinen ollutkaan.

Vierailija
7/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä tuossa on niin ihmeellistä? Kuulostaa vähän kumppaniltani puhumassa mulle. Ymmärrän että ärsyttää, jos pitää toistaa jotain asiaa.

"Taasko sinä" ja "miten voi olla"... eikö nuo ole ihan oppikirjaesimerkkejä kielenkäytöstä esim. nyt sitten parisuhteessa, jossa kumppani ei kohtele toista arvostaen? Ap

Vierailija
8/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ei tuossa nyt mitään hirveän raflaavaa ole. Ei haukkumista, ei kiroilua... Muistutusta ja hoputusta kyllä. Onko se asiatonta, riippuu ehkä kontekstista  

Vierailija
9/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen lapsen äidin

versus

Monilapsisen äidin

snaijaaks sääääääääääääääääääääääää

Vierailija
10/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Taasko sinä" ja "miten voi olla"... eikö nuo ole ihan oppikirjaesimerkkejä kielenkäytöstä esim. nyt sitten parisuhteessa, jossa kumppani ei kohtele toista arvostaen? Ap

No, meidän suhteessa on ihan syytäkin  huomauttelulle, puolin ja toisin. 

Vierailija
11/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiedä, mutta ei tuossa nyt mitään hirveän raflaavaa ole. Ei haukkumista, ei kiroilua... Muistutusta ja hoputusta kyllä. Onko se asiatonta, riippuu ehkä kontekstista  

Ehkä se sana mikä kuvaa tuota mun mielestä, on tyly, epäkunnioittava ja ikävä. Itse en siis sietäisi tuollaista sävyä yhdeltäkään läheiseltäni, en puhu muille noin eikä mulle ole puhuttu noin lapsena.

Mutta ilmeisesti tuo sävy on sitten monille "normaali"? 

Ap

Vierailija
12/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tylyys on tietysti ikävää. Mutta kuulostaa hieman kärpäsestä tehdyltä härkäseltä, jos pahastuu toistuvan myöhästelyn yhteydessä hoputtamisesta. 

Vierailija
13/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, tylyys on tietysti ikävää. Mutta kuulostaa hieman kärpäsestä tehdyltä härkäseltä, jos pahastuu toistuvan myöhästelyn yhteydessä hoputtamisesta. 

Nuo oli esimerkkejä. Puhuu tuohon sävyyn miltei aina, myös puolisolleen. 

Aika ankea ilmapiiri elää ja kasvaa, jos tuohon sävyyn totutaan puhumaan toisille. Ap

Vierailija
14/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin lapsena varmaan vastannut "nenäkkäästi", että ei tarvitse sanoa monta sataa kertaa, kyllä muutama kymmenen kertaa varmaan riittää.

Ei kotona parisuhteessa tosiaan puhuta noin toiselle, jos ei halua aloittaa riitaa. 

Voi sanoa asiallisesti, että muistathan ottaa mukaan kirjat ja katsoa kelloa, jotta ehdit ajoissa.

Vierailija
15/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisin lapsena varmaan vastannut "nenäkkäästi", että ei tarvitse sanoa monta sataa kertaa, kyllä muutama kymmenen kertaa varmaan riittää.

Ei kotona parisuhteessa tosiaan puhuta noin toiselle, jos ei halua aloittaa riitaa. 

Voi sanoa asiallisesti, että muistathan ottaa mukaan kirjat ja katsoa kelloa, jotta ehdit ajoissa.

Näin juuri. Mulle sanottiin noin ja jos en muistanut, opin seurauksista. Jos vanhempi olisi räyhännyt ja tylyttänyt, olisin todennäköisesti vain alkanut kapinoida ja menettänyt kunnioitukseni tätä kohtaan. Ap

Vierailija
16/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vanhemmat on itsekin vielä lapsia vaikka ikää olisikin jo runsaasti. Yksikin äiti huusi päiväkodin pihalla lapselleen kun tämä itkien yritti pysyä äidin perässä "tekeekö kasvaminen kipeetä" ! 

Huutaa muutenkin lapsilleen jatkuvasti ja kyllä sen valitettavasti lapsista huomaa.

Vierailija
17/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehkä se sana mikä kuvaa tuota mun mielestä, on tyly, epäkunnioittava ja ikävä. Itse en siis sietäisi tuollaista sävyä yhdeltäkään läheiseltäni, en puhu muille noin eikä mulle ole puhuttu noin lapsena.

Ap

Hohhoijaa. Puhuu ihminen kenellä ei ole lapsia. Mietippä vaikka semmosta tilannetta, että olet ihan oikeesti sanonut jostain samasta asiasta lapselle 1000 kertaa. Eli monta vuotta, eikä homma silti onnistu. 

VAlitettavsti jossain kohtaa sitä turhautuu. Ei kenelläkään ole semmoset lehmän hermot ( ei edes sulla), että jossain kohtaa on ihan kypsä toistamaan samaa asiaa. 

Vierailija
18/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella normaalilta arjelta. Pitäisikö jäädä pitämään tunteidensanoitusmonologi?

Mun äiti haukkui idiootiksi ja sanoi että musta ei koskaan tule mitään, siitä olisin enemmän huolissani. 

Vierailija
19/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Hohhoijaa. Puhuu ihminen kenellä ei ole lapsia. Mietippä vaikka semmosta tilannetta, että olet ihan oikeesti sanonut jostain samasta asiasta lapselle 1000 kertaa. Eli monta vuotta, eikä homma silti onnistu. 

VAlitettavsti jossain kohtaa sitä turhautuu. Ei kenelläkään ole semmoset lehmän hermot ( ei edes sulla), että jos

Kuten kerroin, omilla vanhemmillani oli. Ja sanoin, että ymmärrä, että voi väsyttää, turhauttaa jne. Mutta jos ei osaa puhutella lapsiaan rakastaen tai edes asiallisesti, eikö siinä kohtaa jo pitäisi aiemmin tajuta, ettei kovin monta lasta hankkisi? Mun sydän ainakin särkyy lasten puolesta, joilla on tuollaiset vanhemmat.

Jos 1000 kert unohtaa, ehkä vanhemman pitäisi myös alkaa miettiä, mitä itse tekee väärin, kun lapsi ei opi? ap

Vierailija
20/27 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa todella normaalilta arjelta. Pitäisikö jäädä pitämään tunteidensanoitusmonologi?

Mun äiti haukkui idiootiksi ja sanoi että musta ei koskaan tule mitään, siitä olisin enemmän huolissani. 

No idiootiksi haukkuminen on kyllä vielä rumempaa, joten ehkä siinä sitten sukupolvien ketjussa on vähän edistytty. Mulle ei tosiaan koskaan sanottu "taasko sinä" , "etkö sinä", "miten voi olla, ettet vieläkään". Eikä vanhemmat menettäneet malttiaan juuri koskaan. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän