Piilotatteko omakannasta jotain
Tuntuu etten saa oikeaa hoitoa kun vetävät masennuksen esille, vaikka masennuksesta aikaa yli kymmenen vuotta
Kommentit (88)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näkeekö apteekki omakannasta muita tietoja kuin pelkät reseptit?
Muakin kiinnostaa.
Vierailija wrote:
Kommenttien lainaaminen on palstalla hankaloitunut. Vastaan nyt kommenttiin nro 81. Terveystiedoissani ei lue muista ihmisistä mitään. Masennuksen aikaisissa terapiateksteissä lukee lyhyesti "pohtii perhesuhteitaan"/"toi esille mieltä painavan tapahtuman". Terapeuttini oli ammattimainen.
Sitten olet vain ollut onnekas. Jotkut vuodattavat sinne joka sanan, jonka sanot. Pahimpia ovat psyk. sairaanhoitajat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En. Hoitohenkilökunta saa nähdä mt-diagnoosini. En silti usko, että ketään ne kiinnostavat kuitenkaan.
Entäs jos joku kampittaa sut kadulla, loukkaannut ja päivystys keksii, että se olit sä joka provosoit? Ei auta sua normisti vaan päättää, että mt-ongelmasi on aiheuttanut tämän onnettomuuden ja sinulta viedään esim. toimiva lääkitys?
Mikä tahansa voi muuttua hetkessä etkä enää saakaan tavismasennukseen määrättyä lääkettä, koska joku päättää ettet saa.
No jaa, 30+ vuotta ollut diagnoosi ja lääkitys. Aina olen kertonyt kyllä ihan avoimesti kun terveydenhuollossa on kysytty sairauksista ja lääkityksestä, myös ennen omakantaa tai vastaavaa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, joten jatkan samalla hyväksi havaitulla linjalla.
Kaiken. Ei kuulu muulle kuin sillä hetkellä asiaa hoitaneelle taholle sen hetkiset jutut. Mitä joku hammaslääkäri tekee sillä tiedolla, että mulla on esim ollut joskus masennuslääkitys käytössä? Tai työterveys sillä tiedolla, että mun synnytyksessä oli komplikaatioita? Tai suuhgienisti mun verenkuvalla?
Masennus omissa tiedoissa voi pahimmillaan estää oikean hoidon. Tutullani tapaus kun ei suostuttu antamaan jännittäviin tilanteisiin oikeaa lääkitystä. Eivät suostuneet muuta määräämään kuin masennuslääkettä. Tuttuni sai pahoja sivuoireita lääkkeistä ja oli painottanut ettei niistä ole hyötyä ja enemmän haittaa. Mutta eivät kuunnelleet.
Itse olen saanut samaan ongelmaan ihan propralia, ei masennushistoriaa tai muutakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En piilota. Voin laittaa vaikka Hesarin etusivulle terveystietoni, joista löytyy siis mt-ongelmiakin. Joskus hämmennyin kun hammaslääkäri kysyi, että miten minulla menee. Sanoin, että hyvin, mutta pelkään hammaslääkäriä. Sain tosi hyvää palvelua ja se oli ainoa kerta, kun hampaan paikkaaminen sujui ilman puudutusta. Lääkäri oli tosi hellävarainen.
Eikä kaikki kirjaukset jostain syystä edes päädy omakantaan. Pitää erikseen pyytää.
Jotenkin sinusta tulee silti vaikutelma pumpulissa eläjästä. Kaikki ihmiset eivät ole hyväntahtoisia.
Olen sen verran sinut itseni kanssa etten kertakaikkiaan välitä, vaikka koko maailma tietäisi terveyshistoriani. Että oikein naisella ollut alapäävaivoja. No oh hoh. Ei varmaan kenelläkään muulla ole ollut. Ja masennus. Suomalaisella. Kuka sitä j
Ihmiset jotka sanovat näin harvemmin todellisessa elämässä antaisivat omakannan tiedot luettavaksi vaikka naapurin Ritvalle, työpaikan Jarmolle tai miniälleen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En piilota. Voin laittaa vaikka Hesarin etusivulle terveystietoni, joista löytyy siis mt-ongelmiakin. Joskus hämmennyin kun hammaslääkäri kysyi, että miten minulla menee. Sanoin, että hyvin, mutta pelkään hammaslääkäriä. Sain tosi hyvää palvelua ja se oli ainoa kerta, kun hampaan paikkaaminen sujui ilman puudutusta. Lääkäri oli tosi hellävarainen.
Eikä kaikki kirjaukset jostain syystä edes päädy omakantaan. Pitää erikseen pyytää.
Jotenkin sinusta tulee silti vaikutelma pumpulissa eläjästä. Kaikki ihmiset eivät ole hyväntahtoisia.
Olen sen verran sinut itseni kanssa etten kertakaikkiaan välitä, vaikka koko maailma tietäisi terveyshistoriani. Että oikein naisella ollut alapäävaivoja. No oh hoh. Ei varmaan kenelläkään muulla ole
Ainakin haastatellut Vastaamo-tapauksen uhrit ovat olleet enemmän ahdistuneita kuin tyyniä tietojensa jakamisesta.
Ei näe