Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilotatteko omakannasta jotain

Vierailija
16.10.2023 |

Tuntuu etten saa oikeaa hoitoa kun vetävät masennuksen esille, vaikka masennuksesta aikaa yli kymmenen vuotta 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä terveyspalveluja muuhun kuin e-pillerireseptin uusimiseen ja ne on kaikki piilotettu eli vain se alue missä käyn näkee ne. Lopetin kaiken muun käytön silloin, kun kanta otettiin käyttöön.

Vierailija
62/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olin pari kertaa kuolemassa vakavaan fyysiseen sairauteen, en koe salaisuuksiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Findata odottaa hakemustulvaa, kun suomalaisten terveystiedot avataan laajemmin tutkimuskäyttöön"

https://yle.fi/a/3-11282023

"Biopankkiin tallennetaan puolen miljoonan suomalaisen terveystiedot"

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/biopankkiin-tallennetaan-puolen-milj…

"Findata alkaa jakaa suomalaisten sote-tietoja hyötykäyttöön – myös ulkomaalaisille yrityksille voidaan antaa pääsy tilastoihin"

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1198513

Tuleepa loistavaa tutkimusta, kun tuolla on ihan virheellistä tietoa, jota ei voi mitenkään korjata. Mitä nyt on lääkäri sattunut kiiressä sinne näppäilemään. 

Vierailija
64/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lääkärinä pakko todeta, että tuo tietojen piilottelu kannasta vaikeuttaa huomattavasti potilastyötä, etenkin turvallista sellaista. Esim. jos on tarkoitus aloittaa potilaalle masennus/tasaava/unilääke ja potilas kertoo, että on todettu jokin sydänsairaus eikä muista mikä ja piilottanut kantatekstit, niin eihän tuossa kohtaan kukaan vastuullinen lääkäri määrää lääkettä ilman tarkkoja tietoja kyseisestä sairaudesta. Ja itse en kyllä katso potilaan aikaisempia tekstejä huuli pyöreenä ihmetellen, että mitäs kaikkea on todettu, vaan ihan hoidon optimoinnin kannalta näen sen tarpeellisena

Tuo nuoruusaikojen masennus ei ole mitenkään haitallista jos sen piilottaa. Tässä keskustelussa oli hyviä esimerkkejä milloin ei kannata asioita laittaa pois nähtäviltä. Oma tilanteeni ja tietoni ei näihin liity.

ap

Tää on totta juu, toisaalta jos meet myöhemmin lääkäriin masennusoireiden vuoksi niin mun mielestä on hyvä nähdä, että on aikaisemminkin hoidettu masennusta ja esim jos on ollut lääkehoito sillon joka tepsi, niin sitä voi kokeilla myöhemminkin uudestaan samaan tilanteeseen 😊 tai hyvä tietää myös, onko se masennus silloin ollut vaikka psykoottista ja vaatinut osastohoitoa. Meni nyt vähän pitkälle ajattelu ehkä mulla, mut tämmösiä tuli mieleen kun puolsin tuota Omakannan tietojen näkymistä 😄 t. Kommentin laittanut

Vierailija
65/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lääkärinä pakko todeta, että tuo tietojen piilottelu kannasta vaikeuttaa huomattavasti potilastyötä, etenkin turvallista sellaista. Esim. jos on tarkoitus aloittaa potilaalle masennus/tasaava/unilääke ja potilas kertoo, että on todettu jokin sydänsairaus eikä muista mikä ja piilottanut kantatekstit, niin eihän tuossa kohtaan kukaan vastuullinen lääkäri määrää lääkettä ilman tarkkoja tietoja kyseisestä sairaudesta. Ja itse en kyllä katso potilaan aikaisempia tekstejä huuli pyöreenä ihmetellen, että mitäs kaikkea on todettu, vaan ihan hoidon optimoinnin kannalta näen sen tarpeellisena

Tuo nuoruusaikojen masennus ei ole mitenkään haitallista jos sen piilottaa. Tässä keskustelussa oli hyviä esimerkkejä milloin ei kannata asioita laittaa pois nähtäviltä. Oma tilanteeni ja tietoni ei näihin liity.

ap

No eiköhän tuolloin voi sanoa itse että mitä lääkettä käytti. Minulle tyrkytettiin masennuslääkkeitä unettomuuteen, sanoin ettei ole masennusta, että tunnistan sen kyllä ja kyse nyt eri asiasta. Lääkäri ei suostunut muuta lääkettä määräämään, koska "sulle on tuttuja nämä lääkkeet, kokeillaan nyt kuitenkin"

Vierailija
66/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen elämäni aikana käynyt kaksi kertaa lääkärissä, en ole koskaan käynyt edes katsomassa mitä niistä käynneistä lukee jossain omakannassa.

Siellä lukee, että olet persoonallisuushäiriöinen erakko ja lääkärikammoinen.

Tämmöinen tietohan auttaa lääkäriä diagnosoimaan sinun kokonaistilanteesi. Mitä enemmän lääkäri tietää sairauksistasi, sitä paremmin sinua pystytään auttamaan. Itselleni ei tulisi mieleenikään piilottaa mitään tietoja. En edes tiedä, miten semmoinen voisi olla mahdolista. On nimenomaan hyvä, että lääkärien jatkuvasti vaihtuessa jossakin on kattavasti ja pysyvästi sinun sairaushistoriasi näkyvissä. Lääkärithän haluavat aittaa, ei urkkia.

Vierailija
67/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sieltä piilotetaan jotain käyntejä, joita ei halua nähtävän?

Vierailija
68/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuolloin voi sanoa itse että mitä lääkettä käytti. Minulle tyrkytettiin masennuslääkkeitä unettomuuteen, sanoin ettei ole masennusta, että tunnistan sen kyllä ja kyse nyt eri asiasta. Lääkäri ei suostunut muuta lääkettä määräämään, koska "sulle on tuttuja nämä lääkkeet, kokeillaan nyt kuitenkin"

No tää oli nimenomaan mun pointti aikaisemmin, että kun potilaat ei aina muista omia diagnooseja, saati sitten aikoja sitten käyttämiään lääkkeitään. 

Vierailija
69/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Diagnoosithan näkyvät kaikille joka tapauksessa. 

Kyllä minulle ainakin on käynyt niin, että lääkäri alkaa käynnin aikana huvikseen lueskella kirjauksia ja kysellä mm. työhöni liittyvistä asioista, joista joku aikaisempi lääkäri  on kokenut jostain mystisestä syystä aiheelliseksi kirjoittaa.

Vierailija
70/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotan kaikki sellaiset lausunnot, joissa on lääkärien/hoitajien omia mielipiteitä, eikä faktaa tai niitä asioita, joista olemme yhdessä keskustelleet.

Vierailija
71/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mielenterveyspuolen kirjaukset. Ei haittaisi, jos siellä lukisi pelkkä diagnoosi, tyyliin masennus tai ahdistus. Mutta kun sinne on kirjoitettu suurinpiirtein kaikki mitä luulin kertovani luottamuksella psykiatrille. Ne ovat yksityisasioita. 

Yllätyin itsekin kuinka tarkkaan psykologi oli kirjoittanut elämän haasteista mitä ahdistuneena purin hänelle, myöskin luulin että luottamuksella.

Ahdistaa ajatus että kaikki miehen sivusuhteet ynnä muut kipeät henkilökohtaiset asiat on ikuisesti tuolla kirjattuna kaiken maailman poskiontelotulehdusten ohella. En mene enää ikinä henkisten ongelmien kanssa lääkäriin.  

Vierailija
72/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mielenterveyspuolen kirjaukset. Ei haittaisi, jos siellä lukisi pelkkä diagnoosi, tyyliin masennus tai ahdistus. Mutta kun sinne on kirjoitettu suurinpiirtein kaikki mitä luulin kertovani luottamuksella psykiatrille. Ne ovat yksityisasioita. 

Yllätyin itsekin kuinka tarkkaan psykologi oli kirjoittanut elämän haasteista mitä ahdistuneena purin hänelle, myöskin luulin että luottamuksella.

Ahdistaa ajatus että kaikki miehen sivusuhteet ynnä muut kipeät henkilökohtaiset asiat on ikuisesti tuolla kirjattuna kaiken maailman poskiontelotulehdusten ohella. En mene enää ikinä henkisten ongelmien kanssa lääkäriin.  

Tästä saakin hyviä tutkimusaiheita, vaikkapa: kuinka usein poskiontelontulehdusta sairastaneet joutuvat petetyiksi? 

Ei mutta, kiinnostaisi tietää, millaista dataa tällaisesta aineistosta oikeasti erotellaan tutkimuskäyttöön.

Vierailija
73/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa piilottaa mitään, ihan sama vaikka hoitohenkilökunta näkisi tietoni.

Vierailija
74/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt omakannassa, en edes tiedä mistä ja miten sinne pääsee.

Vierailija
75/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole koskaan käynyt omakannassa, en edes tiedä mistä ja miten sinne pääsee.

Soitatko sitten verikokeiden perään hoitajalle ja lääkäri soittaa joskus parin viikon jälkeen?

Vierailija
76/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä piilottaminen omakannassa noin niinkuin teknisesti onnistuu?

Vierailija
77/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näkeekö apteekki omakannasta muita tietoja kuin pelkät reseptit?

Muakin kiinnostaa.

Vierailija
78/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En piilota. Voin laittaa vaikka Hesarin etusivulle terveystietoni, joista löytyy siis mt-ongelmiakin. Joskus hämmennyin kun hammaslääkäri kysyi, että miten minulla menee. Sanoin, että hyvin, mutta pelkään hammaslääkäriä. Sain tosi hyvää palvelua ja se oli ainoa kerta, kun hampaan paikkaaminen sujui ilman puudutusta. Lääkäri oli tosi hellävarainen.

Eikä kaikki kirjaukset jostain syystä edes päädy omakantaan. Pitää erikseen pyytää.

Jotenkin sinusta tulee silti vaikutelma pumpulissa eläjästä. Kaikki ihmiset eivät ole hyväntahtoisia.

Olen sen verran sinut itseni kanssa etten kertakaikkiaan välitä, vaikka koko maailma tietäisi terveyshistoriani. Että oikein naisella ollut alapäävaivoja. No oh hoh. Ei varmaan kenelläkään muulla ole ollut. Ja masennus. Suomalaisella. Kuka sitä jäisi ihmettelemään. Peräpukamat. Nekin löytyy aika monelta, ainakin jos on alakautta synnyttänyt nainen. Mitäs muuta. Sappivaivat. Ketä kiinnostaa.

Jos olisin 16-vuotias, ajattelisin ehkä toisin. Enää ei oikein kiinnosta. Ei minua eikä varmasti muitakaan. Joku ehkä lukisi tietoni tilaisuuden tullen, mutta mitä sitten?

Vierailija
79/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En piilota. Voin laittaa vaikka Hesarin etusivulle terveystietoni, joista löytyy siis mt-ongelmiakin. Joskus hämmennyin kun hammaslääkäri kysyi, että miten minulla menee. Sanoin, että hyvin, mutta pelkään hammaslääkäriä. Sain tosi hyvää palvelua ja se oli ainoa kerta, kun hampaan paikkaaminen sujui ilman puudutusta. Lääkäri oli tosi hellävarainen.

Eikä kaikki kirjaukset jostain syystä edes päädy omakantaan. Pitää erikseen pyytää.

Jotenkin sinusta tulee silti vaikutelma pumpulissa eläjästä. Kaikki ihmiset eivät ole hyväntahtoisia.

Olen sen verran sinut itseni kanssa etten kertakaikkiaan välitä, vaikka koko maailma tietäisi terveyshistoriani. Että oikein naisella ollut alapäävaivoja. No oh hoh. Ei varmaan kenelläkään muulla ole ollut. Ja masennus. Suomalaisella. Kuka sitä j

Kuitenkin sinne laitetaan myös läheistesi tietoja, kuinka isäsi löi sinua, insinööri-miehelläsi on erektio-ongelmia ja kaikki naiset palkansaajien keskusliiton työpaikallasi vihaavat sinua. Tms.

Vierailija
80/88 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttien lainaaminen on palstalla hankaloitunut. Vastaan nyt kommenttiin nro 81. Terveystiedoissani ei lue muista ihmisistä mitään. Masennuksen aikaisissa terapiateksteissä lukee lyhyesti "pohtii perhesuhteitaan"/"toi esille mieltä painavan tapahtuman". Terapeuttini oli ammattimainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme