Olen huomannut, että työpaikkahakemuksissa ei kannatakaan kehua itseään.
Alunperin lueskelin sellaisia neuvoja, että kehu ihmeessä itseäsi niin paljon että melkein nolottaa. Esimerkkihakemukset tihkuivat itsevarmuutta eivätkä kaihtaneet ylisanoja.
Olen kyllä omasta kokemuksestani tullut ihan päinvastaiseen tulokseen. Aina silloin kun olen itsevarmasti kehunut itseäni - joko kokeeksi, tai siksi että kyseessä on työ jonka ihan oikeasti osaisin erinomaisesti - en ole saanut minkäänlaista vastausta hakemukseeni.
Haastatteluihin olen päässyt vain silloin, kun olen hyvin koruttomasti kertonut, nimeni on se ja se, osaan sitä ja sitä, koulutukseni ja työhistoriani on se ja se.
Kumma juttu.
(Ja kyllä, meni taas ohi haluamani duuni, kun julkesin kehaista sekä taitojani että harrastuneisuuttani alan suhteen.)
Kommentit (67)
Vierailija wrote:
Vain hyvät puhujat saavat töitä, papereilla ei väliä
Tämä on totta. Kaikki esihenkilöni ovat olleet juuri tällaisia, taitavia ja vakuuttavia puhujia. Käytännössä heidän osaamisensa ei vastaa vaadittua, mutta onneksi aina voi delegoida omia töitään alaspäin niille, jotka osaa... Kunnian nämä kyllä sitten osaavat ottaa itselleen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vain hyvät puhujat saavat töitä, papereilla ei väliä
Tämä on totta. Kaikki esihenkilöni ovat olleet juuri tällaisia, taitavia ja vakuuttavia puhujia. Käytännössä heidän osaamisensa ei vastaa vaadittua, mutta onneksi aina voi delegoida omia töitään alaspäin niille, jotka osaa... Kunnian nämä kyllä sitten osaavat ottaa itselleen.
Mutta miten nuo taitavat puhujat pääsevät haastatteluihin ilman vakuuttavia papereita?
Vierailija wrote:
Miten voi ylistää itseään jos ei luota omiin kykyihinsä. Viimeksi kun pääsin töihin jouduin kiusatuksi ja enää en usko taitoihini. Sain kuulla olevani surkimus verrattuna etevämpiin.
Miten tästä suosta pääsee ylös. Tein yhteen paikkaan videohakemusta ja kun katsoin itseäni videolta näin ihmisten joka puhuu puuta heinää ja oli niin luonnoton. En palkkaisi tuollaista ikinä.
Ei ole myöskään mitään huimia suorituksia ja menestyksiä elämässä, millä voisi kehuskella.
Tavallinen tomppeli vaan, joka ei erotu massasta mitenkään.
Kuvaa niin monta otosta, että olet tyytyväinen ja ylpeä lopputuloksesta, vaikka se vaatisi kymmeniä tai satoja toistoja. Samalla opit esiintymään, puhumaan sujuvasti ja hallitsemaan ilmeitäsi. Uskot siihen, että lopulta onnistut. Olen itse toiminut näin ja aloittanut aivan nollasta, rasitteena on vielä sairauksia. Olen päässyt haastatteluihin ja tullut valituksi työpaikkoihin näillä videoilla. Itseluottamukseni on kasvanut.
Olen kuullut, että joillakin aloilla, kuten ohjelmistoalan ei tarvitse laatia kirjallisia hakemuksia. Veikkaisin, että niillä aloilla ei ainakaan kehity taito kirjoittaa oikeaoppisia työhakemuksia.
Vierailija wrote:
Tämä on muuten totta. Jos ei runoilijan ammatti ole kyseessä niin nokkalat sanankäänteet joilla saa itsensä näyttämään hyvältä antaa kusipäisen vaikutelman. Kotona jo opetettiin ettei itteä kuulu kehua. Työnhakukurssilla mentiin metsään...
Juuri näin. Mut kasvatettiin nöyräksi ja sellaiseksi joka enemmänkin väheksyy itseään kuin kehuu jos jokin asia on mennyt hyvin. Oli tuskaa olla työnhakukurssilla, kun siellä piti opetella olemaan sellainen itseään kehuva ja liioitella kaikkea eli ihan päinvastoin mikä minusta tuntuu luontevalta.
On eri asia kertoa ammatillisia vahvuuksia kuin kehua itseä. Minulla on vahvuudet tehonnut. En vieläkään osaa kehua itseäni.
Vm-71
Kiitos kun nostit! Mutta luulin ettei yhden sanan vastaukset ole enää sallittuja??