Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huomannut, että työpaikkahakemuksissa ei kannatakaan kehua itseään.

Vierailija
16.10.2023 |

Alunperin lueskelin sellaisia neuvoja, että kehu ihmeessä itseäsi niin paljon että melkein nolottaa. Esimerkkihakemukset tihkuivat itsevarmuutta eivätkä kaihtaneet ylisanoja.

Olen kyllä omasta kokemuksestani tullut ihan päinvastaiseen tulokseen. Aina silloin kun olen itsevarmasti kehunut itseäni - joko kokeeksi, tai siksi että kyseessä on työ jonka ihan oikeasti osaisin erinomaisesti - en ole saanut minkäänlaista vastausta hakemukseeni.

Haastatteluihin olen päässyt vain silloin, kun olen hyvin koruttomasti kertonut, nimeni on se ja se, osaan sitä ja sitä, koulutukseni ja työhistoriani on se ja se.

Kumma juttu.

(Ja kyllä, meni taas ohi haluamani duuni, kun julkesin kehaista sekä taitojani että harrastuneisuuttani alan suhteen.)

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehu itseäsi olet epätoivonen reppana jota ei kannata palkata

Jos kehut itseäsi olet itsekeskeinen itseäsi täynnä oleva mulqvisti jota ei kannata palkata

Jos kerro vain mitä olet tehnyt olet tylsä ja massasta erottumaton harmaa hiiri jota ei kannata palkata

Jos sulla on kokemusta, olet ylikoulutettu, yliosaava, kyllästyt heti hommin ja sua ei kannata palkata

Jos sulla ei ole kokemusta, ihan sama onko motivaatiota, hyvä persoona, vaikka mitä, sua ei kannata palkata

Olet sitten mitä tahansa, sua ei kannata palkata

Paitsi jos satut tuntemaan pomon.

Sellanen on suomen  työvoimapula.

Vierailija
22/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Cvstä näkee sen mitä sä osaat ja mihin kykenet.

Ihan turha jeesustella muuta.

Turha sanoa olevansa alan huippu, jos et ole ollut kuin avustavissa tehtävissä.

T. Rekrytoija

Minulle työnhakuvalmennuksessa kehoitettiin kuntouttava ja työkokeilu vaihtaa vaan työksi. Yllätys on suuri jos palkkaavat ja en oikeastaan osaa mitään koska en ole ollut täydessä vastuussa vaan juurikin avustava ihminen työpaikalla. En voi noita jättää pois koska ovat valitettavasti ainoat työkokemukseni, muuten CV olisi tyhjä 

Ja aina on arpapeliä kysyvätkö työtodistuksia ja jään silloin kiinni valheellisuudesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihmiset ei ymmärrä, mitä se kehuminen oikeasti tarkoittaa. Se ei tarkoita ylisanoja eikä lennokkaita adjektiiveja, vaan todennettavissa olevaa listaa siitä, mitä olet tehnyt ja saanut aikaan ja siis osaat.

Ei kukaan suomalainen kuvaile itseään lennokkailla adjektiiveilla. Itseään kehutaan tyyliin "olen kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava". Mutta rekrytoijia ei vissiin kiinnosta yhtään tietää millaisia työntekijöitä ovat palkkaamassa. Pitäis vaan luetella "osaan mandariinikiinaa, osaan käyttää tietokonetta". 😂 Kyseinen hakija saattaa olla myös laiska, huonomuistinen ja perässä vedettävä, mutta se ei ilmene noin listamaisesta kuvailusta. 

Työhakemuksia lukeneena, kaikki hakijat tuppaavat kehumaan itseään juuri noin. Sitten kun lukee kymmenettä hakemusta, jossa hakija on "kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava" tms, niin nämä ovat pelkkää sanahelinää.

Olennaista on pystyä tuomaan esiin nämä toivotut ominaisuudet jotenkin konkreettisesti esim. työhistorian, opintojen tai harrastusten kautta, että ne ovat jotenkin todennettavissa. Esimerkiksi "olen oma-aloittainen" on aika monta kertaa osoittanut, että se voi tarkoittaa eri henkilön sanomana ihan mitä vaan, eikä välttämättä pidä tosiasiaa lainkaan paikkaansa. Rekrytoijalle tulee tästä syystä osoittaa jotenkin, että kyse ei ole pelkästä sanahelinästä, vaan pitää näyttää, että väite on todennettavissa.

Vierailija
24/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia riippuu paljolti rekrytoijien iästä. Jos ovat yli 50-v. niin eivät pidä itsensä kehujista. Myöskään jotkut miehet ei myöskään pysty palkkaamaan itseään koulutetumpaa ja paremman työhistorian omaavaa naista.

Vierailija
25/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt rekrytoijat, miten se osaaminen sitten kannattaa osoittaa? Olette varmaan lukeneet hyviäkin hakemuksia, antakaa jotain keksittyjä konkreettisia esimerkkejä miten te itse ne lauseet muotoilisitte? Jos haluan vaikka osoittaa että ihan todella olen oma-aloitteinen (tai mikä tahansa muu adjektiivi), en varmaan voi luetella kaikkia asioita missä olen mielestäni toiminut oma-aloitteisesti koska lista on liian pitkä. Eikö myös "olin aikaisemmassa työssäni oma-aloitteinen" ole aika ympäripyöreää. Kertokaa nyt ja opettakaa meitä jotka tiedätte! Tämä työnhaku on ärsyttävää kikkailua kun pitää tasan tarkkaan tietää mitkä sanat valitsee. 

Vierailija
26/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole enää töitä missä riittää että teet työsi ja siinä se. Pitää todistella, kehittyå, olla parempi kuin muut. Kilpailla, vakuuttaa jatkuvasti.

Pääsisinpä sairaseläkkeelle ja ei tarvitsisi olla osa tätä showta.

Vierailija
27/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asia riippuu paljolti rekrytoijien iästä. Jos ovat yli 50-v. niin eivät pidä itsensä kehujista. Myöskään jotkut miehet ei myöskään pysty palkkaamaan itseään koulutetumpaa ja paremman työhistorian omaavaa naista.

Naisilla on aina niin kova usko paperien voimaan, sekä palkattavina että palkkaajina.

Kertaakaan en ole kuitenkaan omalla teknisellä alallani tavannut naista, joka olisi oikeasti alan huippuja.

Tiedättekö miksi? Siksi, että alan huipuksi ei tulla koulussa opiskelemalla, eikä edes hienonkuuloisia titteleitä cv:hen keräämällä. Alan huipuksi tullaan tekemällä, kokeilemalla, itseopiskelemalla, keksimällä, ylitöissä vääntämällä, testaamalla, kaverien kanssa kännissä aiheesta jauhamalla, alan vakiintuneiden huippujen kanssa keskustelemalla ja heitä kyseenalaistamalla, jne. En ole ikinä tavannut naista, joka yrittäisi kokonaisvaltaisesti oppia helvetin hyväksi jossain asiassa. Naiset tyypillisesti vain opiskelevat lisää titteleitä paperiin, mutta todellinen osaaminen se vaan pysyy ohuena.

M42

Vierailija
28/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ei ole enää töitä missä riittää että teet työsi ja siinä se. Pitää todistella, kehittyå, olla parempi kuin muut. Kilpailla, vakuuttaa jatkuvasti.

Pääsisinpä sairaseläkkeelle ja ei tarvitsisi olla osa tätä showta.

Niinpä, jossain vähän päälle 2000€-bruttopalkan työssä: jatkuvasti todistettava, miten hyvä ja pätevä olet. Pakko voittaa!

Sitten ei saa kehittyä toisaalta liikaa - itseä matalammin koulutetut esihenkilöt loukkaantuvat. Muutenkin pitää puhua vain niukasti tietyistä asioista, kuten varallisuus ym tausta, kun ihmiset loukkaantuu ja kostaa niistäkin.

Vierailija
29/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itserakkaus, omahyväisyys ja itsensä ylistäminen ei ole tervettä

Vierailija
30/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Naisilla on aina niin kova usko paperien voimaan, sekä palkattavina että palkkaajina.

Kertaakaan en ole kuitenkaan omalla teknisellä alallani tavannut naista, joka olisi oikeasti alan huippuja.

Tiedättekö miksi? Siksi, että alan huipuksi ei tulla koulussa opiskelemalla, eikä edes hienonkuuloisia titteleitä cv:hen keräämällä. Alan huipuksi tullaan tekemällä, kokeilemalla, itseopiskelemalla, keksimällä, ylitöissä vääntämällä, testaamalla, kaverien kanssa kännissä aiheesta jauhamalla, alan vakiintuneiden huippujen kanssa keskustelemalla ja heitä kyseenalaistamalla, jne. En ole ikinä tavannut naista, joka yrittäisi kokonaisvaltaisesti oppi

Et ehkä pysty arvioimaan itseäsi paremmin koulutettuja ihmisiä, naisia tai miehiä. Toki tuollaiseen mielipiteeseen on mukava kääriytyä kun tuntuu pieneltä.

Vierailija
31/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kertokaa nyt rekrytoijat, miten se osaaminen sitten kannattaa osoittaa? Olette varmaan lukeneet hyviäkin hakemuksia, antakaa jotain keksittyjä konkreettisia esimerkkejä miten te itse ne lauseet muotoilisitte? Jos haluan vaikka osoittaa että ihan todella olen oma-aloitteinen (tai mikä tahansa muu adjektiivi), en varmaan voi luetella kaikkia asioita missä olen mielestäni toiminut oma-aloitteisesti koska lista on liian pitkä. Eikö myös "olin aikaisemmassa työssäni oma-aloitteinen" ole aika ympäripyöreää. Kertokaa nyt ja opettakaa meitä jotka tiedätte! Tämä työnhaku on ärsyttävää kikkailua kun pitää tasan tarkkaan tietää mitkä sanat valitsee. 

Esimerkiksi: "Aiemmassa työssäni XX Oy:ssä olen osoittanut oma-aloitteisuutta mm. järjestämällä työyhteisön pikkujoulut, joita ko. yhtiössä ei aiemmin vietetty." Taikka "Olen oma-aloitteinen ja ahkera, mikä on näkynyt vapaa-ajallani mm. toimiessani lapseni luokan leirikouluvastaavana".  

Vierailija
32/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihmiset ei ymmärrä, mitä se kehuminen oikeasti tarkoittaa. Se ei tarkoita ylisanoja eikä lennokkaita adjektiiveja, vaan todennettavissa olevaa listaa siitä, mitä olet tehnyt ja saanut aikaan ja siis osaat.

Ei kukaan suomalainen kuvaile itseään lennokkailla adjektiiveilla. Itseään kehutaan tyyliin "olen kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava". Mutta rekrytoijia ei vissiin kiinnosta yhtään tietää millaisia työntekijöitä ovat palkkaamassa. Pitäis vaan luetella "osaan mandariinikiinaa, osaan käyttää tietokonetta". 😂 Kyseinen hakija saattaa olla myös laiska, huonomuistinen ja perässä vedettävä, mutta se ei ilmene noin listamaisesta kuvailusta. 

Työhakemuksia lukeneena, kaikki hakijat tuppaavat kehumaan itseään juuri noin. Sitten kun lukee kymmenettä hakemusta, jossa hakija on "kielitaitoinen, joustava ja a

Se on harmi, että ihmiset valehtelevat niin paljon työhakemuksissa. Monesti noita asioita ei vaan voi osoittaa muuten kuin työhaastattelussa, missä voi kertoa asioista yksityiskohtaisemmin ja näyttää haastattelijalle, että kuvaus mätsää henkilöön. Mutta jos ei pääse haastatteluun asti, niin minkäs teet. Sillä vastavalmistuneella ei monesti ole mitään sellaista työkokemusta, josta vetää käytännön esimerkkejä, ja kertoa niistä hakemuksessa. 

Vierailija
33/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

T. Rekrytoija

Minulle työnhakuvalmennuksessa kehoitettiin kuntouttava ja työkokeilu vaihtaa vaan työksi. Yllätys on suuri jos palkkaavat ja en oikeastaan osaa mitään koska en ole ollut täydessä vastuussa vaan juurikin avustava ihminen työpaikalla. En voi noita jättää pois koska ovat valitettavasti ainoat työkokemukseni, muuten CV olisi tyhjä 

Noilla kursseillahan nimenomaan opetetaan valehtelemaan ja esiintymään sellaisena mitä todellisuudessa ei ole. Luuletko että moni ihminen on sellainen joka "tulen toimeen kaikkien kanssa", ei todellakaan. Sama se on työkokeilun kanssa, minulle myös työkkäri sanonut että kannattaa jättää pois tai laittaa ihan vaan työsuhteeksi.

Minulta kysyttiin tuosta työkokeilusta kun halusivat todistuksia ja kyllä ääni muuttui haastattelijalla. Heille se on sama kuin valehtelu, kun muutin sen sitten suoraan työkokeiluksi CV:n niin pääsin haastatteluun ja töihin eikä siitä edes mainittu ja pitivät sitä yhtenä kokemuksena kuten muutkin työt.

Joskus kannattaa olla rehellinen eikä valehtelu kannata 

Vierailija
34/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Esimerkiksi: "Aiemmassa työssäni XX Oy:ssä olen osoittanut oma-aloitteisuutta mm. järjestämällä työyhteisön pikkujoulut, joita ko. yhtiössä ei aiemmin vietetty." Taikka "Olen oma-aloitteinen ja ahkera, mikä on näkynyt vapaa-ajal

Jos ei ole mitään tiettyjä esimerkkejä antaa, vaan ylipäätään toimii työssä kuin työssä oma-aloitteisesti? Voihan minä toki kertoa, että edellisessä (ei koulutustani vastaavassa työssä) oli paljon tumpeloita nuoria työntekijöitä, ja asiat oli organisoitu huonosti, niin minä sitten aloin oma-aloitteisesti kehittämään systeemejä ja ohjaamaan nuoria. Kuulostaa aika pahalta noin auki kirjoitettuna 😬

Vierailija
35/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Työhakemuksia lukeneena, kaikki hakijat tuppaavat kehumaan itseään juuri noin. Sitten kun lukee kymmenettä hakemusta

Laitoin juuri esimerkin, kommentti nro 31.  Sitten tietysti jos tilanne on se, ettei keksi mitään mikä omassa toiminnassa ilmentäisi vaikkapa tätä oma-aloitteisuutta, niin on syytä pohtia miksi kuvittelee olevansa oma-aloitteinen.

Tiedän, että työnhaku voi olla hankalaa ja haastatteluun on vaikea päästä, siksi tässä yritän antaa vinkkejä, mitkä ainakin omalla kohdalla ovat toimineet, olen useimmiten päässyt hakemaani paikkaan ainakin haastatteluun :) 

Vierailija
36/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Työhakemuksia lukeneena, kaikki hakijat tuppaavat kehumaan itseään ju

Minulla se ainakin tarkoittaa sitä, että en jatkuvasti roiku jonkun hihassa kyselemässä tai varmistelemassa asioita, enkä jätä asioita muiden tehtäväksi vain siksi että pelkään osaanko jotain vai en. Minä vaan teen. Tai otan asioista itse selvää ja teen. 

Vierailija
37/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

T. Rekrytoija

Noilla kursseillahan nimenomaan opetetaan valehtelemaan ja esiintymään sellaisena mitä todellisuudessa ei ole. Luuletko että moni ihminen on sellainen joka "tulen toimeen kaikkien kanssa", ei todellakaan. Sama se on työkokeilun kanssa, minulle myös työkkäri sanonut että kannattaa jä

On se aika eri asia jos olet paikassa x palkallisena tai työkokeilijana. Vaikka työ on samaa niin palkkatöissä vastuu on erilainen. Eihän työkokeilijaa saa jättää esimerkiksi yksin. Tällöin jos etsii itsenäiseen työhön kykenevää ihmistä, pitää punnita se jos hakija on ollut vain työkokeilija että onko hänestä siihen. Jos taas ei mainitse että työt olleet työkokeilua niin voi tulla paha paikka sitten päästessään työhön missä vaatimustaso onkin aivan erilainen mihin tottunut. Siinä huijaa sitten jo itseään jos ei osaakaan koska työnantaja luulee sinun olevan pätevämpi kuin oletkaan.

Vierailija
38/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita niillä kielillä mitä osaat lyhyt kuvaus itsestäsi hakemukseen.

Vierailija
39/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu ei. SUn ei tosiaankaan kannata kertoa olevasti kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava. Vaan sun pitää todistaa olevasi noita kertomalla, että olet tehnyt yhteistyötä monella kielellä siinä ja siinä hommassa, olet toiminut monenlaisissa ryhmissä ja tiimeissä joissa on erilaisia (millaisia?) ihmisiä ja olet edellisessä duunissasi saanut aikaan XYZ asiat.

Vierailija
40/67 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se on ihan sama, mitä "ihmiset" ymmärtää tai on ymmärtämättä, kun heitä kuitenkin neuvotaan ja kannustetaan kirjoittamaan sellaisia hakemuksia. Katso huviksesi vaikka esimerkkihakemuksia, joita löytyy ihan googlaamalla.