Olen huomannut, että työpaikkahakemuksissa ei kannatakaan kehua itseään.
Alunperin lueskelin sellaisia neuvoja, että kehu ihmeessä itseäsi niin paljon että melkein nolottaa. Esimerkkihakemukset tihkuivat itsevarmuutta eivätkä kaihtaneet ylisanoja.
Olen kyllä omasta kokemuksestani tullut ihan päinvastaiseen tulokseen. Aina silloin kun olen itsevarmasti kehunut itseäni - joko kokeeksi, tai siksi että kyseessä on työ jonka ihan oikeasti osaisin erinomaisesti - en ole saanut minkäänlaista vastausta hakemukseeni.
Haastatteluihin olen päässyt vain silloin, kun olen hyvin koruttomasti kertonut, nimeni on se ja se, osaan sitä ja sitä, koulutukseni ja työhistoriani on se ja se.
Kumma juttu.
(Ja kyllä, meni taas ohi haluamani duuni, kun julkesin kehaista sekä taitojani että harrastuneisuuttani alan suhteen.)
Kommentit (67)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kertokaa nyt rekrytoijat, miten se osaaminen sitten kannattaa osoittaa? Olette varmaan lukeneet hyviäkin hakemuksia, antakaa jotain keksittyjä konkreettisia esimerkkejä miten te itse ne lauseet muotoilisitte? Jos haluan vaikka osoittaa että ihan todella olen oma-aloitteinen (tai mikä tahansa muu adjektiivi), en varmaan voi luetella kaikkia asioita missä olen mielestäni toiminut oma-aloitteisesti koska lista on liian pitkä. Eikö myös "olin aikaisemmassa työssäni oma-aloitteinen" ole aika ympäripyöreää. Kertokaa nyt ja opettakaa meitä jotka tiedätte! Tämä työnhaku on ärsyttävää kikkailua kun pitää tasan tarkkaan tietää mitkä sanat valitsee.
Esimerkiksi: "Aiemmassa työssäni XX Oy:ssä olen osoittanut oma-aloitteisuutta mm. järjestämällä työyhteisön pikkujoulut, joita ko. yhtiössä ei aiemmin vietetty." Taikka "Olen oma-alo
Voit hyvin kertoa, että "edellisessä työpaikassani kehitin XX-systeemin uusien työntekijöiden perehdyttämiesksi ja se nopeutti ja yhteinäisti uusien työntekijöiden perehdytystä niin paljon että se otettiin pysyvästi käyttöön" tms. Älä siis sano, että aloit säätää koska asiat oli takapuolesta, vaan että kehitit tämän ja siitä seurasi että...
ja esimerkkisihän on siis erittäin konkreettinen. Kerro ihmeessä se sen sijasta että hymistelet jotain "olen niinnnn oma-aloitteinen"!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi ei ole enää töitä missä riittää että teet työsi ja siinä se. Pitää todistella, kehittyå, olla parempi kuin muut. Kilpailla, vakuuttaa jatkuvasti.
Pääsisinpä sairaseläkkeelle ja ei tarvitsisi olla osa tätä showta.
Niinpä, jossain vähän päälle 2000€-bruttopalkan työssä: jatkuvasti todistettava, miten hyvä ja pätevä olet. Pakko voittaa!
Sitten ei saa kehittyä toisaalta liikaa - itseä matalammin koulutetut esihenkilöt loukkaantuvat. Muutenkin pitää puhua vain niukasti tietyistä asioista, kuten varallisuus ym tausta, kun ihmiset loukkaantuu ja kostaa niistäkin.
Itse olen hakenut rappusiivoojaksi. Haastattelussa kysyttiin tiimityöskentelystä, miten haluan edetä urallani ja udeltiin aukoista CV:ssä. Kerroin sairastaneeni ja pyytelivät selitystä sairaudelle.
Sairauksista ei saisi kysellä, mutta ymmärrettävää miksi ei palkata. Sinähän saatat vaikka pimahtaa ja huitaista jotain harjalla yhtäkkiä
:D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi ei ole enää töitä missä riittää että teet työsi ja siinä se. Pitää todistella, kehittyå, olla parempi kuin muut. Kilpailla, vakuuttaa jatkuvasti.
Pääsisinpä sairaseläkkeelle ja ei tarvitsisi olla osa tätä showta.
Niinpä, jossain vähän päälle 2000€-bruttopalkan työssä: jatkuvasti todistettava, miten hyvä ja pätevä olet. Pakko voittaa!
Sitten ei saa kehittyä toisaalta liikaa - itseä matalammin koulutetut esihenkilöt loukkaantuvat. Muutenkin pitää puhua vain niukasti tietyistä asioista, kuten varallisuus ym tausta, kun ihmiset loukkaantuu ja kostaa niistäkin.
Itse olen hakenut rappusiivoojaksi. Haastattelussa kysyttiin tiimityöskentelystä, miten haluan edetä urallani ja udeltiin aukoista CV:ssä. Kerroin sairastanee
Eiköhän työnantaja pelkää lähinnä sitä miten paljon tulee sairaslomia
Työnantajat hakevat tällä hetkellä Senior level osaamista, Junior level iällä ja harjoittelijan palkalla.. Eli jos et noita vaatimuksia täytä niin ei mahda mitään.
Sanahelinä on ok, jos pystyt osoittamaan sen esimerkin avulla.
Muuten se on vaan turhaa sivujen täytettä.
Esim "olen etevä neuvottelija tiukoissakin paikoissa"
Viimeisin osoitus tästä oli työntekijöiden luottamusmiehenä onnistuin minimoimaan henkilöstön vähennystarpeen kymmenestä henkilöstä kahteen ja neuvottelemaan irtisanotuille normitasoa korkeammat eropaketit
"Olen joustava ja kykenen toimimaan tehokkaasti paineen alla."
Teollisuusalalla toimivan asiakasyrityksen xy huoltoseisakin aikana teimme johtamani työryhmäni kanssa töitä 24-7 löytääksemme ratkaisun yllättävään ongelmaan, joka lopulta ratkesi ennen deadlinea menestyksekkäästi vuonna 2019".
T. Rekrytoija
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihmiset ei ymmärrä, mitä se kehuminen oikeasti tarkoittaa. Se ei tarkoita ylisanoja eikä lennokkaita adjektiiveja, vaan todennettavissa olevaa listaa siitä, mitä olet tehnyt ja saanut aikaan ja siis osaat.
Ei kukaan suomalainen kuvaile itseään lennokkailla adjektiiveilla. Itseään kehutaan tyyliin "olen kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava". Mutta rekrytoijia ei vissiin kiinnosta yhtään tietää millaisia työntekijöitä ovat palkkaamassa. Pitäis vaan luetella "osaan mandariinikiinaa, osaan käyttää tietokonetta". 😂 Kyseinen hakija saattaa olla myös laiska, huonomuistinen ja perässä vedettävä, mutta se ei ilmene noin listamaisesta kuvailusta.
Juu ei. SUn ei tosiaankaan kannata kertoa olevasti kielitaitoinen, joustava ja aikaansaava. Vaan sun pitää todistaa olevasi noita kertomalla, että olet tehnyt yhteis
Mutta sinä oletat nyt tässä, että jokainen hakee sellaisia "ylemmän tason" töitä, joita tehdäkseen täytyy olla sellaista vahvaa näyttöä osaamisesta, joka puhuu puolestaan. Kenenkään ei tarvitse ylistää itseään, jos CV lyö ällikällä.
Mutta kaikilla meistä ei ole mahdollisuuksia hakea sellaisia töitä, ja meitä - joilla ei ole CV:tä jolla säväyttää - neuvotaan koko ajan kehumaan ja hypettämään itseämme hakemuksissa, vaikka se ei selvästikään toimi.
Esimerkkinä, minä hain juuri kauppaan myyjäksi. Siis ihan tavalliseksi myyjäksi, jonka palkka ei päätä huimaa. Mutta kyseessä sattui olemaan erikoisliike, jonka myymät tuotteet tunnen kuin omat taskuni niin koulutukseni kuin harrastuksenikin puolesta. Ajattelin että vau, kerrankin pääsen ihan rehellisesti tekemään vaikutuksen! Eikö mitä :D En päässyt edes haastatteluun. Ja tuossa puljussa on useimmiten myyjiä jotka eivät tiedä tuotteista juuri mitään.
Rehellisesti sanottuna aika masentavaa.
Vierailija wrote:
Sanahelinä on ok, jos pystyt osoittamaan sen esimerkin avulla.
Muuten se on vaan turhaa sivujen täytettä.
Esim "olen etevä neuvottelija tiukoissakin paikoissa"
Viimeisin osoitus tästä oli työntekijöiden luottamusmiehenä onnistuin minimoimaan henkilöstön vähennystarpeen kymmenestä henkilöstä kahteen ja neuvottelemaan irtisanotuille normitasoa korkeammat eropaketit
"Olen joustava ja kykenen toimimaan tehokkaasti paineen alla."
Teollisuusalalla toimivan asiakasyrityksen xy huoltoseisakin aikana teimme johtamani työryhmäni kanssa töitä 24-7 löytääksemme ratkaisun yllättävään ongelmaan, joka lopulta ratkesi ennen deadlinea menestyksekkäästi vuonna 2019".
T. Rekrytoija
Eli koska molemmat esimerkit ovat täyttä valetta tai parhaimmassa tapauksessa vain kunnian nappaamista muilta niin eipä kauheasti lämmitä - Usa tyylistä.
YTeet ovat muodollista teatteria ja TA vähentää niin paljon kuin haluaa ja 24-7 töitä ei tehdä kuin konsultin paperilla jolla laskutetaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Esimerkkinä, minä hain juuri kauppaan myyjäksi. Siis ihan tavalliseksi myyjäksi, jonka palkka ei päätä huimaa. Mutta kyseessä sattui olemaan erikoisliike, jonka myymät tuotteet tunnen kuin omat taskuni niin koulutukseni kuin harrastuksenikin puolesta. Ajattelin että vau, kerrankin pääsen ihan rehellisesti tekemään vaikutuksen! Eikö mitä :D En päässyt edes haastatteluun. Ja tuossa puljussa on useimmiten myyjiä jotka eivät tiedä tuotteista juuri mitään.
Ja miten toit tuon asiantuntemuksesi esiin siinä hakemuksessa?
Tämä keskustelu on kyllä aika masentava: pyydetään ensin ohjeita, miten työhakemuksia pitäisi laatia ja annettuihin ohjeisiin / neuvoihin vastaus on sitten, että ei voi koska ja mutta ja kun sitä ja tätä. Miksi niitä neuvoja pyydetään, jos ei haluta kuunnella? Kertoo kyllä kaiken näistä nykyajan työttömistä, anteeksi vaan.
Vierailija wrote:
Tein paljon rekryjä työurallani. Huvitti aina nuo opetetut lauseet, joissa yritettiin kertoa, että hakija sopii työhön kuin työhön. Tyyliin "olen sosiaalinen, mutta kykenen myös itsenäiseen työskentelyyn".
Itse olin kiinnostunut työhistoriasta ja siitä, miten siinä opittu hyödyttäisi täytettävässä tehtävässä. Jos psykologisia testejä ei tehty, luotin suosittelijan arvioon persoonallisuudesta enemmän kuin omiin ylisanoihin.
Itse asiassa tuo valheiden kierre alkaa jo työpaikkailmoituksessa jossa todetaan että etsitään tiimipeluria jolta sujuu myös itsenäinen vastuunkanto.
Kun ohje on ollut että kaikkiin asioihin pitää vastata niin kaikki ilmoituksen lukeneet on sosiaalisia mutta itsenäisiä vastuun kantavia tiimipelureita
Voi hyvin olla että jos sinulla on riittävännkpva työkokemus niin annat vain hyvän vaikutelman jos rohkeasti teetkin oman näköisesi hakemuksen. Viimeistään haastattelussa olisi kuitenkin hyvä osoittaa hieman persoonaa ja itsereflektointikykyäkin.
Vierailija wrote:
Tämä keskustelu on kyllä aika masentava: pyydetään ensin ohjeita, miten työhakemuksia pitäisi laatia ja annettuihin ohjeisiin / neuvoihin vastaus on sitten, että ei voi koska ja mutta ja kun sitä ja tätä. Miksi niitä neuvoja pyydetään, jos ei haluta kuunnella? Kertoo kyllä kaiken näistä nykyajan työttömistä, anteeksi vaan.
Anteeksi vaan mutten ala valehtelu linjalle vaikka kuinka työkkäri käskisi. Joku roti siihenkin asiaan. Mitään sätky ukkoja olla
Vierailija wrote:
Luimmeko me samaa keskustelua? Ei aloituksessa pyydetty mitään neuvoja vaan ainoastaan todettiin, että ne yleiset neuvot eivät toimi.
"
Heittivät aivan surkeiden hakemusten karsinnan jälkeen loput paperit lattialle ja sieltä arvalla valitsi muutaman.
Nämä kutsui haastatteluun."
Tämä on muuttunut. Nyt kun on tietokoneet voi nopeasti skannata onko kiinnostavia sukunimiä, onko kiinnostavilla kilpailijoilla olleita, onko isoilla asiakkailla olleita.
Sitten poistetaan väärän kuuloiset sukunimet ja tällä hetkellä työttömät.
Sitten kavennetaan ikähaarukkaa yläpäästä.
Lopuista katsotaan kiinnostavimmat 20 vähän tarkemmin ja niistä valitaan 5 haastateltavaksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja miten toit tuon asiantuntemuksesi esiin siinä hakemuksessa?
Hyvin selkeästi. En tähän kyllä copypastaa hakemustani, mutta en olisi voinut selkeämmin kertoa koulutuksestani, harrastuneisuudestani ja innostuksestani työpaikkaa kohtaan. En toki olisi ihmetellyt, jos joku muu livenä sympaattisempi olisi valittu työhön, mutta olin pettynyt etten päässyt edes haastatteluun. Kuten aiemmin kerroin, tuossa paikassa eivät myyjät ikinä tiedä liikkeen tuotteista kuin pinnallisesti. Minä olisin ollut harvinaisen asiantunteva myyjä.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun olen huomannut, että innostusta työpaikkaa kohtaan ei kannata paljastaa. Tämä on nyt toistunut niin monta kertaa, ettei se voi olla enää sattumaa. Luulin aina, että innostunut työntekijä on plussaa, mutta näköjään se saa sitten hakijan näyttämään jotenkin epäilyttävältä tai ehkä vain "try-hardilta".
Vierailija wrote:
En kyllä palkkaisi sellaista henkilöä, joka ei osaa myydä vakuuttavasti hyviä ominaisuuksiaan, osaamistaan ja halukkuuttaan tehdä juuri tätä tarjolla olevaa työtä, valehdella ei kuitenkaan kannata koska siitä jää kuitenkin kiinni. Työnantajia eivät kiinnosta keskinkertaisuudet vaan haluavat työntekijöikseen parasta tarjolla olevaa ainesta.
Minä olen sellainen henkilö, joka palkataan usein siivoamaan tällaisen työhakemuksessa valehdelleen ihmisen aiheuttama kaaos ja sotku. Nämähän valehtelee myös työpaikan saatuaan ja osaamattomuus tulee usein ilmi vasta viiveellä.
Vierailija wrote:
Yksikään rekrytoija ei ole vastannut siihen, miten voi KEHUA itseään. Puhutaan vain siitä, miten pitäisi avata sanallisesti läpiviemiään muutosprojekteja sun muuta, mutta kun ihmisillä ei yksinkertaisesti ole sellaista työkokemusta! Kun ei ole kertoa meriittejä, sitä tulisi paikata edes jonkinlaisella myyntipuheella. Mutta näköjään näytä myyntipuheita ei kaivata. Ei kaivata vakuuttelua siitä, että kykenisi johonkin kun vaan saisi mahdollisuuden. Kaivataan vaan sitä spesifiä työkokemusta, jota enemmistöllä ei yksinkertaisesti ole. Toisin sanoen: työttömät, älkää vaivautuko. Avoimet työpaikat on työpaikanvaihtajille ja ylenemistä toivoville..
Miten voi ylistää itseään jos ei luota omiin kykyihinsä. Viimeksi kun pääsin töihin jouduin kiusatuksi ja enää en usko taitoihini. Sain kuulla olevani surkimus verrattuna etevämpiin.
Miten tästä suosta pääsee ylös. Tein yhteen paikkaan videohakemusta ja kun katsoin itseäni videolta näin ihmisten joka puhuu puuta heinää ja oli niin luonnoton. En palkkaisi tuollaista ikinä.
Ei ole myöskään mitään huimia suorituksia ja menestyksiä elämässä, millä voisi kehuskella.
Tavallinen tomppeli vaan, joka ei erotu massasta mitenkään.
Vain hyvät puhujat saavat töitä, papereilla ei väliä
Itse olen hakenut rappusiivoojaksi. Haastattelussa kysyttiin tiimityöskentelystä, miten haluan edetä urallani ja udeltiin aukoista CV:ssä. Kerroin sairastaneeni ja pyytelivät selitystä sairaudelle.
Jotenkin oletin että rappusiivoojaksi pääseminen ei vaadi oman elämänsä selvittelyä ja monen vuoden kokemusta tai tutkintoja.
En saanut paikkaa, kaatui todennäköisesti tuohon sairauteen (mt ongelmat)