Milloin vaihdatte autoon talvirenkaat?
Asun itse eteläsuomessa ja meinaan ensi viikonloppuna vaihtaa koska yöpakkaset alkaa nyt yleistymään ja aamuisin joudun ajamaan töihin.
Kommentit (72)
Meillä on kaksi autoa, toisen renkaat on kotona ja ne voidaan vaihtaa vaikka huomiseksi alle, jos keli vaatii tai sitten jättää vielä kesärenkaille, jos keli tästä vielä lämpenee. Toisen auton renkaat on rengashotellissa ja ne vaihdetaan kuun vaihteessa.
Mitä renkaanvaihtoon tulee, sen opetti isäpuoli, kun olin 18 v tyttönen. Siitä alkaen vaihdoin omat renkaani, kunnes tuli aika siirtää oppi omalle 18-vuotiaalle. Hän vaihtoi renkaat ne pari vuotta mitä ajeli autollani.
Tänään vaihdettiin talvirenkaat liikkeessä.
Sitten kun on muutaman päivän liukastellut, vielä ei ole liukkaita kelejä näkynyt!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Omaani vaihdoin jo kitkat, mutta vaimo halusi autoonsa talvirenkaiksi nastat eikä niitä saa täällä pääkaupunkiseudulla käyttää ennen kuin joulukuussa. Omapa on vikansa, siinäpä liukastelee.
Ai joulukuussa vasta saa käyttää??
Nykyään sääntö on, että aina pitää olla kelin mukaiset renkaat. Jos sää edellyttää talvirenkaita/nastoja, ne on oltava autossa alla. Entisaikainen almanakan päivämäärien mukainen vaihto on menneisyyttä.
Tänään vaihdettu, yhdessä nastat, toisessa kitkat ja kolmas menee kesärenkailla talveksi seisontaan.
Vierailija wrote:
Eikö herran jumala naiset osaa itse vaihtaa renkaitaan kun lähes jokaisessa on pyydetty tai käsketty mies vaihtamaan tai maksettu jollekin että vaihtaa? Onhan se nyt lopulta tyhmää maksaa niinkin helposta ja nopeasta hommasta kun renkaiden vaihto.
Hah! Sun aika on sitten halpaa. Mun ei ole. Huoltoliikkeessä vaihtavat ammattitaitoisesti, ymmärtävät käyttää talvirenkaisiin niiden omia pultteja eivätkä aluvanteisten kesärenkaiden pultteja. Pultit kiristetään momenttiavaimella. Sitten kesärenkaat pestään ja laitetaan talviteloille, jos niin haluan. Voin myös ottaa pestyt renkaat mukaani, jos haluan säilyttää ne kotona.
En itse viitsisi tehdä tuota likaista, märkää ja rasittavaa hommaa 50€:lla. Jos renkaanvaihto, pesut ym. maksaisi liikkeessä yli 100€, voisin harkita.
Nuorempana vaihdoin renkaat aina itse.
N66
Eilen vaihdoin. Kitkat. Olen ollut niihin tosi tyytyväinen, Conti Viking 7.
Oli kiva työtätehnyt fiilis kun joutui kantamaan raskaat renkaat alhaalta ylös ja kesärenkaat tilalle, ja hallitunkin.
Toisaalta kiva kun voi vaihtaa koska haluaa, eikä tarvitse jonotella kalliiseen renkaanvaihtoon eikä ajella sinne kesiksillä maan jo jäädyttyä. Toki onhan se rengashotelli helppo.
Nyt pitää vielä laittaa pakkasenestoa tuulilasinpesuun ja silaria tiivisteeseen ja ehkä jos sattuu vielä yksi lämmin päivä niin pestä auto ja laittaa kunnon keraaminen pinta talvea varten. Ei sitten tule pestyä ennenkuin ehkä huhtikuussa seuraavaksi.
Mä en käsitä miksi autonrenkaiden vaihdosta pitää keskustella joka talvi ja kevät?
Milloin vaihdat ja osaatko itse vaihtaa? Mitä hemmetin kiinnostavaa siinä on?
Vaihdatin jo tällä viikolla. On kitkarenkaat niin mukava ajella täälä pohjanmaalla. Renkaat pitää ennemmin tai myöhemmin vaihtaa eikä siinä mitään säästä jos 2-3viikkoa etuajassa vaihtaa.
Vaihdettu eilen, tiet jo täynnä petollista mustaa jäätä.
Vaihdoin auton talvikotteroon, siinä on ollut koko ajan nastarenkaat alla. Toinen meni halliin talveksi.
Kerrohan nyt edes yksi esimerkki siitä että kuka on saanut sakot jos ei aja keleille sopivilla renkailla. Vastaus edelliseen: ei kukaan. Minulle tulee entisen vaimoni mies vaihtamaan nastat alle ensi viikonloppuna. Kaikki tarvittava löytyy pulttipyssystä hallinosturiin. Itsellä pari vuotta sitten meni noin 15 minuuttia niiden vaihtamiseen. Nyt lähinnä vuorokausi. Poliisit voivat kyllä heinäkuussa sanoa että ropisee jo aika pahasti mutta sakkoja en tiedä kenenkään saaneen.