Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plexus kystat

29.12.2006 |

Hei...

Ajattelinpa minakin kantaa korteni kekoon talle palstalle, olen kylla ahkerasti lueskellut teidan muiden kirjoituksia.

Asun ulkomailla ja siksi puuttuu pilkut a ja o kirjaimista:)

Eilen kavin varhaisrakenne ultrassa. Laakari kertoi etta kaksi poikaa olisi tulossa:) esikoisia ovat. Mutta toisella pojista han huomasi plexus kystia paassa....ja suositteli meille lapsivesipunktiota. Nyt huolettaa ihan kamalasti nuo kystat, silla ne saattaa olla merkki kromosomihairiosta. Mutta kuitenkin todennakoisyys on 1%, 99% tapauksista nama kystat kuulemma haviavat itsestaan ja ovat taysin vaarattomia. Hyva merkki oli etta muita poikkeavuuksia ei vauvasta loytynyt.

Onko ketaan joka olisi tehnyt lapsivesipunktion kaksosraskaudessa? Olen ihan hysteerisen kipukammoinen jo pelkka koe pelottaa kamalasti saati sitten kokeen tulosten jannittaminen...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti sanoa etta nama kaksoset ovat eri pusseissa ja ei identtiset.

Vierailija
2/5 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meillä toisella pienokaisella synt. 36+6 rv todettiin aivojen takaosassa kyseinen kysta. Aikaisemmissa raskaus ajan ultrissa ei kystaa huomattu joten minulle ei tehty sen kummempia tutkimuksia raskauden aikana. 3 kuukauden ikäsenä oli " keskos" kontrolli sairaalassa jossa kysta ultrattiin uudestaa ja se oli hieman kasvanut, mutta minulle kerrottiin että se on täysin vaaraton ja häviää todennäköisesti ajan kanssa. Kysta sijaitsee meillä sellaisessa paikassa ettei vaikuta lapsen kehitykseen.

Seuraavalla neuvola käynnillä meinaan kyllä pyytää jos pääsis uudestaan ultraan näkisi nykyisen tilanteen. Tytöt ovat jo 1,5v ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsivesipunktio toiselle sikiöistä raskausviikolla 15 niskaturvotuksen ja viikolla 10-11 havaitun ison kokoeron vuoksi. Tarkoitus oli ottaa näyte molemmista, mutta B:n vesipussiin pääsy olisi edellyttänyt pistämistä istukan läpi aika alhaalta. Lääkärin mukaan tämä olisi ollut iso riski.

Kaksosia pidettiin myös identtisinä (täyttä varmuutta tästä ei ole vieläkään), joten olivat sitä mieltä, että kromosomit kuitenkin molemmilla samat. Niinpä näyte otettiin vain A- sikiöstä, jolla mitään häikkää ei ollut ultrassa havaittu. Näytteenotto meni hyvin ja vastauksena oli normaalit kromosomit.

Nyt 3,5 kk:n ikäiset kaksostytöt maailmassa, joista B-tytöltä leikattu rakennepoikkeavuus pohjukaissuolessa. Tämä oli tod.näk. niskaturvotuksen syynä ja yleinen Down-lapsilla. Kromosomit hänelläkin kuitenkin normaalit ja muuten ei mitään vikaa löydetty. En tiedä mitä olisi voinut tehdä, jos toisella olisi raskauden aikana todettu kromosomipoikkeavuus. Onneksi itse ei tarvinnut päätöstä siinä asiassa tehdä...

Onnea matkaan! Todennäköisesti kaikki hyvin teilläkin!

Vierailija
4/5 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoispojalla löydettiin rakenneultrassa myös nuo kystat, ultrattiin tosi tarkoin, eikä rakennepoikkeamia lapsesta löytynyt, hän avasi nyrkkiä, nieli, virtsarakko oli paikallaan, kuten myös munuaiset ja aivot yms ja lääkäri lohdutteli, että ultran mukaan näytti hyvältä. Lapsivesipunktio silti otettiin asian varmistamiseksi ja sen perusteella jatkettiin terveen pojan odottelua. Vauva oli syntyessään täyden kympin poika ja kaikki hyvin.

Melko suurella todennäköisyydellä ultrassa löytyisi jokin rakennepoikkeama, koska 18trisomiassa (joka on juuri se kromosomipoikkeavuus joka noihin kystiin liittyy) epämuodostumat yms ovat suuria ja helposti havaittavissa. Usein mm vitrsarakko on vatsnpeitteiden ulkopuolella, ruokatorvi poikki jne, siis asioita jotka näkyisivät ultratessa.

Tilanne jossa juuri olette, on ahdistava ja pelottava, mutta kromosomipoikkeavuuden riski on kuitenkin onneksi häviävän pieni noiden plexus kystien osalta. Ne kystathan periaatteessa kuuluvat sikiön normaaliin kehitykseen, mutta n.20 viikon tienoille mennessä niiden kuuluisi hävitä mitä ei sitten syystä tai toisesta kaikilla vauvoilla tapahdu. Itse tuona ahdistavana aikana lohduttauduin ajatuksella, ettei vauvan potkut voisi tuntu niin napakoilta jos hän olisi todella niin sairas kuin pelättiin. Voimia ja jaksamista teille, varmasti kaikki on ihan hyvin ja saatte terveet lapsukaiset=)

Vierailija
5/5 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun, vaikka minulla on vain " yksösiä" . Meidän kuopuksella nähtiin myös rakenneultrassa plexus kysta, jonka johdosta meidät lähetettiin Naistenklinikalle tarkempaan ultraukseen. Siellä kaikki oli muuten kunnossa, ja ylilääkäri suositteli, että lapsivesipunktiota EI tehdä, koska todennäköisyys kromosomipoikkeavuuten on häviävän pieni, mikäli mitään häikkää rakenteissa ei ole. Ymmärtääkseni kaikissa maissa kystista ei edes mainita, sillä ne todellakin kuuluvat sikiön normaaliin kehitykseen ja häviävät aina itsestään. No tämä kaikki tieto ei tietenkään täysin rauhoittanut mieltäni, kun raskaana on muutenkin herkässä mielentilassa. Joka tapauksessa tasan laskettuna päivänä syntyi täydellinen pieni poika, nyt jo 3-vuotias vesseli, terve kuin pukki. Voimia sinulle, koita olla turhia huolehtimatta, kaikki on varmasti hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme