Hallituksen toimien johdosta köyhyysrajan alle putoaa 40 000 ihmistä lisää, joista suuri osa on lapsia. Onko tämä tosiaankin ihan ok?
Onko niinsanottu keskiluokka nyt ymmärtänyt että jatkossa töistä irtisanotaan heppoisimmilla perusteilla, työttömyysturvaan tulee merkittäviä heikennyksiä, omistusasuntoon ei saa toimeentulotukea kun tippuu nopeasti ansiosidonnaiselta ja sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa kurjistetaan entisestään?
Siis jos ei tällä hetkellä heikompiosaisten kurjistaminen kerran herätä tuntoja niin tämä oikeasti voi osua kehen tahansa?
Kommentit (306)
Onko suomessa nyt köyhyysraja yhdelle 1280 e. Sen alle on köyhyysrajan alalapuolella.. Mitä ihmisoikeus tästä sanoo.
Vierailija wrote:
"Älä valehtele. Työmarkkinatuki on työttömän etuus, sitä ei voi saada jos saa palkkaa! Myöskään summa ei ole oikein, koska tuollaista määrää ei saa kukaan, se alkaa vähintään kutosella (koska siitä menee 20% veroa). "
Santeri Kärki:
Esimerkkinä kahden lapsen yksinhuoltajan tulot Tampereella. Nettopalkka 1 400 e/kk, asunto 828 e/kk, lapset alle 3-vuotiaita:
Palkka 1250.9
Työmarkkinatuki 377.02
Asumistuki 561.26
Elatustuki 373.94
2563.12e plus lapsilisät 336.32e
2899.42e
Kun mä olin työmarkkinatuella ja puoliso tienasi 1700 netto niin ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea, tuli Kelasta kieltävä vastaus ja meillä on 2 lasta ja vuokra-asunto.
Asumistuessa lasketaan palkka bruttona eli verot mukana + lomarahat ja työmarkkinatuki bruttona.
Laitatte nyt asumistuki laskuriin palkkanne bruttona eli verot mukaan ja lomarahat ja puolison työttömyyskorvauksen bruttona eli verot mukaan ja sitten katsotte mitä saatte.
Vierailija wrote:
Et siis selvästikään ymmärtänyt mistä on kyse:
1. Oikeistolaisen poliitikan takia töitä tarjotaan vain määräaikaisuuksina. Siksi sinäkin tarvitset yhteiskunnan sosiaalietuuksia toimeentuloasi varten, esim. työttömyyskorvausta.
2. Oikeistolaisen politiikan takia siivojan yms. töistä ei tarvitse maksaa palkkaa, jolla eläisi ja edes vähän rahaa säästöön tulevaa varten. Siksi sinäkin tarvitset yhteiskunnan sosiaalietuuksia toimeentuloasi varten, esim. asumistukea ja/tai sovitteltua työttömyyskorvausta, jos et saa tarpeeksi työtunteja töissä ollessasi.
3. Jotta sinä voisit opiskella, joudut turvautumaan yhteiskunnan sosiaalietuuksiin eli tässä tapauksessa opintotukeen/työttömyyskorvaukseen ja ilmaiseen opiskeluun.
Huomaatkos? Jos vasemmistolaisten lakiimme vaatimia sosiaalietuuksia ei olisi, vaan olisimme täysin oikeistolaisten luoma valtio, sitten sinä olisit syvässä kusessa.
Sun ei siis tuo
1.Oikeistolaisen politiikan? työtilanne on huonontunut viimeisen neljän vuoden aikana.Vielä 2017-2019. Tein kokoaikatyötä kaupan-allalla töitä riitti. Ja työpaikkoja oli auki. Nyt viimeiset neljä vuotta työt vähentyneet vain määräaikaista tarjolla. Siksi nyt suunniteilla alan vaihto.
2.Minä en ole nostanut tai saanut töiden lisäksi sosiaalietuutta tai mitään asumistukia ikinä silloin kun olen ollut työsuhteessa.
3. Jos ja kun aloitan opiskelut lähihoitajaksi tarkoitus on opiskella OPPISOPIMUKSELLA tai työn yhteydessä. Oppisopimuksessa työnantaja maksaa palkkaa.
Minä en usko vasemmmiston ideologiaan. En halua elää tuilla haluan itse tienata rahani.
Vierailija wrote:
Onko suomessa nyt köyhyysraja yhdelle 1280 e. Sen alle on köyhyysrajan alalapuolella.. Mitä ihmisoikeus tästä sanoo.
Viime vuonna 1355e/kk
Vierailija wrote:
Laitatte nyt asumistuki laskuriin palkkanne bruttona eli verot mukaan ja lomarahat ja puolison työttömyyskorvauksen bruttona eli verot mukaan ja sitten katsotte mitä saatte.
Tuon laskelman on tehnyt Santeri Kärki,
Sosiaaliturvan asiantuntija|Tampereen Vihreät|Tarkastuslautakunnan jäsen|Avoimien suhteiden ystävä|Kirjailija|
löytyypi blogi ja lisätiedot laskelmiin, joista voi tarkistaa.
Ihan turha yrittää kerjätä sääliä niillä köyhillä lapsilla. Murto-osa on perheitä, joissa on esimerkiksi syöpä tai köyhyys alkoi kun toinen jäi leskeksi. Suurin osa on näitä aivan umpityhmiä elämänkoululaisia, jotka lisääntyvät, vaikka eivät edes itseään saa elätettyä. Ei ole yhteiskunnan vika jos hommaat lapsia sairaseläkkeelle tai pitkäaikaistyöttömänä. Älä maksata typeryyttäsi muilla, vaan kannat sitten vastuun itse. Jos vetoat, että lapsella on kurjaa niin anna se mukula sitten parempaan kotiin.
Vierailija wrote:
"Älä valehtele. Työmarkkinatuki on työttömän etuus, sitä ei voi saada jos saa palkkaa! Myöskään summa ei ole oikein, koska tuollaista määrää ei saa kukaan, se alkaa vähintään kutosella (koska siitä menee 20% veroa). "
Santeri Kärki:
Esimerkkinä kahden lapsen yksinhuoltajan tulot Tampereella. Nettopalkka 1 400 e/kk, asunto 828 e/kk, lapset alle 3-vuotiaita:
Palkka 1250.9
Työmarkkinatuki 377.02
Asumistuki 561.26
Elatustuki 373.94
2899.42e
Jäätävät tuet. Joku toinen tienaa työllään yli 4000€ kuukaudessa ja hänelle jää saman verran käteen. Lisäksi tämä 4000€ tienaava rahoittaa maksamillaan veroilla tämä tukiviidakkoa, kun taas tuo 1400€ tienaava vain kuluttaa verovaroja tukien muodossa. En yhtään ihmettele, että jotain on tehtävä tälle systeemille.
Tämä on suomalaisten unelma. Suomalainen vihaa suomalaista pohjattomasti.
Vierailija wrote:
Irtisanominen voi kohdata henkilöä, joka ei tee kunnolla töitään, myöhästelee, pitää pitkiä taukoja, käy tunnin välein tupakalla, saikuttaa yksiä päiviä jne. Hyviä perusteluja irtisanomiselle. Ei kunnollisilla työntekijöillä ole mitään pelkoa tulla irtisanotuksi.
Voi tuota naiiviuden määrää! Olen esimerkiksi itse ollut aina tunnollinen, ahkera ja reilu työntekijä, mutta joutunut kahdessa paikassa häiriintyneen ääliön silmätikuksi. Olen ollut hiljainen ja kiltti introvertti enkä ole välittänyt osallistua muista juoruamiseen (en kuitenkaan ollut tuomitseva vaan huilasin vain rauhassa ja hissukseen tauoilla), helppo kohde siis tai ainakin nämä häiriintyneet ovat luulleet niin (todellisuudessa olen vahva, sitkeä ja kestävä taistelija). Mutta arvaa vaan kuka näissä tilanteissa on ollut hätää kärsimässä minä vai nämä pari näennäisen mukavaa sosiaalista ehkä pomonkin kaveria, jolle ei ole tuottanut vaikeuksia olla ilkeä ja tehdä toisille pahaa? Ensimmäisellä kerralla jouduin lähtemään koeajan lopulla, sillä en vasta päälle parikymppisenä edes osannut hoitaa tilannetta kunnolla. Toisella kertaa lähdin itse, sillä tuolloin jo lähes nelikymppisenä ja paljon nähneenä ja kokeneena totesin, että ei maksa vaivaa enkä ala enää yhdenkään täysin epäreilun ja -asiallisen asioita omasta päästä keksivän hullun kanssa vääntämään. Ihmiset ovat usein niin yksinkertaisia, että noita mukavan oloisia ekstrovertimpejä peffannuolijoita uskotaan herkemmin ja asioita on joskus vaikea todistaa. Läheisellä on nyt sama tilanne menossa, mutta hän ei ole onneksi ainoa häiriintyneen silmätikuksi ottama, joten heidän on helpompi pitää puoliaan ja todistaa asioita. Äitini kertoi myös aikoinaan kuinka heillä oli töissä kaksi talonmiestä ja säästöjen, tai siis "säästöjen" takia toisesta päätettiin luopua. Arvaa kumpi lähti, hiljainen, kiltti ja muitakin auttava työteliäs mies vai läppää heittävä muita auttamasta kieltäytynyt pomon mielistelijä? Saatoit ehkä jo ymmärtää tämän kupletin juonen eli kyllä, se hiljainen, mutta hyvä työntekijä sai lähteä. Maailma ei koskaan ole niin yksinkertainen ja jokaikinen ihminen aina vain rehti ja reilu, että ihminen pysyisi muka automaattisesti turvassa, jos vain toimii itse hyvin ja oikein. Ja ennenkuin tulet sanomaan, että miten voi mennä aina pieleen ja syy on minussa, niin huomaa, että niin en suinkaan sanonut. Puhuin vain kahdesta paikasta ja kerroin nämä negatiiviset, sillä se oli tässä nyt puheenaiheena. Olisi ollut turhaa luetella kaikki ne kokemukset, joissa tuollaista ei ole tapahtunut tai pahempia ongelmia ollut. Pointti on kuitenkin se, ettei todellkaan ole niin, että kaikki on aina vain itsestä kiinni ja mitään ei tapahdu, jos on itse rehti, ahkera jne.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sosiaaliturvan asiantuntija|Tampereen Vihreät|Tarkastuslautakunnan jäsen|Avoimien suhteiden ystävä|Kirjailija|
Mutta onko laskelma nettona vai bruttona.
Kelan sivuilla on kyllä tieto, että asumistuki lasketaan bruttotuloista + lomarahat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kelan sivuilla on kyllä tieto, että asumistuki lasketaan bruttotuloista + lomarahat.
Tottakai bruttona. Ihmiset voivat laittaa veroprosentiksi mitä vaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Irtisanominen voi kohdata henkilöä, joka ei tee kunnolla töitään, myöhästelee, pitää pitkiä taukoja, käy tunnin välein tupakalla, saikuttaa yksiä päiviä jne. Hyviä perusteluja irtisanomiselle. Ei kunnollisilla työntekijöillä ole mitään pelkoa tulla irtisanotuksi.
Voi tuota naiiviuden määrää! Olen esimerkiksi itse ollut aina tunnollinen, ahkera ja reilu työntekijä, mutta joutunut kahdessa paikassa häiriintyneen ääliön silmätikuksi. Olen ollut hiljainen ja kiltti introvertti enkä ole välittänyt osallistua muista juoruamiseen (en kuitenkaan ollut tuomitseva vaan huilasin vain rauhassa ja hissukseen tauoilla), helppo kohde siis tai ainakin nämä häiriintyneet ovat luulleet niin (todellisuudessa olen vahva, sitkeä ja kestävä taistelija). Mutta arvaa vaan kuka näissä tilanteissa on ollut hätää kärsimässä minä vai nämä pari näennäisen mukavaa sosiaalista ehkä pomon
Jessus miten sekavaa settiä. En ihmettele, että on ovi käynyt.
Vierailija wrote:
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. Työttömiä on 90000 aktivoitu työpaikoilla työkokeiluissa, palkkatukitöissä ja kuntouttavassa työtoiminnassa sekä kursseilla ja työttömillä on lapsia.
Et tajua kuinka systeemi toimii. Katsotaan faktat!
Eläkemenoista 90 prosenttia muodostui työeläkkeistä, joita maksettiin 31,4 miljardia euroa. Kela maksoi kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä yhteensä 2,5 miljardia euroa.
Eli valtion verorahoista maksamia eläkkeitä maksetaan vuodessa vain 2,5 miljardia Kelan toimesta. Ne sisältävät useita eri eläkkeitä kuten vähävaraisille iäkkäille tai sairaille maksettavat kansaneläkkeet ja takuueläkkeet, leskeneläkkeet, lapseneläkkeet, yms.
Työeläkkeitä ei makseta valtion budjetista. Työeläkkeet kertyvät niin että jokainen työntekijä säästää eläkkeensä yhdessä työnantajansa kanssa työuransa aikana. Työeläkkeet tulevat tilille yksityisten työeläkevakuutusyhtiöiden maksamina.
Vierailija wrote:
Santeri Kärki:
Palkka 1250.9
Työmarkkinatuki 377.02
Asumistuki 561.26
Elatustuki 373.94
2899.42e
Ja paljonko on vuokra?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuo lopulliset ovat netto. Hänen tarkoituksensa on ollut osoittaa kuinka ikävä tilanne tulee olemaan tämän vuoden ja leikkausten jälkeen, kun tuet laskevat niin, että käytettävissä olevat tulot tulevat olemaan noin 2500e.
Hän kuitenkin tulee samalla osoittaneeksi kuinka valtavat tuet ovat. Jos toinen vanhempi ei koskaan lasten elämän aikana osallistu elatukseen ja jos elatustukia ei saada perittyä (Kela saa perittyä vain murto-osan) ja jos lähivanhempi ei koskaan saa osa-aikatyötä enempää tai pysty tai ehkä halua enempää tehdä on jostakin löydyttävä huikea potti, jolla perhettä elätetään. Lisäksi tulevat tietysti lähes ilmainen terveydenhuolto, päivähoito ja koulutus.
Vilpittömästi ihmettelen miten tähän on varaa. Ei Suomessa ole tarpeeksi rikkaita maksamaan tämä kaikki ja miksi he edes haluaisivat kun heitä haukutaan.
Nimimerkki töitä tekevä yksinhuoltaja
Olosuhteet pitää saada sellaisiksi ettei ole pienintäkään vaihtoehtoa viitsiikö vastaanottaa mitä tahansa työtä. Nyt on alituinen selittely ettei voi missään tapauksessa muuttaa, ei mennä julkisilla, ei ajaa ajokorttia, ei mennä pyörällä, ei tehdä hoitotyötä, ei käy iltatyö, ei käy osa-aikatyö, ei vuorotyö, ei lisäkoulutus, ylipäänsä ei käy se ja tämä ja tuo... Kun olosuhteet on sellaiset ettei yhtään mitään ylimääräistä tipu, alkaa kummasti kiinnostaa ne "ei oo niinku mun juttu"-työtkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Santeri Kärki:
Palkka 1250.9
Työmarkkinatuki 377.02
Asumistuki 561.26
Elatustuki 373.94
2899.42e
Ja paljonko on vuokra?
828e/kk. Ihan sieltä sosiaaliturvan asiantuntijan blogista löytyy. Linkki tässä ketjussa on jo.
Vierailija wrote:
Et siis selvästikään ymmärtänyt mistä on kyse:
1. Oikeistolaisen poliitikan takia töitä tarjotaan vain määräaikaisuuksina. Siksi sinäkin tarvitset yhteiskunnan sosiaalietuuksia toimeentuloasi varten, esim. työttömyyskorvausta.
2. Oikeistolaisen politiikan takia siivojan yms. töistä ei tarvitse maksaa palkkaa, jolla eläisi ja edes vähän rahaa säästöön tulevaa varten. Siksi sinäkin tarvitset yhteiskunnan sosiaalietuuksia toimeentuloasi varten, esim. asumistukea ja/tai sovitteltua työttömyyskorvausta, jos et saa tarpeeksi työtunteja töissä ollessasi.
3. Jotta sinä voisit opiskella, joudut turvautumaan yhteiskunnan sosiaalietuuksiin eli tässä tapauksessa opintotukeen/työttömyyskorvaukseen ja ilmaiseen opiskeluun.
Huomaatkos? Jos vasemmistolaisten lakiimme vaatimia sosiaalietuuksia ei olisi, vaan olisimme täysin oikeistolaisten luoma valtio, sitten sinä olisit syvässä kusessa.
Sun ei siis tuo
Ja olen aina kannattanut oikeistolaista politiikkaa. Ja tulen aina kannattamaan. Uskon yrittämiseen, työhön ja ahkeruutteen. Itsekkin haluan olla yrittäjä jonain päivänä. Vaikka tekisin töitä matalapalkka alalla nyt ei se tarkoita että olisin sitä koko elämäni. Vasemmiston ideologia tuntuu olevan se että köyhä pidetään köyhänä. Tietenkin jostain niitä äänestäjiä pitää haalia.
Vasemmiston vaatimia sosiaalietuuksia? Mitä luulet että jos me kaikki oikeistolaiset muuttaisimme pois tästä maasta niin kukahan ne kaikki sosiaalietuudet teille vasemmistolaisille maksaisi? Saattaisi olla aika vähän jaettavaa jatkossa..