Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa bipon?

Vierailija
14.10.2023 |

Kertonut että välillä hän masentuu/ahdistuu ja hänestä tuntuu pitkään että olisi maailman kamalin ihminen, eikä hänellä ole arvoa. Ruoskii itseään.

Sitten välillä (esim. nyt) ollut jo kuukauden todella hyvällä mielellä, sanonut että tuntuu kuin olis tärkeämpi kuin muut ihmiset, mutta silti heitä auttaa. Menee kaikkialla, kuuntelee musiikkia aamusta iltaan oikeastaan, tanssii. 

En tiedä mikä nyt on? Tätä on jatkunut vuosikaudet. Alkoi masennuksena kuulemma teininä, joka loppui kuin seinään.

Voiko bipo tunnistaa mielialansa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lainaukset ovat surkeita päivityksen myötä.

Vierailija
42/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla samanlaista, melkein kuin itse olisin kirjoittanut tämän. Toinen vanhempani on kertonut että välillä itsekin vaipuu synkkyyteen, mutta sieltä aina ponnistaa ylös ja elämä on taas kirkasta. Toinen vanhempi sairastui mieleltään lasten synnyttyä. Molemmat voivat hyvin nyt, mutta itsellä samankaltaista kuin AP:n tutulla. 

Missä vika?

Masennushan on sitä, että mennään synkkään aikakauteen, mutta sitten palataan takaisin normaaliin.

Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä on se, että vaivutaan synkkyyteen usein pidemmäksi aikaa, sitten palataan takaisin ja sen jälkeen mennään vastakkaiseen ääripäähän siitä synkkyydestä. Hypomaniassa olo on tosi pirteä, kuin olisi saanut pienen annoksen huumetta. Ei malta nukkua, jatkuvasti tulee ideoita kaikesta, tahtoo tehdä kaikkea.. Saattaa alkaa käyttä

Olen se adhd joka vastasi aiemminkin ja kyllä jonkun verran kuljen ”pää pilvissä” silloin kun olen energinen. Tykkään ideoida ja haaveilla kaikesta (vilkas mielikuvitus), olen taiteilijaluonne, luen ja olen ns. taivaanrannan maalari. Ei mitään älyttömyyksiä, mutta ihastelen luontoa, haaveilen matkoista ja kokemuksista, mietin miten saisin downsiftattua sen verran, että voisin elää minimaalisella työnteolla jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Semmoista että ajatukset juoksevat vilkkaana mielessä, tekee mieli puuhastella kokoajan ja on hankala olla aloillaan. Sellainen sisäinen levottomuus.”

Kuulostaa adhd:lta eikä ”pää pilvissä”-meiningiltä. 

Vierailija
44/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

”Semmoista että ajatukset juoksevat vilkkaana mielessä, tekee mieli puuhastella kokoajan ja on hankala olla aloillaan. Sellainen sisäinen levottomuus.”

Kuulostaa adhd:lta eikä ”pää pilvissä”-meiningiltä. 

Kuulostaa molemmilta.

Vierailija
45/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta EU normi 

Vierailija
46/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin jos haittaa elämää.

Vierailija
47/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu bipo 2. Se on semmoista kiikkulaudalla oloa, välimaastoa ei kunnolla ole. Kun on hypomania, oon kaikista paras, yli-ihminen, vauhtia on niin että päätähuimaa läheisillä, mun päätä ei huimaa, haen lisää tekemistä, ostan tavaraa, puhun niin, että kukaan ei pysy perässä. Seksi koko ajan mielessä. En nuku, en halua rauhoittua. Tätä jatkuu, kunnes tulee vääjäämättä romahdus, kroppa ei jaksa. Siitä mennään syviin vesiin, joskus todella pohjalle, sieltä kestää jopa kuukausia kiivetä ylös ja siitä sitten taas vauhti kiihtyy.

Tämä teki elämästä hyvin uuvuttavaa, moni ystävyyssuhde särkyi, työ kärsi, tuli sairauksia. Nyt on tasaavat lääkkeet, joita syön mielelläni. Elämä on rauhallisempaa. 

Vierailija
48/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulenpa tänne jakamaan vähän itsestäni. Olen siis epäillyt bipoa (II) useamman vuoden, mutta hypomaniassa on vaikea tunnistaa tilaansa.

Hypomaanisessa tilassa kuitenkin:

- aloitan uusia projekteja

- omaan erittäin korkean libidon (-> saatan hakea vähintään chattailyseuraa netistä)

- näen ihmisiä ja sovin tapaamisia tulevaan

- ajattelen olevani erittäin tunnettu, ihailtu ja spesiaali (häpeän tätä)

- tuhlaan

- nukun vähemmän, syön vähemmän

- omaan kaoottisen energian

Masentuneena taas:

- itsetuhoiset ajatukset

- arvottomuuden tunne

- vetäytyminen

- hypomaniassa sovittujen juttujen peruminen

- väsymys/uupumus

- häpeän itseäni 

- pidän kehnommin huolta itsestäni 

Vierailija
49/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi vähän epävarma olo vuonna 2015, kun lääkäri diagnosoi bipon.          Tämä lähti siitä, että psyk.hoitaja alkoi epäilemään sitä minulla.

Tein sitten janan elämästäni ja kyllähän siitä oli huomattavissa se, että elämäni oli ollut joka ikinen kevät yhtä kriisiä. Tämä on tyypillistä bipolle, että keväisin "sekoaa" pää.

Noh, sitten mielialalääkitykseni (SSRI) annosta koitettiin nostaa. Menin välittömästi hypomaniaan. Sen jälkeen en ole epäillyt diagnoosia. Noista lääkkeistä ei tule maanisuutta, jos pohjalla ei ole kaksisuuntaista. 

Vierailija
50/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se vain olla persoonaltaan tuollainen? Kaikki ei ole sairautta. Ihmiset ovat erilaisia ja osa hyvinkin erikoisia. Eikä ne ole millään lailla sairaita. Sairaus haittaa elämää olennaisesti, eikä ihminen sille voi mitään.

Joskus vieressä olevat hyvää tarkoittavat  ”auttajat” itse asiassa mahdollistavat ”masennuksen”, jossa vetämättömyys, mukavuudenhalu ja laiskuus on tosiasiallinen syy. Masennus-sairauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se nyt on vain kätevää ja mukavaa, kun hyysätään ja passataan sängyn pohjalle - ja tuntuuhan se mukavalta, kun saa huomiota. Siihen vähän surkeaa naamaa ja sopivaa settiä surkeasta lapsuudesta, niin parhaassa tapauksessa saa muitakin etuisuuksia. 

Vierailija
51/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipo on monilla bäässä talvella.

Vierailija
52/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipo voi olla myös erittäin rasittava ihminen tavoitellessaan täydellisyyttä itseltään ja toisilta. 

Vierailija
53/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Etkö tiedä miltä näyttää pipo?

Tiedätkö eron? Näetkö sen? Bipo - pipo

Bipossa on tubsu.

Jos Bipo on tubsuton, sitä on käytettävä nurjapuoli ulospäin. Niitä näkee aika monilla.

Vierailija
54/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harvemmin elämä on tasaista kenelläkään. On ihan normaalia olla masentunut jos menee huonosti ja sitten toisaalta jos ongelmat ratkeaa, että on tyytyväisempi elämäänsä. 

Ei se kenestäkään bipoa tee. 

Käsittääkseni bipoon kuuluu esim jonkinlainen tuhlailu tms. jokin epäterve tapa bibokausina. Sehän on se sairauden merkki, että haittaa jotenkin elämää: esim. Addiktiot tai ei näe rajojaan jne. 

Pelkkä mieliala ei tarkoita kellään välttämättä mitään sairautta. 

Vierailija
55/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

onko silloin kaksisuuntainen jos tällaisia oireita esiintyy mutta ne ei mitenkään hirveästi vaikuta ihmisen toimintakykyyn? Jos siis ei käyttäydy mitenkään holtittomasti, esim tuhlaile rahaa ja harrasta irtosuhteita ja kadu myöhemmin? Tai ihminen saattaa olla lievästi masentunut mutta ei missään tapauksessa itsetuhoinen?

En osaa vastata kysymykseesi, mutta tuntemani ihminen on velkaantunut huomattavasti, hän on harrastanut irtosuhteita, pettänyt, lähtenyt tuntemattoman ihmisen kanssa ulkomaille 2pv tuntemisen jälkeen jne. 

Sitten se toinen puoli on kun hän elää todella säntillisesti. Ei tuhlaa ollenkaan, ei halua käydä missään, itkee paljon, on omissa oloissa tai vain läheisimpien ihmisten kanssa (lukeudun heihin). 

-Ap

Voisiko olla rajatila-ihminen? Heillä on normaalia suurempi i....ariski. 

Vierailija
56/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voisiko se vain olla persoonaltaan tuollainen? Kaikki ei ole sairautta. Ihmiset ovat erilaisia ja osa hyvinkin erikoisia. Eikä ne ole millään lailla sairaita. Sairaus haittaa elämää olennaisesti, eikä ihminen sille voi mitään.

Joskus vieressä olevat hyvää tarkoittavat  ”auttajat” itse asiassa mahdollistavat ”masennuksen”, jossa vetämättömyys, mukavuudenhalu ja laiskuus on tosiasiallinen syy. Masennus-sairauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se nyt on vain kätevää ja mukavaa, kun hyysätään ja passataan sängyn pohjalle - ja tuntuuhan se mukavalta, kun saa huomiota. Siihen vähän surkeaa naamaa ja sopivaa settiä surkeasta lapsuudesta, niin parhaassa tapauksessa saa muitakin etuisuuksia. 

Lueppa sellaisesta aiheesta kuin "infantilisointi". 

Vierailija
57/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

onko silloin kaksisuuntainen jos tällaisia oireita esiintyy mutta ne ei mitenkään hirveästi vaikuta ihmisen toimintakykyyn? Jos siis ei käyttäydy mitenkään holtittomasti, esim tuhlaile rahaa ja harrasta irtosuhteita ja kadu myöhemmin? Tai ihminen saattaa olla lievästi masentunut mutta ei missään tapauksessa itsetuhoinen?

En osaa vastata kysymykseesi, mutta tuntemani ihminen on velkaantunut huomattavasti, hän on harrastanut irtosuhteita, pettänyt, lähtenyt tuntemattoman ihmisen kanssa ulkomaille 2pv tuntemisen jälkeen jne. 

Sitten se toinen puoli on kun hän elää todella säntillisesti. Ei tuhlaa ollenkaan, ei halua käydä missään, itkee paljon, on omissa oloissa tai vain läheisimpien ihmisten kanssa (lukeudun heihin). 

-Ap

Voisiko olla rajatila-ihminen? Heillä

Kuten on kaikilla muillakin, jopa ADHD ihmisillä. 

adhd ja bipo tosin sekoitetaan välillä toisiinsa. Adhd taas esiintyy usein jonkin persoonallisuushäiriön/mielialahäiriön kanssa.

Vierailija
58/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Etkö tiedä miltä näyttää pipo?

Tiedätkö eron? Näetkö sen? Bipo - pipo

Bupi - Pubi?

Budapest - Pudabest

Kombo = Pudabestin bupi.

Matti Kyllönen, bibojen samlari Borista och lite från Pårgå med.

Vierailija
59/66 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne hänen yliaktiiviset vaiheensa sellaisia, että hän on hyvin energinen, ja säätää vähän kaikkea, ja tekee heräteostoksia yms. Mitä sitten jälkeenpäin katuu?

Vai kenties sellaisia, että hän innostuu jostain tietystä asiasta, ja uppoutuu siihen niin täysillä, ettei jouda edes kunnolla nukkumaan tai syömään?

Vierailija
60/66 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko ne hänen yliaktiiviset vaiheensa sellaisia, että hän on hyvin energinen, ja säätää vähän kaikkea, ja tekee heräteostoksia yms. Mitä sitten jälkeenpäin katuu?

Vai kenties sellaisia, että hän innostuu jostain tietystä asiasta, ja uppoutuu siihen niin täysillä, ettei jouda edes kunnolla nukkumaan tai syömään?

Sellainen, että säätää vähän kaikkea ja paljon on katunut jälkeenpäin. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi