Ravitsemusterapeutti väitti että leipää pitää syödä vähintään neljä palaa päivässä
Sen lisäksi tasapainoisessa ruokavaliossa on pastaa, riisiä ja perunaa. Kvinoa ei kuuleman mukaan korvaa näitä hiilareita.
päivittäinen kaurapuuro, pellavansiemenrouhe sekä 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja ei riitä kuidun lähteeksi, vaikka vatsa toimii säännöllisesti.
maitotuotteita menee sopiva määrä juuston, maidon, piimän, jugurtin/viilin/rahkan muodossa päivittäin, mutta ongelma on siinä, että maitorasvaa tulee kuulemma liikaa vain siksi että kahdessa desissä maitoa, jota käytän päivässä kahviin, on 2% rasvaa.
Lisäksi proteiini pitäisi tulla kuulemma kalasta ja kanasta ja jättää kasviproteiinit kuten linssit ja pavut sekä herneet vain satunnaisiksi. Aivan kuin keho tietäisi, mistä lähteestä aminohapot tulevat. Olen sekasyöjä.
Niin ja karkkia ja keksiä pitäisi olla ainakin kerran viikossa, vaikka en pidä niistä.
onko ravitsemusterapeuteilla tosiaan yliopistotutkinto?
Kommentit (83)
Vierailija wrote:
Mulle äitiysneuvolassa hehkutettiin kuinka huomaa esim. hemoglobiiniarvoista, että olen sekasyöjä ja vielä syön erittäin terveellisesti. Olin siinä vaiheessa ollut 16 vuotta kasvissyöjä, enkä tasan tarkkaan ostellut mitään pinaattia ja parsakaalia kotiin, söin ihan mitä sattuu, millon sattuu kun lähinnä olin töissä koko ajan.
Eli joo, en usko minäkään mihinkään näihin mestariasiantuntijoihin enkä suosituksiin.
Ootas vaan kun olet 40.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minua ärsyttää myös nämä nykyiset ravitsemussuositukset.Etenkin jonkun Keiju levitteen markkinointi, jota peräteipeiltä aina kuulee.
en tiedä miksi yrittävät saada ihmiset syömään mahdollisimman epäterveellisesti, välttämään rasvaa puputtamaan hiilaria.
Ja ne määrät! En ikipäivänä edes jaksaisi syödä tollaisia määriä kuin esim. Ap:n tapauksessa. Joutuisin väkisin ahtamaan ja turpoaisin tankeroksi. Plus se, että ei mulla ainakaan ole aikaa eikä halua syödä viisi kertaa päivässä.
Missä oli määrät? En huomannut muuta kuin tuon 500g kasviksia.
Minä pudotin painoa vajaat 20 kg ja selätin 2 tyypin diabeteksen. Painoa pudottaessani söin n. 1400 kaloria päivässä ja siihen sisältyi 6 siivua täysjyväleipää levitteenä kasvisrasva ja aamu- ja iltapalalla päällysteenä lisäksi vähärasvaista ja -vähäsuolaista leikkelettä tai juustoa (nykyään saatan syödä täysjyväleipää jopa 9-10 siivua päivässä). Jos syö puuroa, niin sitten vähemmän sitä leipää. Valkoiset jauhotuotteet jätetään viikottaiseen herkuttelupäivään jolloin niitä ei silloinkaan syödä kohtuuttomasti, valkoinen pasta korvataan täysjyväpastalla ja riisistäkin valitaan vähemmän valkaistu vaihtoehto tai mieluummin vaihdetaan se kotimaiseen ruokakauraan tai -ohraan. Ruokana syödään pääasiassa kasviksia, kalaa ja kanaa, punaisen lihan syönti jätetään vähälle, ruuan laitossa käytetään rypsi- ja oliiviöljyä. Palkokasvit kuuluvat terveelliseen ruokavalioon samoin kuin vähärasvaiset maitotaloustuotteet, itse suosin kaurasta valmustettuja vaihtoehtoja, pähkinöidenkin syöntiä suositellaan. En syönyt painoa pudottaessani enkä syö nytkään perunaa muuta kuin joskus kalaruokien kanssa koska ainakin minulla peruna nostaa veren sokeriarvoa. Painon pudotuksesta on aikaa jo yli 2 v., syön nyt vähän enemmän kaloreita kuin painoa pudottaessani, mutta noudatan edelleen samaa ruokavaliota ja paino on pysynyt hallinnassa. Liikunta jossain muodossa kuuluu nyt jokapäiväiseen elämään.
Pekka Alapääkarvoituksen Pohjois-Karjalaprojektikusetus elää ja potkii edelleen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulle äitiysneuvolassa hehkutettiin kuinka huomaa esim. hemoglobiiniarvoista, että olen sekasyöjä ja vielä syön erittäin terveellisesti. Olin siinä vaiheessa ollut 16 vuotta kasvissyöjä, enkä tasan tarkkaan ostellut mitään pinaattia ja parsakaalia kotiin, söin ihan mitä sattuu, millon sattuu kun lähinnä olin töissä koko ajan.
Eli joo, en usko minäkään mihinkään näihin mestariasiantuntijoihin enkä suosituksiin.
Ootas vaan kun olet 40.
Olen 42. Niin mitä piti odottaa?
Ihmisen päivittäisen ravinnon tarve vaihtelee yksilöllisesti iän, sukupuolen, painon, aktiivisuustason ja terveyden mukaan. Yleisesti ottaen terveellisen ruokavalion tulisi sisältää seuraavia ravintoaineita:
Hiilihydraatit: Saatavat hiilihydraatit voivat olla monimutkaisia (täysjyväviljat, vihannekset) ja yksinkertaisia (hedelmät, sokeri). Hiilihydraatit tarjoavat energian keholle.
Proteiini: Proteiinit ovat tärkeitä lihasten, solujen ja kudosten rakentamisessa. Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kananmuna, maitotuotteet, palkokasvit ja tofu.
Rasvat: Monityydyttymättömät ja tyydyttymättömät rasvat, kuten oliiviöljy ja pähkinät, ovat tärkeitä terveelle ruokavaliolle. Vältä kovia transrasvoja ja liiallista tyydyttynyttä rasvaa.
Kuitu: Kuitu auttaa ruoansulatuksessa ja suoliston terveydessä. Kuitupitoisia ruokia ovat täysjyväviljat, hedelmät, vihannekset ja palkokasvit.
Vitamiinit ja kivennäisaineet: Saatavat vitamiinit ja kivennäisaineet ovat välttämättömiä terveydellesi. Ne löytyvät monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää hedelmiä, vihanneksia, maitotuotteita, lihaa ja kalaa.
Vesi: Muista juoda riittävästi vettä pitääksesi itsesi nesteytettynä. Veden tarve vaihtelee yksilöllisesti.
Rajoita lisättyä sokeria ja suolaa: Liiallinen sokerin ja suolan saanti voi olla haitallista terveydelle. Pyri vähentämään prosessoitujen ruokien ja makeisten kulutusta.
Kehon tarpeiden kuunteleminen: Syö kohtuudella ja kuuntele kehosi nälkä- ja kylläisyysmerkkejä.
On suositeltavaa kuulla ravitsemusterapeutin tai lääkärin kanssa, jos olet epävarma oikeasta ruokavaliosta omille tarpeillesi. Terveellinen ruokavalio on avainasemassa yleisen terveyden ylläpitämisessä, mutta se voi vaihdella suuresti yksilöiden välillä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ruisleipää syön joskus enemmänkin päivässä. Pidän muutenkin ja raskaana ollessa pitää vatsaa toiminnassa. Yllätys oli, että raskaana maitotuotteita pitäisi saada 6-8 dl päivässä mutta raskausdiabetekselle alttiina samalla varoa, ettei verensokeri nouse. Lisäksi vähärasvaisia juustoja leivän päälle.
Onneksi söin raskauden alussakin myös kalsiumtabletteja ainakin silloin tällöin. Kuka muka käyttää "normaalissa ruokavaliossa" 6-8 dl maitotuotteita päivässä ja lisäksi juustoja?
En tiedä, kuka käyttää. Mutta raskaana ollessa kalsiuminkin saanti on erityisen tärkeää. Sikiö kyllä ottaa äidin kehosta, minkä tarvitsee, siitä ei niinkään tarvitse olla huolissaan. Mutta sikiö ottaa kalsiumin äidin luista, jos ravinnosta ei tule riittävästi. Se lisää osteoporoosin riskiä merkittävästi.
Ihme ettei muissa maissa ihmiset luhistu kaduille, kun ei maitotuotteet ole elämän keskiössä. Minne Suomessa on unohtunut se, että parempaa kalsiumia saa kasviksista ja osteoporoosia ehkäisee liikunta?
Vierailija wrote:
Minä pudotin painoa vajaat 20 kg ja selätin 2 tyypin diabeteksen. Painoa pudottaessani söin n. 1400 kaloria päivässä ja siihen sisältyi 6 siivua täysjyväleipää levitteenä kasvisrasva ja aamu- ja iltapalalla päällysteenä lisäksi vähärasvaista ja -vähäsuolaista leikkelettä tai juustoa (nykyään saatan syödä täysjyväleipää jopa 9-10 siivua päivässä). Jos syö puuroa, niin sitten vähemmän sitä leipää. Valkoiset jauhotuotteet jätetään viikottaiseen herkuttelupäivään jolloin niitä ei silloinkaan syödä kohtuuttomasti, valkoinen pasta korvataan täysjyväpastalla ja riisistäkin valitaan vähemmän valkaistu vaihtoehto tai mieluummin vaihdetaan se kotimaiseen ruokakauraan tai -ohraan. Ruokana syödään pääasiassa kasviksia, kalaa ja kanaa, punaisen lihan syönti jätetään vähälle, ruuan laitossa käytetään rypsi- ja oliiviöljyä. Palkokasvit kuuluvat terveelliseen ruokavalioon samoin kuin vähärasvaiset maitotaloustuotteet, itse
Minä pudotin painoa 30 kiloa jättämällä leivät, pastat, riisit ja perunat pois ja lisäämällä reilusti rasvaa, punaista lihaa, kananmunia. Vähärasvaisiin maitotuotteisiin en koske pitkällä tikullakaan, enkä margariineihin.
paino pysynyt samana jo 4 vuotta ja veriarvot ihanteelliset.
Vierailija wrote:
Mä syön about 4-6 leipää päivässä, yleensä ruisleipää mutta välillä saattaa mennä muitakin, olen hyvässä kunnossa oleva liikunnallinen mies. Mulle se sopii ruuan yhteydessä, en osaa olla ilman, tosin en oo koskaan kuunnellut mitään "asiantuntijoita" omaan terveyteeni liittyvissä asioissa, en edes tajua miksi joku kuuntelee jotain toista ihmistä näissä asioissa. Parhaiten selvii kun kokeilee mikä sopii itselle.
Aika monta leipää...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä syön about 4-6 leipää päivässä, yleensä ruisleipää mutta välillä saattaa mennä muitakin, olen hyvässä kunnossa oleva liikunnallinen mies. Mulle se sopii ruuan yhteydessä, en osaa olla ilman, tosin en oo koskaan kuunnellut mitään "asiantuntijoita" omaan terveyteeni liittyvissä asioissa, en edes tajua miksi joku kuuntelee jotain toista ihmistä näissä asioissa. Parhaiten selvii kun kokeilee mikä sopii itselle.
Aika monta leipää...
On. Tuosta tulee helposti jo kolmannes suolan suositellusta maksimipäiväsaannista pelkistä leipäviipaleista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ootas vaan kun olet 40.
Olen 42. Niin mitä piti odottaa?
Kuolemaa.
Vierailija wrote:
Kuulostaa ihan höynähtäneeltä. Viimeistään tuo karkkijuttu paljasti tyypin ihan puoskariksi.
Tais tapahtua porvoossa.
Neljä palaa leipää. Mitä leipää, aivan eri asia onko 100 % kaura tai ruis leipää vai lisäaineilla ja lisätyllä gluteenilla kyllästettyä vehnämössöä.
Minkä kokoinen ihminen, neljä palaa on liikaa 50 kiloiselle, mutta ehkä ok 100 kiloiselle.
Ihmiset ovat yksilöitä ja siksi käytänkin vain yksilön tarpeita korostavaa funktionaalista ravitsemusterapeuttia, jonka tiedot ovat uusinta uutta jenkeistä. Eikä 15 vuotta vanhaa käypähoitosuosituksiin ajan kanssa päässyttä koululääketieteen tietoa.
Funktionaalinen tiesi mm. suoliston kunnon, D-vitamiinin ja rasva-tasapainon tärkeyden jo vuosikausia sitten. Ja on myös mitannut näitä "arvoja" jo vuosikausia. Koululääketiede tulee hiljaa perässä.
Ei ole vedenpitävää ravitsemusohjetta, jota voisi suositella kaikille, kun olemme yksilöitä, omine geeneinemme ja elintapoinemme.
Kohtuus kaikessa lienee edelleen vanha hyvä viisaus. Vaihtele siis ruokavaliota päivittäin.
Vierailija wrote:
Pekka Alapääkarvoituksen Pohjois-Karjalaprojektikusetus elää ja potkii edelleen.
Pitäisi syyttää rikoksista ihmiskuntaa vastaan ja yrityksestä kansanmrhaan.
Palstan tekoäly ei kelpuuttanut kun kommentoin että pudotin painoa 40 kiloa syömällä mitä mieli tekee.
Minäkin söin ennen kovia rasvoja, valkoisia viljatuotteita, punaista lihaa ja paino, veri- ja sokeriarvot olivat kohdallaan kunnes iän karttuessa keho ei enää kestänytkään kaikkia entisiä ruokailutapoja, painoa tuli hieman liikaa ja veren sokeriarvot olivat jatkuvasti koholla eikä keho voinut ollenkaan hyvin.
Kertyi
Ap: n saama suositus on täsmälleen sama kuin mitä sairaaloissa on tarjolla. Leipää, leipää, leipää joka aterialla ja myös keliaakikoille. Sokerisia mehukeittoja ja jogurtteja. Lisäksi pullaa/kakkua päiivällä ja myös gluteenittomille. En ole ikinä syönyt niin paljon lisättyä sokeria kuin sairaalassa, tuli paha olo. Hoitajat kuuli kun puhuin sukulaiselle sokerin määrästä ja sainkin suosituksen lopettaa tollaisen miettimisen ja käydä ostamassa ison karkkipussin, virvoitusjuoman ja sipsipussin ja nauttia elämästä ;) No en käynyt, olen kohta 60v en 6v. Enkä ikinä juonut mitään kokiksia tai muita, karkista en pidä.
Koska en ole tottunut leipään niin en tietenkään syönyt myöskään niitä. Kuinka moni keliaakikko puputtaa koko ajan gluteenitonta leipää ja puuroa 2x pv?
Vierailija wrote:
Aika outoa hehkutusta. Oma hemoglobiini on aina mitattaessa ollut 150 jotain, eikä kukaan ole sitä sen kummemmin kommentoinut, normaali kun on.
Rajusti ylipainoisen nuoren kanssa käytiin ravintoterapeutilla pitkään. Aina kyseli leivän perään, 8 viipaletta ainakin tarvii syödä päivässä oli ohje meille. Kuitupitoisuus piti olla min 6g. Ihmettelin itsekin tätä hirvittävää leivän määrää. Muuten ohjeet oli sitten lautasmallin mukaisia, perunaa/riisiä/makaroni jne. Perheellämme ollut tarkoitus ettei just leipää vedettäis kauheasti eikä turhia kaloreita perunasta, riisistä, pastasta. Kaikki omat ohjeet vesittyi ravintoterapeutilla käydessä. Itse suosittu kalaa, kanaa, vihanneksia, hyviä rasvoja jne. Meni sit ihan sekaisin ruokailutottumukset. Suositukset onkin kaakaota jne. Kaikkea saa mätätä. Meillä siis muu iso perhe hoikkia mutta yksi voisi painaa puolet painostaan ja olis silti normaalipainoinen.
Ja ne määrät! En ikipäivänä edes jaksaisi syödä tollaisia määriä kuin esim. Ap:n tapauksessa. Joutuisin väkisin ahtamaan ja turpoaisin tankeroksi. Plus se, että ei mulla ainakaan ole aikaa eikä halua syödä viisi kertaa päivässä.