Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemusterapeutti väitti että leipää pitää syödä vähintään neljä palaa päivässä

Vierailija
13.10.2023 |

Sen lisäksi tasapainoisessa ruokavaliossa on pastaa, riisiä ja perunaa. Kvinoa ei kuuleman mukaan korvaa näitä hiilareita.

päivittäinen kaurapuuro, pellavansiemenrouhe sekä 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja ei riitä kuidun lähteeksi, vaikka vatsa toimii säännöllisesti.

maitotuotteita menee sopiva määrä juuston, maidon, piimän, jugurtin/viilin/rahkan muodossa päivittäin, mutta ongelma on siinä, että maitorasvaa tulee kuulemma liikaa vain siksi että kahdessa desissä maitoa, jota käytän päivässä kahviin, on 2% rasvaa.

Lisäksi proteiini pitäisi tulla kuulemma kalasta ja kanasta ja jättää kasviproteiinit kuten linssit ja pavut sekä herneet vain satunnaisiksi. Aivan kuin keho tietäisi, mistä lähteestä aminohapot tulevat. Olen sekasyöjä.

Niin ja karkkia ja keksiä pitäisi olla ainakin kerran viikossa, vaikka en pidä niistä. 

onko ravitsemusterapeuteilla tosiaan yliopistotutkinto? 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa-a kukaan ei siis ole kuullut lektiineistä?

Vierailija
22/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Leipä. En ymmärrä miksi sitä pitäisi syödä ja milloin sitä edes söisin. En pidä leivästä, en halua syödä sitä. Miksi se on välttämätöntä?

Veikkaan, että se on helppo kuidun lähde ja välipala mutta ei se välttämätöntä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille neuvottiin yläasteella 90-luvulla, että ruisleipää pitää syödä 7 palaa (!!) päivässä, voi on paholaisen keksintö, vain margariinia teelusikallinen leivän päälle ja ainoa oikea ruokajuoma on rasvaton maito. Niin ja heti urheilun jälkeen pitää syödä. Ei missään nimessä saa vaihtaa vaatteita pukkarissa ja lähteä kotiin vaan pitää jäädä sinne syömään sitä ruisleipää ja banaania.

Nämä suositukset muuttuu koko ajan. En kuuntelisi hetkeäkään mitään näitä "ammattilaisia". Osaan käyttää maalaisjärkeä. Raskaana ollessakin olen aina syönyt täysin normaalisti, voinut hyvin ja saanut terveet lapset.

Typerää ja turhaa holhoamista ja vouhotusta.

Vierailija
24/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minkä vuoksi sitten päädyit ravitsemusterapeutille?

Refluksin ja nielemisvaikeuden vuoksi alun alkaen. 

Vierailija
25/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis oletko syömishäiriöinen kun käyt ravintoterapeutilla?

Käsittääkseni rauta ja jotkut aminohapot imeytyvät nimenomaan eläinperäisestä proteiinista paremmin kuin kasvikunnan tuotteista. Onko sulla rautavarastot matalat?

Maitotuotteet muuten häiritsee rasvan imeytymistä.

Pastan, karkin ja keksin tuputusta en oikein ymmärrä ellet ole alipainoinen, oletko?

Ei rasvan imeytymistä vaan raudan 😬

Vierailija
26/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihme että olen hengissä kun en muista milloin olisin leipää syönyt saati ostanut. 

Sama täällä! Ja ajatella että olen yli neljäkymppisenä normaalipainoinen kun en ole koskaan noudattanut ravitsemusneuvojien tai ruokasuositusten ohjeita!

Vierailija
27/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihme että olen hengissä kun en muista milloin olisin leipää syönyt saati ostanut. 

Sama täällä! Ja ajatella että olen yli neljäkymppisenä normaalipainoinen kun en ole koskaan noudattanut ravitsemusneuvojien tai ruokasuositusten ohjeita!

En minäkään ole niitä koskaan noudattanut ja olen yli nelikymppinen läski. Jokin ei nyt täsmää..

Vierailija
28/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ruisleipää syön joskus enemmänkin päivässä. Pidän muutenkin ja raskaana ollessa pitää vatsaa toiminnassa. Yllätys oli, että raskaana maitotuotteita pitäisi saada 6-8 dl päivässä mutta raskausdiabetekselle alttiina samalla varoa, ettei verensokeri nouse. Lisäksi vähärasvaisia juustoja leivän päälle.

Onneksi söin raskauden alussakin myös kalsiumtabletteja ainakin silloin tällöin. Kuka muka käyttää "normaalissa ruokavaliossa" 6-8 dl maitotuotteita päivässä ja lisäksi juustoja?

En tiedä, kuka käyttää. Mutta raskaana ollessa kalsiuminkin saanti on erityisen tärkeää. Sikiö kyllä ottaa äidin kehosta, minkä tarvitsee, siitä ei niinkään tarvitse olla huolissaan. Mutta sikiö ottaa kalsiumin äidin luista, jos ravinnosta ei tule riittävästi. Se lisää osteoporoosin riskiä merkittävästi.

Vierailija
29/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En minäkään ole niitä koskaan noudattanut ja olen yli nelikymppinen läski. Jokin ei nyt täsmää..

Syön vähemmän ja harvemmin kuin mitä suositellaan, siinäpä se salaisuus. Aamulla vain kuppi kahvia mustana, lounas klo 12 ja päivällinen klo 18. Ei mitään aamu/ilta/välipaloja. Syön vähähiilihydraattisesti, ruokavaliooni ei kuulu maito eikä mitkään mässyt ja pullat. Voita, juustoja ja oliiviöljyä sen sijaan käytän paljon!

Vierailija
30/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain idän kulttuureissa ei juuri käytetä maitoa ja hyvin pärjäävät ilman. Minulla on maitoallerginen lapsi, joka ei koskaan käyttänyt kalsium-lisää. Lääkärit ja ravitsemusterapeutti olivat tästä hermostuneita. Ei yhtään maitotuotteita, eikä yhtää kalsium-lisää. Kun lapsi oli murrosikäinen, hänet määrättiin luuntiheysmittaukseen (röntgenkuvaus), kun olivat varmoja, että jotain on pielessä maidottomuuden ja kalsiumlisän puutteen vuoksi. Luuntiheys oli normaali. Eli maitotuotteet ja kalsiumlisä ei ole kaikille välttämättömiä. Toki on ihmisiä, joilla ei ravintoaineet imeydy normaalisti, heille on ravintolisät varmasti tarpeen.

Vierailija
31/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni syönyt neljää leipäpalaa päivässä.

Vierailija
32/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävit jollain valeravintoterapeutilla.

Vierailija
33/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sieltä sen luokan ohjeet raskausdiabeteksen suhteen, että pelästyin. 

Neuvolan terkkari oli onneksi perillä hiilareista enemmänkin, ja neuvoi mm. syömään leivän sijaan aamuisin turkkilaista jogurttia marjoilla tai puuron voisilmällä, sekä vähentämään hedelmiä 1-2 annokseen päivässä. 

Vauva olikin täysin terve ja normaalipainoinen. 

Vierailija
34/83 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan höynähtäneeltä. Viimeistään tuo karkkijuttu paljasti tyypin ihan puoskariksi.

Vierailija
35/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla perusterveellä nelikymppisellä kolesteroliarvo oli vain hiukan koholla, kokonaiskolesteroli taisi olla 5.4, ja ravitsemusterapeutti varoitteli kananmunasta, että vain 3-4 kpl viikossa saa syödä, vaikka proteiinia oli muuten vaikea saada tarpeeksi.

eikö tämä kananmunamyytti ole jo aikoja sitten kumottu? 

Vierailija
36/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä pavuissa on niin paha että niitä ei saisi hirveästi syödä?

Vierailija
37/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä niissä pavuissa on niin paha että niitä ei saisi hirveästi syödä?

Ymmärsin että vievät tilaa lihalta.

Vierailija
38/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kuulostaa ap nyt omituiselta tämä sinun tarinasi. Saatat nyt väännellä kuulemasi hieman eri tavalla kuin se on tarkoitettu. En millään ilmeellä usko, että sinulle on sanottu, että karkkeja ja keksejä on nimenomaan oltava kerran viikossa, vaan max. kerran viikossa. Tarkoittaa 0-1 kertaa viikossa. Jos sinulle on ohjeistettu hiilareita joka ruoalle, se voi olla siitä syystä, että jostain halutaan aloittaa eikä kaikkea muuttaa kerralla ja se voi sinun kohdallasi olla se, että opit syömään säännöllisesti ja ylläpitämään verensokerin tasaisena pitkin päivää. Ravitsemusterapiaan kuuluu yleensä useampia käyntejä ja kun seuraava käynti on, tehdään lisää muutoksia. On helpompi tehdä pieniä muutoksia kerralla kuin kaikki heti. Nyt ilmeisesti lähdetään liikkeelle syömisen säännöllisyydestä sinulle tutuilla tuotteilla. Muista, että sinä itse sen työn kuitenkin lopulta teet. Jostain syystä sinulla on ollut tarve kyseiselle palvelulle ja jos itse tietäisit kaiken kuitenkin terapeuttia paremmin, ei sinulla pitäisi olla tarvetta alunperinkään.

Vierailija
39/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää myös nämä nykyiset ravitsemussuositukset.Etenkin jonkun Keiju levitteen markkinointi, jota peräteipeiltä aina kuulee.

en tiedä miksi yrittävät saada ihmiset syömään mahdollisimman epäterveellisesti, välttämään rasvaa puputtamaan hiilaria.

Vierailija
40/83 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle äitiysneuvolassa hehkutettiin kuinka huomaa esim. hemoglobiiniarvoista, että olen sekasyöjä ja vielä syön erittäin terveellisesti. Olin siinä vaiheessa ollut 16 vuotta kasvissyöjä, enkä tasan tarkkaan ostellut mitään pinaattia ja parsakaalia kotiin, söin ihan mitä sattuu, millon sattuu kun lähinnä olin töissä koko ajan.

Eli joo, en usko minäkään mihinkään näihin mestariasiantuntijoihin enkä suosituksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan