Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishuoltajuuden haasteet!!

Vierailija
12.10.2023 |

Sivusta seuraan asiaa uuden kumppanin roolissa. Kumppanillani ja hänen exällään on kohta 18 täyttävä nuori, mutta he eivät pääse yhteisymmärrykseen juuri mistään. Pääasia tuntuu olevan se kuka on oikeassa nuoren haasteiden kanssa. Ihan järjettömän raivostuttavaa seurata vierestä! Mitä ihmettä tässä tilanteessa voin tehdä?? Olen ehdottanut keskustelua heidän välilleen ja vaikka kaikki yhdessäkin.. ei käy. Riitely tuntuu etenkin exän osalta olevan pääasia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaat ihmiset. Kertokaa miten tähän suhtautua? Vie ihan järjettömästi voimia tämä niin minulta kuin kumppaniltakin. Liian usein tulee viestejä. Tietoa käytetään valtana, sitä ei kerrota ja vaikka kysytään, kierrellään vastauksissa. Teini puolestaan ei juuri asioitaa jaa myöskään kuin tyypilliset, "en tiedä, joo joo, vaikka, ihan sama" niin ei hänestäkään saa irti.

Vierailija
2/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään muulla oo ollu haasteita/riitoja? Miten olette saaneet niihin jonkun ratkaisun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niillä kahdella nuijalla siis mitään toivetta edes olla yhteisymmärryksessä?

Vierailija
4/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko niillä kahdella nuijalla siis mitään toivetta edes olla yhteisymmärryksessä?

On omalla kumppanillani, muttei exällä

Vierailija
5/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsihan tuossa kärsii ihan 100-0. Edes sen lapsen mielenterveyden vuoksi olisi äärimmäisen hyvä että edes se järkevä osapuoli hakisi ammattilaisen keskusteluapua tilanteeseen. 

Vierailija
6/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on noin iso niin erovanhemmilla ei ole syytä enää olla tekemisissä. Vanhempi asioi sen nuoren kanssa asioista eikä väännä exän kanssa. 

Vierailija
7/23 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä parisuhteessa olevillakaan vanhemmilla aina kohtaa ajatukset lapsen haasteiden edessä.

Vierailija
8/23 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun lapsi on noin iso niin erovanhemmilla ei ole syytä enää olla tekemisissä. Vanhempi asioi sen nuoren kanssa asioista eikä väännä exän kanssa. 

Joo, tämä varmasti, mutta kun teinikin on sellainen, että hänestä juuri mitään irtoa eikä toinen vanhempi sitoudu oikein siihen mitä on sovittu. Kauaa ei toki mene kunnes on 18 ja sen jälkeen loppuu virallinen velvoite muutenkin. Voihan sitten lasta tukea suoraan omalle pankkitilille jos haluaa.

Vierailija
9/23 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kumppanisi viitsii edes olla tekemisissä riitelevän exänsä kanssa. Estoon vain. 

Vierailija
10/23 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 18v. Mikä ongelma? Anna olla.

Vierailija
11/23 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä, että teini säätää omiaan. Milloin tulee meille, milloin toiselle vanhemmalle. Joskus kaverille yökylään. Ei siinä mitään pahaa ole sinänsä, mutta exä sitten soittelee näihin liittyen ja on eri mieltä kaikesta, tuntuu, että ihan kiusallaankin. Muutenkin kyselee asioita, jotka eivät enää minun kumppanilleni kuulu.. Neuvoja omaan muuhun elämäänsä esimerkiksi. Nämä ovat niitä, jotka itse voisi hoitaa, mutta haluaa neuvoa/apua. Onneksi kumppanini on sen hänelle suoraan sanonut, ettei kuulu enää hänelle ja hän taas on sitä mieltä, että kylläpäs kuuluu kun on yhteiset lapset! Aikuiset sellaiset :D

Vierailija
12/23 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kumpi on se kiusaa tekevä pönttö? 

Vierailija
13/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No kumpi on se kiusaa tekevä pönttö? 

Kumppanini exä. Jos sukupuolella on väliä niin lapsen äiti. Mutta neuvoja miten tästä pääsee eteenpäin?

Vierailija
14/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä, että teini säätää omiaan. Milloin tulee meille, milloin toiselle vanhemmalle. Joskus kaverille yökylään. Ei siinä mitään pahaa ole sinänsä, mutta exä sitten soittelee näihin liittyen ja on eri mieltä kaikesta, tuntuu, että ihan kiusallaankin. Muutenkin kyselee asioita, jotka eivät enää minun kumppanilleni kuulu.. Neuvoja omaan muuhun elämäänsä esimerkiksi. Nämä ovat niitä, jotka itse voisi hoitaa, mutta haluaa neuvoa/apua. Onneksi kumppanini on sen hänelle suoraan sanonut, ettei kuulu enää hänelle ja hän taas on sitä mieltä, että kylläpäs kuuluu kun on yhteiset lapset! Aikuiset sellaiset :D

Yhteishuollettavat eivät aina koe molempia koteja kotinaan, vaan ainoastaan toisen. Aikuisten pitää vaan hyväksyä se että asiat eivät mene koskaan tasan.

Vierailija
15/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miks kumppanisi viitsii edes olla tekemisissä riitelevän exänsä kanssa. Estoon vain. 

Olin itse parisuhteessa, jossa oli aika sama tilanne, eli vanhemmat riitelivät jatkuvasti lapsen asioista. 

Mutta se mitä vielä vähemmän ymmärsin, oli että mies piti tälle exälle auki viestintäkanavia. Itse tuossa vaiheessa kommunikoidin vain tekstiviestitse, ja pysyen tasan tarkkaan vain lapsen asioissa, kuten haen/ klo x. 

Tuntui, että mies halusi pysyä tuossa riitelystä, ja tätä otinkin esiin, mutta enhän minä toki mistään mitään tiennyt. No, totesin ettei tämä kuvio ole minua varten.

Vierailija
16/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat vielä pienempiä, alakouluikäisiä, mutta irtisanouduin toisen vanhemman kiusausyrityksistä. Puolitoista vuotta jaksoin kiukuttelua (wa-viestejä, puheluita) ennen kuin laitoin estot päälle. 

Akuuteissa asioissa toinen vanhempi soittaa, muuten laittaa sähköpostia. En kommentoi kuin suoraan lasten asioita, mm. nykyinen suhteeni ei kuulu exälleni mitenkään. 

Vierailija
17/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Omat lapseni ovat vielä pienempiä, alakouluikäisiä, mutta irtisanouduin toisen vanhemman kiusausyrityksistä. Puolitoista vuotta jaksoin kiukuttelua (wa-viestejä, puheluita) ennen kuin laitoin estot päälle. 

Akuuteissa asioissa toinen vanhempi soittaa, muuten laittaa sähköpostia. En kommentoi kuin suoraan lasten asioita, mm. nykyinen suhteeni ei kuulu exälleni mitenkään. 

Ehkä täytyy miehelle sanoa, että vastaa exälleen vain lapsen asioissa eikä edes kommentoi mitään muuta. Hän saattaa esim. lähettää jonkun meemin joskus. Mies siihen lyhyesti kohteliaisuudesta sitten vastannut ok tms.. Mutta pitänee sanoaa, että lakkaa kommentoista yhtään mitään muuta kuin lyhyesti lapsen asiaan?

Vierailija
18/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuo asiat sinua rassaavat? Sinuun noilla asioilla ei juuri ole konkreettista vaikutusta. Rehellisesti sanottuna en edes tiedä mitä mies lastensa äidin kanssa puhuu, välillä avautuu ristiriidoista, mutta en tiedä miksi ulkopuolisena ne minua ärsyttäisivät, olen lähinnä kuuntelevana korvana.

Jos kyse on siitä, että esim riitelevät puhelimessa, pyydä miestä hoitamaan puhelut yms sinun kuulumattomissa.

Vierailija
19/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehkä täytyy miehelle sanoa, että vastaa exälleen vain lapsen asioissa eikä edes kommentoi mitään muuta. Hän saattaa esim. lähettää jonkun meemin joskus. Mies siihen lyhyesti kohteliaisuudesta sitten vastannut ok tms.. Mutta pitänee sanoaa, että lakkaa kommentoista yhtään mitään muuta kuin lyhyesti lapsen asiaan?

Ongrlmana ei siis lopulta ole se, että miehellä ja exällä on ristiriitoja vaan se, että ovat yhteyksissä sinun näkökulmastaan turhista asioista?

Vierailija
20/23 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi nuo asiat sinua rassaavat? Sinuun noilla asioilla ei juuri ole konkreettista vaikutusta. Rehellisesti sanottuna en edes tiedä mitä mies lastensa äidin kanssa puhuu, välillä avautuu ristiriidoista, mutta en tiedä miksi ulkopuolisena ne minua ärsyttäisivät, olen lähinnä kuuntelevana korvana.

Jos kyse on siitä, että esim riitelevät puhelimessa, pyydä miestä hoitamaan puhelut yms sinun kuulumattomissa.

Rassaavat, koska haluaisin edistää nuoren hyvinvointia niinkuin miehenkin. Exä tekee tämän mahdottomaksi kun tuntuu, ettei minulla ole oikeutta tähän.. eikä olekaan, koska en ole teinin virallinen vanhempi. Mutta sen toki tiedostan, että nuori itse tästä kärsii.