Päiväkodit täynnä - ei pääse töihin
Voisin periaatteessa aloittaa työt milloin tahansa, mutta päiväkotipaikkaa ei lapselle löydy. Kunta tarjoaisi päiväkotipaikkaa ainostaan reilun puolen tunnin ajomatkan päästä (tunti edestakaisin) vastakkaisesta suunnasta kuin missä työpaikka on. Pitäisi siis ajaa ensin aamulla tunti päiväkotimatkaa toiseen suuntaan ja sitten jatkaa tunti töihin toiseen suuntaan. Sama juttu kotimatkalla. Julkisilla tuonne päiväkotiin ei pääse ollenkaan. Tilanne ei kuulemma tule helpottumaan lähiaikoina. Silti lähipäiväkodeissa on hoidossa lapsia, joiden vanhemmat eivät ole töissä. Onko mielestänne kohtuullista? Pitäisikö päivähoito-oikeutta mielestänne (taas) rajoittaa ainostaan työssäkäyville / opiskelijoille?
Kommentit (48)
Oletko hakenut paikkaa työpaikan läheltä? Ainakin pk-seudulla tämä on ollut mahdollista, vaikka koti ja työpaikka olisi eri kaupungeissa.
Vierailija wrote:
Oletko hakenut paikkaa työpaikan läheltä? Ainakin pk-seudulla tämä on ollut mahdollista, vaikka koti ja työpaikka olisi eri kaupungeissa.
Työpaikka on isommassa kaupungissa, jossa tilanne on vieläkin huonompi.
AP
Kannattaa hakea ajoissa ja alkavaksi elokuussa. Silloin paikkoja avautuu eniten.
Vierailija wrote:
Kyllä pitäisi ehdottomasti, , kohtuutonta että TYÖSSÄ käyvän pitää kuljettaa pikkulapsia aamuhämärissä toiselle puolen kaupunkia.
Moni vie kaikki lapset eri päiväkoteihin, jotka sijaitsevat aivan eri puolilla kaupunkia, siinä menee julkisilla muutama tunti, että 05.00 kun lähtee kotoa niin ehtii töihin siinä 08.30.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä pitäisi ehdottomasti, , kohtuutonta että TYÖSSÄ käyvän pitää kuljettaa pikkulapsia aamuhämärissä toiselle puolen kaupunkia.
Moni vie kaikki lapset eri päiväkoteihin, jotka sijaitsevat aivan eri puolilla kaupunkia, siinä menee julkisilla muutama tunti, että 05.00 kun lähtee kotoa niin ehtii töihin siinä 08.30.
Tämä on vain yksi tuhannesta pienestä asiasta, joka kannattaa miettiä loppuun asti, ennen kuin rupee tuohon koko loppuelämän vankila-orjatyöhon, eli lapsen hankintaan.
Kyllä sitä kuule meni tunti työmatkoihin koti-päiväkoti-työ akselilla, vaikka kaikki sijaitsi espoossa. Päiväkoti oli alle kilometrin päässä kotoa, vartti sinne ja työmatkaa puol tuntia bussilla ja vartin kävely työpaikalle. En minä ainakaan valittanu. Töitä oli, talo oli, parisuhde oli, lapset oli ja on edelleen. Töitä on tehty, perhettä hoivattu. Varallisuus kasvoi huomaamatta, nyt iso omakotitalo, lapset koulussa ja kuljen vielä pidemmät työmatkat töihin. Elämä voi hyvin, kun ei valita valittamisen ilosta. Mulla on töitä,monella ei ole.
Vierailija wrote:
Kyllä sitä kuule meni tunti työmatkoihin koti-päiväkoti-työ akselilla, vaikka kaikki sijaitsi espoossa. Päiväkoti oli alle kilometrin päässä kotoa, vartti sinne ja työmatkaa puol tuntia bussilla ja vartin kävely työpaikalle. En minä ainakaan valittanu. Töitä oli, talo oli, parisuhde oli, lapset oli ja on edelleen. Töitä on tehty, perhettä hoivattu. Varallisuus kasvoi huomaamatta, nyt iso omakotitalo, lapset koulussa ja kuljen vielä pidemmät työmatkat töihin. Elämä voi hyvin, kun ei valita valittamisen ilosta. Mulla on töitä,monella ei ole.
Mutta huomaatko pienen ristiriidan tekstissä. Sulla on kiva koti ja kiva perhekin, mutta sitten vietät suuren osan elämästä töissä/ työmatkoilla.
Mutta kun päiväkoti ja työ ovat kotoa täysin vastakkaisissa suunnissa. Ensin päiväkotiin itään yli 30 min ja sitten sieltä takaisin kotiin päin 30 min ja vielä töihin länteen se 60 min. Eli lisäisi "työmatkaa" nykyisestä tunnista kahteen tuntiin. Sama sitten kotiin tullessa. Lapsen pitäisi siis olla aika kauan pois kotoa (työaika 8h + työmatkat 2h + päiväkotimatkat)
Vierailija wrote:
Mutta kun päiväkoti ja työ ovat kotoa täysin vastakkaisissa suunnissa. Ensin päiväkotiin itään yli 30 min ja sitten sieltä takaisin kotiin päin 30 min ja vielä töihin länteen se 60 min. Eli lisäisi "työmatkaa" nykyisestä tunnista kahteen tuntiin. Sama sitten kotiin tullessa. Lapsen pitäisi siis olla aika kauan pois kotoa (työaika 8h + työmatkat 2h + päiväkotimatkat).
Tämä oli siis AP
Öh. Sulle on tarjottu päiväkotipaikkaa. Se on inhottavan matkan päässä, mutta tarjottu on. Ihan hyvin voit ottaa työt vastaan, vastaanottaa saadun paikan ja mennä jonoon niihin päiväkoteihin, jotka olisivat paremman matkan päässä. Siihen voi mennä kuukausi, puoli vuotta tai vuosi, mutta jossain kohtaa siirto kyllä onnistuu.
Vierailija wrote:
Öh. Sulle on tarjottu päiväkotipaikkaa. Se on inhottavan matkan päässä, mutta tarjottu on. Ihan hyvin voit ottaa työt vastaan, vastaanottaa saadun paikan ja mennä jonoon niihin päiväkoteihin, jotka olisivat paremman matkan päässä. Siihen voi mennä kuukausi, puoli vuotta tai vuosi, mutta jossain kohtaa siirto kyllä onnistuu.
öh, miksi työttömän lapselle tarjotaan kiva virikepaikka lähipäiväkodissa ja työssä käyvän lapselle piiiiitkiä päiväkotipäiviä jossain hevon kuusessa ?
Olet vissiin yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja? Onko mahdollista tehdä lyhennettyä päivää? Ja vaikka vastaanottaisit päiväkotipaikan, laitat heti hakemuksen lähipäiväkotiin toiveena elokuu, niin saatat päästä sinne ensi vuonna.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta huomaatko pienen ristiriidan tekstissä. Sulla on kiva koti ja kiva perhekin, mutta sitten vietät suuren osan elämästä töissä/ työmatkoilla.
Niin? Sitähän se varmaan liki kaikilla työssäkäyvillä onkin. Enemmän käytän aikaa nukkumiseen ja olen sen ajan pois perheen parista. Eihän se apkaan olisi kun 30 min + 30min työmatkoilla ilman lasta. Onko kamala? Oliski ihanne maailma, et kaikki vois tehdä oman sängyn/sohvan pohjalla töitä, tai työpaikka olis 5min kävelymatkan päässä. Kelaa vielä, et joskus työpäiväni voi kestää 10 tuntia. Ja olen senkin ajan pois ihanne perheestäni. Voi kamala. Mut hei, töitä on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voiku oliskin ihanaa jäädä työttömäksi vain lasten ja puolison tähden, että aina olisin läsnä. Paitsi leipäjonossa ja sossunluukulla menis aikaa.
Vierailija wrote:
Olet vissiin yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja? Onko mahdollista tehdä lyhennettyä päivää? Ja vaikka vastaanottaisit päiväkotipaikan, laitat heti hakemuksen lähipäiväkotiin toiveena elokuu, niin saatat päästä sinne ensi vuonna.
En ole yh, puoliso töissä myös. Molemmilla pitkät työmatkat, ei mahdollisuutta lyhennettyyn. Laskin että lapsen pitäisi olla päiväkodissa vähintaan 11h per päivä. En ole varma onko tuo edes auki niin kauaa.
Mä en ymmärrä sitä, että lapsia syntyy tosi vähän, silti on pulaa päivökotipaikoista.
iin? Sitähän se varmaan liki kaikilla työssäkäyvillä onkin. Enemmän käytän aikaa nukkumiseen ja olen sen ajan pois perheen parista. Eihän se apkaan olisi kun 30 min + 30min työmatkoilla ilman lasta. Onko kamala? Oliski ihanne maailma, et kaikki vois tehdä oman sängyn/sohvan pohjalla töitä, tai työpaikka olis 5min kävelymatkan päässä. Kelaa vielä, et joskus työpäiväni voi kestää 10 tuntia. Ja olen senkin ajan pois ihanne perheestäni. Voi kamala. Mut hei, töitä on. "
Ilmeisesti jotain pielessä on, kun laitoit näin hyökkäävän tekstin.
Kiirepaikan saa parissa viikossa, mutta se on siellä missä on tilaa. Niihin lähipäiväkoteihin haetaan puoli vuotta ennakkoon. Eli lapsi päiväkotiin ja sitten haku päälle lähempiin vaihtoehtoihin. Syksyllä saattaa onnistaa kun vanhimmat siirtyy koulutaipaleelle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
öh, miksi työttömän lapselle tarjotaan kiva virikepaikka lähipäiväkodissa ja työssä käyvän lapselle piiiiitkiä päiväkotipäiviä jossain hevon kuusessa ?
Päiväkodin johtajako se sanoi, et siellä kaikki lapset on niitä työttömien lapsia? Ihmeellistä vaan täytyy sanoa.