Pitkät turvavälit liikennevaloissa
Minkä takia nykyään jätetään liikennevalojonossa aina vähintään 2-3 autonmitan väli seuraavan jonossa? Aina ei ole ollut näin. Ja kärkiauto jättää myös sen pari metriä pysähtymisviivaan. Pahimmillaan olen joutunut odottamaan kolmet valot, koska yksinkertaisesti en ole ehtinyt valoista läpi. Ja arvioideni mukaan kyllä ehtisi, jos kanssa-autoilijat osaisivat hieman tiivistää.
Myönnän kuitenkin, että olin kerran lähdössä töihin ja pääsin ensimmäisenä jonottamaan liikennevaloissa. Jätin sitten 4 metriä pysähtymisviivaan, ja lähdin ihan rauhassa liikkeelle, kun vaihtuivat vihreäksi. Olin ainoa auto, joka pääsi läpi. Kyseessä nopeat valot, jotka vaihtuvat melko nopeasti punaiseksi.
Näin, mutta pöyristyn silti
Kommentit (26)
Sitähän voi läheä paljon nopeammin liikkeelle jos on vähän etäisyyttä siihen edellä ajavaan, eli aloittaja on väärässä.
Itse lähden aina, heti kun valo vaihtuu, vähän niin kuin formuloissa startataan, automaatin kanssa se on helppo, mutta aina joudun painamaan jarrua ja lähtemään uudestaan jotain 3-4 kertaa kun kaikki muut lähtevät kuminauha-tyylillä.
Väliä on myös hyvä pitää etäisyyttä siksi, ettei vedä niitä edellä ajavan pakokaasuja suoraan omaan puhaltimeen ja usein vaikea (esim pimeässä) sanoa, onko edellä sähkö vain bensa vehje.
ps jossain voi olla liikennevaloissa niitä painotunnistimia ja silloin sen ensimmäisen tulee ajaa tarpeeksi pitkälle, muutoin valot eivät vaihdu koskaan, tämä on hyvä muistaa, tätä ei ainakaan yksikään erivärinen kaveri ole täällä pk-seudulla kuullut, eikä ymmärrä
Vierailija wrote:
Enemmän mä ihmettelen liikenteessä niitä kuskeja, joilla on otsa siellä ratin yläosan korkeudella. Näkeekö ne mitään? Tai sit selkänoja säädetty niin eteen, et kun airbägi siitä posahtaa, niin pää litistyy airbägin ja selkänojan väliin. Ja älkää selittäkö, et on lyhyet kädet ja lyhyet jalat, sit vaihdetaan auto sellaiseen jonka penkin säädöt sopii lyhyelle.
Just tätä ajattelin itsekin. Itse olen sen verran pitkä, että minulla ei tätä ongelmaa ole. Muistan kun olin autoliikkeessä hoitamassa autonvaihtoasiaani, niin siinä toisella myyjällä oli sellainen kolmekymppinen pariskunta. Kundi oli sellainen huppari-lippis-jannu ja sen tyttöystävä oli sitä noin 30 cm lyhyempi. Se kundi suorastaan kuolasi heidän koeajossa ollutta autoa, mutta totesi siinä, että tyttöystävä ei näe ratin takaa juuri mitään. Mietin, että sen hintaluokan autossa varmaan olisi pystynyt veivaamaan penkkiä melkein mihin vaan, mutta kun en ollut henkilökuntaa, niin pidin suuni kiinni.
Jospa jätettäisi se sama väli satasen nopeudessakin. Aina joku roikkuja löytyy. Eikä ole puolustus vaikka edessä ajaisi kuuttakymppiä koska helpompi ohittaa jos väliä reilummin.
Itse olen huomannut että moni ensin pysähtyy ja jättää sen autonmitan edelläolevaan. Sitten hetken päästä ajetaan lähemmäs vaikkei valot vielä vaihtuneet. Jotenkin älyvapaa tapa kun tuossa nousee vain polttoaineenkulutus.
Vierailija wrote:
Sitäpaitsi isommalla välillä ehtii paremmin valoista, kun se et oltas pelti pellissä kiinni.
Ehtisi JOS lähdettäisiin liikkeelle yhtäaikaa eikä istuttaisi kuin tatit odottamassa että edelläoleva on lähtenyt ja sitten aletaan miettimään että mitäs tässä pitikään tehdä.
Tämä olettaen että valojen ja risteysten fyysinen etäisyys on niin pitkä että pitkä jono autoja ei ole edellisessä risteyksessä odottamassa että heille vapautuu tilaa johon mennä omasta risteyksestään läpi.
Enemmän mä ihmettelen liikenteessä niitä kuskeja, joilla on otsa siellä ratin yläosan korkeudella. Näkeekö ne mitään? Tai sit selkänoja säädetty niin eteen, et kun airbägi siitä posahtaa, niin pää litistyy airbägin ja selkänojan väliin. Ja älkää selittäkö, et on lyhyet kädet ja lyhyet jalat, sit vaihdetaan auto sellaiseen jonka penkin säädöt sopii lyhyelle.