Lue keskustelun säännöt.
Valtiokonttori muutti valtion miinuskorkoiset lainat vaihtuvakorkoisiksi – Veronmaksajille satojen miljoonien lasku vuosittain
12.10.2023 |
Valtio sai koronapandemian aikana historiallisen edullista lainaa markkinoilta. Valtiokonttori kuitenkin muutti pitkäaikaisten miljardilainojen varmoja miinuskorkoja vaihtuvakorkoisiksi. Nyt korot ovat nousseet jyrkästi. Veronmaksaja kuittaa laskun.
SUOMEN valtion velanhallintastrategia on koitunut viime vuosina veronmaksajille kalliiksi.
Käytännössä Suomen valtionvelkaa hoitava virasto Valtiokonttori solmi nollakorkoaikoina sopimuksia, jotka ovat osoittautuneet korkojen noustessa Suomen kannalta hyvin epäedullisiksi.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Toimittajalla on jäänyt tuota juttua tehdessä ymmärtämättä se perusasia mitä haastateltava kertoi.
Koska valtiolla on merkittävä rooli sekä korkotason asettajana, rahamarkkinoilla toimivana lainojen liikkeellelaskijana että lainan ottajana, niin rahamarkkinoiden uskottavuuden vuoksi ei voi olla sellaista tilannetta jossa valtio itse ottaisi rahoitusjärjestelyissään näkemystä korkotason tulevasta kehityksestä.
Olisi mahdoton asia markkinoiden toimivuuden ja uskottavuuden kannalta jos valtio itse spekuloisi tulevalla korkokehityksellä (ottamalla kiinteäkorkoisia lainoja) kun valtio itse on tekemässä korkoihin vaikuttavia päätöksiä. Oma lehmä ojassa jne
Ainoa tapa miten valtio voi olla luotettava kauppakumppani lainamarkkinoilla on että käytetään yleistä viitekorkoa, ja lyhyet viitekorot ovat tilastollisesti kaikista edullisimpia
Eli kyllä tuossa on toimittu täsmälleen kuten pitää
Jokainen voi miettiä miten paljon kiinnostaisi ottaa lainaa sellaisella sopimuksella että lainanantaja saa muuttaa korkoa mielensä mukaan laina-aikana.