Yh-äiti ja 3 lasta teinejä. Netto 850e kk.
Onko vähän vai paljon? Normaali? Asumiskulut maksettu, tuosta 900 kk kaikki muu 4 henkilölle.
Tuohon 900e nettoon laskettu mukaan lukiolaisen opintotuki. Toimeentulotukea emme saa. Ei muuta varallisuutta.
Kaikki tarvitsemme bussilippua (Helsinki) , joihin meille 2 alle 17v ja 1 17 v ja 1 aik. liput yhteensä 155e. Ruoka 500 e,
puhelimet, sähköt muut laskut loput. Ei mihinkään ylimääräiseen ole varaa.
Tiukkaa on.
Kommentit (68)
Vierailija wrote:
Kun perheeni joutui köyhyyteen 90-luvun lamassa, minä menin lukion lisäksi töihin. Maksoin itse koulukirjat, bussiliput, vaatteet, kampaajat, harrastukset, meikit. Välillä annoin koko palkan äidille kun oli tiukkaa. Asua sain tosin ilmaiseksi ja syödä kotona.
Kyllä valmistuin hyvillä papereilla lukiosta kolmessa vuodessa, nykyään lukio on joustavampi kun voi opiskella pidempään…Laita ne laiskat lapsesi töihin.
Aloituksen lapset ovat kaksi alle 17v ja yksi yli 17v.
Kuinka moni vastuullinen yritys ottaa alle 17v lapset töihin, sillä tuonikäisten tärkein työ on koulu.
Ja nykyään alle 18v on muutenkin vaikea työllistyä, kun vapaata ammattitaistosta työvoimaa on tarjolla samalla paökalla.
Ja mitä tulee sinun nuoruuteen, silloin 90-luvulla työelämässä tarvittiin paljon avustavaan työvoimaa, nyt työvoima on korvattu teknologialla tai työntekijät tekevät ne itse, oman työn ohessa tietotekniikkaa hyödyntäen ja moni avustava tehtävän ammatti on kokonaan kadonnut.
Kannattaa kyllä tarkistaa tilanne jos olet vasta äskettäin jäänyt yksinhuoltajaksi. Kerroit että mies jättänyt 20 vuoden jälkeen?
Ota selvää oikeuksistasi. Tämä ei kuulosta ollenkaan realistiselta. Mikä sun palkka on ja paljonko asunnon vuokra, sähkö, vesi?
Kyllähän alle 17 vuotiaista maksetaan myös lapsilisät ja entäs elatusmaksut?
160€ tuntuu myös aika pieneltä asumistuelta. Olen laskenut että jos itse jäisin kahden lapsen kanssa yh:ksi niin saisin meidän reilun 600€ asuntoon lähes 500 € asumistukea ( koska erilliset vesi+ sähkö)
Monenako iltana jälkikasvu jakaa mainospostia. Entäpä muut työt
Tuilla loisijoiden ei kuulukaan elää mukavasti. Jos elät muiden rahoilla, pitäisi riittää, että juuri ja juuri selviää.
Vierailija wrote:
Tuilla loisijoiden ei kuulukaan elää mukavasti. Jos elät muiden rahoilla, pitäisi riittää, että juuri ja juuri selviää.
Ap käy töissä.
Itsekin olen yh, teinejä tosin vain kaksi, ja mulla kuukauden nettotulot on 3600 (ansiotyö) plus 700 (lapsilisät ja elatustuki Kelalta). Vaikea kuvitella minkälaista on aloittajan elämä noilla tuloilla. Mutta se ei tainnut selvitä että miten ne elatusmaksut muka menevät Kelalle?
Tän on pakko olla huono trolli
Kela ei mitään elareita ota itselleen, ei vaikka olis as.tuista tms liikaa maksettu ja perivät takaisin (ne peritään muista kuin elareista)
Mulla netto 800 e josta maksan kaiken eli yhtiövastikkeen, sähkön, veden, netin, puhelimen, lääkkeet, bussikortin, vakuutuksen yms. Sinä olet rikas. Miksi muuten yh, eikö avioliitto ollutkaan kivaa vaikka lupasit että kunnes kuolema erottaa?