Tunnetteko oikeasti sellaista työtöntä, joka laiskuuttaan makaa kotona?
Tunnetteko oikeasti sellaisia työttömiä, jotka kyllä saisivat töitä, jos vain hakisivat, mutta makaavat mieluummin kotona ns. laiskuuttaan ja haluavat vain elää kelan päivärahalla, koska se on mukavaa ja helppoa?
Työttömistä maalataan aina stereotypista kuvaa, mutta en itse ole ikinä tavannut oikeasti tällaista ihmistä. Kaikki, siis kaikki, tuntemani ja tietämäni päivärahaa nostavat pitkäaikaistyöttömät ovat jollakin tavalla sairaita (esim. päihteiden käyttö, masennus, persoonallisuushäiriöt, usein nämä liittyvät yhteen), heikkolahjaisia (kaikkia ei ole diagnosoitu aikoinaan esim. koulussa, mutta on tutuille ilmiselvää) tai heillä on muita sellaisia ongelmia elämässään, että eivät millään lailla kykenisi käymään töissä, eikä heitä kyllä yksikään työnantaja palkkaisi, sillä nämä ongelmat tulevat esiin jo työpaikkahaastattelussa tai viimeistään koeajalla parissa viikossa.
Onko olemassa täysjärkisiä ja täysin työkykyisiä ihmisiä, jotka haluavat olla vuosia työttömänä?
Kommentit (219)
Juu. Tai ei ne ehkä enää saisi töitä, mutta aikanaan olisivat saaneet. Valitsisivat lomailla, ja sitten tilanne pitkittyi. 5 v työttömänä, eikä kukaan enää palkkaa.
Yksi lapsuudenystäväni on tällainen. Hän kyllä aikoinaan opiskeli parturikampaajaksi ja teki kai pari vuotta niitä töitä, mutta jäi sitten kotiin, sai lapset, eikä ole töihin palannut. Puolisonsa on yrittäjä ja ilmeisesti tuolla pienen kirkonkylän maanrakennus tms firmalla menee sitten niin hyvin, että pärjäävät OK. Nuorin lapsikin taitaa jo olla täysi-ikäinen tai ainakin lähellä sitä eli ei enää vuosiin ole voinut vedota siihen, että hoitaisi lapsia kotona.
Joskus kyllä ihmettelen, että miten saa aikansa kulumaan kaiket päivät. Näin aikuisena tuntuu, että rouva ei ehkä ole se ihan penaalin terävin kylä - ei mitään ammatillista kiinnostusta kouluttautua minnekään, ei millään tavalla kiinnostunut oikein mistään paitsi Marimekon tuikkukynttilöistä. Kai se aika niinkin kuuluu. Eläkepussin koko ei varmaan kovin iso tule olemaan.
Vierailija wrote:
AP kysyy, tunnetaanko me täysijärkisiä, terveitä ja toimintakykyisiä ihmisiä, jotka kyllä saisivat töitä halutessaan, mutta sen sijaan valitsevat sohvalla makaamisen ja ovat työttömiä laiskuuttaan.
Hän saa useita vastauksia tyyliin "Kyllä, tunnen pari, heillä on kaikilla vakavia mielenterveysongelmia ja päihdeongelmia ja asuvat vielä nelikymppisinä kotona kun eivät ole ikinä valmistuneet mistään koulusta ja lisäksi vielä on selkä täysin sökönä ja asperger..."
Missä on ihmisten sisälukutaito?!
Missä ovat aivot? Kotona 10 v makaamalla ihan varmasti niitä mt-ongelmia tulee.
Vierailija wrote:
AP kysyy, tunnetaanko me täysijärkisiä, terveitä ja toimintakykyisiä ihmisiä, jotka kyllä saisivat töitä halutessaan, mutta sen sijaan valitsevat sohvalla makaamisen ja ovat työttömiä laiskuuttaan.
Hän saa useita vastauksia tyyliin "Kyllä, tunnen pari, heillä on kaikilla vakavia mielenterveysongelmia ja päihdeongelmia ja asuvat vielä nelikymppisinä kotona kun eivät ole ikinä valmistuneet mistään koulusta ja lisäksi vielä on selkä täysin sökönä ja asperger..."
Missä on ihmisten sisälukutaito?!
Nii-in, ehkäpä niitä terveitä ja työkykyisiä "kelaelättejä" ei ole!
Tunnen paljonkin, olen itse yksi sellainen. Olen loisinut vuosi kymmenet Kelan rahoilla ja pumpannut satoja tuhansia veronmaksajien rahoja omaan elämiseen. Tyhmähän olisin jos menisin töihin, kun ei tarvitse.
Onko viimeaikoina ollut kirjoituksia, joissa työttömiä on käskytetty poimimaan marjoja?
Väitettiin, että marjoja poimimalla tienaa helposti rahaa. Työttömä eivät uskoneet, mutta halpamaista tuodut marjanpoimijat uskoivat. Ulkomailta tulleet marjanpoimijat ovat vain velkaantuneet tai tienanneet parisen sataa kuukaudessa. Yksi syy huonoon ansioon on tietenkin se, että laskuttivat majoituksesta, ruokailusta ja auton käytöstä. Asuntona oli homeinen hökkeli tai vino lautakasa. Ruoka 7 euroa päivä ja sekin oli surkeaa. Auto toimi lihasvoimalla eli työntämällä.
Vierailija wrote:
Onko viimeaikoina ollut kirjoituksia, joissa työttömiä on käskytetty poimimaan marjoja?
Väitettiin, että marjoja poimimalla tienaa helposti rahaa. Työttömä eivät uskoneet, mutta halpamaista tuodut marjanpoimijat uskoivat. Ulkomailta tulleet marjanpoimijat ovat vain velkaantuneet tai tienanneet parisen sataa kuukaudessa. Yksi syy huonoon ansioon on tietenkin se, että laskuttivat majoituksesta, ruokailusta ja auton käytöstä. Asuntona oli homeinen hökkeli tai vino lautakasa. Ruoka 7 euroa päivä ja sekin oli surkeaa. Auto toimi lihasvoimalla eli työntämällä.
Valitettavasti lain rajoja kolistellaan, mutta jostain syystä homma jää siihen.
Löytyykö teidän kaupasta muita tomaatteja kuin Närpiön?
Sieltähän Närpiöstä löytyy useita tomaatin kasvattajia, mutta on se kumma kun kaupasta ei tahdo löytyä muiden paikkakuntien tuottajien tomaatteja.
Yhden, oman serkkuni. Neiti 26v ja jättänyt varmaan viisi kertaa ammattikoulun kesken, koska ei jaksa herätä sinne aamuisin. Rytminsä on, että herää aikaisintaan yhden aikaan päivällä. Nyt pari vuotta sitten sai kun saikin vakituisen paikan eräästä erikoisliikkeestä, johon harrastuksensa kautta olisi ollut varmastikin pätevä. Ei vain ottanut paikkaa sitten vastaan, koska ei halunnut muuttaa kauemmas äidistään. :-) Siivous taas on toinen mitä tekee vapaa-ajallaan suurella intohimolla ja kavereilleenkin pientä palkkaa vastaan, mutta hyi *****, musta mikään siivooja tuu kun noloa.
Ja on siis itse sanonut nuo syyt, eivät ole omaa tulkintaani hänen käytöksestään. Ei siis ole yhtäkään alaa opiskellut puolta vuotta kauempaa, ei ole mennyt yhteenkään työharjoitteluun eikä ollut päivääkään töissä. Työkkärin tapaamiset menee ohi koska "en jaksanu herätä". Nykyään pummailee sit äitinsä nurkissa kun tuet ilmeisesti laskeneet liikaa.
Tunnen/tiedän kaksi. Kummatkin ovat tänä päivänä töissä, mutta aikaisemmin ovat olleet pitkiäkin aikoja vain kotona koska ovat pärjänneet ihan ok pelkkien tukien varassa.
Vierailija wrote:
Yksi on heikkolahjainen, eikä kykene edes yksinkertaiseen hyllytystyöhön. Koulut kyllä kävi, ehkä rimaa hipoen. Autokoulua koitti läpi 4-5 kertaa. Sai kortin mutta ei ole ajanut sen jälkeen.
Yhdellä taas heikko terveys, pitkäaikaissairauksia joiden taso vaihtelee.
Tuo tässä maassa juuri mättää. Vedät liukkaalla kelillä tieltä puuta päin, vammaudut, pari ylilääkäriä sanoo, että eläkkeelle mars, mutta KELA:n lääkäri tietää jo ennen papereihisi vilkaisua, että olet työkykyinen. Roikut kortistossa ja saikulla loppuikäsi.
Tai sitten sairastut vakavasti. Eläkkeelle et pääse millään. Sitä samaa oravanpyörää paskat housussa tai väsymyksestä oksennellen. Silti KELA:n lääkäri tietää.
Vierailija wrote:
Yksi tuttavaperhe rakennutti talon, kun mies oli työttömänä ansiosidonnaisella. Säästivät kymmeniä tuhansia, kun mies oli raksalla. Kun talo oli valmis, niin töitä löytyi heti. Korkeakoulutettu mies kyseessä.
Me, kun rakennettiin, tehtiin miehen kanssa paljon töitä. Tällöin voitiin maksaa palkkaa ammattilaisille.
Kyseinen vuosi näkyy myös eläketuefoissa. Tai mun kohdalla aloin tekemään ylitöitä vuotta ennen. Rakennusvuonna tehtiin kummatkin ja seuraavana mä mm tein joka toinen viikonloppu. Niin paljon meni kustannusarvio yli. Onneksi oli töitä. Ekan vuoden panostusta en tiiä miten olisi käynyt. Mm yhtään uutta huonekalua ei uuteen kotiin tullut, rahat oli loppu. Onneksi sisustamista voi tehdä pitkään
Minä itse. Minulla on syöpä, joten en tuhlaa aikaani työntekoon.
Vierailija wrote:
Mä en tykkää tosta termistä "heikkolahjainen" koska mun mielestä kaikki ihmiset kyllä ovat kykeneväisi oppimaan asioita oli ne sit mitä tahansa ja mä en nää tätä maailmaa niin että jotkut ihmiset on syntyessään "lahjakkaampia" kuin toiset esim liikunnallisesti, se on harjoittelun tulosta ei kukaan siihen synny automaattisesti.
Mutta muuten olen samaa mieltä sun kanssa, ei kukaan halua olla työtön ja yksin, toki niitäki varmaan muutama on mutta pääosin ei ihmiset sitä halua.
Työttömyys on sairastuttavaa henkisesti, sä olet kokoajan yhteiskunnan kiikarin alla ja suhun kohdistuu kaikki arvostelu ja sut määritellään kirjaimellisesti sen takia, se taas johtaa yksinäisyyteen koska ei enää huvita olla ihmisten kanssa, ei edes oman perheen.
Kyllä siellä taustalla on yleensä isommat ongelmat ihmisellä miksi se on työtön. Tätä ei tietenkään sellainen ihminen tajua ollenkaan kuka ei ole koskaan kohdannut
Entäs paskaa syövät autistit, kykenevätkö hekin töihin vaikka 16 palan palapelin rakentamiseenkin tarvitaan aikuisen apua, eli palat syödään mielummin kuin rakennetaan?
Miksi tehdä töitä kun ilmankin pärjää ja Sofia on niin mukava ei siittä henno lähtee
Tunnen itseni. Aina halusin kyllä töihin rahan takia. Mutta mielenterveys ongelmat ajoivat aina edelle. Ne seurasi niin kotona kuin töissäkin.
Nykyään veivaan edes takas työmarkkina tuella ja välillä sairaspäivä rahalla.
Vituttaa kun en pääse välillä edes kotoa pois niin paha ahdistuneisuushäiriö,sos.tilanteiden pelko yms.
En ole valinnut tälläistä elämää eikä tämä ole reilua. Kuuluisin eläkkeelle mutta kela lääkärit.
Lapsuudenystävä on juuri tällainen. Hankki tutkinnon, kävi töissä noin vuoden ja sen jälkeen on ollut työttömänä/toimeentulotuella. Osaamista on ja ammattiaan harjoittaa, mutta töihin ei halua mennä. Päivät istuu kotonaan koneella ja jotain nettisivuja kehittää, ylläpitää tjsp. Ei kai siinä mitään, mukava ihminen, ei ole koskaan valittanut tukien riittämättömyydestä, toisin kuin ihmiset täällä.
Tunnen yhden ihmisen, joka töissä ollessaan valitti suureen ääneen "tuilla makaavista" ihmisistä. Oli perheyrityksessä töissä ilman mitään koulutusta ja sai työn kuvaan ja koulutuksen puutteeseen suhteutettuna hyvää palkkaa. Työpaikka lähti alta ja nyt valittaa kun yhteiskunnan tuet ei riitä mihinkään. On jossakin koulussa ollut nyt. Olisi saanut töitä, mutta ei halunnut mennä "niin huonolla palkalla" (palkka oli koulutustason ja työn vaativuuden mukainen). Muita työhaluttomia työttömiä en tunne.