Miksi vain kasvissyönti nähdään ideologisena?
Yhtä lailla lihan syöminenkin on ideologista. Paljon tuhoisampi ideologia vain. Se, että jokin on normi ei tee siitä vapaata ideologiasta.
Kommentit (51)
Kasvisruokaa yleensä syödään ideologisista syistä. Halutaan pelastaa maapallo, halutaan esiintyä eläinten suojelijoina jne. En nyt ihan heti keksi syytä miten lihaa voisi syödä ideologisista syistä. Varmasti toki joku syö lihaa koska haluaa maapallon tuhoutuvan eikä välitä eläinten kärsimyksistä mutta heitä on todella vähän.
Useammin kasviksia ja lihaa syödään siksi koska kasvisten -tai lihansyönti on oma persoonaa. Jos lihansyöjä ei voi syödä lihaa tuntuu kuin persoonasta vietäisiin jotain pois tai ihmistä haluttaisiin muuttaa toisenlaiseksi.
Siksi yleensä ne, jotka vaativat lihansyöjiä muuttumaan vegaaneiksi sormien napsautuksella, ovat inhottuja ihmisiä. Itse lihansyöjänä otan osaa tähän lihattomaan lokakuuhun. Syitä on monia mutta yksi niistä on se, että kokeilen miltä tuntuisi olla kasvistensyöjä.
Ideologiaksi nimittäminen ja sillä toisen mitätöinti on jonkinlaista pelkoa. Ei uskalleta lähteä tarkastelemaan niitä omia tottumuksia ja tapoja ja niiden laajempaa vaikutusta. Näiden "ideologioiksi" nimiteltyjen asioiden toteuttaminen vaatii myös alkuun perehtymistä ja sitä tietoa ei ole aina heti ja helposti saatavilla. Tosin nykyään tietoa on aina vain enemmän ja helpommin saatavilla, että ei sekään selitä. Tieto myös tunnetusti lisää tuskaa. Helpompi on sulkea silmät ja porskutella vanhalla opitulla ja totutulla tavalla, kuin kehittää itseään tai kokonaisia yhteisöjä. Nämä "ideologiat" myös useimmiten vaatii oman napansa syrjään laittamista ja jonkun muun edun edelle asettamista, tämä se vasta kova paikka onkin.
Mun mielestä kasvissyönti on nykyään kevyimmästä päästä ja ihan yleisesti hyväksyttyä. Moni edelleenkin vuosittain tai useasti vuodessa lentomatkustava, vaatteita ja tavaroita hupishoppaava jne. ei terveydellisistä syistä syö punaistalihaa tai on sitä radikaalisti vähentänyt ja lisännyt kasvisten määrää ruokavaliossa. Tai on jopa kokonaan kasvissyöjä.
Itse teen töitä luonnonvara-alalla ja täällä se vasta iso änkyröiden kelkka onkin käännettävänä. Tutkimustietoa erinäisten toimien haitallisuudesta on rutkasti olemassa. Koko ajan kehitetään korvaavia luonnolle parempia menetelmiä ja niitä on otettu käyttöönkin hyvin tuloksin. Silti on se valtava ammattilaisten vastaan haraava joukko, jotka nimittelee uusia tapoja tehdä ja nähdä asiat ideologiaksi.
Jokainen maailman muka hyviksistä kasvareista tai vegaaneista kurkusta alas eläimiä vetelee, jos esim juot vettä niin kyllä siellä kuulkaa eläimiä vilisee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No mikä sinun mielestäsi on se lihan syömisen ideologia? Useimmat syövät lihaa yksinkertaisesti sen takia, että se on hyvää.
Eivätkö kasviksetkin ole?
Lihaa syövät ihmiset ovat omnivoreja eli kaikkiruokaisia eivätkä he sulje pois mahdollisuutta syödä kasviksia siltä samalta lautaselta.
Vierailija wrote:
Sekaruokavalio on normi. Monet vegaanit poikkeavat siitä ideologisista syistä.
Varmaan pelkän lihan syöminen myös olisi ideologista, mutta vain lihaa syöviä on tosi vähän joten eivät nouse keskusteluun.
Suuressa ikäluokassa ja sitä vanhemmissa on sellaisia (miehiä useimmat), jotka eivät muuta kasvista suuhun laita, kuin perunaa. Ja sitä sitten pitääkin olla joka ruoalla. Edes pasta ja riisi ei kelpaa, kun se ei ole oikeaa ruokaa. Se muistetaan kyllä kailottaa suureen ääneen. Jonkinlainen ideologia?
Palvelutalossa työskentelevä siskoni joskus kertoo näistä. Vakuumipakatut kumiperunatkin ovat niin hyviä, koska se on PERUNAA.
Yksi typerimmistä aloituksista koskaan. Lihaa syövien ei tarvitse perustella lihansyöntiään ideologialla, vaan yksinkertaisesti sillä, että liha on hyvää ja parempaa kuin kasvisruoka. Jos asia olisi toisinpäin, niin söisin pelkkää kasvisruokaa, vaan kun ei ole.
Itse olen sekasyöjä, mutta valitsen usein kasvisruoan. Kasvikset ovat hyvin valmistettuina paremman makuisia. Syön myös lihaa, koska laiskuuttani en viitsi alkaa kokkailemaan itselleni jotain kasvisproteiinia, jos jompi kumpi meistä aikuisista on tehnyt ruoan, joka sisältää lihaa. Itse teen perheelle sekaruokaa. Joskus proteiinina on kasvis, joskus liha/kala. Yritän ottaa tasaisesti huomioon koko perheen mieltymyksiä. Töissä valitsen aina kasvisruoan, samoin ravintolassa. Mitään ideologiaa ei ole siinä takana, tykkään vaan kasviksista tosi paljon.
Voisiko ihmiset ymmärtää, että joidenkin mielestä kasvikset vain maistuvat paremmilta kuin liha? Omasta mielestänikin. En silti ole vegaani tai kasvissyöjä. Syön sekaruokaa, mutta kasvispainotteisesti. Jos jättäisin lihan kokonaan pois, se olisi itseni kohdalla nirsoilua, ei ideologista. Oma isäni koskaan suostunut syömään kasviksia eikä vaaleaa lihaa tai kalaa. Molemmissa oli kyse puhtaasti nirsoilusta, kun ei kuulemma tykännyt.
Vierailija wrote:
Yksi typerimmistä aloituksista koskaan. Lihaa syövien ei tarvitse perustella lihansyöntiään ideologialla, vaan yksinkertaisesti sillä, että liha on hyvää ja parempaa kuin kasvisruoka. Jos asia olisi toisinpäin, niin söisin pelkkää kasvisruokaa, vaan kun ei ole.
Jos ajatellaan sitä maailman parantamisesta kasvisravinnolla, niin väestönkasvu on huomattavasti suurempi ongelma, johon tulisi puuttua että niissä köyhemmissäkin maissa olisi toivoa elintason noususta. Monissa kehitysmaissa valitettavasti ajatellaan että valtiosta tulee vahvempi kuin väestö kasvaa etenkin noiden maiden johtajien mielestä.
Olen lapseton, autoton ja velaton enkä harrasta edes kotimaan matkailua ja minulle riittää tietty kohtuullinen elintaso. Pyrin ostamaan kestäviä ja laadukkaita tuotteita olipa kyse sähkölaitteista tai vaatteista ja kierrätän varsin tarkkaan omat roskani. Pidän myös kissoista ja variksista, sillä ne molemmat ovat älykkäitä eläimiä. Syön hyvällä omallatunnolla kerran päivässä lämpimän aterian, joka tavallisesti sisältää lihaa eri muodoissa ja laitan leivän usein erilaisia leikkeitä. Liha tuottaa helposti kylläisyyden tunteen ja kasvikset menevät siinä samalla. Muutenkin pidän hedelmistä ja täystuoremehuista.
Olen ideologinen lihansyöjä.
Ihan vaan vittuillakseni.
Palstan lainaukset eivät toimi, ja kasvissyöjät ilmiantavat raivokkaasti viestejä. Ei mitään uutta siis. Jos joku pitää kutsut ja tarjoaa siellä ruokaa, hän ei minusta yritä pakottaa ruokavaliotaan kenellekään. En koe, että ilmaiseksi ruoka on pakottamista. Mutta kun vaikkapa koululaisten tai varusmiesten ruoasta poistetaan liha, on tilanne toinen.