Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ICT-alalla ei enää mene lujaa

Vierailija
10.10.2023 |

Muutosneuvotteluita mm futuricella ja siili solutionsilla. Accenture varoittaa että ict investoinnit on selvästi vähentymässä.

https://www.tivi.fi/uutiset/accenture-varoittaa-konsulttibisneksen-hiip…

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Työskentelen alalla ja voin tunnustaa, että valtaosa tehtävistä on niin yksinkertaisia että ne voidaan siirtää tekoälyn tehtäväksi tulevaisuudessa. Lisäksi tekoälyn myötä poistuu ne turhat Teams-palaverit joissa ei tehdä muuta kuin jaaritellaan turhia asioita. ICT-ala on tällä hetkellä todella tehoton. Toki se kovin kärki säilyttää työnsä, mutta puhelimitse/sähköpostitse suoritettavat tukitehtävät korvaa tekoälybotit 2-3 vuoden sisällä. Laiteasennukset ja muu HW-työ vaatii tulevaisuudessakin ihmisen kädet, joten erikoistukaa sinne jos ala jostain syystä vielä kiinnosta. Itse olen vaihtamassa alaa.

Huvittavinta näissä AI korvaa kaikki kommenteissa on se, että kommentoivat kuvittelevat koko ajan ICT alan olevan perinteistä IT- tukea. Eli he eivät ole alalla vaan joskus pyytävät IT- tuesta apua. IT tukihan on koko ajan tehostunut valtavasti ja tämä varmaan jatkuu edelleen. Mutta ei nyt ilmoitetut yt:t edes koske suoraan tukipaveluita - vaikka firmoilla asiakastuki saattaa ollakin. 

Vierailija
122/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen it ala on aika paljon julkiselle sektorille tekemistä. Vienti innovaatioita tekee tosi harva. Kaikki haluavat päästä vetämään kivirekeä julkisen sektorin luovan ja innostuneen pelle peloton porukan kanssa

Minuutin googlaus kertoo jotain aivan muuta: https://www.palta.fi/palvelualat-suomessa/robottiekonomisti-palbot/palv…;

Suomen palveluvienti kasvaa ja suurin osa siitä on ICT- vientiä. Taas kerran, asia jonka kaikki taloutta seruaavat tietävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella kieltämättä olisi helppo nyhtää konsulttina kovat palkkiot. Kuitenkin, sitä loputonta pyrokratiaa ja homehtuneita käytäntöjä, laitteita ja ikivanhaa arkkitehtuuria ei kukaan kehittäjä, saati arkkitehti jaksa kuin siihen asti että tajuaa kuin järjetön matopurkki koko sen hetkinen softa on, eikä siihen saa missään nimessä koskea.

Vierailija
124/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhuh, mitä palsta jankkaajan tekstiä. Vai että työelämässä oleminen johtaa holtittomaan seksielämään. Hehheh. Kuka haluaa tällaisen taulapään työkaverikseen? Ei kukaan. 

Työttömiä palkataan, olen itse ollut työtön ja palkannut työttömiä. Mutta en ihmisiä, joiden käytös on tällä tasolla. 

Vierailija
125/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-yrittäjän tyly varoitus: En suosittele it-alan opintoja kenellekään

Tekoälyn läpimurto on tapahtunut rajulla vauhdilla kuluvan vuoden aikana. Tekoälyn käyttöönotosta on tullut monille yhtiöille ja organisaatioille prioriteetti numero yksi, ja sille allokoidaan budjeteista merkittäviä resursseja.

Samaan aikaan tekoäly myllertää kenttää niin voimallisesti, että tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Se voi olla myös merkittävä vaaran paikka etenkin alalle vasta ryhtyville. Digi.no kertoo, että finanssialan pilvijärjestelmiä kehittävän Tripletexin perustaja ja tekoälyintoilija Are Meisfjord lataa opinnoille madonluvut: tänään opetellut it-taidot voivat olla jo muutaman vuoden päästä täysin vanhentuneita.

Eiköhän tuota voi soveltaa kaikkeen. Ei kannata lukea, kun tekoäly osaa kuitenkin paremmin. 

Vierailija
126/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Työskentelen alalla ja voin tunnustaa, että valtaosa tehtävistä on niin yksinkertaisia että ne voidaan siirtää tekoälyn tehtäväksi tulevaisuudessa. Lisäksi tekoälyn myötä poistuu ne turhat Teams-palaverit joissa ei tehdä muuta kuin jaaritellaan turhia asioita. ICT-ala on tällä hetkellä todella tehoton. Toki se kovin kärki säilyttää työnsä, mutta puhelimitse/sähköpostitse suoritettavat tukitehtävät korvaa tekoälybotit 2-3 vuoden sisällä. Laiteasennukset ja muu HW-työ vaatii tulevaisuudessakin ihmisen kädet, joten erikoistukaa sinne jos ala jostain syystä vielä kiinnosta. Itse olen vaihtamassa alaa.

Huvittavinta näissä AI korvaa kaikki kommenteissa on se, että kommentoivat kuvittelevat koko ajan ICT alan olevan perinteistä IT- tukea. Eli he eivät ole alalla vaan joskus pyytävät IT- tuesta apua. IT tukihan on koko ajan tehostunut valtavasti ja tämä varmaan jatkuu edelleen. Mut

Itse viime viikonloppuna koodasin AI:n avustamana, kompleksista tietorakennekäsittelyä. Valmistui murto-osa ajasta. Olen kuitenkin harrastanut ohjelmointia 30 vuotta ja lähes saman ajan tehnyt myös IT-alan hommia. Eli kyllä tekoälyllä voi tehdä monimutkaisempiakin juttuja, mutta se vaatii vähän enemmän osaamista.

Vierailija
127/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly kun korvaa päälliköt ja johtajat niin organisaatio kevenee.

Vierailija
128/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-alalla tullut oltua n. 20v kohta ja voin sanoa, että tekoäly ei korvaa ihmistä täysin mitenkään tälläkään alalla. Toki paljon bulkkitoimintaa voidaan automatisoida mutta kyllä ihmisellä on hommaa vaikka kuinka paljon. Ja tässä nyt esihenkilönä tullut pyörittyä muutama vuosi; ihminen haluaa keskustella ihmisen kanssa, tarvitsee sitä kommunikaatiota ja vertaistukea ja ties mitä. Ei sitä mikään kone korvaa.

Hommia on meillä ainakin kädet täynnä ja yksi iso syy on mm. hyvinvointialueet. Ja sitten kun ne todetaan tehottomiksi, niin taas muutetaan asioita...

Vierailija
129/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Menisi nekin ICT-ihmiset oikeisiin töihin.

Jälleen kerran näitä turhia kommentteja. Mitkä ne ovat niitä ns. "oikeita töitä"? Ojankaivuu, paskan lapiointi?

Nuohan juuri ovat niitä oikeita töitä. ICT-alan konsulttifirmojen jätesakista ei ole edes höyryävän sontakasan vahdiksi.

Mä oon tehnyt töitä varastolla, rakennuksilla, kaupassa, päiväkodissa jne. niin monessa paikassa etten enää muistakaan. Noista ihan kaikissa tarvitaan nykyään tietotekniikkaa. Vaikka itse tekisikin fyysistä "oikeaa" työtä niin tietojärjestelmät vaativat sen verkon. En tiedä oletko ollut töissä joskus ysärillä kun viimeiset 20 vuotta on ollut näin ja enenevissä määrin jokaisessa työssä täytyy jotain järjestelmää käyttää. Eihän vapaa-ajallakaan meinaa ilman tietokonetta (älypuhelin) enää pärjätä!

Vierailija
130/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta näissä AI korvaa kaikki kommenteissa on se, että kommentoivat kuvittelevat koko ajan ICT alan olevan perinteistä IT- tukea. Eli he eivät ole alalla vaan joskus pyytävät IT- tuesta apua. IT tukihan on koko ajan tehostun

Koodaushommista tekoälystä on eniten hyötyä niille, jotka ovat muutenkin hyviä koodaajia. 

Kun puhutaan, että tekoäly sitä ja tekoäly tätä, niin ei tunnu rivipalstalaiset ymmärtävän miten tekoälyä käytetään. Yritykset, jotka käyttää tekoälyä, joutuvat tietenkin jokainen kouluttamaan sen tekoälymallin siihen omaan käyttöönsä. Ei ole mitään sellaista yleistä tekoälymallia, joka osaisi tehdä kaikki hommat. Sen tekoälymallin kouluttamisessa tarvitaan sitä dataa, jonka parissa sen tekoälymallin olisi tarkoitus työskennellä. Jos ajatellaan vaikka jotain asiakaspalvelurobottia, niin pankin ja apteekin asiakaspalvelurobotit on ihan erilaisia. 

Sen tekoälymallin kouluttamiseen tarvitaan osaava dataengineer tai vastaava, joka ymmärtää siitä tekoälymallista jotain, että pystyy säätämään sen mallin parametrejä sopivaan asentoon. Ei se mallin koulutus mene aina kerralla putkeen, sitä voi joutua kokeilemaan useampaan kertaan, että siitä saa suurin piirtein toimivan. Eikä se sama malli ole käytössä iänkaikkisesti. Jossain vaiheessa se pitää kouluttaa uusiksi uudella datalla ja taas tarvitaan ihmistä hoitamaan sitä hommaa. 

Parhaiten tienaavat tekoälytutkijat (Suomessa) tienasivat vuonna 2022 yli miljoona euroa. Työlläkin voi rikastua.

Vierailija
131/141 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen it ala on aika paljon julkiselle sektorille tekemistä. Vienti innovaatioita tekee tosi harva. Kaikki haluavat päästä vetämään kivirekeä julkisen sektorin luovan ja innostuneen pelle peloton porukan kanssa

Minuutin googlaus kertoo jotain aivan muuta: https://www.palta.fi/palvelualat-suomessa/robottiekonomisti-palbot/palv…;

Suomen palveluvienti kasvaa ja suurin osa siitä on ICT- vientiä. Taas kerran, asia jonka kaikki taloutta seruaavat tietävät.

Kyllä. Olen töissä isossa kv-konsulttiyrityksessä, joka tekee julkkareille hommia ja vie rahat veroparatiiseihin. Onks se sitä ICT-vientiä?

Vierailija
132/141 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse opettaa. Sovellusarkkitehtuurissa on jotain pielessä, mikäli sinun pitää tehdä toisteista työtä paljon. Yksittäisten ongelmien ratkaiseminen taas onnistuu ChatGPT:lläkin kohtuullisen hyvin, kunhan osaa kysyä, pyytää tarkennuksia, ja osaa tulkita vastauksia ja sekä niiden virheitä.

Vierailija
133/141 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen paska koodari, ja aina sinnitellyt että jotenkin pärjään alalla, mutta ChatGPT on tehnyt minusta paljon paremman. Sieltä saa paljon ihan suoraan toimivaa koodia, ja jos ei ensimmäinen versio toimi, niin kertoo sille, mitä haluaa eri tavalla, tai millainen virheilmoitus tuli kun kokeili, niin kyllä sieltä ratkaisuja löytyy. Eli minusta ei ole niin, että on hyötyä vain jo ennestään hyville koodareille. Minusta hyötyä on erittäin paljon kaltaisilleni tunareille, ja myös junioreille. Vanhaan aikaan jouduin pitkiä aikoja googlettamaan jotain Stackoverflow-vastauksia, joissa ihmiset kiisteli keskenään miten homma pitäisi tehdä. ChatGPT tuottaa valmiita ratkaisuja helposti, kunhan vaan osaa kysyä selkeästi. 

Vierailija
134/141 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ICT-ala on pääsemässä todella vihreälle oksalle istumaan.

Viimeksi uutisoitu paristakin julkisen puolen isosta it-projektista, joita oli koodattu ja koodattu vuodesta toiseen, aikataulut paukkuneet mennen tullen, eli kyseinen konsultti saanut kymmeniä työvuosia lisää laskutusta, eikä varmaan ihan pienellä tuntihinnalla, kunnes sitten lopulta todettu, että koko hanke haudataan ja unohdetaan.

Toisin sanoen, vuosien laskutus hyvällä hinnalla, eikä lopputulos valmistu koskaan, saati että joutuisi vastailemaan hankaliin kysymyksiin koskien softan "toimintaa". Eikö tuo ole business jos mikä? 

Vierailija
135/141 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ICT-ala on pääsemässä todella vihreälle oksalle istumaan.

Viimeksi uutisoitu paristakin julkisen puolen isosta it-projektista, joita oli koodattu ja koodattu vuodesta toiseen, aikataulut paukkuneet mennen tullen, eli kyseinen konsultti saanut kymmeniä työvuosia lisää laskutusta, eikä varmaan ihan pienellä tuntihinnalla, kunnes sitten lopulta todettu, että koko hanke haudataan ja unohdetaan.

Toisin sanoen, vuosien laskutus hyvällä hinnalla, eikä lopputulos valmistu koskaan, saati että joutuisi vastailemaan hankaliin kysymyksiin koskien softan "toimintaa". Eikö tuo ole business jos mikä? 

Haluaisitko itse olla työssä jossa asiakas vaatii tekemään asioita, mitkä eivät ole fyysisesti mahdollisia. Vuodesta toiseen saisit kuunnella haukkuja kun et kumoa painovoimaa tms.

Vierailija
136/141 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ICT-alalla tullut oltua n. 20v kohta ja voin sanoa, että tekoäly ei korvaa ihmistä täysin mitenkään tälläkään alalla. Toki paljon bulkkitoimintaa voidaan automatisoida mutta kyllä ihmisellä on hommaa vaikka kuinka paljon. Ja tässä nyt esihenkilönä tullut pyörittyä muutama vuosi; ihminen haluaa keskustella ihmisen kanssa, tarvitsee sitä kommunikaatiota ja vertaistukea ja ties mitä. Ei sitä mikään kone korvaa.

Hommia on meillä ainakin kädet täynnä ja yksi iso syy on mm. hyvinvointialueet. Ja sitten kun ne todetaan tehottomiksi, niin taas muutetaan asioita...

Olen teollisuudessa IT-lähitukihenkilö. Paljon on sellaisia ihmisiä/käyttäjiä, jotka piipahtaa mieluummin mun työhuoneeseen ongelmansa kanssa, kuin viitsisivät edes tikettiä tehdä. Heidän omien sanojensa mukaan mitä vähemmän täytyy ongelmanratkaisua hakea koneelta itse sen parempi. Eli jos minun pesti automatisoitaisiin tekoälylle, aiheuttaisi se suurta ärtymystä näissä ihmisissä. Ollaan puhuttu aiheesta samalla kun tutkin heidän tietokone- tai työpuhelinongelmaa.

Ihminen on laumaeläin ja sairastuu henkisesti jos ei ole kontaktissa muiden ihmisten kanssa.

Mulla on tosin suunnitelma B sille varalle tulojen ja ammatin suhteen jos tää mun helpparointi automatisoidaan.

Vierailija
137/141 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tivi.fi/uutiset/al-m-files-kavi-muutosneuvottelut-27-tyonte…

"Toimitusjohtaja kertoo Aamulehdelle, että suuremmassa roolissa muutosten taustalla on kuitenkin tarve muokata henkilöstön osaamisprofiilia, sillä henkilöstövähennyksillä on tarkoitus luoda tilaa uusien tekoäly- ja pilviammattilaisten palkkaamiselle. Nivalan mukaan generatiivinen tekoäly on tuottanut painetta sille, että yhtiö tarvitsee uutta osaamista yhtiön ulkopuolelta. "

Vierailija
138/141 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tekee hommat lähitulevaisuudessa 24/7

Tekoäly ei tarvitse lepoa,lomia,ruokatunteja krapula-aamuja ,sairaslomia jne...😊

Ei vielä pitkään aikaan. Se ei kykene luovuuteen.

Vierailija
139/141 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarit, lääkärit, johtohommat. Kaikkea automatisoidaan. 

Vierailija
140/141 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodarit, lääkärit, johtohommat. Kaikkea automatisoidaan. 

Ahtaajat, taksit, kuljetusala jne jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi