Kokoomuksen Grahn-Laasonen: "Pienituloisuudesta voi nousta työllistymällä"
"Sanni Grahn-Laasonen (kok) ei näe tarvetta muuttaa sosiaaliturvaleikkauksia ja veromuutoksia koskevia budjettilakeja"
Kommentit (1741)
Mun mielestä on käsittämätöntä että osa-aikatyöstä rangaistaan ..Se on todella monelle ainoa keino päästä työelämään. Ja kyllähän firmat myös tarvitsee näitä työntekijöitä.
Palkkojen ja tukien euromäärä täytyy saada niin isoksi, että työ kuin työ kannattaa ottaa vastaan.
Jos elät pelkkien tukien varassa, et voi saada enemmän kuin se joka käy töissä.
Vierailija wrote:
Mun mielestä on käsittämätöntä että osa-aikatyöstä rangaistaan ..Se on todella monelle ainoa keino päästä työelämään. Ja kyllähän firmat myös tarvitsee näitä työntekijöitä.
Palkkojen ja tukien euromäärä täytyy saada niin isoksi, että työ kuin työ kannattaa ottaa vastaan.
Jos elät pelkkien tukien varassa, et voi saada enemmän kuin se joka käy töissä.
Siis palkkojen ja tukien euromääräinen erotus*
Suomessa ihan oikeasti voi. Olen itse onnistunut jonkinlaisessa luokkahypyssä, mutta se vaati kyllä kurinalaisuutta, työtä ja tarmoa. Kun muut juhlivat, niin minä menin koulusta töihin. Tein kahta työtä. Luin yöt koulujuttuja. Tein tätä neljä vuotta ja vaatihan se sitkeyttä olla koulussa ensin päivät, ja illat ja viikonloput töitä. Joskus otin toisen työn, kun halusin vähän matkustaa. Siitähän verottaja silloin nappasi 50% veroihin. Eikä mulla ollut tukijoukkoja, oikeastaan päinvastoin. Kotoa tuki oli, että mitä se nyt yrittää ja tuommosta hullua.
Eli jos et pääse pienituloisuudesta pois työssäsi sitä työtä ei kannata tehdä. Se kyllä käy että palkkoja nostetaan niin että työnteko kannattaa.
Vierailija wrote:
Eli jos et pääse pienituloisuudesta pois työssäsi sitä työtä ei kannata tehdä. Se kyllä käy että palkkoja nostetaan niin että työnteko kannattaa.
Tirsk! Miten pihalla voi olla todellisuudesta? Lukuisissa töissä palkkataso on heikko ja niitä töitä tekevät ei nouse pienituloisuudestaan.
Oikeisto nimenomaan vielä haluaa estää palkankorotusjarrulla matalapalkka-alojen kuoppakoritukset. Työehtoja heikennetään monin tavoin, mikä väistämättä heikentää palkkatasoa mstalapalkka-aloilla.
Vierailija wrote:
Tällä hetkellä tukiaiset ovat niin hyvät, ettei sieltä "köyhyydestä" ketään huvita nousta.
Mä saan tukea 760e. Menisin erittäin mielelläni töihin jos joku palkkaisi.
Vierailija wrote:
Suomessa ihan oikeasti voi. Olen itse onnistunut jonkinlaisessa luokkahypyssä, mutta se vaati kyllä kurinalaisuutta, työtä ja tarmoa. Kun muut juhlivat, niin minä menin koulusta töihin. Tein kahta työtä. Luin yöt koulujuttuja. Tein tätä neljä vuotta ja vaatihan se sitkeyttä olla koulussa ensin päivät, ja illat ja viikonloput töitä. Joskus otin toisen työn, kun halusin vähän matkustaa. Siitähän verottaja silloin nappasi 50% veroihin. Eikä mulla ollut tukijoukkoja, oikeastaan päinvastoin. Kotoa tuki oli, että mitä se nyt yrittää ja tuommosta hullua.
Ja lisään vielä, että perhettä ei tosiaankaan perustettu 20 v. Se odotti siihen saakka, kun olin yli 30 v.
Vierailija wrote:
Kuulehan Grahn-Laasonen, hommaa jokaiselle opiskelijalle ja muillekin semmonen työpaikka, jolla elää. Ei tarvii mitään leikkauksia tukia alentaa ja poistaa.
Hommaa ja hommaa, ne työpaikat hankitaan IHAN ITSE.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tällä hetkellä tukiaiset ovat niin hyvät, ettei sieltä "köyhyydestä" ketään huvita nousta.
Mitä ajattelit tehdä oman työmarkkinarvosi parantamiseksi, että joku haluaisi sinut palkata? Jos sinulla on jotain arvokasta osaamista, niin perusta oma yritys.
Vierailija wrote:
Matalapalkka-alojen palkat on niin surkeita, että ei sillä köyhyydestä nousta. Käytännössä moni ala semmoinen, ettei mitään saumaa päästä uralla jotenkin ylöspäin ja paremmille liksoille.
Palkkoja tulee nostaa. Se kannustaa ihmiset töihin. Ei se, että pienestäkin toimeentulosta vielä leikataan.
-myyjä
Palkkoja tulee nostaa vain hyvätuloisilla. Köyhiä me kannustamme kurjistamalla, poistamalla tuet ja huonontamalla työehtoja. Köyhälle ei kannata antaa rahaa, koska eivät osaa sitä käyttää.
T. Hallitus
Vierailija wrote:
On iso osa ihmisiä, jotka eivät tule työllistymään vaikka heiltä vietäisiin kaikki tuet. Syynä on se, ettei heitä kukaan palkkaa. Tällaisia ovat esim. laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät henkilöt, joille tutkitusti monet jo arjen asiat ovat haastavia. Näitä henkilöitä on noin 14 prosenttia suomen kansasta. On myös muita synnynnäisiä piirteitä esim. äärimmäistä joustamattomuutta toiminnassa ja ajattelussa, joka estää työnteon. Tästä esimerkki eräs sukulaiseni, jolla lähes pakonomainen tarve järjestellä tavaroita ja hermostuu jos joku ei toteuta hänen järjestystään. (No, hän on syntynyt rikkaaseen perheeseen ja saanut hyvän perinnön, joten tehnyt sillä tavalla fiksun valinnan oikeiston mielestä.)
En tiedä onko oikeiston tavoite ajaa nämä ihmiset äärimmäiseen kurjuuteen vai mikä ajatus tässä on? Jos näiden leikkausten myötä esim. eläkkeelle pääsyä helpoitettaisiin ymmärtäisin paremmin.
Ymmärrän tämän oikein hyvin. Miksi tämän epäkohdan takia pitää terveille ja työkykyisille maksaa siitä, että he pysyvät kotona kaljan ääressä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja lisään vielä, että perhettä ei tosiaankaan perustettu 20 v. Se odotti siihen saakka, kun olin yli 30 v.
Eli Suomessa ei tarvita siivoojia, tarjoilijoita, kaupan työntekijöitä, lähihoitajia, kouluavustajia jne? Jos jokainen voi siirtyä pois näistä töistä, kuka ne työt sitten tekee?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomeen pitäisi saada ehdottomasti minimipalkka. 9€ tunti. Eli kuntouttavan päiväkorvaus kerrottuna 8 tuntia 72€ päivä. Ja sitten se 72€ päivä kerrottuna viisipäiväisellä työviikolla 360€ viikko ja sitten vielä 360€ kerrottuna neljällä viikolla 1440€ kuukausi. Eli ei mitenkään kovinkaan kummoinen varsinkin, kun siitä menee veroihin 12,6% jolloin todellisuudessa käteen jäävä osuus on 1258,56€, mutta onhan se kuitenkin parempi kuin 595,36+357,6=952,96 joka on siis työttömyys ja asumistukeni. Ne kaksi ovat ainoat mitä "tienaan" tehdessäni 9€ päivätyötä jolloin siihen voidaan vielä lisätä Maks 36€ viikko, koska 9€ työpäiviä voi olla enintään 4päivää. Eli aivan maksimi mitä 9€ orjatyöläisenä "tienaan" on kaiken kaikkiaan 1096,96€ - 357,6€ asumistuki = 739,96€. Jos joku nyt ihmettelee, että miksi poistin laskemista asumistuen, asumistuki ei ole työttömyyteen sidottu v
Mistä juontaa ajatus, että kaikkien palkkojen pitäisi riittää elättämään yksi ihminen omassa asunnossa Suomen kalleimmalla alueella? Tuo 9e tunnissa voi olla ihan riittävä sellaiselle, joka elää kahden ihmisen taloudessa, jossa toinen tienaa vaikka 2500 euroa kuussa. Jossain kehä 3 ulkopuolella 600 euron vuokralla, yhteensä heille jää ihan kelpo rahat elämiseen.
Pienituloisuudesta nouseminen on vaikeaa. Pienituloiset saavat pientä palkkaa ja mikä tahansa yllättävä meno kaataa budjetin, esim. pesukoneen särkyminen.
Sosiaalinen kierto on pysähtynyt ja osin kääntynyt nurinpäin. Ennen duunarien lapset korkeakouluttautuivat ja pääsivät keskiluokkaan, nyt keskiluokan lapset saattavat päätyä duunareiksi.
Tosiaan, eikö nykyisin enää tehdä luokkahyppyjä ylöspäin eli opiskella nopeasti ja mennä töihin?
Miten opiskelijalla on varaa esim. rotukoiraan? Ja muuhun turhuuteen...
Aika paljon voi karsia, jos oikeasti miettii. Itse jaksoin hyvin niukan opiskeluajan soluasunnossa. Sitten töihin ja tienaamaan, alkoi olla varaa pikku turhuuksiinkin
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Matalapalkka-alojen palkat on niin surkeita, että ei sillä köyhyydestä nousta. Käytännössä moni ala semmoinen, ettei mitään saumaa päästä uralla jotenkin ylöspäin ja paremmille liksoille.
Palkkoja tulee nostaa. Se kannustaa ihmiset töihin. Ei se, että pienestäkin toimeentulosta vielä leikataan.
-myyjä
Palkkoja tulee nostaa vain hyvätuloisilla. Köyhiä me kannustamme kurjistamalla, poistamalla tuet ja huonontamalla työehtoja. Köyhälle ei kannata antaa rahaa, koska eivät osaa sitä käyttää.
T. Hallitus
Totta kai toivotaan oikein kovasti, että mahdollisimman moni työnantaja palkkaisi työttömiä.
T: Toivotaan toivotaan hallitus
Ps: En minä, eikä Purra toivo sellaista, mutta eiköhän joku toivo.
T: Orpo
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä ajattelit tehdä oman työmarkkinarvosi parantamiseksi, että joku haluaisi sinut palkata? Jos sinulla on jotain arvokasta osaamista, niin perusta oma yritys.
En ole tuo kirjoittaja, mutta toinen samassa asemassa oleva. Opiskelen tässä työnhaun ohessa (työkkäriltä salaa toki). Valitettavasti en osaa taikoa iästäni pois kahtakymmentä vuotta, se sitä työmarkkina-arvoani varmaan eniten kohottaisi.
En silti osaa arvioida, kuinka paljon minulla on mitään arvokasta osaamista. Yrittäjänä pitäisi osata markkinoida ja tyrkyttäytyä ja kehua itseään/tuotteitaan, ja siinä olen kyllä ihan onneton.
Ajoittain tuntuukin, että työpaikat myös menee niille, joilla vain on eniten itsevarmuutta ja luottamusta osaamiseensa. Olisi sille katetta tai ei.
Vierailija wrote:
Osa-aikatyöntekijöiden rankaiseminen on siksikin tyhmää, että osa-aikatyötä tekee usein ne, jotka ei saa kokopäivätyötä. Lisäksi on paljon niitä, joilla esim. terveydentila estää kokopäivätyön.
Toinen ryhmä on opiskelijar, joita rangaistaan erityisesti, jos käy opintojen ohella osa-aikaisesti töissä. Palstalla huudetaan, että opiskelijat töihin. Opiskelijat yleensä tekee töitä, usein opintojen kustannuksellakin jo nyt. Sitten siitä vielä rangaistaan.
Hallitus ajaa perheenperustamisikäiset maksamaan isoja opintolainoja.
Lol ei kukaan perusta perhettä enää tässä maassa. Ja siitä voi syyttää hallitusta. Ei ihmiset hanki lapsia kun joutuu tekemään töitä kellon ympäri (ei ehdi olla lastensa kanssa) ja rahat ei silti riitä (lapset elää kurjuudessa). Hallituksen toimet on erittäin perhevastaiset. Edes lapsettomat pariskunnat ei tule enää taloudellisesti toimeen, vaikka molemmat tekee uupumukseen asti töitä. Lasta ei voisi kuvitellakaan siihen kuvioon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En ole tuo kirjoittaja, mutta toinen samassa asemassa oleva. Opiskelen tässä työnhaun ohessa (työkkäriltä salaa toki). Valitettavasti en osaa taikoa iästäni pois kahtakymmentä vuotta, se sitä työmarkkina-arvoani varmaan eniten kohottaisi.
En silti osaa arvioida, kuinka paljon minulla on mitään arvokasta osaamista. Yrittäjänä pitäisi osata markkinoida ja tyrkyttäytyä ja kehua itse
Jäät kiinni valehtelusta ja sinulta peritään vääryydellä saamasi etuudet.
-myyjä