Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Joka viides yliopistopaikan saaneista hylkää sen, koska pelottaa oliko valinta oikea

Vierailija
10.10.2023 |

Mitä ihmettä? Millaisia nynnyjä tässä maassa on alettu kasvattaa? Voihan niitä aloja aina vaihtaa ja jo tehtyjä opintoja hyväksilukea. Mieletöntä jäädä vain kotiin makoilemaa, jos pelottaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta kovin fiksuilta lukiolaisilta, jos jo matikka + kieli on liikaa. Minulla oli pitkä matematiikka, fysiikasta kaikki kurssit, kaksi A-kieltä ja lyhyt kieli. Muun muassa. Ei ollut ongelmaa kirjoittaa älliä, kun vähän panosti opiskeluun.

Näinhän me kaikki palstailijat, mutta nyt on kyse tavallisista nuorista. Mikä muuten olet koulutukseltasi?

Vierailija
22/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta kovin fiksuilta lukiolaisilta, jos jo matikka + kieli on liikaa. Minulla oli pitkä matematiikka, fysiikasta kaikki kurssit, kaksi A-kieltä ja lyhyt kieli. Muun muassa. Ei ollut ongelmaa kirjoittaa älliä, kun vähän panosti opiskeluun.

Näinhän me kaikki palstailijat, mutta nyt on kyse tavallisista nuorista. Mikä muuten olet koulutukseltasi?

 

 

Hyysäätkö sä nössöä helmoissasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivarovaiset, varmistelevat äidit tainneet hankaloittaa näiden nuorten tulevaisuutta.

Äidit aloittaneet siellä leikkipuistossa jatkuvan kieltämisen ja varoittelun, normaali kiipeilykin aiheuttanut äidin torumisen ja kieltelyn. Nyt sitten ihmetellään, kun parikymppistä pelottaa tehdä mitään valintoja elämässä ja jähittää paikallaan. 

Vierailija
24/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomen nynny-yliopistoissa vallitsee vasemmistolaisuus vahvana. siksi siellä ei mitään opitakaan. meitin poika kävi helsingin yliapinaopistossa, ja siellähän joku urpå yritti oikein hiillostaa mukaan vasemmisto toimintaan. poika ilmoitti, ettei kiinnosta olla kommunistipelle joka ei eläissään töitä tule tekemään. sai olla melko rauhassa, ja suoritti opintonsa muita huomattavasti ripeämmin, kun ei ole vasemmistolaanen. ei suosittele kenellekään yliopiston touhuja. 

Mistä outo käsitys ettei vasemmistolaiset tee töitä? Itse tehnyt vuosikymmenet raskasta työtä vaikka myös korkeakoulutus.

Vierailija
25/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on iso virhe mennä opiskelemaan alaa, joka ei aidosti kiinnosta. Turhaan kuluu vain opintorahakuukausia ja opinnot etenevät hitaasti muutenkin aidon kiinnostuksen puuttuessa.

Itse asiassa elämässä ei koskaan voi tietää, mistä on hyötyä ja missä. Tuttava keskeytti lähärin opinnot ja vaihtoi mieluisammalle linjalle. Nyt sitten hyödyntää niitä hoitajaopintojaan omien lastensa sairauksien hoidossa. Ei tosiaan jää minnekään hoitojonojen perille, kun tietää miten homma hoituu. Anoppinsa Kela-paperit täytteli suitsait huvikseen.

Kuka tahansa normaali lukutaitoinen osaa hoitaa lasten sairastelun ja kelapaperit. Ei siihen tarvita opintoja. Ellet sitten ole aivan jyki. Silloin tietenkin on hyvä, että joku on kädestä pitäen nekin asiat opettanut.

Vierailija
26/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielet eivät mahdu sinne lukion opinto-ohjelmaan. Opo sanoi, ettei ole mahdollista. Edes historian opiskelu ei ollut mahdollista, vaikka historia olisi kuinka aina kiinnostanut. Sekin jää siis vapaa-ajan harrastukseksi. 

Lukion voi käydä kyllä neljässä vuodessa jos haluaa kieliä vielä päälle.

Vierailija
28/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Nämä asiat liittyyy toisiinsa. Ei kannata ottaa paikkaa vastaan jos keskeyttäminen on todennäköistä.

Vierailija
30/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Tuollaisessa voi olla se riski ettei jatkossa enää pääse sinne Kuopioonkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Nämä asiat liittyyy toisiinsa. Ei kannata ottaa paikkaa vastaan jos keskeyttäminen on todennäköistä.

No ei nyt sentään todennäköistä ole. Kiinnostavampaan vaihtaminen vain voi olla mahdotonta.

Esimerkissä, jota lainasit, keskeyttämisestä ei ollut kyse ollenkaan.

Vierailija
32/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Tuollaisessa voi olla se riski ettei jatkossa enää pääse sinne Kuopioonkaan.

Aina ensikertalaisena pääsee, kun vähän korottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin ja olisinpa itse ymmärtänyt paremmin vuosi sitten. Poika haki ja pääsi yliopistoon alkaen, josta oli kiinnostunut. Aika pian selvisi ettei ala sovi ollenkaan. Jos olisin selvittänyt paremmin miten nykymalli toimii, olisin pojan kehouittanut paljon tarkemmin tutustumaan opintojen sisältöön.

 

Nyt yrittää hakea hyvillä yo papereilla uutta opiskelupaikka mutta ei ole ensikertalainen enää ja paikka tuskin aukea. Aivan älytöntä kuinka suuri osa paikoista on kiinnitetty ensikertalaisille! 

 

Eli väärästä valinnasta maksetaan rajusti kun töiden löytäminenkään ei ole kovin todennäköistä tässä hetkessä. Rangaistaan siitä, että ei heti osannut valita oikein

Vierailija
34/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään tilastoja,millä alalla keskeyttäneitä on eniten? Niin tietäisi jo alun perin olla valitsematta tuommoista alaa.

Ei tässä puhuta keskeyttämisestä vaan siitä, että ei oteta paikkaa vastaan.

Osa on ihan vain sitä, että ei hyväksy Kuopion lääkiksen paikkaa, koska menee inttiin, ja hakee sitten seuraavana vuotena uudestaan lääkikseen.

Tuollaisessa voi olla se riski ettei jatkossa enää pääse sinne Kuopioonkaan.

Aina ensikertalaisena pääsee, kun vähän korottaa.

Ei suinkaan, jos pisterjat nousevat. Toisinaan sitä vaan entistä useampi innostuu hakemaan eikä ne omat arvosanat vaan millään enää riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi poistaa. Tytär on pitänyt 4 välivuotta, kun ei uskalla valita alaa. 

Ja mikä järki on siinä, että suurin osa tehtävistä on jokaiselle alalle yhteisiä?

Tyttäreni haki historiaa lukemaan. Kertoi, että muut tehtävät olivat yhteisiä muiden aineiden kanssa, mutta historiasta oli yksi esseetehtävä. Sattumanvaraista, onko opetellut juuri sen kohdan lukion historiankirjoista hyvin. 

Vierailija
36/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukiolainen olisi tehnyt opintonsa neljässä vuodessa olisivat kielet ja hissa mahtuneet hienosti lukujärjestykseen. 

Aika paljon tulee hintaa yhdelle historialle sitten.

90 luvulla kaikki mahtui hyvin 3 vuoteen. 

Kummallista menoa nykyisin, käytetään enemmän aikaa, vähemmän sisällön opiskelemiseen, ja kutsutaan sitä edistykseksi.

Vierailija
37/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi poistaa. Tytär on pitänyt 4 välivuotta, kun ei uskalla valita alaa. 

Ja mikä järki on siinä, että suurin osa tehtävistä on jokaiselle alalle yhteisiä?

Tyttäreni haki historiaa lukemaan. Kertoi, että muut tehtävät olivat yhteisiä muiden aineiden kanssa, mutta historiasta oli yksi esseetehtävä. Sattumanvaraista, onko opetellut juuri sen kohdan lukion historiankirjoista hyvin. 

 

 

Sinä olet tainnut valitella tätä ennenkin?
Samaan aikaan toisten tyttäret on jo vaihtaneet tiedekuntaa ja yliopistoa kokonaan, kun tajusikin haluavansa jotain muuta. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
38/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi poistaa. Tytär on pitänyt 4 välivuotta, kun ei uskalla valita alaa. 

Ja mikä järki on siinä, että suurin osa tehtävistä on jokaiselle alalle yhteisiä?

Tyttäreni haki historiaa lukemaan. Kertoi, että muut tehtävät olivat yhteisiä muiden aineiden kanssa, mutta historiasta oli yksi esseetehtävä. Sattumanvaraista, onko opetellut juuri sen kohdan lukion historiankirjoista hyvin. 

 

 

Sinä olet tainnut valitella tätä ennenkin?
Samaan aikaan toisten tyttäret on jo vaihtaneet tiedekuntaa ja yliopistoa kokonaan, kun tajusikin haluavansa jotain muuta. Ei mitään ongelmaa.

Eikö tällöin ole pakko hakea pääsykokeiden kautta siinä ei-ensikertalainen -kiintiössä, jollei todistus ole riittävän hyvä. 

Vierailija
39/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän oikein hyvin ja olisinpa itse ymmärtänyt paremmin vuosi sitten. Poika haki ja pääsi yliopistoon alkaen, josta oli kiinnostunut. Aika pian selvisi ettei ala sovi ollenkaan. Jos olisin selvittänyt paremmin miten nykymalli toimii, olisin pojan kehouittanut paljon tarkemmin tutustumaan opintojen sisältöön.

 

Nyt yrittää hakea hyvillä yo papereilla uutta opiskelupaikka mutta ei ole ensikertalainen enää ja paikka tuskin aukea. Aivan älytöntä kuinka suuri osa paikoista on kiinnitetty ensikertalaisille! 

 

Eli väärästä valinnasta maksetaan rajusti kun töiden löytäminenkään ei ole kovin todennäköistä tässä hetkessä. Rangaistaan siitä, että ei heti osannut valita oikein

Kannattaa nyt kuitenkin hyödyntää opiskelupaikkaa ja käydä mahdollisimman paljon sen kiinnostavan alan kursseja. Ja selvittää, onko mahollista päästä polkuopinnoilla sisään. Tai suorittaa kandi ja hakea sitten myös maisterivalinnassa.

Vierailija
40/41 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi poistaa. Tytär on pitänyt 4 välivuotta, kun ei uskalla valita alaa. 

Ja mikä järki on siinä, että suurin osa tehtävistä on jokaiselle alalle yhteisiä?

Tyttäreni haki historiaa lukemaan. Kertoi, että muut tehtävät olivat yhteisiä muiden aineiden kanssa, mutta historiasta oli yksi esseetehtävä. Sattumanvaraista, onko opetellut juuri sen kohdan lukion historiankirjoista hyvin. 

 

 

Sinä olet tainnut valitella tätä ennenkin?
Samaan aikaan toisten tyttäret on jo vaihtaneet tiedekuntaa ja yliopistoa kokonaan, kun tajusikin haluavansa jotain muuta. Ei mitään ongelmaa.

Eikö tällöin ole pakko hakea pääsykokeiden kautta siinä ei-ensikertalainen -kiintiössä, jollei todistus ole riittävän hyvä. 

Ei ole mitään ei-ensikertalaiskiintiötä. Se on KAIKKIEN kiintiö, eli myös ensikertalaisia on siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme