Teini tekee pilaa koko perheen
elämän. Ei tee kotitöitä, ei herää itse, ei mene kouluun, lintsaa, nimittelee muita perheenjäseniä, hajottaa paikkoja kotona (ohessa ja seinässä reikä, rikkonut maljakoita ja kynttilöitä), valehtelee ja uhriutuu. Uhkaa hankkia lähestymiskieltoja meille läheisille ja kertoo valehtelevansa meistä jotain jos menemme hänen huoneeseen eli kiristää. Tuntuu kuin asuisin psykopaatin kanssa.
Otin nyt tietokoneen pois, puhelinliittymästå netti pois, palautin kalliin 200ehupparin jonka hänelle tilasin kannutimeksi - ehtona oli vain mennä kouluun ja olla siellä normaali päivä.
Miehellä paljon tulomatkoja joten joudun olemaan yksin tai siis lasten 12/14 v kanssa.
Meillä on mökki pohjoisessa ja pitäisi olla lomaviikko siellä syyslomalla, minä jään kotiin teinin kanssa, koska ei aio liikahtaakaan - mies suuttuu tästä ja meillä on perhe ihan riekaleina kohta.
Oireillaan jo kaikki muut tämän takia.
Ollaan myymässä taloa ja muuttamassa paikkakunnalle jossa mies pystyy olemaan enemmän kotona iltoja, muttei voida pitää esittelyjä kun teini ei poistu edes siksi aikaa.
Mitä tässä voi tehdä? Kärsiä vaan niin kauan kuin jaksaa? Itse heräsin taas rinnan puristukseen ja pään sänkyyn, varmaan sydänoireita, mutta tuntuu ettei enää kiinnosta vaikka itselle tapahtuisi jotain, niin kamalaa tämä elämä ja olen kodin vanki.
Kommentit (166)
Onko niin että lapsella paljon kavereita mutta silti ei ole heidän kanssaan vapaa-ajalla?mitä tekee, pelailee pelejä tietokoneella?
Onko satavarmaa että koulussa tai somessa ei kiusata?
Huumeidenkäyttöä ei alussa näy päällepäin, nuoret voivat vaikka vuosia käyttää huumeita ja lääkkeitä ja sitä ei huomaa.
Onko pikkusisar millaisissa väleissä isoveljeen?
Oletko ottanut puheeksi että jos käytös ei parannu, tulee lähtö lastensuojelulaitokseen. Miten reagoi?
Jotenkin tuntuu että teini ei ota mitään tosissaan, että oikeasti joutuu laitokseen jos käytös jatkuu huonona. Sano myös että seuraavasta väkivallasta tulee poliisit tänne ja katso että toteutat sen myös, vaikka keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Oli virhe kysyä täältä. Sain vain palstalääkäreiltä eri diagnooseja itselleni.
En hae sääliä tai sympatiaa, olen vain uupunut ja turhautunut, koska on kaikkea yritetty. Tämä on varmasti äitinä luonnollista, kosla pelkään että lapsi syrjäytyy. Kavereita hänellä on paljon ja tiedän ettei käytä päihteitä, joten uskon että avun kanssa asiat saadaan kuntoon.
Meillä on positiivinen ja kannustava ilmapiiri kotona, pyrin aina kannattamaan ja huomioimaan lapset yksilöinä, koska ovat niin erilaisia.
Kiitos asiallisilla vastaajille ja teille jolta sain tukea
Olen nyt vienyt asiaa eteenpäin ja toivon, että saan apua perheellemme ja lapselle, jotta saadaan toimiva arki.
Seuraavan kerran kun teini on agressiivinen, soitat poliisit paikalle. Näin ainakin asiat lähtee eteenpäin. Ja se on heidän työtään.
Monet nuoret kuuntelevat poliisia, mutta ei vanhempia. Jos nyt uhmata ja kasvukivusta on kysymys, eikä nuoren sairaudesta.
Vie psykiatrille. Saattaa olla joku diagnoosia kaipaava mt-ongelma. Epävakaa pers.häiriö, kaksisuuntainen tms. Ei tuo enää normaalilta teini-iän kipuilulta kuulosta. Nyt on viimeiset hetket hankkia apua. Kun täyttää 18, niin ei voi enää "pakottaa" lääkäriin. Yksi sukulaiseni pilasi oman elämänsä ja perheensä elämän, kun ei suostunut menemme hoitoon aikuisena (skitsofrenia).
Jo lapsilla on nähtävissä psykopatiaa. Periytyy geeneissä. Onko teillä vanhemmilla nähtävissä psykopaattisia piirteitä vai mistä periytyy? Ei kuullosta terveeltä ollenkaan teidän teini.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitää saada johonkin laitokseen.
Alkaa vaan käyttää huumeita/tai tutustuu muihin huumeidenkäyttäjiin sielä.
Laitoselämä ei ole kivaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Teinit haastavat vanhempia. Tuo, että olette ottaneet netin ja puhelimen pois rangaistuksena ei ole hyvä idea. Lisää vain uhmaa. Yrittäkää olla rakentavia ja silti pitää rajoja. Älkää leimatko teiniaivoa pahaksi.
nim. kolme teiniä kasvattanut yh
Juuri tuollaisella lässynlässyn-kasvatuksella lapsista saadaan lapsista narsisteja, kuten ap:n teini, joilla on omasta mielestään pelkästään oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitää saada johonkin laitokseen.
Alkaa vaan käyttää huumeita/tai tutustuu muihin huumeidenkäyttäjiin sielä.
Laitoselämä ei ole kivaa kenellekään.
Mutta vanhempien ja nuoremman lapsen pitäisi kärsiä yhden perseilevän teinin takia ja ajautua burnoutiin? Teini laitokseen, se on ainoa oikea vaihtoehto
Lasun pystyy tekemään myös itse netissä tai soittamalla.
Yleensä vastaavat tarpeeseen aika nopeasti.
Naapurini lapsesta tehtiin lasu.
En tiedä kuinka nopeasti tulivat hakemaan lapsen pois.
Mutta kyseessä oli kiireinen huostaanotto.
Hakivat saman tien lapsen pois laitokseen samana päivänä, eikä lapsi tiennyt etukäteen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lakkaat antamasta rahaa ihan ensimmäisenä. Rahaa vasta sitten kun on lunastanut lupauksensa.
Onko mukana päihteitä tai huumeita? Oletko varma?
Syökä ja nukkuuko riittävästi?
Onko mahdollisesti ahdistunut?Tarvitsette joka tapauksessa ulkopuolista apua. Kuraattorista voit vaikka aloittaa, hän ohjaa sitten eteenpäin.
Meillä oli vähän samantyyppinen, joskaan ei yhtä vakava tilanne. Apua saatiin ja tilanne on nyt parempi.
Nyt sanoinkin ettei penniäkään rahaa, sanoi ettei saa muutenkaan vaikka olen antanut isoja summia - mikään ei tunnu miltään eikä ole kiitollinen mistään.
Tiedän 100% varmasti ei käytä päihteitä, eikä paljoa ple pois kotoa.
Teen joka päivä kotiruokaa ja aamupalaa ei tahdo syödä, muuten kyllä. Pitäisi nukkua, mutta puhelinta en saa yöksi pois. Kerran yritin ottaa väänsi sormeni niin pahasti, että kynsi repesi ja oli viikkoja kamalan kipeä ja turvonnut, toisella kertaa kun sain puhelimen pois jahtasi mua ympäri taloa ja rikkoi kukkamaljakon ja kynttiläkupit olohuoneesta. Yleensä vaan uhkailee löhestymiskieloilla tai hommaavansa meille vaikeuksia jos yritämme saada puhelinta pois - eli nukkuu siis puhelimen kanssa - ehkå valvoo.Ap
Jos nuori käy päälle, niin ei ratkaisu ole antaa puhelinta rajoittamattomasti käyttöön, vaan näyttää että teoilla on seuraukset. Tuossa tilanteessa olisi voinut hyvin soittaa poliisit paikalle, kuten missä tahansa muussa pahoinpitelyssä tai pahoinpitelyn uhassa. Sen jälkeen (tai poliisien tekemänä) lastensuojeluilmoitus. Ei oikeasti kannata lähteä olemaan nyrkkeilysäkki lapselleen, koska tässäkin maassa on useampi vanhempi päässyt hengestään (yleensä mielenterveysongelmaisen) teini-ikäisen/aikuisen lapsen käytyä päälle.
Tämä, ap:n lapsi kuulostaa siltä että voisi vaikka tap paa vanhempansa :/
Valitettavasti antisosiaalisia piirteitä vaikuttaisi olevan. Ei ole etenkään nuoremman lapsen kannalta hyvä, että joutuu asumaan tuollaisen isoveljen kanssa joka piinaa perhettä. Laitokseen tai omaan kotiin muutto olisi varmasti kaikille paras ratkaisu
Vierailija kirjoitti:
Teinillä itsellään on kaikista vaikeinta.
Ja tämän takia muun perheen pitäisi kävellä kuin munan kuorilla ja pelätä omassa kodissaan? Ettei vaan suututeta lisää teiniä?
Jos kaikkea muuta on jo kokeiltu eikä mikään auta niin armahtaisin vanhempia ja ilmoittaisin, että teini lähtee nyt laitokseen ja piste. Ei ole normaalia että yksi perheenjäsen voi terrorisoida koko perhettä
Taitaa nepsyys periytyä. Kaikesta huonosta huolimatta tsemppiä siihen, että jaksatte antaa teinille rakkautta ja positiivista palautetta ja kuunnella häntä arjen keskellä. Pelkkä negatiivinen palaute ja rangaistukset tekevät sellaisen tuhonkierteen, josta ei välttämättä nousta.
Veisin lääkäriin. Ei ne sossussa osaa auttaa. Enkä valittaisi omaa jaksamistani, siitä seuraa vain huostaanotto, josta taas harvemmin seuraa mitään hyvää. Lähtisin hakemaan lapselle terapiaa lääkärin kautta. Toki sossuunkin voi mennä ilmoitus, mutta en alentaisi itseäni valittamalla omaa jaksamistani vaan hakisin aktiivisesti apua tilanteeseen perhe-ja kasvatusneuvolasta ja/tai lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nepsyys periytyä. Kaikesta huonosta huolimatta tsemppiä siihen, että jaksatte antaa teinille rakkautta ja positiivista palautetta ja kuunnella häntä arjen keskellä. Pelkkä negatiivinen palaute ja rangaistukset tekevät sellaisen tuhonkierteen, josta ei välttämättä nousta.
Mitä jos on annettu rakkautta ja aikaa yllin kyllin eikä sekään riitä? Joihinkin teineihin ei kerta kaikkiaan mikään tepsi ja silloin sijoitus on oikea vaihtoehto. Ei muun perheen elämää pidä uhrata vain siksi, että teini sattuu olemaan narsisti/psykopaatti joka ei välitä pätkääkään muista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä vastenmielistä kommentointia. Ihmekään kun kukaan ei uskalla apua pyytää jos vastaanotto on tälläinen.
Voimia AP:lle. Itse varmaan katkaisisin kaiken kivan, puhelin pois ja liittymä poikki. Jos uhkaa väkivallalla tai käy käsiksi soitto poliiseille aina. Ei toisen käytöstä pidä hyssytellä varsinkaan omassa kodissaan. Jos ei tuota tulosta niin vaatteet muovisäkkiin ja ulos kodista ellei säännöt ala menemään jakeluun. Vastuu se on nuorellakin omasta perseilystään, sanonpahan vain.
Kuitenkin ensisijaisesti hakisin apua jos omat voimat ovat ehtyneet kamppailussa. Ei kannata jäädä tuleen makaamaan ja odottaa hengiltä palamista.
Äidinkään ei ole suotavaa väkisin vääntää kännykkää itselleen. Ongelmat ovat jossain muualla kuin siinä kännykässä.
Ruuturiippuvaisen vanhempana totean tähän, että moni ongelma juontaa juurensa siihen ruuturiippuvuuteen. Vahva veikkaus, että myös ap:n lapsella on ruuturiippuvuus. Siksi ei voi mennä kouluun, eikä lähteä minnekään.
Itse olin ap:n teinin kaltainen murrosiässä ja lopulta äitini sai tarpeekseen ja potkaisi minut pois kotoa ja silloin toki olin vihainen mutta näin jälkikäteen mietittynä se oli paras ratkaisu koko perheelle.
Minulla todettiin myöhemmin epävakaa persoonallisuus, räjähdysaltis muoto ja tähän ei oikein ole auttanut mikään, ei edes terapia, rauhoittavat jonkin verran. Psykoterapiat meni penkin alle ja tätä nykyä mt-eläkkeellä. Nepsy-piirteitä on mutta ei nepsy-diagnoosia.
On myös masennus ja ahdistuneisuushäiriö, mutta pahin on ehdottomasti epävakaa ja tein varsinkin äitini elämästä helvettiä...Taustalla toki koko peruskoulun jatkunut kiusaaminen ja syrjintä
t. N38
Vierailija kirjoitti:
Hormonien heittelyä tuossa iässä on paljon ja se aiheuttaa juurikin väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä. Teinin kehitystehtävänä on irroittautua perheestä ja vanhemmista ja se on joskus vaikeaa. Tuohon että ei hillitse aggressioitaan voi olla jokin taustasyy. Päihteiden käyttö, koulukiusaaminen, kaverittomuus. Kännykkä on teinille tärkeä yhteydenpitoväline ja sen kokonaan pois ottaminen voi olla aika hankalaa. Olisko vaikka että ilalla kaikki laitteet suljetaan koko perhe kello22 viikolla ja siitä ette tingi
Tai vaikka adhd. Hoitamaton/tukematon adhd aikaansaa huonon itsetunnon, jolloin kaikki negatiivinen tuntuu paljon pahemmalta. Lisäksi riitatilanteet äityy todella pitkälle. Teini-iässä hormonit pahentaa adhd:ta todella paljon, eikä se, että kuvittelee olevansa hyvä vanhempi, koska toinen lapsi on toisenlainen, paljon auta. Nepsylapsi tarvitsee erilaisen kasvatuksen tämän perisuomalaisen välttelevän kiintymyssuhdemallin sijaan.
Uppis kirjoitti:
Niin. Nykyaika on näiden edessä voimaton, koska kasvatus, tuo inha lapsia traumatisoiva muinaismuisto, on onneksi haudattu tarpeettomana jo varhaislapsuudessaan. Mitenhän sitä ennen selvittiin, voi ihmetellä? Silloin oli kaksi keinoa, ts. kunnollinen selkäsauna, joka palauttaa teinin raiteilleen, tai sitten korvasta pitäen pihalle, ja vaatteet jåtesäkissä perään. Kun itse olin teini 70-luvulla, hyvin usein kuuli, miten sejase, oli lentänyt ulos himasta, kun vanhempien mitta tuli täyteen. Jos kiukuttelun tuloksena päätyy ns. ulkoruokintaan, se on monille silmiä avaava kokemus, varsinkin, kun siinä yhteydessä katkeaa ns. elatusvelvollisuus, eli netti ja puhelin pitää maksaakin itse, paikkaan jonka hankkii itse jne. Nykyisin tuo käy, joten on kaksi vaihtoehtoa: joko saattaa se pipipää pakkohoitoon, tai sitten sosiaalitanttojen avulla laitoshoitoon. Kummassakin tapauksessa ko. henkilö on ns. mentetty tapaus, hänestä tulee korkeintaan alkoholisti, todennäköisimmin narkki, joka viettää lopun elämäänsä joko menossa vankilaan tai ollen tulossa sieltä..
Minä olen itse ollut tällainen teinipoika kuin mistä tässä keskustellaan. Ja nimenomaan lähdin "sosiaalitanttojen avulla laitoshoitoon". EI tullut alkoholistia, EI tullut narkkia, rikoksia EN ole tehnyt yhtä ylinopeussakkoa enempää.
Kyllä se auttaa selvittämään päätä, kun joutuu yhtäkkiä paikkaan, jossa kaikki määräysvalta omaan elämään on 24/7 aikuisilla, jossa tämä ei ole mikään neuvoteltavissa oleva asia, ja josta ei pääse pois pelkästään haluamalla pois sieltä. Pikkuisen nähtiin itkua ja tyynyn hakkaamista nyrkillä ennen kuin sain päätettyä, että haluan muuttua. Sain, ja muutuin.
Selkäsaunoja olin kyllä saanut nuorempana, ne eivät sen sijaan auttaneet yhtään mitään vaan pelkästään kantoivat lisää polttopuuta siihen katkeruuden nuotioon joka teininä roihahti liekkeihin. Raivostuttaa aina lukea näitä "ennen oli asiat paremmin kun lapsiin sai käyttää fyysistä väkivaltaa" -postauksia.
Tiedän mistä puhut! Meillä oli aivan samanlaista. Kerran jopa soitettiin poliisit pojan riehumisen takia. Ja apua yritettiin hakea, mutta teini ei suostunut menemään minnekään tai uhkaili meitä erinäisillä asioilla jos yritettiin pakottaa. Lähti sitten 18v asumaan omaan kämppään ennekuin koko perheellä menee mielenterveys.
Vierailija kirjoitti:
Ap tarttis selkärangan.
Jos teini on väkivaltainen vanhempia kohtaan ja riehuu ja rikkoo asioita kotona niin ei siihen voi vastata sillä että ok, tässä saat puhelimen takaisin ja hyvää yötä!
No turpaanko pitäisi ottaa? Meillä ainakin teini lietsoi itsensä sellaiseen raivoon, että puhe ei tehonnut. Väänsi kättäni niin kauan että sai puhelimen. Joo, myönnän että pelkäsin miehen kokoista teiniäni.
Ei ap
Mutta sulle itsellesi on ok keksiä jollekin anonyymille viestihistoria ja sitten mielikuvituksesi pohjalta syyttää ja diagnosoida tämä? Huh.