Teini tekee pilaa koko perheen
elämän. Ei tee kotitöitä, ei herää itse, ei mene kouluun, lintsaa, nimittelee muita perheenjäseniä, hajottaa paikkoja kotona (ohessa ja seinässä reikä, rikkonut maljakoita ja kynttilöitä), valehtelee ja uhriutuu. Uhkaa hankkia lähestymiskieltoja meille läheisille ja kertoo valehtelevansa meistä jotain jos menemme hänen huoneeseen eli kiristää. Tuntuu kuin asuisin psykopaatin kanssa.
Otin nyt tietokoneen pois, puhelinliittymästå netti pois, palautin kalliin 200ehupparin jonka hänelle tilasin kannutimeksi - ehtona oli vain mennä kouluun ja olla siellä normaali päivä.
Miehellä paljon tulomatkoja joten joudun olemaan yksin tai siis lasten 12/14 v kanssa.
Meillä on mökki pohjoisessa ja pitäisi olla lomaviikko siellä syyslomalla, minä jään kotiin teinin kanssa, koska ei aio liikahtaakaan - mies suuttuu tästä ja meillä on perhe ihan riekaleina kohta.
Oireillaan jo kaikki muut tämän takia.
Ollaan myymässä taloa ja muuttamassa paikkakunnalle jossa mies pystyy olemaan enemmän kotona iltoja, muttei voida pitää esittelyjä kun teini ei poistu edes siksi aikaa.
Mitä tässä voi tehdä? Kärsiä vaan niin kauan kuin jaksaa? Itse heräsin taas rinnan puristukseen ja pään sänkyyn, varmaan sydänoireita, mutta tuntuu ettei enää kiinnosta vaikka itselle tapahtuisi jotain, niin kamalaa tämä elämä ja olen kodin vanki.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä AP:n vastauksia niin kyllähän tuo asenne jo teiniin nähdään. Teini on heidän mielestään mielenvikainen, vääränlainen, jopa psykopaatti.
Miten luulette teinin reagoivan, kun tuntee miten omat vanhemmat ovat asennoituneet häntä kohtaan tällä tavalla?
Myöskin AP:n vastauksista selviää, että kotoa puuttuu turvallisest rajat ja terveellinen kasvatus. Sitten ihmetellään miksi teini oireilee.
Nyt AP etsi itsellesi lasten kasvatukseen keskittyviä psykologian kirjoja. Olet 14v myöhässä, mutta ehkä voit vielä oppia jotain.
Älä nyt viitsi, jos toinen lapsista käyttäytyy normaalisti, ei voi olla kasvatuksen syytä
Toinen ei ole vielä murrosiässä. Silloin alkaa yleensä oirehtimaan huonoja kotioloja.
Miksi ei oo tehty nepsytutkimuksia? Autismi+ADHD melko todennäköinen.
Johdonmukaisuus puuttuu. Jakelette epämääräisiä rangaistuksia ja palkintoja miten sattuu ettekä oikeasti kuuntele lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, narsistivanhempien muksu oireilee, se alkaa näkeen teidän valheiden läpi ja sekös suututtaa, kokeilkaas vaikka haukkua sitä, syyttää yhteiskuntaa ja muistuttakaa joka välissä kuinka hän on pilalla ja kultainen sisarus on niiiiiiiin ihana.
Laittakaa se vaikka laitokseen, saatte diagnoosista synninpäästön, muka.
Jännä nähä tappaaks se teiät. :'D
Mä mietin ihan samaa, ap käyttää jokaikistä narsistin tyypillisimpiä temppuja haukkua uhria ja kääntää syytä toisen "järjettömään" käytökseks, musta on sanottu ihan tismalleen samoja asioita, vaan siks et nappasin äiteni nyrkin ilmasta kiinni ja sanoin että "ei enää koskaan", siitä sitten laitokseen istumaan että kulissit säilyis.
Rahaa ei teineille kannata antaa kuin rajallisesti. Liiallinen raha saattaa aiheuttaa kateutta ja hyväksikäyttöäkin kavereiden taholta. Lisäksi se helpottaa ja altistaa alkoholin ja huumeiden käyttöä.
Näytä tämä palsta teinillesi, käske lukea ja kerro, että se on sinun aloituksesi ja päätätte miehesi kanssa tämän viikon aikana, miten toimitte, jos käytös ei muutu. Ja mitä ikinä päätättekään, siitä pidätte kiinni. Nuoresi etsii rajojaan ja ne on joko teidän tai yhteiskuuna asetettava.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan kyse muustakin kuin vaikeasta nuoruusiästä. Ilman muuta tarvitsee myös psykiatrisen arvion. Kieltämättä tulee mieleen jopa antisosiaaliset persoonallisuuden piirteet mutta näin nuorille aseteta persoonallisuushäiriön diagnoosia.
Vanhemmat ensin. Ei täyspäisten vanhempien lapset kasva kieroon ja voihan sen havaita jo aloituksestakin.
Ap uhriutuu, eikä näe itsessään eikä miehessäkään minkäänlaista ongelmaa. Vika on lapsessa. Vika ja paha vika se on oltava.
Joku ehdotti laitosta ja ap ihmettelee kuinka ja vastaa ympäripyöreitä ikään kuin se itsensä muodostama totuus omaan tilanteeseen liittymättömästä seikasta sanelisi kuinka mahdoton tilanne heillä itsellään on.
Sanoisin että vanhemmuus täysin hukassa, niin kuin moni muukin asia. Tämä näkyy lapsessa. Voi olla lapselkekin parempi irtautua huonoista kotioloista, vaikka saattaakin kokea sen hylkäämisenä.
Jos hänet nähdää muualla sellaisena kuin hän on, niin ei välttämättä joudu kantamaan vanhempiensa luomaa perintöä taakkanaan.
Vai on taas yks lapsi pilalla ja yks on niin ihana ai että.
Mä oisin valmis lyömään isosta summasta vetoa että ap on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, narsistivanhempien muksu oireilee, se alkaa näkeen teidän valheiden läpi ja sekös suututtaa, kokeilkaas vaikka haukkua sitä, syyttää yhteiskuntaa ja muistuttakaa joka välissä kuinka hän on pilalla ja kultainen sisarus on niiiiiiiin ihana.
Jännä nähä tappaaks se teiät. :'DMä mietin ihan samaa, ap käyttää jokaikistä narsistin tyypillisimpiä temppuja haukkua uhria ja kääntää syytä toisen "järjettömään" käytökseks, musta on sanottu ihan tismalleen samoja asioita, vaan siks et nappasin äiteni nyrkin ilmasta kiinni ja sanoin että "ei enää koskaan", siitä sitten laitokseen istumaan että kulissit säilyis.
Ootko istunut kiven sisässä? Selvitätkö ristiriidat yleensä nyrkein? Mukiloitko tarpeen tullen eukkoasi?
Tee lasu ja liitä siihen esim. tuo aloituksesi, jossa kuvailet teinisi käytöstä. Äläkä yhtään hyssyttely ja sano, että jotenkin pärjätään. Rehellisesti sanot, että olette kestokykynne rajan jo ylittäneet. Teini sijoitukseen tiukoilla rajoilla toimivaan nuorisokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähä tappaaks se teiät. :'D
Tämähän se totuus taitaa tässä tilanteessa olla, vaikka oishan sen voinu nätimminkin muotoilla...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuon uhriutumisen on oppinut sinulta. Näkeehän tuossa aloitustekstissä tuon jo.
Lapset alkaa oireilemaan huonoa kasvatusta teini-iässä. Siitähän tässä on kyse. Lapset oppivat käytöksensä yleisemmin vanhemmiltaan ja sitten oireilevat, jos eivät saa esimerkiksi tarpeeksi rakkautta, huolehtimista ja välittämistä kotona.
Ohiksena sanon, että haista pska!
Niin. Nykyaika on näiden edessä voimaton, koska kasvatus, tuo inha lapsia traumatisoiva muinaismuisto, on onneksi haudattu tarpeettomana jo varhaislapsuudessaan. Mitenhän sitä ennen selvittiin, voi ihmetellä? Silloin oli kaksi keinoa, ts. kunnollinen selkäsauna, joka palauttaa teinin raiteilleen, tai sitten korvasta pitäen pihalle, ja vaatteet jåtesäkissä perään. Kun itse olin teini 70-luvulla, hyvin usein kuuli, miten sejase, oli lentänyt ulos himasta, kun vanhempien mitta tuli täyteen. Jos kiukuttelun tuloksena päätyy ns. ulkoruokintaan, se on monille silmiä avaava kokemus, varsinkin, kun siinä yhteydessä katkeaa ns. elatusvelvollisuus, eli netti ja puhelin pitää maksaakin itse, paikkaan jonka hankkii itse jne. Nykyisin tuo käy, joten on kaksi vaihtoehtoa: joko saattaa se pipipää pakkohoitoon, tai sitten sosiaalitanttojen avulla laitoshoitoon. Kummassakin tapauksessa ko. henkilö on ns. mentetty tapaus, hänestä tulee korkeintaan alkoholisti, todennäköisimmin narkki, joka viettää lopun elämäänsä joko menossa vankilaan tai ollen tulossa sieltä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähä tappaaks se teiät. :'DMä mietin ihan samaa, ap käyttää jokaikistä narsistin tyypillisimpiä temppuja haukkua uhria ja kääntää syytä toisen "järjettömään" käytökseks, musta on sanottu ihan tismalleen samoja asioita, vaan siks et nappasin äiteni nyrkin ilmasta kiinni ja sanoin että "ei enää koskaan", siitä sitten laitokseen istumaan että kulissit säilyis.
Ootko istunut kiven sisässä? Selvitätkö ristiriidat yleensä nyrkein? Mukiloitko tarpeen tullen eukkoasi?
Aika hienosti temppuilee ja valehtelee narsisti taas.
Mä en ole ikinä satuttanu ketään.
Sun kulissit romahti tän postauksen myötä, stnan ihmishirviö.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu ja liitä siihen esim. tuo aloituksesi, jossa kuvailet teinisi käytöstä. Äläkä yhtään hyssyttely ja sano, että jotenkin pärjätään. Rehellisesti sanot, että olette kestokykynne rajan jo ylittäneet. Teini sijoitukseen tiukoilla rajoilla toimivaan nuorisokotiin.
Jos ei ole mitään apua edes haettu niin ei sitä nyt ensimmäisenä lähdetä sijoitukseen.
S kirjoitti:
Tässä on ollut pitkän aikaa jo apuna sukulaisetkin. On yöllä soitettu apuun 80v pappaa jne. Ennen oli kunnioitus edes heitä kohtaan, tänään aamulla haukkui puh heitäkin.
Lapsi oli todella, todella haastava uhmaiässä, tuolit lenteli päiväkodissa, oli tosi itsepäinen ja meille opetettiin sellainen syliote jossa pidettiin häntä vuorotellen pienenä kun riehui, että ei vahingoita itseään tai riko mitään. Kun uhmaikä meni ohi tuli todella seesteiset vuodet. Kun alkoi hormonaaliset muutokset eli ääni madaltui ja alkoi kasvaa pituutta alkoi tämä kamala ajanjakso hiljalleen joka on vain pahentunut.
Itse olen jo ammattiavun piirissä (kun joku sitä ehdotti).
Minulla on pari vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden johdosta aivovamma, ptsd ja vakava ahdistuneisuus. Pitäisi elää tasaista ja normaalia elämää, mutta se tuntuu kovin vaikealta.Ap
Kuulostaa että voisi olla useampi selittävä tekijä, jotka yhdessä ja yksinään vaikuttaa.
- Synnynnäiset temperamenttipiirteet
- Murrosikä
- Isä on paljon poissa
- Äidin onnettomuus/ sairaus
Sinulla ei ole varmasti helppoa tilanteesi kanssa ja senkään takia, että mies on paljon poissa. Voin vain kuvitella miten vaikeaa se on lapselle, kun toinen vanhempi on paljon poissa ja toisella on sairaus, joka oletettavasti vaikuttaa hyvin paljon arkeenne ja sinuun vanhempana.
Jo pelkkä murrosikä voi saada oireilemaan pahastikin puhumattakaan siitä, että on isot asiat arjessa.
Seuraavat asiat tulee mieleen
- keskusteluapu, teille perheenä ja ehkä teinille pelkästään
- asioista perheenä puhuminen, muistakaa että te olette vanhempia, ette lasten kavereita, ettekä uhriudu (lasten ei pidä elää niin, että he joutuvat olemaan varpaillaan teidän kanssa)
- yhdessä tekeminen ja oleminen
- onko lähipiirissä luotettuja aikuisia/ihmisiä, joista olisi teinille tukea
- harrastus, johon saisi purkaa pahaa oloa
- mikäli muutto toteutuu, olisiko mahdollisuus jatkaa samassa koulussa/muissa ympyröissä
Vierailija kirjoitti:
Narsistihullut taas vauhdissa.
On, vika on aina muissa, kun kaikii muut on hulluja, voi niitä kaikkia muita.
Yleensä ei-toimivassa perheessä se tervein alkaa oireilemaan. Vahvin. Hakekaa apua vanhemmuuteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitää saada johonkin laitokseen.
Mutta miten? Nykyään lapsille/nuorille annetaan vain mahdollisuuksia toisen perään ja mitään ei voi vaatia ja tässä lopputulos.
Ap
Siis kuka antaa mahdollisuuksia? Mikset voi vaatia?
On palaveerattu asiasta koulun kanssa (siis kouluasioista), joissa aina vaan uusia mahdollisuuksia,
me vanhemmat vaadimme ja on tehty asioista sopimuksiakin, ei pidä mistään kiinni. Sitten syyllistää
ja uhkailee meitä.
Rahaa olen antanut kk sisään yli 400e ja olen silti paskin äiti ikinä, eikä hän koskaan saa mitään.Ap
Ei sillä ole merkitystä vaikka olisit antanut 4000 euroa viikossa. Lapsi on jäänyt kenties koko elämänsä ajan vaille jotakin hyvin tärkeätä. Sellaista mitä ei rahalla saa.
Tottakai lapsi kokee ettei mitään ole saanut, koska sä vain syydät rahaa hänelle ymmärtämättä ettet antanut hänelle vieläkään yhtään mitään.
Tämän vuoksi en itse lisäänny, enkä suosittele muillekaan nepsyille sitä. Nepsyys periytyy.