Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini tekee pilaa koko perheen

Vierailija
09.10.2023 |

elämän. Ei tee kotitöitä, ei herää itse, ei mene kouluun, lintsaa, nimittelee muita perheenjäseniä, hajottaa paikkoja kotona (ohessa ja seinässä reikä, rikkonut maljakoita ja kynttilöitä), valehtelee ja uhriutuu. Uhkaa hankkia lähestymiskieltoja meille läheisille ja kertoo valehtelevansa meistä jotain jos menemme hänen huoneeseen eli kiristää. Tuntuu kuin asuisin psykopaatin kanssa.
Otin nyt tietokoneen pois, puhelinliittymästå netti pois, palautin kalliin 200ehupparin jonka hänelle tilasin kannutimeksi - ehtona oli vain mennä kouluun ja olla siellä normaali päivä.
Miehellä paljon tulomatkoja joten joudun olemaan yksin tai siis lasten 12/14 v kanssa.
Meillä on mökki pohjoisessa ja pitäisi olla lomaviikko siellä syyslomalla, minä jään kotiin teinin kanssa, koska ei aio liikahtaakaan - mies suuttuu tästä ja meillä on perhe ihan riekaleina kohta.
Oireillaan jo kaikki muut tämän takia.
Ollaan myymässä taloa ja muuttamassa paikkakunnalle jossa mies pystyy olemaan enemmän kotona iltoja, muttei voida pitää esittelyjä kun teini ei poistu edes siksi aikaa.
Mitä tässä voi tehdä? Kärsiä vaan niin kauan kuin jaksaa? Itse heräsin taas rinnan puristukseen ja pään sänkyyn, varmaan sydänoireita, mutta tuntuu ettei enää kiinnosta vaikka itselle tapahtuisi jotain, niin kamalaa tämä elämä ja olen kodin vanki.

Kommentit (166)

Vierailija
62/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee näitä AP:n vastauksia niin kyllähän tuo asenne jo teiniin nähdään. Teini on heidän mielestään mielenvikainen, vääränlainen, jopa psykopaatti. 

Miten luulette teinin reagoivan, kun tuntee miten omat vanhemmat ovat asennoituneet häntä kohtaan tällä tavalla?

Myöskin AP:n vastauksista selviää, että kotoa puuttuu turvallisest rajat ja terveellinen kasvatus. Sitten ihmetellään miksi teini oireilee. 

Nyt AP etsi itsellesi lasten kasvatukseen keskittyviä psykologian kirjoja. Olet 14v myöhässä, mutta ehkä voit vielä oppia jotain.

Älä nyt viitsi, jos toinen lapsista käyttäytyy normaalisti, ei voi olla kasvatuksen syytä

Jokainen lapsi on oma persoonalisuus ja tulee käsitellä omana itsenään. Kauhistuttaa kylmä kyyti täällä, ulos vaan että saadaan naatiskella elämästä. Murrosikä on paitsi tytöillä myös pojilla hyvin erilainen, toinen tarvitsee paljon tukea. Hyvä neuvo, hankkikaa tietoa, sitä kyllä lyöytyy kirjoista ym. tämä palsta ei ole se paras. Itse ostin joitakin kirjoja, lapselle ja pyysin lukemaan.

Sukulaisten kanssa kannattaa keskustella, kuinka he ovat selvinneet. Vai eikö nykyään olla lainkaan tekemisissä sukulaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lapsen sijoitukseen pois kotoa. Ensin selittäisin, että näin tulee käymään jos ei suunta muutu ja sitten toimisin.

Vierailija
64/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen kontakti. Puhuminen puhuminen ja puhu itsestäsi. Ei tenttaaminen tai muu.

Vierailija
65/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuulostaa että teiniä vain palkitaan jatkuvasti paskasta käytöksestään. Oletko ikinä suuttunut lapsellesi kunnolla?

Vierailija
66/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinillä itsellään on kaikista vaikeinta.

Vierailija
67/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä on ihana äiti, isä ja oiva pikkusisarus. Sitten on tuo kamala sairas teini, joka pilaa meidän muuten niin täydellisen perheen.

Ap tuo asenteenne pilaa perheenne, ei teini.

Jep. Kaikissa tilanteissa yleisemmin ongelmana on ne vanhemmat ja heidän kasvatustyyli ja asenteet lapsia kohtaan. Harvoin syy on oikeasti teinissä pelkästään.

Lapset aina oireilevat, koska perheessä on huono ilmapiiri tai perhe on tunnekylmä lasta kohtaan. 

Ja huomio, perheessä voidaan olla tunnekylmiä yhtä lasta kohtaan ja rakastavia toista lasta kohtaan. Tämä, koska lapset ovat erilaisia ja jos toisella lapsella on "helpompi" persoonallisuus vauvasta lähtien tai vastaavasti jos perheessä tietty sukupuoli on "tärkeämpi" kuin toinen (jossain halutaan poikalapsia ja koetaan poikalapset tärkeimpinä, toisissa taas koetaan että poikalapsien pitää pärjätä nuorena yksikseen ja tyttöjä lellitään).

Vierailija
68/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit haastavat vanhempia. Tuo, että olette ottaneet netin ja puhelimen pois rangaistuksena ei ole hyvä idea. Lisää vain uhmaa. Yrittäkää olla rakentavia ja silti pitää rajoja. Älkää leimatko teiniaivoa pahaksi.

nim. kolme teiniä kasvattanut yh

Minä kaksi ja olen samaa mieltä. Netti ja känny takaisin. Teinejä ei kasvateta rankaisulla.

Vierailija
69/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonien heittelyä tuossa iässä on paljon ja se aiheuttaa juurikin väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä. Teinin kehitystehtävänä on irroittautua perheestä ja vanhemmista ja se on joskus vaikeaa. Tuohon että ei hillitse aggressioitaan voi olla jokin taustasyy. Päihteiden käyttö, koulukiusaaminen, kaverittomuus. Kännykkä on teinille tärkeä yhteydenpitoväline ja sen kokonaan pois ottaminen voi olla aika hankalaa. Olisko vaikka että ilalla kaikki laitteet suljetaan koko perhe kello22 viikolla ja siitä ette tingi

Vierailija
70/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ollut pitkän aikaa jo apuna sukulaisetkin. On yöllä soitettu apuun 80v pappaa jne. Ennen oli kunnioitus edes heitä kohtaan, tänään aamulla haukkui puh heitäkin.

Lapsi oli todella, todella haastava uhmaiässä, tuolit lenteli päiväkodissa, oli tosi itsepäinen ja meille opetettiin sellainen syliote jossa pidettiin häntä vuorotellen pienenä kun riehui, että ei vahingoita itseään tai riko mitään. Kun uhmaikä meni ohi tuli todella seesteiset vuodet. Kun alkoi hormonaaliset muutokset eli ääni madaltui ja alkoi kasvaa pituutta alkoi tämä kamala ajanjakso hiljalleen joka on vain pahentunut.

Itse olen jo ammattiavun piirissä (kun joku sitä ehdotti).

Minulla on pari vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden johdosta aivovamma, ptsd ja vakava ahdistuneisuus. Pitäisi elää tasaista ja normaalia elämää, mutta se tuntuu kovin vaikealta.

Ap

Vierailija
71/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee näitä AP:n vastauksia niin kyllähän tuo asenne jo teiniin nähdään. Teini on heidän mielestään mielenvikainen, vääränlainen, jopa psykopaatti. 

Miten luulette teinin reagoivan, kun tuntee miten omat vanhemmat ovat asennoituneet häntä kohtaan tällä tavalla?

Myöskin AP:n vastauksista selviää, että kotoa puuttuu turvallisest rajat ja terveellinen kasvatus. Sitten ihmetellään miksi teini oireilee. 

Nyt AP etsi itsellesi lasten kasvatukseen keskittyviä psykologian kirjoja. Olet 14v myöhässä, mutta ehkä voit vielä oppia jotain.

Älä nyt viitsi, jos toinen lapsista käyttäytyy normaalisti, ei voi olla kasvatuksen syytä

Voihan se olla. Usein näkee kuinka eriarvoisesti lapsia kohdellaan. Vaikka ihan käytännön pakottamana. Ystävä perhe, joskaan on lievästi kehitysvammainen lapsi ja hänellä nuorempi sisar. Kaikki keskittyy kehitysvammaiseen. Nuorin sisar on se, joka parhaiten saa vanhemman sisaren raivarit yms rauhoitettua. Näyttää, että perhe tekee kaikkensa ja tilanne vaatii, mutta nuorin on helppo ja itsenäinen , mutta ei varmasti saa samaa kuin vanhempi sisar.

Vierailija
72/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kouluikäinen autistinen lapsi, joka hakkaa mun silmät mustiksi ja yrittää puukottaa tai kuristaa kun suuttuu. Suuttuu todella helposti, erityisesti kännykän vieminen on virhe. Ei koe normaalisti tunteita. Saan melkein joka päivä juosta ja painia pitkin asuntoa. Tuntuu kuin eläisi painajaisessa. Silti lapsi on vielä niin rakas, etten ole pystynyt luopumaan, mutta odotan sen todennäköisesti olevan edessä teiniä-iässä.

Vierailija
73/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi rankalta koko perheelle. Olen ollut itse vastaavanlaisessa tilanteessa, ja ehdottaisin seuraavaa:

1) soitat kuntasi sosiaalipäivystykseen, ja vaadit kiireellistä sijoitusta lapselle (tämä voi hyvinkin olla väliaikainen ratkaisu, ja saatte kyllä lapsen myöhemmin takaisin kotiin, jos niin haluatte. Mutta nyt tarvitaan stoppi tilanteeseen, ennenkuin teidän tilanne ja mielenterveytenne hajoaa yhtään enempää)

2) otat saikkua töistä, nyt tarvitset hengähdystaukoa

3) vaadit itsellesi keskusteluapua

Tsemppiä! Olen varma, että olet tehnyt parhaasi. Aina se ei riitä. Nuori tarvitsee ammattiapua.

Vierailija
74/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjatyö kasvatuksessa tehty huonosti.

Kieltämättä mietin joka ikinen päivä mitä olen tehnyt väärin.

Toinen lapsi on ihan ääripää. Kohtelias, kiltti ja käy hyvin koulua.

En tiedä mitä olen tehnyt esikoisen kanssa väärin.

Ap

Lasten kasvatus on kuin lettujen paistoa-ensimmäinen menee aina pilalle.

Todellisuudessa vanhimmalta lapselta vaaditaan eniten ja pienemmät sisarukset saavat olla pieniä ikuisuuksiin asti, jos eivät sitten itse riuhtaise itseään irti äidin pikkukultana olosta.

Jos äiti vielä kokee lapsen olevan täysin erilainen kuin äiti itse on ollut, niin pahimmillaan lasta pidetään syyllisenä ihan kaikkeen.... niiiiiin kovin hankalana. Perheen mustana lampaana.

Vierailija
75/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kouluikäinen autistinen lapsi, joka hakkaa mun silmät mustiksi ja yrittää puukottaa tai kuristaa kun suuttuu. Suuttuu todella helposti, erityisesti kännykän vieminen on virhe. Ei koe normaalisti tunteita. Saan melkein joka päivä juosta ja painia pitkin asuntoa. Tuntuu kuin eläisi painajaisessa. Silti lapsi on vielä niin rakas, etten ole pystynyt luopumaan, mutta odotan sen todennäköisesti olevan edessä teiniä-iässä.

Saman vinkin annan sinulle. Hakekaa hyvät ihmiset apua, tuollaiseen tilanteeseen ei pidä jäädä.

-edellinen

Vierailija
76/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se teini-ikä on. Eikö teini nolosti, kun katsojat tulee ja hän on kotona? Ei sitä käyttöä tarvitse teinin takia peruuttaa.

Teini taitaa olla teidän perheen vahvin henkilö? Antakaa sille tilaa ja rakkautta ja rajoja.

Vierailija
77/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette auttamatta myöhässä kasvatuksen kanssa. Vanhempien pitää olla myös auktoriteetteja joita lapsi kunnioittaa. Noin törkeästi käyttäytyvän kakaran veisi meillä isänsä niskaperseotteella kouluun. Lahjominen ja keskustelut eivät tuossa kohtaa enää auta, vaan armeijatyyliin tiukka kuri.

Varsinkin jätkät tarvitsee auktoriteetin. He haluavat vahvan vanhemman. Jos perheen äiti lellii ja nössö isi hiippailee karkuun, ei hyvä heilu. Tuo jätkä kuuluisi tarkkikselle, siellä joku ex-linnakundi opettaisi kundit tavoille, luulen että sillä jätkästä saa vielä kunnollisen kansalaisen. Nössöily, silittely tai halailu ei nyt enää kyllä riitä.

Vierailija
78/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

S kirjoitti:

Tässä on ollut pitkän aikaa jo apuna sukulaisetkin. On yöllä soitettu apuun 80v pappaa jne. Ennen oli kunnioitus edes heitä kohtaan, tänään aamulla haukkui puh heitäkin.

Lapsi oli todella, todella haastava uhmaiässä, tuolit lenteli päiväkodissa, oli tosi itsepäinen ja meille opetettiin sellainen syliote jossa pidettiin häntä vuorotellen pienenä kun riehui, että ei vahingoita itseään tai riko mitään. Kun uhmaikä meni ohi tuli todella seesteiset vuodet. Kun alkoi hormonaaliset muutokset eli ääni madaltui ja alkoi kasvaa pituutta alkoi tämä kamala ajanjakso hiljalleen joka on vain pahentunut.

Itse olen jo ammattiavun piirissä (kun joku sitä ehdotti).

Minulla on pari vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden johdosta aivovamma, ptsd ja vakava ahdistuneisuus. Pitäisi elää tasaista ja normaalia elämää, mutta se tuntuu kovin vaikealta.

Ap

Millä tavoin onnettomuus vaikutti vanhempaan lapseen? Kuka hänestä huolehti, kun sinä et pystynyt ja isä oli jatkuvasti töissä.

Vierailija
79/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole vienyt häntä psykiatrin/psykologin juttusille? Se on ainut järkevä toimintatapa nyt.

Vierailija
80/166 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teini ollut ADHD tutkimuksissa?