Painonnousu syksyllä
Ensimmäinen viileä viikko takana ja nyt jo huomaan, että olen herkutellut enemmän kuin kesällä ja syksyllä. Miten muut estätte lihomisen sykyllä?
Kommentit (38)
Syön mahdollisimman terveellisesti. Ei sipsejä, karkkeja tai poppareita, vaan munakkaita, säilykepapuja ja jauhelihakastiketta.
Olette te huvittavia :) Kesällä lihotte kun kesä on herkuttelun aikaa, kun syksy tulee, niin siihen surkeuteen pitää herkutella. Sitten tuleekin jo joulu ja taas sokeri maistuu.
Milloin te oikein syötte "normaalisti"?
Mä joudun tekemään töitä ympäri vuoden etten liho, mutta on totta että syksyisin se on vaikeampaa. Tuntuu että kroppa jotenkin huutaa rasvaa ja hiilareita että pitää kerätä rasvakerrosta talven varalle kuin olisin joku metsän eläin. 😅
Vierailija kirjoitti:
Olette te huvittavia :) Kesällä lihotte kun kesä on herkuttelun aikaa, kun syksy tulee, niin siihen surkeuteen pitää herkutella. Sitten tuleekin jo joulu ja taas sokeri maistuu.
Söisin normaalisti, jos täällä olisi kohtuullinen ilmasto. Tämä lähestulkoon arktinen kauheus kannustaa ihan liikaa ylensyöntiin, vaikka kuinka yrittäisi vastustaa.
Mä lihon myös syksy/talvi. kesällä taas laihdun, koska silloin liikun paljon ulkona. Tämä kaava läpi elämän ollut ainakin tähän saakka. Sekä, kun on sydänsuruja niin laihdun.
Jotta pysyisi talven yli edes siinä painossa missä sattuu kesän jälkeen olemaan niin marras- ja joulukuu pitää olla dieetillä, viimeistään itsenäisyyspäivän tienoilla on aloitettava laihduttaminen.
Mulla sama. Heti kun ilmat viilenee ja illat pimenee liikunnan määrä laskee ja napostelu lisääntyy.
Miksi ihmisen pitää ylipäänsä lihoa ja peitellä vielä huono itsekuri vuodenajan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin normaalisti, jos täällä olisi kohtuullinen ilmasto. Tämä lähestulkoon arktinen kauheus kannustaa ihan liikaa ylensyöntiin, vaikka kuinka yrittäisi vastustaa.
Ihminen on kyllä todella luova eläin, kun pitää keksiä tekosyitä omalle mukavuudenhalulleen. Myönnä itsellesi, että tykkäät enemmän syömisestä kuin urheilusta, niin voit ehkä saadakin tehtyä asialle jotain tai sitten vain hyväksyt vyötärölle kertyneen ravintovarastosi.
Niin kauan kuin syyttää lihavuudestaan jotain ulkopuolisia tekijöitä uskottelee samalla itselleen, että asialle ei voisi tehdä mitään ja silloin on myös turha kuvitella laihtuvansa jollain taikaiskulla.
Apua, mulla on sama ongelma. Kesän lopulla olen olen yleensä hoikimmillani ja keväällä painavimmillani. Ongelma vain on se painoni vaihtelee vuoden mittaan, mutta se nousee enemmän kuin laskee. Viime kesänä painoni ei pudonnut kuin 4 kiloa, jotka ovat tulleet jo takaisin syksyllä.
Onhan se selvä, että ulkoliikunta vaatii vähän enemmän motivaatiota marraskuussa kuin heinäkuussa, joten jostain pitää kaivella sitä motivaatiota tai liikkua sisällä silloin, kun kelit eivät suosi.
Liikunta auttaa myös siihen, että kun on illalla treenaamassa ei ole sohvalla syömässä karkkia.
Minä löysin luonnollisen painoni vasta yli kolmekymppisenä. Olin nuorena parikymppisenä tosi hoikka, omasta mielestäni turhankin hoikka (171/68). Huomasin, että kun syön sen verran, mikä on minusta sopiva määrä, painoni lähti nousuun. Muutama vuosi painon nousu pysähtyi ja olen jo monta vuotta painanut n. 92-94 kg. Voin syödä mitä haluan, liikun enkä liho.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin te?
Hyvä ihminen, täällä palstalla kirjoittelee monta ihmistä. Kaikki viestit eivät tule samalta ihmiseltä tai edes samalta porukalta.
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin luonnollisen painoni vasta yli kolmekymppisenä. Olin nuorena parikymppisenä tosi hoikka, omasta mielestäni turhankin hoikka (171/68). Huomasin, että kun syön sen verran, mikä on minusta sopiva määrä, painoni lähti nousuun. Muutama vuosi painon nousu pysähtyi ja olen jo monta vuotta painanut n. 92-94 kg. Voin syödä mitä haluan, liikun enkä liho.
171/68 ei kyllä ole mikään tosi hoikka vaan lähestyy jo ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan fakta. Pari vuotta kun asuin etelämmässä, niin ei ollenkaan samanlaista rasvan ja makeanhimoa ollut. Itsellä ei sinäänsä ole ongelma olla himoa noudattamatta, mutta on se elo mukavampaa kun kroppa ei koko aikaa huuda, että "energiaa nyt, muuten jäädyt kuoliaaksi ennen kevättä".
Ayurvedan mukaan syksy on vata- aikaa. Lämmin ruoka ja juoma pitää aineenvaihdunnan kunnossa. Jos tavalliset dieettiohjeet ei tepsi, voi apua löytyä ayurvedan mukaisesta ruokavaliosta.
Taistelen sitä vastaan.