Herkistyin ilmeisesti pitkäaikaisen stressin seurauksena, palaudunko koskaan?
Mulla oli reilun vuoden pituinen ajanjakso, joka oli äärimmäisen kuormittava. Selvisin siitä jotenkin ja nyt on ollut jo viitisen kuukautta ns. normaalia elämää. Ei erityistä stressiä ja muutenkin kaikki kohdallaan.
Nyt olen kuitenkin huomannut, että en siedä enää normaaleja ääniä kuten esimerkiksi perheenjäsenen syömisääniä ja muutenkin kaikki normaalista poikkeava saa mut hälytystilaan. Tiedän jossain alitajunnassa että miltä arjen kuuluu kuulua, tuntua ja näyttää, ja jos tulee äkillinen poikkeama niin tiedostan sen heti kun sisäiset hälytyskellot pärähtää.
Onko tämä stressin ansiota ja menee ajallaan ohi vai olenko mennyt lopullisesti rikki?
Kommentit (50)
Jaahas, Ylilaudan pellet vauhdissa?
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, Ylilaudan pellet vauhdissa?
Ja sulla on paranoidia.
Yliksen veetit hophop nukkumaan. Teil on koulua taas huomenna!
palautumiseen menee vähintään sama aika kuin mitä stressinsietokyvyn ylittävä tilanne kesti eli olet vasta alkutekijöissä palautumisessa, palaa asiaan puolen vuoden - vuoden kuluttua uudelleen.
minulla oli 1,5 vuoden ajan kuormittava tilanne ja tästä on vasta puolivuotta mutta palautumiseen menee vielä paljon enemmän kuin vuosi koska nytkin on kuormittava tilanne päällä vaikka ei niin kuormittava kuin tuo 1,5 vuotta oli.
Jonkun random naisen valitukset ei todellakaan kerää paikalle puolta Suomea Ylilauta myöden, mun on nyt valitettavasti palautettava teidät maan päälle.
Se on yksilöllistä. Joillain terapiamuodoilla voi saada nopeutettua palautumista, esim. TRE. Mutta jos et koe, että mikään vaivaa, ni eipä kukaan sua pysty mitenkään auttamaan, sen kun jatkat heikkojen hermojen kanssa räpiköimistä.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä. Joillain terapiamuodoilla voi saada nopeutettua palautumista, esim. TRE. Mutta jos et koe, että mikään vaivaa, ni eipä kukaan sua pysty mitenkään auttamaan, sen kun jatkat heikkojen hermojen kanssa räpiköimistä.
Oletko sä perehtynyt julkisen terveydenhoudon resursseihin? En kehtaisi edes yrittää!
-ap
Vierailija kirjoitti:
#naiset
Niin, me joista teillä ylilaudan veeteillä ei ole kuin kaukainen fantasia
Vierailija kirjoitti:
Jonkun random naisen valitukset ei todellakaan kerää paikalle puolta Suomea Ylilauta myöden, mun on nyt valitettavasti palautettava teidät maan päälle.
Eikö noiden lautalaisten tapana olekaan purkaa paha oloaan muihin ja antaa vahingon ns. kiertää. Täähän on siihen mitä mainioin ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noiden lautalaisten tapana olekaan purkaa paha oloaan muihin ja antaa vahingon ns. kiertää. Täähän on siihen mitä mainioin ketju.
Purkautukaa vain lapset,me kuunnellaan!
Itse parannuin kyseisestä "oireyhtymästä" erittäin kovalla sykettä nostavalla liikunnalla. Googlaa HIIT-treeni. Sitä kun jatkaa vähintään viitenä päivänä viikossa niin jo 1,5 kuukauden päästä alkaa tulla tuloksia ja vointi paranee.
Mindfullness
Apuvälineet aistiyliherkkyyteen
Vierailija kirjoitti:
Itse parannuin kyseisestä "oireyhtymästä" erittäin kovalla sykettä nostavalla liikunnalla. Googlaa HIIT-treeni. Sitä kun jatkaa vähintään viitenä päivänä viikossa niin jo 1,5 kuukauden päästä alkaa tulla tuloksia ja vointi paranee.
Mikä mekanismi tässä voisi auttaa? Keho stressaantuu vain uudestaan. 5 hiittiä viikossa on ihan liikaa terveellekin.
Itsellä tuota samaa. Ja en enää esimerkiksi siedä lasten kiukuttelua tai huutoa lainkaan, vaan menen aina toiseen huoneeseen, laitan oven kiinni ja kuulokkeet päähän tuolloin.
Toisaalta tämä on hyväkin asia: en enää koe vastuuta muiden ihmisten tunnetiloista.
Liikunta auttaa ja monipuoliset liikkeet. Tutustu aistihäiriön ja SI-häiriön kuntoutukseen. Samoilla harjoitteilla voisit muokata omia aistikokemuksiasi.
Tai sitten vain monipuolisia liikeratoja lisältävää liikuntaa, kuten joukkuepelit, voimistelu, tanssi, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skitsofrenia?
Ei tää oikein osunut. En siis kuule olemattomia vaan arjen todelliset äänet on mulle liikaa.
-ap
Olet herkistynyt. Auttaisivatko vastamelukuulokkeet?
Hehe, Ap on rauhoittavien tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skitsofrenia?
Ei tää oikein osunut. En siis kuule olemattomia vaan arjen todelliset äänet on mulle liikaa.
-ap
Olet herkistynyt. Auttaisivatko vastamelukuulokkeet?
Auttaa kyllä, mutta en kehtaisi niitä koko aikaakaan pitää :D
-ap
Opamox auttaa vähän. Stressiä ,vaikeeta ollut jo n.20 v eli taitaa mennä nyt 20 v toipumiseen pahasta uupumuksesta. Ei tässä mitkään liikunnat, hengitykset ole auttaneet. Pakko turvautua opamoxiin niin rauhottaa edes vähän ylivireätä hermostoa,ahdistusta,unettomuutta.
Tsemppiä muille uupuneille!
N61v
Pitääkö ihmisellä muka olla joku ahdistuneisuushäiriö, jos se reagoi stressiin ja kuormitukseen?
-ei ap