Herkistyin ilmeisesti pitkäaikaisen stressin seurauksena, palaudunko koskaan?
Mulla oli reilun vuoden pituinen ajanjakso, joka oli äärimmäisen kuormittava. Selvisin siitä jotenkin ja nyt on ollut jo viitisen kuukautta ns. normaalia elämää. Ei erityistä stressiä ja muutenkin kaikki kohdallaan.
Nyt olen kuitenkin huomannut, että en siedä enää normaaleja ääniä kuten esimerkiksi perheenjäsenen syömisääniä ja muutenkin kaikki normaalista poikkeava saa mut hälytystilaan. Tiedän jossain alitajunnassa että miltä arjen kuuluu kuulua, tuntua ja näyttää, ja jos tulee äkillinen poikkeama niin tiedostan sen heti kun sisäiset hälytyskellot pärähtää.
Onko tämä stressin ansiota ja menee ajallaan ohi vai olenko mennyt lopullisesti rikki?
Kommentit (50)
Menee ohi kun saat levättyä kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Mä en jotenkin usko, että lääkäri pystyy mitenkään auttamaan mua. Tilanne on stressin suhteen jo ohi ja elämä on hyvää, tyydyttävää ja rauhallista. Miten lääkäri voisi auttaa konkreettisesti?
-ap
Vaihda maisemaa, ei korjaudu muutoin, menee jokunen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
skitsofrenia?
Ei tää oikein osunut. En siis kuule olemattomia vaan arjen todelliset äänet on mulle liikaa.
-ap
No mun pitkittynyt stressi-ja kiputila kesti n. 10 vuotta, mutta en ole palautunut enää ennalleen, enkä usko palautuvanikaan, koska se paha elämäntilanne on ollut myös jo vuosia pois nyt :( kuulo on kans herkkä, enkä muutenkaan kestä oikein mitään poikkeavaa, ilman että stressaantuisin, uupuisin ja kuormittuisin heti. Sulla voi olla vielä toivoa toipua kun tilanteesi on huomattavasti lyhytkestoisempi! Nyt vaan mahdollimman helppoa ja leppoisaa elämää, minkä verran siihen nyt itse voikaan vaikuttaa! :)
Itse olen esimiehen takia sairastunut todella pahaan stressiin ja huomaan että aivan peruskeskustelut ovat todella hankalia ja tunteet nousee pintaan enkä pysty realistisesti käsittelemään normaaleja asioita. Pitkäaikainen stressi, työuupumus tai muu vastaava, voi jopa muuttaa aivojen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi kun saat levättyä kunnolla
Ei välttämättä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen esimiehen takia sairastunut todella pahaan stressiin ja huomaan että aivan peruskeskustelut ovat todella hankalia ja tunteet nousee pintaan enkä pysty realistisesti käsittelemään normaaleja asioita. Pitkäaikainen stressi, työuupumus tai muu vastaava, voi jopa muuttaa aivojen toimintaa.
Nainen pakkosuorittaa ja kaikki syy on muka esimiehen. HUOH!!!
Vierailija kirjoitti:
Kuulut Auroran suljetulle.
Yritätkö saada sinne itsellesi kaveria vai?
13, no minun tapauksessa oli, aiheettomia kyykytyksiä, julkista vähättelyä, sairasloman eväämistä perusteettomasti, seläntakana haukkumista, naamatusten huutamista, jo sovittujen lomien ja vapaiden muuttaminen jne.
EsiMIES sai lähteä mutta jätti todella pysyvät arvet mieleen.
Täällä ilmeisesti on todella monta narsistista esimiestä alapeukkujen määrää kun katsoo. Säälittävää.
16, kuulostat aika sairaalta ihmiseltä. Onneksi minulla on maailman ihanimmat työkaverit jotka tukivat ja auttoivat ja myös heidän ansiostaan saimme vihdoin ammattitaitoisen lähi esihenkilön, tämän narsistin tilalle. Mutta hei, onneksi sä olet varmaan tosi pidetty 👍
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti on todella monta narsistista esimiestä alapeukkujen määrää kun katsoo. Säälittävää.
Eiku täällä on ennenkin pyörinyt tää sama tai eri palstahullu joka jaksaa käydä monella eri laitteella peukuttamassa!
Vierailija kirjoitti:
16, kuulostat aika sairaalta ihmiseltä. Onneksi minulla on maailman ihanimmat työkaverit jotka tukivat ja auttoivat ja myös heidän ansiostaan saimme vihdoin ammattitaitoisen lähi esihenkilön, tämän narsistin tilalle. Mutta hei, onneksi sä olet varmaan tosi pidetty 👍
Olet mt-ongelmainen, kuten jo ilmi tuli.
Juttele lääkärinkanssa. Ahdistuneisuushäiriö saa kehon hälytystilaan. Jos ei hoida ajoissa, johtaa uupumukseen.
Vierailija kirjoitti:
Juttele lääkärinkanssa. Ahdistuneisuushäiriö saa kehon hälytystilaan. Jos ei hoida ajoissa, johtaa uupumukseen.
En mä koe olevani ahdistunut, enkä murehdi mitään. Olin kyllä uupunut tuon vuoden aikana, mutta nyt on ihan hyvä tilanne. Pärjään myös näiden herkistymisjuttujen kanssa, mutta mietityttää vain, että onko loppuelämän vaiva.
-ap
Joo, noihin peukkuihin ei kannata paljon uskoa. Täällä on se yksi kaheli sarjapeukuttaja paikalla. Joku diagnoosi hälläkin kyllä 😀
Mene lääkäriin.