Käsite turhaan saikuttavasta työntekijästä on kokoomuslainen myytti
Elämäni aikana ainakin kymmenessä eri työpaikassa olleena, harvemmin kyllä tulee vastaan niitä, jotka ihan huvikseen saikuttelevat. Ja vaikka haluaisitkin ottaa 'omaa lomaa', kyllä ne terveyskeskuksessa ovat hyvin vastahakoisia sairauslomien jakamisessa.
Tunnen monia oikeasti hyvin ikävästä sairaudesta kärsiviä ihmisiä, keille ei saikkua heru, ja nettilehdet ovat pullollaan tarinoita ihmisistä, keitä ei uskota. Esimerkiksi kivuliaasta muttei päältäpäin näkyvästä hermosairaudesta kärsivää kollegaani pidetään terkkarissa feikkinä. Asia on siis pikemminkin niin päin, että ihmisiä kannustetaan liioittelemaan oireitaan. Eikö kokoomuksella jo ennestään riitä lyömäaseita, millä kyykyttää köyhiä?
Kommentit (77)
Olen ikäni kärsinyt ruoansulatuksellisesta häiriöstä, vaikka tilanne olisi miten paha, usein eivät hoitajat suostu kirjoittamaan minulle saikkua, ja olen joutunut joskus ottamaan palkatonta vapaana, joten vaikea uskoa, että sairauslomaa noin vain kirjoitellaan milloin on krapula tai ei vaan huvita mennä. Koko homma haiskahtaa työntekijöiden mustamaalauskampanjalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt pitkän työuran kunnalla ja valtiolla. Ei tullut vastaan koskaan työkaveria, joka olisi ollut sairaslomalla ilman hyvää syytä.
No nyt valehtelet tai olet vain ollut kummallisen hyvissä paikoissa töissä.
Nimenomaan kunnan ja varsinkin valtion työpaikoissa on ihian tunnettu asia ne "pitkät viikonloput" eli haetaan sairaslomaa keskiviikkona ja ollaan loppuviikko poissa. Oikeastaan ei tarvitse edes hakea mitään saikkua, kun sehän on nykyään 5 päivää pelkällä omalla ilmoituksella. Lol.
Yli 50-vuotias työkaveri saikutti pari viikkoa, kun äitinsä kuoli. Toinen saikutti kolme kuukautta, kun sai huomautuksen huonosta työnjäljestä ja kolmas, kun meni tyttöystävän kanssa poikki. Lääkäri kirjoittaa kyllä saikkua, kun sanoo, että ahdistaa ja ihan normaalit surutkin riittää syyksi.
Minä olen törmännyt useisiin saikuttajiin tässä 20 työvuoden aikana. Pitääkö minun nyt liittyä Kokoomukseen?
Ärtyvän sulen oireyhtymä on kiva, työkaverit aivan varmasti kuvittelat että saikutan huvikseen. Varsinkin kun oireet tulevat ja menevät "aaltoina". Toisinaan on parempia jaksoja ja toisinaan oireita on jatkuvasti.
Työyhteisössä on useampi jäänyt kiinni turhasta sairaslomasta esim on kova kuume, mutta laittaa videon yökerhosta julkisesti someen.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50-vuotias työkaveri saikutti pari viikkoa, kun äitinsä kuoli. Toinen saikutti kolme kuukautta, kun sai huomautuksen huonosta työnjäljestä ja kolmas, kun meni tyttöystävän kanssa poikki. Lääkäri kirjoittaa kyllä saikkua, kun sanoo, että ahdistaa ja ihan normaalit surutkin riittää syyksi.
Miten ne sellaiselle lääkärille pääsee joka noilla syillä voi kirjoittaa saikun?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hermosairaus, neuralgia, eivät meidän kunnassa kirjoita ellen oikein kunnolla liioittele oireitani, joten väitteesi on todella räikeästi yleistävä.
Ruoditaanko näin monessa paikkaa julkisesti toisten sairaslomia vai mistä saatte tiedon että jotkut on turhaan pois?
Saikuttelen aina välillä pari kolme päivää kun saa olla omalla ilmoituksella sen pois kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sellaiselle lääkärille pääsee joka noilla syillä voi kirjoittaa saikun?
Sanovat, että ahdistaa, masentaa, itku tulee, pierettää. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hermosairaus, neuralgia, eivät meidän kunnassa kirjoita ellen oikein kunnolla liioittele oireitani, joten väitteesi on todella räikeästi yleistävä.
Eihän tuo liity mitenkään kommenttiini.
Vierailija kirjoitti:
Ruoditaanko näin monessa paikkaa julkisesti toisten sairaslomia vai mistä saatte tiedon että jotkut on turhaan pois?
Ainakin sote puolella ne ihan itse sillä tiedolla ylpeilevät + somesta näkee missä milloinkin on oltu juhlimassa ja kenen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa eniten huolestuttaa työntekijöiden yksityisyyden suoja kun sitä ei tunnu monessa työpaikassa olevan. Veikkaan että oikeusjuttuja voisi näistä tulla jos päätyisivät julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Saikuttelen aina välillä pari kolme päivää kun saa olla omalla ilmoituksella sen pois kipeänä.
Eli olet joko valtiolla tai sitten kunnallisella töissä. Yllätys !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanovat, että ahdistaa, masentaa, itku tulee, pierettää. Niin helppoa se on.
Missä on näin helppoa? Ihan diagnoosin kanssakaan kun ei saa sairaslomaa.
Voisnko minä ottaa saikkua, kun käyn työpaikalla aika säännöllisesti paskomassa pönttöön verta - näyttää ihan borssikeitolta, jos minulta kysytään. Muuten olen kyllä työkykyinen...vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo liity mitenkään kommenttiini.
Jos ihan normaalit surutkin riittää syyksi, olisihan se siinä tapauksessa kummallista, jos ei ihan oikeasta syystä sairauslomaa helpolla heruisi. Ja kuitenkaan ei sitä heru, ellen sitten liioittele oireitani, vaikka ihan liioittelemattakin ne kyllä välillä ovat vakavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa eniten huolestuttaa työntekijöiden yksityisyyden suoja kun sitä ei tunnu monessa työpaikassa olevan. Veikkaan että oikeusjuttuja voisi näistä tulla jos päätyisivät julkisuuteen.
Avaappa nyt hieman tuota yksityisyyden suojaa hieman tarkemmin. Luin ihan kaikki kirjoitetut viestit, enkä löytänyt yhtään sellaista kirjoitusta joka loukkaisi jonkun tietyn henkilön yksityisyyden suojaa.
Keskustelu on käyty pelkästään yleisellä tasolla ja se ei ole sinällään mikään tuomittava teko lain edessä.
Suomen suurimmalla hyvinvointialueella (HUS) työskennelleenä voin kertoa, että siellä oli aivan joka osastolla muutama jotka olisivat saaneet yksityisellä kenkää samantien.
Ehdottomasti Suomen suurin suojatyöpaikka. Pahinta tilanteessa on se, että pomot (OH:t ja tiimarit) ovat tietoisia kaikesta tästä, mutta eivät tee/voi tehdä asialle mitään.
Siinä jos missä olisi ne oikeat säästökohteet hyvinvointialueissa.
Ihmettelen myöskin ettei esim. MOT tutki asiaa pintaa syvemmältä, koska se rahankäyttökin kyseisessä laitoksessa on aivan holtitonta sekä todella järjetöntä. Nyt puhutaan siis meidän kaikkien veronmaksajien rahoista joita syydetään siihen kuuluisaan molokin pohjattomaan kitaan.