Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksei hekan vuokralainen voi tehdä pikkukorjauksia ihan itse?

Vierailija
08.10.2023 |

Hesarin tämän päivän Heka-jutussa oli kuvia esim. repsottavasta ovesta, puuttuvasta kaapinoven kahvasta ja vuokralainen valitti, ettei ole saanut suihkuun tankoa, johon ripustaa suihkuverhon. Voiko joku kertoa, miksi nämä vuokralaiset eivät ihan itse tee näitä äärimmäisen yksinkertaisia ja lähes ilmaisia asioita ihan itse? Keittiön kaapin oven saranat voi helposti säätää niin, että ovi on taas suorassa. Puuttuvat ruuvit voi hankkia helposti ja ruuvata saranan paikalleen. Kaapin oven kahva ja suihkuverhon tanko maksaa muutaman euron. Ymmärrän että isompia tai kalliimpia juttuja ei tietenkään vuokralainen ala tekemään ja ehkä jotkut säännöt sen jopa kieltää, mutta ettei voi näitä todella yksinkertaisia asioita itse hoitaa? Joku oven kahvan ja suihkuverhon puuttuminen kumminkin vaikuttaa päivittäiseen asumismukavuuteen aika lailla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lähes ilmaiset korjaukset ovat vuokranantajan vastuulla, sen takia vuokralaisen ei pidä niitä tehdä itse. Kun vaaditaan törkyhintoja asumisesta, pitää myös ylläpitää asunto hyvässä kunnossa.

Teoriassa ei pidäkään, mutta jos moneen kuukauteen ei tapahdu mitään niin tekisin kyllä itse, ihan oman viihtyvyyden takia (siis tietenkin sellaiset mitkä osaan)....

Vierailija
22/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin hyvä idea, että halvan vuokran vastineeksi tulisi vähän toimittaa askareita...

Mutta pekään, että sitten tulisi näitä, taas joku n-sana maalasi seinän eikä suojannut kattoa ja lattia, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, jos tietää osaavansa korjata, niin kukaan ei huomaa, jos korjaa. Ei nämä osaajat varmaan lupia paljoa kysele.

Ymmärrän kyllä sinänsä vuokranantajaa, kun osa ihmisistä on niin tumpeloita.

Vierailija
24/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kalliit vuokrat on. Pitäisi saada vastinetta rahoilleen. Ei nykyisillä vuokrilla itse korjailla mitään vaan rahoille vastinetta!

SIILITIELLÄ vuokra nousee juuri 12 prosenttia ja asuminen maksaa 13,26 euroa neliöltä kuukaudessa. Se tarkoittaa psykiatrian Apotti-koordinaattorina työskentelevälle Iloselle noin 80 euron lisäkustannusta asumiseen joka kuukausi.

Nyt hän maksaa vuokraa 650 euroa, ensi vuonna 730 euroa.

Ei todellakaan ole kallis vuokra Helsingin Herttoniemessä kaksiosta. Sitä ihmettelen, miten ko henkilö on yleensä saanut asua pitkään yhteiskunnan tukemassa asunnossa. Ko henkilön vuokrankorotus vaikuttaa siihen, että : 

”Sitten pitää vähentää leffakäyntejä ja konsertteja tai jättää säästämättä eläkerahastoon.”

Eli tällainen "köyhä" asuu Hekan asunnossa!!

Toinen köyhä on

"Anri Kautto, joka muutti Siilitielle juuri valmistuneeseen taloon vuonna 1959. Hän asui välillä muualla, kunnes palasi parikymmentä vuotta sitten". 

Nyt hän miettii vakavasti ohjaavansa muuttokuorman maaseudulle, jossa voi asua omakotitalossa samalla hinnalla kuin Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.

Tämäkin rva näyttää tehneen päivätyönsä Opetus- ja kulttuuriministeriössä.

Asunut välillä pois Siilitieltä, mutta muuttanut nyt takaisin ( ts asunto ollut välillä jonkun muun hallinnassa ja nyt asuu uudelleen samalla Siilitiellä).

Ihmettelen kovasti, että mitä nämä valittavat, jos ovat saaneet asua halvalla yli 50 vuotta!

Olisin kyllä heidän sijassaan hiljaa ja häpeäisin, kun hyväksikäytän yhteisiä varoja.

Vierailija
25/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä henkilöt Ilonen ja Kautto valittivat julkisesti Hesarissa asuntonsa kuntoa. Kuitenkin kumpikin on laskenut, että on edullisempaa asua halvalla kuin esim hankkia oma asunto.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009907215.html

Ja tuo, että Hekan asunto "periytyy" perheenjäsenille, on kerrassaan pöyristyttävää ja epäreilua.

Työssäkäyville pitäisi asumisoikeus olla max 5 v ja sen jälkeen perheen taloustilanne pitäisi tarkistaa.

Vierailija
26/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Hekan asunnossa, mun kylppärissä maali lohkeilee pahasti ja lohkeamiin tulee pintahomekasvustoa. Laitoin Hekalle viestiä, että voinko itse tehdä tälle jotain, onko ok jos rappaan lohkeillutta maalia pois, laitan kittiä ja maalaisin märkätiloihin tarkoitetulla maalilla päälle. Heka vastasi, että ei saa tehdä itse mitään mutta ei myöskään lähettänyt ketään ammattilaista korjaamaan. 

Olen yrittänyt pestä pintahomeita varovasti, mutta joka kerta kun kosken alueeseen, maalia lohkeilee lisää ja tilanne pahenee. En oikein tiedä mitä tälle pitäisi tehdä, kun en haluaisi vaarantaa syvempiä rakenteita ja olisin oikeasti valmis omalla kustannuksellani tekemään asialle jotain jos joku vain kertoisi mitä tälle voin tai saan tehdä. 

Älä sinä luoia kysele...

Joo, jos joskus huomataan, sano että sehän oli se huolto joka kävi tekemässä. 

Vierailija
27/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo Hekan vuokrat ovat vielä aikaisemmin olleet todella halpoja. Tuttavani asui pienessä yksiössä ja vuokra oli 300 euroa/ kk.

Mikä etu onkaan työssäkäyneelle ollut, kun lähes koko palkan on voinut käyttää mihin tahansa muuhun.

Vierailija
28/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä henkilöt Ilonen ja Kautto valittivat julkisesti Hesarissa asuntonsa kuntoa. Kuitenkin kumpikin on laskenut, että on edullisempaa asua halvalla kuin esim hankkia oma asunto.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009907215.html

Ja tuo, että Hekan asunto "periytyy" perheenjäsenille, on kerrassaan pöyristyttävää ja epäreilua.

Työssäkäyville pitäisi asumisoikeus olla max 5 v ja sen jälkeen perheen taloustilanne pitäisi tarkistaa.

Anri Kaltto on tämä toinen onnekas.

Vierailija
29/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt tätä asennetta että vuokralainen ei periaatteen vuoksi tee mitään pienintäkään korjausta asumisviihtymisensä eteen koska homma kuuluu vuokranantajalle. Esim repsottavan tapetinkulman voisi korjata erikeepperillä. Ei ole kallista eikä vaikeaa eikä aiheuta vahinkoa asunnolle.

Vierailija
30/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä saa tehdä itse.

Vierailija
31/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä saa tehdä itse.

No just tämä typerä asenne. Hekan asuntojen vikoja ei korjata ja sitten tapetit tippuu niskaan kun asukkaalla on tommoinen asenne. Ei haluta tai uskalleta kiinnittää tapettia takaisin seinään. No, omapahan on asumismukavuutenne, tai asumisepämukavuutenne.

Vierailija
32/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Niitä ei saa tehdä itse

2. Vuokraan sisältyy huoltopalvelu

3. Ei osaa tehdä niitä ammattimaisesti

Asun Hekalla kaksiossa, n. 800 euroa kuussa, korotuksen jälkeen n. 900 euroa. Maksan jo niin paljon vuokraa, etten todellakaan tee rahanarvoista työtä vuokranantajan hyväksi.

Vierailija
33/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Hekalla kaksiossa, n. 800 euroa kuussa, korotuksen jälkeen n. 900 euroa. Maksan jo niin paljon vuokraa, etten todellakaan tee rahanarvoista työtä vuokranantajan hyväksi.

Vuokraan sisältyvä huoltopalvelu ei pelaa kuten sanomalehtiartikkeliin viittaava aloitus kertoo. Siis mitä teet vai teetkö mitään kun asuntosi vikoja ei korjata?

Vierailija
34/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lähes ilmaiset korjaukset ovat vuokranantajan vastuulla, sen takia vuokralaisen ei pidä niitä tehdä itse. Kun vaaditaan törkyhintoja asumisesta, pitää myös ylläpitää asunto hyvässä kunnossa.

No niinhän ne ovat, mutta kun niitä ei tulla tekemään, niin onko tosiaan parempi jättää paikat rempalleen ja valittaa että on epäviihtyisää tai märkä lattia, kuin itse laittaa paikkoja vähän kuntoon?

Vierailija
35/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo asiat ovat taloyhtiön vastuulla korjata, ei asukkaan. Varsinkin kun nostavat vuokriaan huomattavasti, niin voisivat sitten hoitaa työnsä. Mutta ei, nuo eivät edes tule korjaamaan vuotavaa vessanpönttöä tai ikkunantiivisteitä

Ei ne nyt montaa kymppiä maksaisi sille asukkaallekkaan tehdä itse ja asumismukavuus ja viihtyisyys nousisi huimasti. Mutta tämähän on se köyhän melenmaisrma ei pysty kun kitisemään ja odottamaan valmista. Oma asemaansa ei pysty mitenkään parantamaan.

Vierailija
36/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta on hukassa jos ei saa roikkuvaa tapettia seinälle vaikka teipillä. Olo paranis jos ympäristö olis edes vähän viihtyisä.

Vierailija
37/37 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan sisältyvä huoltopalvelu ei pelaa kuten sanomalehtiartikkeliin viittaava aloitus kertoo. Siis mitä teet vai teetkö mitään kun asuntosi vikoja ei korjata?

No sanotaan että korjaus maksaisi sen "muutaman kympin" eli vaikka 50 euroa. Minulla ei ole ylimääräistä 50 euroa. Jos olisi, käyttäisin sen ennemmin terveyteeni kuin asumismukavuuteen. Eli jos olisi muutaman kympin korjauksia tehtävänä, niin en tekisi niitä, kun maksan sen muutaman kympin ja enemmänkin jo joka kuukausi siitä, että vuokranantajan pitäisi ne työt teettää. En valita näistä lehdissä, mutta valitan Hekalle suoraan, ja odotan. Kun en muutakaan voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme