Firman YT:t, kumman vaihtoehdon valitsen?
Yritys jossa olen töissä irtisanoo huomattavan määrän henkilöstöstä ja siirtää toimintoja toisen maan konttorin yhteyteen tehokkuuden nimissä. Saadessani alustavan tiedon irtisanomisesta, HR kertoi että minulle on kaavailtu esimiehen roolia toisessa tiimissä. Mitään ei voida luvata, mutta se on suunnitelma. En ole siis vielä saanut virallista irtisanomisilmoitusta vaan tiedon että nykyinen roolini tulee katoamaan Suomesta.
Olen samaan aikaan ollut yhteydessä erääseen aiemman työpaikkani pomoon joka kosiskelee minua alaisekseen uudessa firmassaan. Työ vastaisi pitkälti nykyistä työtäni ja palkkaus olisi oletuksella melko sama sekin. Lisäksi joutuisin mitä luultavimmin käymään läpi koeajan ennen työn vakinaistumista.
Vaihtoehdot 1 ja 2 ovat molemmat avoinna eikä mikään ole varmaa kuin se että nykyinen roolini tulee lähtemään. Nyt sitten vaihtoehtoina on:
1) Odota onnistuuko mainittu ylennys (minulla ei ole aiempaa esimieskokemusta eli se olisi urakehityksen puolesta hyvä juttu) mutta mikäli se ei onnistu, alkaa 3kk irtisanomisaika juosta jossain kohtaa. Se tapahtuisi kuitenkin vasta pitkällä ensivuoden puolella ja vaihtoehto 2. ei voi odottaa niin kauaa.
2) Hyppää koeajalla tekemään samaa työtä toiseen firmaan samalla palkalla mutta ainakin oletuksella työsuhde tulee jatkumaan koeajan jälkeen. Palkka sama, mutta omalla alalla ei ole ihan liikaa töitä tässä taloustilanteessa etenkään.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä jää firmaan joka irtisanoo työntekijöitänsä. Todennäköisesti sinutkin irtisanotaan jossain vaiheessa. Ei koeaika ole paha, muistaa vaan käyttäytyä. Mää en aikoinaan ees tienny et mulla oli koeaika. Ei haitannut.
Haluaisitko perustella tätä? Nämä ovat ensimmäiset YT:t missä oma rooli on leikkuulaudalla, mutta uralleni on mahtunut kyllä useammat YT:t ja etenkin näin talouden alamäessä isot yritykset käyttää hyväkseen tilaisuuden karsia rivejä ja tehostaa toimintoja. Ikävää tietysti, mutta yleistä.
Päivität CV ja kysyt palkan siitä vaihtoehdosta.
En ymmärrä ihmisiä jotka ei kysy palkaa, itse kysyn sen heti.
Jos vastaus on jotain muminaa on työkin muminaa.
Olin vapaaehtoinen lomautettavaksi. Lomautus kesti oliko nyt 200 päivää kun sai ottaa lopputilin ilman seuraamuksia. Sain sitten 6 kk palkan kotiin. Heti sen jälkeen alkoivat kutsua pitempään lomautettuna olleita välillä töihin että aika nollautui.
Vierailija kirjoitti:
Päivität CV ja kysyt palkan siitä vaihtoehdosta.
En ymmärrä ihmisiä jotka ei kysy palkaa, itse kysyn sen heti.
Jos vastaus on jotain muminaa on työkin muminaa.
Palkkataso on siis tiedossa eikä se eroa ihmeemmin nykyisestä palkasta joten se on tässä yhtälössä sivuseikka.
On myös kolmas vaihtoehto. Kultainen kädenpuristus lopputilin muodossa ja jättäytyminen kelan tuille. Eli voit hypätä pois oravanpyörästä ja keskittyä nautiskeluun työnteon sijaan.
Jos taloudellinen tilanne ja kantti kestää, niin voit katsoa tuon esihenkilökortin. Siinä kannattaa muistaa, että mikään ei ole varmaa ennenkuin on mustaa valkoisella, joten voi olla, että kyseinen kuvio ei toteudu ja oletkin ilman työtä. Esihenkilön hommakaan ei ole kovin mukavaa, jos kyseiseen tiimiin on kohdistunut leikkauksia.
Onko aiemman esihenkilön uusi firma siis hänelle uusi vai juuri perustettu? Mikäli jälkimmäinen, niin sekään ei ole kovin riskitön vaihtoehto.
Miettisin vaihtoehtoja ihan siitä näkökulmasta, että mikä oma taloudellinen tilanteesi on ja millaisia riskejä olet valmis ottamaan.
Jos nykyisessä yrityksessäsi jo kerrotaan työntekijöille irtisanomisuhasta, niin ei varmaan kestä kauan että irtisanomisista ilmoitetaan. Tämä varmaan tapahtuu viikon sisällä. Ei kai toisessa työpaikassa niin kiire ole, ettetkö voisi vähän aikaa lykätä päätöstä?
Valitsisin ykkösen. Uusi työ uusine koeaikoineen, palkan pysyessä samana, ei kiitos. Työtä vaihtaessa pitää palkan aina nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä jää firmaan joka irtisanoo työntekijöitänsä. Todennäköisesti sinutkin irtisanotaan jossain vaiheessa. Ei koeaika ole paha, muistaa vaan käyttäytyä. Mää en aikoinaan ees tienny et mulla oli koeaika. Ei haitannut.
Haluaisitko perustella tätä? Nämä ovat ensimmäiset YT:t missä oma rooli on leikkuulaudalla, mutta uralleni on mahtunut kyllä useammat YT:t ja etenkin näin talouden alamäessä isot yritykset käyttää hyväkseen tilaisuuden karsia rivejä ja tehostaa toimintoja. Ikävää tietysti, mutta yleistä.
Tehostetaan toimintoja, eli jäljelle jääneet joutuvat raatamaan tuplamäärän töitä entiseen nähden. Monta kertaa ilmapiiri on huono kun jäädään spekuloimaan ketkä sai jäädä ja ketkä joutui lähtemään, samalla kun pelätään uutta yt-kierrosta. Itse lähtisin sitä pakoon jos siihen kerran on hyvä tilaisuus. -eri
Kerrot kosiskelevalle ex pomolle tilanteen ihan avoimesti, ja kysyt neuvoja. Ihmiset tykkää kun voivat sparrailla ja neuvoa. Samalla osoitat, että sussa on etenemispotentiaalia.
Joissain yrityksissä noi yt:t on ihan normaalikuvio, jossa uudistetaan organisaatiota. Osa sijoittuu toisiin tehtäviin samassa yrityksessä ja osa saa potkut tai lähtee itse. Ei se tarkoita suinkaan mitään joutsen laulua ja konkurssia. Kiinnostaako sua esimiestehtävät vai onko nykyiset ok? Voit käydä muualla ja hakea toisiin tehtäviin nykyisessä työpaikassa myöhemmin.
eikös ekasta paikasta ole tulossa lähtörahat kouraan + lomarahat tms, eli vanhasta rahat talteen ja uusiin hommiin. Jos uusissa hommissa käy hassusti, sulla on tilillä hätävaraa ja olet oikeutettu myös ansiosidonnaiseen eli kerkee vähän miettiä mitä tekee
Itse varmaankin valitsisin vaihtoehdon kaksi. Jos sinua toiseen firmaan oikein kosiskellaan, niin tuskimpa koeajasta tarvii kovin huolissaan olla.