HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?
Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.
Kommentit (630)
Art deco kultapalmuineen on mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
parturi kampaaja kirjoitti:
Pentikin poro ja seinäkello jossa lukee keskellä taulua London. Live, Love, Laugh tyynyt sohvalla.
Nuo ovat white trashia viimeisen päälle.
No shit, Sherlock!
Minulla on sisustuksessa sekalaisia kirpparilöytöjä - huokeaa arkivintagea, jota pidän esillä ihan vain omaksi iloksi miettimättä sen syvällisempiä. Vanhat esineet ovat kauniita.
Molo-lasten vaatteet. Goggoo, Piipaa, ym. myös
Helly Hansenin talvitakki ja Mersu
Kodinkoneiden pyöritys päiväsaikaan, ruokaostosten teko päiväsaikaan, kampaajalla ja hierojalla käyminen, ravintolassa syöminen, ulkomaan matkailu, autolla ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Molo-lasten vaatteet. Goggoo, Piipaa, ym. myös
Miksi nuo nimet on noin idioottimaisen daijun noloja?
Olen työväenluokasta, noilla ei ole mitään merkitystä ja aihe on tylsä.
https://www.spreadshirt.fi/shop/design/kallis+tuotemerkki+beanie-pipo-D…
Tämän valmistajan kaikki tuotteet. Kyllä naapuri kadehtii
Kaikki mustavalkoiset vaakaraitapaidat
Eikö kauppa enää käy vai miksi moinen "uutinen"?
Minulla on Lisa Johansson Papen valaisin, ostettu jo 90-luvulla lapsuudenkotiin liittyvän nostalgian vuoksi. Perintönä vanhemmilta jonkun verran 50-luvun designhuonekaluja ja lasiesineitä, Wirkkalaa, Nanny Stilliä ja Kumelaa. Ja on Smegin vedenkeitin, valkoinen kylläkin, pitääkö piilottaa? Alpeilla olen käynyt koko aikuisikäni siksi, että rakastan laskettelua ja niissä olosuhteissa maisemat ja tunnelma sekä hinta-laatusuhde voittavat moninkertaisesti kotimaan lähirinteet ja Lapin hiihtokeskukset.
Olen oikein mielelläni keskiluokkaa, identifioidun siihen porukkaan ihan sujuvasti, mutta en oikein ymmärrä, miksi nämä asiat olisivat statussymboleita, ihan syystä ne kuuluvat elämääni. Ja jos ovat, niin olkoon sitten. Keskiluokkaisuus on ihan hyvä asia.
Parta ja punainen ruutupaita, farkut ja pieni villapipo päälaella
Siis kuka mainostaa, firmako? Jotta saisi lisää myyntiä. Ja ystäville mainostan, jotta hekin tajuaisivat, miten paljon elämä on kesähelteellä ihanampaa, kun pöhötin pöhöttää, eli lämmin suositus <3