Vanhempieni tuleva kuolema pelottaa
En usko pystyväni hoitamaan asiaan liittyviä velvoitteita tai edes menemään hautajaisiin. Muita?
Kommentit (28)
Ovatko he kuolemansairaita? Jos eivät, turha tuota on vielä miettiä. Jos olet itse taas sairas, sitten voit pyytää esim. sosiaaliohjaajalta tai diakonilta apua asioiden hoitoon, kun he kuolevat.
No eipä se vanhempien kuolema lopulta juuri miltään tunnu. Hautajaisetkin menee vähän kuin saunan lämmitys. Etenkin jos kuoleva vanhempi on vakavasti sairas, niin parempi että pääsee pois kärsimästä. Näin se meni myös omien vanhempien kohdalla.
Mun isä on h.elvetissä.
Am.pui itsensä mun äitini nähden kun olin 14 :sta.
Onko vanhempasi ateisteja..ne joutuu sit h.elvet tiin ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät kuka kuole ensin?
t: kyynikko
Todennäköisyys
T: tasoteoreetikko
Itse odotan omien vanhempieni kuolemaa. En todellakaan mene hautajaisiin tai jårjestele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et pysty?
Mielenterveyteni tuskin on tulevaisuudessakaan sen parempi enkä kykene menemään mihinkään väenpaljoustilaisuuksiin. Etenkin kun tähänkin saakka olen ihan tarkoituksella vältellyt sukulaisiani. ap
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin minulle suuri helpotus, jos aikani koittaisi ennen vanhempiani. ap
Uskoisin, että selviät.
T. 9 vuotiaana toisen vanhempansa hautajaisiin osallistunut
Vierailija kirjoitti:
No eipä se vanhempien kuolema lopulta juuri miltään tunnu. Hautajaisetkin menee vähän kuin saunan lämmitys. Etenkin jos kuoleva vanhempi on vakavasti sairas, niin parempi että pääsee pois kärsimästä. Näin se meni myös omien vanhempien kohdalla.
Tulee se. Se ikävän tunne. (mulla tulee aina ensin se aggre, sit masis, sit se ikävä .....)
Surutyö (psk. sana), se kestää n. 1 vuoden, sit se vaihtuu .... kunnioitukseksi).
Huomasin itsessäni tuon "ikävän". (tuota "surutyötä" mitä just teen .... eipä siihen auta mikään .... muu kuin aika .... ja samalla kello lyö nopeammin kohti omaa lähtöäni ,,,,, )
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että selviät.
T. 9 vuotiaana toisen vanhempansa hautajaisiin osallistunut
Lapsenahan se on helpompaa. Ei tarvitse itse järjestellä mitään eikä huolehtia siitä. Lapsella on aina turvanaan joku taho ja muut aikuiset.
Tämä ei varmasti lohduta, mutta isäni kuoli samana päivänä, kun täytin 23v. Hänen kuolemansa oli paljon helpompaa, kuin tyttäreni menetys ollessa 38v.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole yhtä pragmaattista asennetta asiaan. Tuo tuntuu jopa kylmältä ajattelulta. Et ilmeisesti ollut kovin hyvissä väleissä vanhempiesi kanssa?
Kyllä niistä selviää, sekä henkisesti että muutenkin. Kuoleman jälkeen alkaa se paperirumba perunkirjoitusta varten, tietysti hautajaisjärjestelyt , hautaustoimisto osaa hoitaa sen homman pitkälti, ei siinä ehdi upota suurempaan masennukseen. Ainakaan itse en, olin äitini kanssa todella läheinen, mutta hänen poismenonsa oli kuitenkin helpotus, niin sairas hän oli. Surun aika alkoi hautajaisten jälkeen, mieli on jo rauhoittunut.
Hautaustoimisto hoitaa pyydettäessä todella monen asian pitopalvelun tilaamisesta lähtien hautakiven hommasmiseen asti. Samoin seurakunta. No mulla ainakin oli hyvät kokemukset molemmista. Onhan siinä monenlaista mutta jotenkin se rumba auttaa pahimman yli vaikka voi tuntua raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oma kuolema sitten huoleta?
Sitä ei tarvitse jäädä murehtimaan, kuten niiden kuolemaa, jotka kuolevat ennen minua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et pysty?
Mielenterveyteni tuskin on tulevaisuudessakaan sen parempi enkä kykene menemään mihinkään väenpaljoustilaisuuksiin. Etenkin kun tähänkin saakka olen ihan tarkoituksella vältellyt sukulaisiani. ap
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin minulle suuri helpotus, jos aikani koittaisi ennen vanhempiani. ap
Ei ole pakko kutsua hautajaisiin muita, hoidat vain vainajat maan alle. Haet jo mainitulta sosiaaliohjaajalta tai diakonilta apua käytännön asioiden hoitamiseen. Tai ihan vain netistä luet, mitä asioita pitää hoitaa.
Miten niin et pysty?