Tyynyjen pesu miten?
Miten kantsii pestä tyynyt? Mulla lapsuudenkodista perittyjä tyynyjä jotka haluisin pestä, mut en tiedä miten. Koneessa siis haluisin pestä, mut en tiedä kuinka monta tyynyä voi pestä kerrallaan, missä pesuohjelmassa, mitä pesuainetta ja huuhteluainetta jne. Kone on LG 9kg. Ei ole kuivausrumpua.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Oon muuttanut kotoa pois elokuun puolivälissä, oon 19v ja opiskelija. Tyynyt 2 kpl ja täkki ovat alle 2 vuotta vanhoja, äiti muistaakseni kerran ne oston jälkeen pesi. Äiti kuoli syöpään tammikuussa enkä pysty isältä kyselemään mitään tämmöisiä asioita, kun ei se kuitenkaan tiedä. Uusia tyynyjä ei ole varaa ostaa, mutta luin että tyynyt kannattaa pestä 2-4krt vuodessa. Ja oon varmaan todella uusavuton ja epävarma monessa asiassa. Toivottavasti ajan kanssa opin paremmaksi.
Päätin pestä tyynyt yhden kerralla pesukoneen duvet-ohjelmalla. Toinen on nyt pesty ja toisen pesen vasta kun edellinen on kuivunut että ei tartte ilman tyynyä nukkua.
- ap
Fiksu päätös minun mielestäni! Ja älä huoli, kyllä sä opit ajan myötä kodinhoitoa, kun vaan uskallat tehdä ja kysyä neuvoja tarvittaessa. Otan osaa äitisi kuoleman johdosta. Tsemppiä elämääsi jatkossa, äläkä yhtään epäröi hakea apua, jos arki alkaa tuntumaan yhtään ylivoimaiselta! Muista että avun pyytäminen ei ole mikään häpeä eikä liian tyhmiä kysymyksiä ole olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ostan vaan uudet tyynyt tietyin väliajoin. Aina kun olen yrittänyt pestä tyynyjä niin lopputulos on ollut että täytteet ovat pesun jälkeen epätasaisina möykkyinä, joita ei saa korjattua vaikka tekisi mitä.
Osta se 20 e tyyny 5 e tyynyn sijasta, niin kestää useamman pesun ja pallokuitutäyte pysyy kuohkeana.
Vierailija kirjoitti:
Ostan joka toinen vuosi uuden tyynyn, maksaa 170€
Sama täällä, pieni rahahan toi on uudesta tyynystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovat?🤦
Samaa ihmettelen.Eivät edes osaa käyttää hakukoneita vaan tulevat tänne kyselemään asioita joihin löytyy ohjeet 2 sek googlauksella
En nyt juuri tyynyn pesun googlella löytyviin ohjeisiin ota kantaa, koska en niitä jaksanut googlettaa, mutta ylipäätään kotitöihin ja siivoamisen liittyvissä asioissa googlella löytyy usein aika paljon hyvin kirjavaa ja keskenään ristiriitaisia ohjeita. Eri somekanavilla jaetaan myös usein huonoja, kalliita ja jopa haitallisia neuvoja. Esimerkiksi vaikka puu- ja laminaattilattioiden peseminen höyrypesimellä tai tavallisella mopilla niin, että pesuvesi tehdään ämpäriin laittamalla lähes kiehuvaan veteen tabletillinen konetiski- tai pyykinpesuainetta. Jotkut laittavat vielä reilun lorauksen tavallista lattianpesuainetta lisäksi. 😬😨
Netin monenkirjavilla "ohjeilla" saa kyllä helposti vaatteensa, pesukoneensa, huonekalunsa ja kotinsa pinnat ajan myötä pilattua, jos ei itse hoksaa erotella huonoja neuvoja hyvistä. Siksi en ihmettele yhtään, että ihmiset kyselevät vielä neuvoja keskustelupalstoiltakin. Eikä meistä kukaan ole valmis kodinhoitoexpertti justiinsa omilleen muuttaneena. Tuskin sen jälkeenkään. Minä en ainakaan ole, vaikka olen omaa kotia hoitanut reilut 30 vuotta.
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovat?🤦
Samaa ihmettelen.Eivät edes osaa käyttää hakukoneita vaan tulevat tänne kyselemään asioita joihin löytyy ohjeet 2 sek googlauksella
En nyt juuri tyynyn pesun googlella löytyviin ohjeisiin ota kantaa, koska en niitä jaksanut googlettaa, mutta ylipäätään kotitöihin ja siivoamisen liittyvissä asioissa googlella löytyy usein aika paljon hyvin kirjavaa ja keskenään ristiriitaisia ohjeita. Eri somekanavilla jaetaan myös usein huonoja, kalliita ja jopa haitallisia neuvoja. Esimerkiksi vaikka puu- ja laminaattilattioiden peseminen höyrypesimellä tai tavallisella mopilla niin, että pesuvesi tehdään ämpäriin laittamalla lähes kiehuvaan veteen tabletillinen konetiski- tai pyykinpesuainetta. Jotkut laittavat vielä reilun lorauksen tavallista lattianpesuainetta lisäksi. 😬😨
Netin monenkirjavilla "ohjeilla" saa kyllä helposti vaatteensa, pesukoneensa, huonekalunsa ja kotinsa pinnat ajan myötä pilattua, jos ei itse hoksaa erotella huonoja neuvoja hyvistä. Siksi en ihmettele yhtään, että ihmiset kyselevät vielä neuvoja keskustelupalstoiltakin. Eikä meistä kukaan ole valmis kodinhoitoexpertti justiinsa omilleen muuttaneena. Tuskin sen jälkeenkään. Minä en ainakaan ole, vaikka olen omaa kotia hoitanut reilut 30 vuotta.
Onko keskustelupalstan ohjeet takuu varmasti luotettavia? Keskustelupalstallako ei tarvi osata erottaa hyviä ja huonoja neuvoja toisistaan?
Itse en pidä keskustelupalstaa luotettavana paikkana, kun kaikki voi kirjoittaa mitä lystää
Heitä riskiin vanhat tyynyt ja osta uudet. Ei kannata pestä ei tule puhtaiksi pesussa.
Varo ettei talo pala. Se silikonipintainen Hoye tyyny on vaarallinen. Linko jäi hakemaan tasapainoa. Haki sitä vielä 3 tunnin päästä. Onneksi huomasin. Otin tyynyn ulos, ja se painoi monta kiloa. Se oli kuin muovikassi, ainakin 5 litraa vettä sisällä. Kaikkea ne keksii. Tökkäsin puukolla reiän siihen, valutin veden pois ja kannoi roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Oon muuttanut kotoa pois elokuun puolivälissä, oon 19v ja opiskelija. Tyynyt 2 kpl ja täkki ovat alle 2 vuotta vanhoja, äiti muistaakseni kerran ne oston jälkeen pesi. Äiti kuoli syöpään tammikuussa enkä pysty isältä kyselemään mitään tämmöisiä asioita, kun ei se kuitenkaan tiedä. Uusia tyynyjä ei ole varaa ostaa, mutta luin että tyynyt kannattaa pestä 2-4krt vuodessa. Ja oon varmaan todella uusavuton ja epävarma monessa asiassa. Toivottavasti ajan kanssa opin paremmaksi.
Päätin pestä tyynyt yhden kerralla pesukoneen duvet-ohjelmalla. Toinen on nyt pesty ja toisen pesen vasta kun edellinen on kuivunut että ei tartte ilman tyynyä nukkua.
- ap
👍👍👍💖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hikoilee paljon tai kuolaa nukkuessaan, kannattaa tyynyn päälle laittaa kaksi tyynyliinaa, ovat helpommat pestä.
Herran jumala, kuin kuuroille korville huutaisi sellaisesta keksinnöstä kuin tyynynsuojus. Se ei tarkoita tavallista tyynyliinaa.
Täten kun tyyny on suojuksen sisällä suojassa eikä sinne pääse mitkään eritteet, ei tyynyä tarvitse pestäkään ja pesee vain sen suojuksen ja tyyny kestää pidempään. Ihan täyttä haaskuuta pyöritellä niitä tyynyjä pesukoneissa ja pilaantuvat vain nopeammin sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hikoilee paljon tai kuolaa nukkuessaan, kannattaa tyynyn päälle laittaa kaksi tyynyliinaa, ovat helpommat pestä.
Herran jumala, kuin kuuroille korville huutaisi sellaisesta keksinnöstä kuin tyynynsuojus. Se ei tarkoita tavallista tyynyliinaa.
Käytin sellaista tyynysuojusta jonkin aikaa ja huomasin että sen sisäpuolelta oli se vedenpitävä kalvo mennyt aivan jauhoksi ja murusiksi joten melko sekundakamalta vaikuttaa nekin. Luultavasti tehokkaampaa laittaa joku muovipussi sinne tyynyliinan alle kuin noita käyttää.
Naapuri näyttää pesevän lakanatkin. Tyhmä oltava jos ei tiedä että uusiakin saa.