Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyynyjen pesu miten?

Vierailija
07.10.2023 |

Miten kantsii pestä tyynyt? Mulla lapsuudenkodista perittyjä tyynyjä jotka haluisin pestä, mut en tiedä miten. Koneessa siis haluisin pestä, mut en tiedä kuinka monta tyynyä voi pestä kerrallaan, missä pesuohjelmassa, mitä pesuainetta ja huuhteluainetta jne. Kone on LG 9kg. Ei ole kuivausrumpua.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että tosissasi kysyt, joten...

Normaalikokoisessa untuvalla täytetyssä tyynyssä pesuohjeissa lukee, että koneen tulee olla vähintään 7kg vetävä. Minulla on tuon kokoinen kone ja viime viikolla pesin 60 asteessa tällaisen yhden tyynyn. En olisi siis laittanut toista tyynyä, vaikka olisi mahtunut (ei olisi mahtunut). Kone on näitä eko-koneita, jotka eivät ota paljoa vettä, joten heitin mukaan koneeseen hiukan vajaa 10 litraa vettä sen jälkeen, kun se itse aloitti veden oton.

Kone linkosi hyvin, mutta ehkäpä tyynyn täytteestä johtuen tyyny kuivui pari päivää ja kolmentena uskalsin ottaa käyttöön.

Mitwnnpystyt lisäämään vettä sen jälkeen, kun kone on aloittanut veden oton?

Ai niin, varmaan sivistatäytwttäbä kone ja pesuaineluukusta. Päältä täytettävissä ei onnistu.

Vierailija
22/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uudet ne on täytteet homeessa jo vanhoissa tyynyissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli jossain vaiheessa ostanut hienompia tyynyjä; sanoi sit mulle, et näitä tyynyjä ei sitten pestä koneessa (millään käsinpesu ohjelmallakaan). Hieno tyyny, viininpunainen kuosi.

Viime talven pakkasella kävin sit "paukuttamassa" sitä mattopiiskalla ulkona; mielessä soi se "ensin pelastettiin suutari antersson ..... :)

Parinpäivän päästä olin pihalla röökillä, niin naapuri tuli kysymään: Olikos sulla yks päivä jotain ongelmia? :)))

Paljastui, et hän oli isäni entinen työkaveri! :) (kaikenlaista sitä sattuu .... :)

Vierailija
24/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukaskin tyyny tulee vaihtaa uuteen vähintään kahden vuoden välein. Perintötyynyjä. Kaikkea sitä.

Vierailija
25/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli jossain vaiheessa ostanut hienompia tyynyjä; sanoi sit mulle, et näitä tyynyjä ei sitten pestä koneessa (millään käsinpesu ohjelmallakaan). Hieno tyyny, viininpunainen kuosi.

Viime talven pakkasella kävin sit "paukuttamassa" sitä mattopiiskalla ulkona; mielessä soi se "ensin pelastettiin suutari antersson ..... :)

Parinpäivän päästä olin pihalla röökillä, niin naapuri tuli kysymään: Olikos sulla yks päivä jotain ongelmia? :)))

Paljastui, et hän oli isäni entinen työkaveri! :) (kaikenlaista sitä sattuu .... :)

Mitä yrität selittää?

Vierailija
26/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta heittäisin roskiin ja ostaisin uudet. Eihän tyynyt maksa mitään jollet nyt välttämättä halua jotain 200€ maksavaa.

Vierailija
27/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joka toinen vuosi uuden tyynyn, maksaa 170€

Vierailija
28/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pesee tyynyjä. Kaupoistahan niitä voi ostaa😊

Vierailija
29/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadukaskin tyyny tulee vaihtaa uuteen vähintään kahden vuoden välein. Perintötyynyjä. Kaikkea sitä.

Hyvin sanottu! (olen tuo ed.). Pitää nyt ruveta luopumaan niistä "perintötyynyistä". Äiti oli ostanut niitä, "koristeeksi". Sanoi, et "sinä kuolaat nukkuessasi, niitä tyynyjä et sitten käytä". Niinhän minä teen, kuolaan kuin koira. En tiedä, mistä se johtuu, sitä ollut jo penskasta lähtien .... :(

Vierailija
30/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan tyynyt eivät ole samanlaisia, suosittelen ostamaan uudet kun on aika. Sisus on monissa tyynyissä niin höttöä että ei kestä käyttöä saati pesua. Jos peset, 60 astetta ja normaalia pesuainetta mitä käytät mutta ilman huuhteluainetta. Ostan itse nykyisin suoraan uudet.

Juuri näin - tyynyjen pesu, ei mitenkään. Muusiksi menevät pesuohjeista huolimatta. Uusi vaan tilalle.

Vierailija
31/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua pestä tyynyjä niin yks vaihtoehto on pitää ne yö ulkona pakkasella niin että pöpöt kuolee.

Vierailija
32/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hikoilee paljon tai kuolaa nukkuessaan, kannattaa tyynyn päälle laittaa kaksi tyynyliinaa, ovat helpommat pestä.

Vierailija
33/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua pestä tyynyjä niin yks vaihtoehto on pitää ne yö ulkona pakkasella niin että pöpöt kuolee.

Ei se lika Mihinkään tuulettamalla lähde. Hyvä ja puhdas tyyny on ihan perusasioita, jossa ei todellakaan kannata säästellä ja nukkua paskassa.

Vierailija
34/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Oon muuttanut kotoa pois elokuun puolivälissä, oon 19v ja opiskelija. Tyynyt 2 kpl ja täkki ovat alle 2 vuotta vanhoja, äiti muistaakseni kerran ne oston jälkeen pesi. Äiti kuoli syöpään tammikuussa enkä pysty isältä kyselemään mitään tämmöisiä asioita, kun ei se kuitenkaan tiedä. Uusia tyynyjä ei ole varaa ostaa, mutta luin että tyynyt kannattaa pestä 2-4krt vuodessa. Ja oon varmaan todella uusavuton ja epävarma monessa asiassa. Toivottavasti ajan kanssa opin paremmaksi.

Päätin pestä tyynyt yhden kerralla pesukoneen duvet-ohjelmalla. Toinen on nyt pesty ja toisen pesen vasta kun edellinen on kuivunut että ei tartte ilman tyynyä nukkua.

- ap

Vierailija
35/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, edelleenkin olen tuo sama "jankkaaja" :)

Äidillä oli hirveä yskä, imuroi ymv. piti kodin puhtaana. Seinällä roikkui/oli/on ryijy. Ajattelin, et josko se johtuu siitä ryijystä? - Heitetään .... pois. Äiti sanoi, et sitä ryijyä ei heitetä, hänen äiti, siis mun mummu on sen itse kutonut! Kerroin tuon saman isälleni (vanhemmat eronneet), isä tiesi jopa sen, mikä kuvio siinä oli peräisin!!!

Ja taas: kerroin tuon saman jutun eräälle, hyvälle ystävättärelleni - neuvoi: et käyt vetelemässä :) sitä hangessa, talvella. Sitä siis ei voi pestä, ei edes pesulassa. 

(kait se on sitten ens talvena mentävä - VRH = Vetelee Ryijyä Hangessa :) )

Vierailija
36/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyynyn pesuväli itselläni on kolme kuukautta. Vaikka kuinka vaihdan tyynynpäällisen viikoittain, tyynykin hikoontuu siinä ajassa ja on silmin nähden kellastunut hieman. Kiovin vanhoja tyynyjä ei kannata enää pestä, vaan ostaa suosiolla uuden. Esim. kasvojen iho voi paremmin puhtaalla tyynyllä ja päällisellä.

Hommaa tyynynsuojus, se on vedenpitävä joten mitään skeidaa ei tyynyyn sen läpi pääse.

Vierailija
37/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovat?🤦

Samaa ihmettelen.Eivät edes osaa käyttää hakukoneita vaan tulevat tänne kyselemään asioita joihin löytyy ohjeet 2 sek googlauksella

Vierailija
38/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pesu, mutta se kuivaus! Riippuen täytteestä, aikaa kuluu enemmän tai vieläkin enemmän tyynyn kuivattamiseen. Vai kuivatatko rummussa? Siitä en sitten tiedä. Minulla menee tyynyjutut niin että jos katson tyynyn olevan pesun tarpeessa, on haiseva tai tahrainen, niin se heivataan ensin kissan makuualustaksi ja kun se on siinä tarpeeksi karvaantunut ja tärvääntynyt, se saa kyydin roskasäiliöön.

Vierailija
39/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hikoilee paljon tai kuolaa nukkuessaan, kannattaa tyynyn päälle laittaa kaksi tyynyliinaa, ovat helpommat pestä.

Herran jumala, kuin kuuroille korville huutaisi sellaisesta keksinnöstä kuin tyynynsuojus. Se ei tarkoita tavallista tyynyliinaa.

Vierailija
40/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein omani pesulaan ja puhdasta tuli. En halunnut ottaa riskiä että tyynyt imee hirveän määrän vettä ja muhjuaa sitten pesukoneeni rikki lingotessa.