Käsittele jokaista OSTOSTA elämänenergiasi ja aikasi vaihtamisena johonkin tavaraan tai palveluun - tarvitsetko todella sitä, onko se sen arvoista?
Ainoa mitä sinulla on on aikasi ja elämänenergiasi.
Yhteiskunta on muotoiltu enemmän-on-parempi -lähestymistavan ympärille, mikä tarkoittaa, että rahasta on tullut asia, jota jahtaamme loputtomasti, mikä tarkoittaa, että me kaikki juoksemme elinikäisellä hedonisella juoksumatolla. Todellinen ratkaisu on riittämisen pisteen löytäminen, päästäksesi pois juoksumatolta ja sen sijaan alkaa ajatella rahan ansaitsemista ja käyttämistä elämänenergiamme kaupankäyntinä, joka on ainoa resurssi, josta meidän pitäisi välittää.
Kun ymmärrämme, että käymme todella kauppaa elämänenergiallamme emmekä rahalla, emme ole niin huolimattomia sen suhteen. Ja todellakin käytämme aikaa ja energiaa, ostammeko 1 euron maitopatukan vai 50 000 euron Teslan. Jokainen osto, joka saa meidät tyydyttymään ja joka on sopusoinnussa arvojemme kanssa, on valtava voitto. Mutta kaikki, mikä luo tarpeetonta sotkua, tulisi leikata pois elämästämme.
"Raha on jotain, johon päätämme vaihtaa elämänenergiamme."
hmiset eivät tarvitse valtavia autoja, he tarvitsevat kunnioitusta. He eivät tarvitse kaappeja täynnä vaatteita, heidän täytyy tuntea itsensä houkuttelevaksi ja he tarvitsevat jännitystä, vaihtelua ja kauneutta. Ihmiset eivät tarvitse elektronisia laitteita; he tarvitsevat jotain arvokasta tekemistä elämälleen. Ihmiset tarvitsevat identiteettiä, yhteisöä, haastetta, tunnustusta, rakkautta ja iloa. Näiden tarpeiden täyttäminen aineellisilla asioilla tarkoittaa sammumattoman halun herättämistä vääriin ratkaisuihin todellisiin ja koskaan tyydyttämättömiin ongelmiin. Siitä johtuva psykologinen tyhjyys on yksi tärkeimmistä aineellisen kasvun halun takana olevista voimista.
Onnea!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
EI rahalla hankita ainoastaan tavaroita vaan myös ruokaa, maksetaan kokemuksista (teatteri, elokuvat, ravintolaillallinen ystävien tai perheen kanssa, matkustelu jne.) Harrastetaan, hankitaan intrumentteja musiikin luomisene ja soittamiseen, maksetaan asumisesta ja ruuasta sekä sähköstä. Kaikki lisäävät elämän energiaa ja mielekkyyttä sekä osa on myös elämän kannalta välttämättömiä.
Kukaan tuskin on sitä mieltä, että juuri noita ei kannatakin vaihtaa aikaan.
Pitäisi hankkia elämyksiä ja vaihtaa ika niihin, ei turhaa roinaa nurkat täyteen jota sitten nopeasti "kierrätetään" osittain.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä suomalaisin aloitus mitä on: älä kuluta rahaa mihinkään ikinä, se on syntiä! Ei tarvitse ihmetellä miksi maalla menee taloudellisesti huonosti
Sulla taitaa olla heikko lukutaito ja vielä heikompi ymmärryskyky.
Eiköhän ideana ollut, paljonko aikaa elämästään käyttää rahan ansaintaan ja mihin on JÄRKEVÄÄ nuo ajankäytöllä ansaitut rahat pistää. Ei suinkaan kulutuksen lopettaminen. Toki säätäminen on myös erittäin fiksu idea. Pitää olla marginaalia, kun voi tulla elämssä yllätyksiä.
Mihinkä minä käyttäisin elämänenergiani, ellen asioihin, joista nautin!?
Hyvä kysymys! Tarvitsenko tätä todella?
Ihmiset tosiaan täyttävät tyhjyyttä elämässään nykyisin tavaroilla. Pian roinat ovat roskissa ja ei kun uutta hankkimaan ja hakemaan tyydytystä ja täyttymystä elämän tyhjyyteen ja merkityksettömyyteen ostamalla.
"Mitä uutta " kysyy taloon tullut vieras, aina.
Kiva kierre. Tee lisää töitä, jotta voit ostaa lisää täysin turhaa roinaa.
Ainutkertaisen Elämän voi luultavasti käyttää paremminkin!
Mieti mikä on rajasi - tämä riittää, en tosiaan tarvitse enempää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin katsot järkeväksi vaihtaa tuon euron eli sen ansaitsemiseen käyttämäsi aikasi, elämänenergiasi?
Kyllä tätä pitäisi tosiaan jokaisen ajatella paljon useammin, kun jotain ostaa. Erityisesti tänä aikana.
Eikä mennä vain totuttujen tapojen ja kulutusvirran mukana.
Oman ajattelun ajattelu on tärkeää, kuten filosofi Esa Saarinenkin meitä valistaa.
No, Suomessa kun eletään niin isoin siivu tuloista väistämättä menee pakollisiin elinkustannuksiin. Jos nyt jotain käteen jää niin silläkään kulutusjuhlia ei vietetä.
Suomessa suuri osa tuloista menee veroihin, joilla sitten tuetaan erilaisia hauskoja asioita, kuten mm. afrikan lihavia pomojen pankkitilejä "kehitysapuna".
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tosiaan täyttävät tyhjyyttä elämässään nykyisin tavaroilla. Pian roinat ovat roskissa ja ei kun uutta hankkimaan ja hakemaan tyydytystä ja täyttymystä elämän tyhjyyteen ja merkityksettömyyteen ostamalla.
Jokaisella on omat pienet ilonlähteensä. Se, että jollain ne ovat erilaisia kuin sinulla, ei tee niistä yhtään sen huonompia. Mitä vikaa on rahan tuomilla ilon hetkillä? Mikä tyhjyys?
Minulla elämä on täynnä elämää. Olen tyytyväinen ja onnellinen. Ihanat lapset, ihana parisuhde, hyvä työ, tiedän miksi olen täällä, koska olen henkinen ihminen. Mutta juurikin osana sitä on iloita pienistä asioista. Niitä on paljon. Osa maksullisia, osa ei. Rahaa on elämiseen, säästöön ja vaikkapa niihin mekkoihin tai kymmenenteen huonekasviin tai koko perheen överiin herkkuhetkeen. Ilon kautta!
Vierailija kirjoitti:
Kun katson ympärilleni talossamme , paikat ja varastot ovat täynnä roinaa jota ilman olisimme tulleet oikein hyvin toimeen. Niihin on mennyt paljon aikaa (rahaa).
Turhaan on tehty ylitöitä!!!!!
Minä menetin sekä asunnon että sen koko kauniin irtaimiston homeloukussa. Kesti kauan päästä jaloilleen sen jälkeen ja normaalille asumisuralle, yhteen aikaan asuin lapsen kanssa yksiössä muovipussien kanssa patjoilla.
Joten nykyään, kun olen sisustanut kotini taas kauniiksi, iloitsen sen katselusta joka päivä. Tuli todettua, että vaikka esim. sisustusesineet ja esteettisyys eivät ole välttämättömiä, vaan ns turhaa kulutusta, niistä saa kuitenkin paljon iloa elämään. Ei se ole väärin, vaan päinvastoin hyvä, hankkia elämään niin paljon iloa kuin vain järkevästi kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Kun katson ympärilleni talossamme , paikat ja varastot ovat täynnä roinaa jota ilman olisimme tulleet oikein hyvin toimeen. Niihin on mennyt paljon aikaa (rahaa).
Aloita "kuolinsiivous"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on omat pienet ilonlähteensä. Se, että jollain ne ovat erilaisia kuin sinulla, ei tee niistä yhtään sen huonompia. Mitä vikaa on rahan tuomilla ilon hetkillä? Mikä tyhjyys?
Minulla elämä on täynnä elämää. Olen tyytyväinen ja onnellinen. Ihanat lapset, ihana parisuhde, hyvä työ, tiedän miksi olen täällä, koska olen henkinen ihminen. Mutta juurikin osana sitä on iloita pienistä asioista. Niitä on paljon. Osa maksullisia, osa ei. Rahaa on elämiseen, säästöön ja vaikkapa niihin mekkoihin tai kymmenenteen huonekasviin tai koko perheen överiin herkkuhetkeen. Ilon kautta!
Kun kysyt "mikä tyhjyys" et onneksesi ole vielä kokenut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menetin sekä asunnon että sen koko kauniin irtaimiston homeloukussa. Kesti kauan päästä jaloilleen sen jälkeen ja normaalille asumisuralle, yhteen aikaan asuin lapsen kanssa yksiössä muovipussien kanssa patjoilla.
Joten nykyään, kun olen sisustanut kotini taas kauniiksi, iloitsen sen katselusta joka päivä. Tuli todettua, että vaikka esim. sisustusesineet ja esteettisyys eivät ole välttämättömiä, vaan ns turhaa kulutusta, niistä saa kuitenkin paljon iloa elämään. Ei se ole väärin, vaan päinvastoin hyvä, hankkia elämään niin paljon iloa kuin vain järkevästi kykenee.
Sepä. Ja kun se (rahalla ostettu) sisustus/ympäristö vastaa sitä omaa itseä, omaa estetiikkaa, omaa sielunmaisemaa, niin pelkästään ympärilleen katselu tuo hymyn huulille ja laskee stressitasoja. Itselläkin ajatus sisustaa kuin olisin kotonakin metsän siimeksessä. Olisipa ihanaa!
Rahallasi ei ole mitään arvoa kun olet kuollut.
Paljonko rahaa on syytä hankkia, ja millä muun elämän uhrauksilla, on ihan hyvä kysymys.
Monet juoksevat elämän juoksumatolla ehtimättä miettiä yhtään mitään syvällisempää.
Pääsääntöisesti kokemukset ja ihmissuhteet antavat elämälle merkityksen.
Aika kuluu joka tapauksessa. Elämänerergiaa saa syömällä.
Sukat. Reikäisten tilalle jalkojani lämmittämään.
Takki. Hypotermian välttämiseksi.
Ruoka. Aliravitsemuksen ennaltaehkäisyyn.
Olenkin vähävarainen, enkä tiedä mitä on ostaminen hetkellisen itsensä huvittamisen vuoksi, turha kulutus ja piittaamaton ja pinnallinen arvomaailma.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat pitäisi ajatella noin? En satuta ketään sillä, että ostan kauniita vaatteita. On luonnollista, että haluaa pukea päälleen jotain kaunista vain sen kauneuden ilosta, katsoa itseään peilistä ja todeta, että hitsit, kun tää vaate sopii mulle ihan älyttömän hyvin, väri on ihana, tämä imartelee minua. Ei siinä ole mitään väärää.
Itse rakastan kirppiksiä. Kiertely sekä ostelu on mulle keino rentoutua ja ilahtua pienistä asioista. Yksi monista keinoista. Vanhat laitan kiertoon tai myyn, jos kaapeista alkaa tila loppua. Kaikki voittaa.
Otetaan ilo irti elämästä! Kaikki keinot sallittuja, jotka ei satuta itseä eikä muita! Vedetään rennosti ilon kautta.
No silloinhan sinä käytät rahaasi hyvin! Tavalla, joka tuo sinulle iloa. Ja jos mielestäsi elämäntyylisi ja siihen tarvittavan rahan ansaitsemiseen käytetty aika ovat tasapainossa, silloinhan kaikki on hyvin.
Joku muu voi kokea, että vähemmät työtunnit ja vaatimattomampi elämäntyyli ovat hänelle oikeita ratkaisuja, ja sekin on hyvä.
Tämä on kyllä suomalaisin aloitus mitä on: älä kuluta rahaa mihinkään ikinä, se on syntiä! Ei tarvitse ihmetellä miksi maalla menee taloudellisesti huonosti