Valitusta lukion matematiikasta
Opiskelen lukiossa lyhyttä matikkaa ja käy kyllä hermoille. Matikka on jo yksinään vaikeaa minulle, mutta vielä vaikeampaa siitä tulee, kun pitää säätää ohjelmien kanssa. Näitä ohjelmia käytetään lähes joka kurssilla. Lyhyessä matikassa on kuusi pakollista kurssia. Jos haluaa matikan kirjoittaa, ei riitä, että kurssilla puree hammasta ja saa hyväksytyn arvosanan vaan näitä ohjelmia käytetään myös YO-kokeissa. Kunpa matikka olisi vain paperi, kynä ja taskulaskin.
Kokemuksia tai ajatuksia aiheesta? Onko näiden ohjelmien käyttämisen taito todella niin tärkeä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat ne ohjelmat?
Tärkein on varmasti GeoGebra. Sitten on jokin laskinohjelma, jonka nimeä en muista.
- ap
Lukion matikat on yksinkertaisia. Olipa kyseessä sitten lyhyt tai pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmatkin vaativat käyttäjältään loogista ajattelua. Koko lukion matematiikka tähtää oppilaiden kehittämiseen loogiseen ajatteluun.
Sitten on tietysti ohjelmia joiden käyttöliittymän suunnittelija pitäisi ampua. Samoin kuin ohjelman "loogisuudesta" vastaavat. Kuuluuko lukion matikan softat näihin?
Saanen huomauttaa, ettei edes lukion pitkä matematiikka ole kunnon matematiikkaa, koska siinä ei käsitellä asioita yleisellä tasolla, vaan yhden muuttujan erityistapauksessa. Vasta yliopistolla opetetaan kuinka matematiikassa asiat menevät yleisellä tasolla, esim. derivaattakin yleistyy osittaisderivaataksi, jne. Mielestäni on turha kitistä, että asiat ovat lukiomatematiikassa vaikeita, koska ne todellisuudessa eivät ole; pitää vain tehdä enemmän duunia kuin muissa aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Lukion matikat on yksinkertaisia. Olipa kyseessä sitten lyhyt tai pitkä.
Eikö silloin pitäisi myös opettaa yksinkertaisesti?
- ap
Koita kestää. Kai se on tarkoitus kehittää ajattelua abstraktimpiinkin asioihin, ja oppia myös ei-niin-mieluisia juttuja.
Niinkin on sanottu että shut up and calculate!
Tuo on valmennusta työelämään, jossa joutuu työskentelemään Apotin kaltaisilla sovelluksilla. Insinööriaivoille toki helppo nakki.
Matematiikka on nykyään kyllä yliarvostettua. Samoin kaiken maailman sovellukset. Muorin nuoruudessa lukiossa oli ihan erilaista.
Vaihda amikseen, berseenpesulinjalle.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka on nykyään kyllä yliarvostettua. Samoin kaiken maailman sovellukset. Muorin nuoruudessa lukiossa oli ihan erilaista.
Ja w*tut. Matematiikkaa ei voi yliarvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valmennusta työelämään, jossa joutuu työskentelemään Apotin kaltaisilla sovelluksilla. Insinööriaivoille toki helppo nakki.
Paskaa softaa ei pitäisi koskaan tarvita joutua käyttämään vaan paska softa pitäisi tunkea tekijöidensä kurkusta alas. Jos joku pitää toivottavana ominaisuutena sitä, että oppii käyttämään huonoa softaa, on itse osa ongelmaa.
Matikka eli laskento pitää palauttaa sille aloittajan nelilaskin, kynä ja paperi linjalle! Ei sitä läppäriä takomalla opi laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda amikseen, berseenpesulinjalle.
En löytänyt Googlen avulla kyseistä linjaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Saanen huomauttaa, ettei edes lukion pitkä matematiikka ole kunnon matematiikkaa, koska siinä ei käsitellä asioita yleisellä tasolla, vaan yhden muuttujan erityistapauksessa. Vasta yliopistolla opetetaan kuinka matematiikassa asiat menevät yleisellä tasolla, esim. derivaattakin yleistyy osittaisderivaataksi, jne. Mielestäni on turha kitistä, että asiat ovat lukiomatematiikassa vaikeita, koska ne todellisuudessa eivät ole; pitää vain tehdä enemmän duunia kuin muissa aineissa.
Toisaalta osittain ne ovat vaikeita juuri siksi, että lukiossa opiskellaan lähinnä laskutaitoa eikä sitä varsinaista matematiikkaa. Kun vaan hinkataan jotain laskentasääntöjä, joista ei oikein ymmärrä, mitä ne tarkoittavat ja miksi ne toimivat niin kuin toimivat, niin ainakin minusta se tuntui vaikeammalta kuin matematiikan perusopinnot ja osa aineopinnoistakin yliopistossa.
Eikö kukaan osaa kommentoida näidän ohjelmien käytettävyyteen tai toimivuuteen opetusvälineinä?
Vähän OT tässä, mutta mietin, olisiko lukion matematiikan yksityisopettajille kysyntää, ja mikähän olisi tuntihinta, mitä voisi laskuttaa? Työttömänä koetan tässä jotain bisnestä kehittää itselleni.
Kai ne ohjelmatkin pitäisi opetella. Onkohan ne jossain vapaasti saatavilla?
Ohjelmatkin vaativat käyttäjältään loogista ajattelua. Koko lukion matematiikka tähtää oppilaiden kehittämiseen loogiseen ajatteluun.