Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valitusta lukion matematiikasta

Vierailija
06.10.2023 |

Opiskelen lukiossa lyhyttä matikkaa ja käy kyllä hermoille. Matikka on jo yksinään vaikeaa minulle, mutta vielä vaikeampaa siitä tulee, kun pitää säätää ohjelmien kanssa. Näitä ohjelmia käytetään lähes joka kurssilla. Lyhyessä matikassa on kuusi pakollista kurssia. Jos haluaa matikan kirjoittaa, ei riitä, että kurssilla puree hammasta ja saa hyväksytyn arvosanan vaan näitä ohjelmia käytetään myös YO-kokeissa. Kunpa matikka olisi vain paperi, kynä ja taskulaskin.

Kokemuksia tai ajatuksia aiheesta? Onko näiden ohjelmien käyttämisen taito todella niin tärkeä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on valmennusta työelämään, jossa joutuu työskentelemään Apotin kaltaisilla sovelluksilla. Insinööriaivoille toki helppo nakki.

Tavallaan joo, mutta kun ymmärtää edes perusteet käyttöliittymäsuunnittelusta, niin Apotit sun muut ne vasta raivostuttavatkin. Huonosti suunniteltu on huonosti suunniteltu eikä sellaisesta kenenkään käyttäjän pitäisi joutua kärsimään.

Kaikkein pahinta on, jos käyttäjä luulee vain olevansa tyhmä, kun on vaikeuksia jonkin ohjelman kanssa, eikä uskalla edes kysyä, jotta otaksuttu tyhmyys ei paljastuisi.

Vierailija
22/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt geogebraa laskemiseen ja se on mielestäni aika simppeli. Ennemminkin asian sisäistäminen vaatii enemmän kuin se itse ohjelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT tässä, mutta mietin, olisiko lukion matematiikan yksityisopettajille kysyntää, ja mikähän olisi tuntihinta, mitä voisi laskuttaa? Työttömänä koetan tässä jotain bisnestä kehittää itselleni.

Kai ne ohjelmatkin pitäisi opetella. Onkohan ne jossain vapaasti saatavilla?

Osa kai ilmaisia. Löytyy Googlesta hakemalla. En ainakaan muista, että mitään lisenssejä olisi jaettu meille opiskelijoille.

- ap

Vierailija
24/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on nykyään kyllä yliarvostettua. Samoin kaiken maailman sovellukset. Muorin nuoruudessa lukiossa oli ihan erilaista.

Vielä kun löytäisin sen työpaikan, jossa matematiikan osaamista arvostettaisiin. 

Minun nuoruudessani 70-luvun lopulla lukiossa opetettiinkin oikeaa matematiikkaa jopa, eikä pelkkää laskentoa. Epsilon-tekniikalla todistettiin raja-arvoja ym.

Vierailija
25/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaali olisi mielestäni että lukio opettaisi ratkaisemaan ne ongelmat sekä kynällä ja paperilla, että tietokoneen avulla, ja sitten koe olisi jaettu kahteen osioon joissa testattaisiin kumpaakin.

Käytännössä siihen ei kuitenkaan riitä aika. Ja lukion matikka on niin vaikeaa että tosielämässä sellaiset laskut tehdään normaalisti jo tietokonetta apuna käyttäen, joten jos ne asiat voi opettaa vain yhdellä tavalla niin silloin ne on tärkeämpi opettaa tietokoneen kanssa.

Vierailija
26/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT tässä, mutta mietin, olisiko lukion matematiikan yksityisopettajille kysyntää, ja mikähän olisi tuntihinta, mitä voisi laskuttaa? Työttömänä koetan tässä jotain bisnestä kehittää itselleni.

Kai ne ohjelmatkin pitäisi opetella. Onkohan ne jossain vapaasti saatavilla?

Osa kai ilmaisia. Löytyy Googlesta hakemalla. En ainakaan muista, että mitään lisenssejä olisi jaettu meille opiskelijoille.

- ap

Joo, ainakin tuo GeoGebra ihan vapaa, kävin hankkimassa ja ei kun perehtymään. Mikä se toinen mahtoi olla nimeltään?

Vierailija
27/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin IB-lukiossa ja kahden matikan tason sijaan oli kolme, jotka oli lyhyen ja pitkän väleissä. Eli se taso, jota opiskelin, oli vielä helpompi kuin normilukion lyhyt matikka. Ja kyllä mulla oli paljonkin haasteita sen kanssa, eikä tarvinnut kuin osata laskinta käyttää. Kuulostaa ärsyttävältä, mutta ei kai auta kuin koittaa päästä läpi?

Onko tukiopetukseen mahdollisuutta? Yläasteella auttoi mua paljon.

Vierailija
28/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on nykyään kyllä yliarvostettua. Samoin kaiken maailman sovellukset. Muorin nuoruudessa lukiossa oli ihan erilaista.

Vielä kun löytäisin sen työpaikan, jossa matematiikan osaamista arvostettaisiin. 

Minun nuoruudessani 70-luvun lopulla lukiossa opetettiinkin oikeaa matematiikkaa jopa, eikä pelkkää laskentoa. Epsilon-tekniikalla todistettiin raja-arvoja ym.

1970-luvulla Suomessa opetettiin peruskoulussa juuri vääränlaista matematiikkaa eli abstraktia puhdasta matematiikkaa, jota ei tarvitse juuri kukaan konkreettisissa sovelluksissa. Onhan se kiva tietää, että joukko-opin avulla voidaan osoittaa, että 1+1 ei olekaan aina 2, vaan pitää ottaa huomioon leikkaus eli yhdysvaikutus. Kiva tietää, mutta tällä tavalla saadaan vaan oppilaat täysin sekaisin, kun ensin kerrotaan, että 1+1=2 ja sitten myöhemmin, ettei välttämättä näin olekaan. Todistukset ovat vihon viimeisin asia, joita tulisi lukiossa opettaa. 

Vierailija
29/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla Suomessa opetettiin peruskoulussa juuri vääränlaista matematiikkaa eli abstraktia puhdasta matematiikkaa, jota ei tarvitse juuri kukaan konkreettisissa sovelluksissa. Onhan se kiva tietää, että joukko-opin avulla voidaan osoittaa, että 1+1 ei olekaan aina 2, vaan pitää ottaa huomioon leikkaus eli yhdysvaikutus. Kiva tietää, mutta tällä tavalla saadaan vaan oppilaat täysin sekaisin, kun ensin kerrotaan, että 1+1=2 ja sitten myöhemmin, ettei välttämättä näin olekaan. Todistukset ovat vihon viimeisin asia, joita tulisi lukiossa opettaa. 

Minulle on ollut myöhemmissä opinnoissa paljon hyötyä tuosta 70-luvun lopun matematiikasta. Enkä ole huomannut, että se estäisi konkreettisissa soveluksissa tarvittavaa laskentoa ymmärtämästä. Ja kyllähän esim. SQL on pohjimmiltaan joukko-oppia. Ja sen huomaa, kuinka nuoremmat koodarit ei aina hiffaa käyttää kielissä valmiina olevaa set-tietorakennetta, vaikka se on moneen tehtävään kätevä. Joukko-oppi ei ole niin selkäytimessä. Jopa sitäkin voi olla vaikea hahmottaa, että vektorissa voi olla enemmän komponentteja kuin kolme. Onhan nämä jollain yliopiston perusmatematiikkakurssilla toki opetettu, mutta se on ehkä joten kuten vain räpiköity läpi, uutta oppimatta.

Vierailija
30/30 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tutori, jos takkuaa. Onhan se silkkaa kidutusta, jos ei vaan ymmärrä.